اخبار داغ

پایان وقت کشی در برجام؛

آخرین دقایق مهلت به بدعهدهای سابقه‌دار/ سناریو "ایران" در گام سوم کاهش تعهدات چیست؟!

آخرین دقایق مهلت به بدعهدهای سابقه‌دار/ سناریو "ایران" در گام سوم کاهش تعهدات چیست؟!
مهم‌ترین گزینه‌هایی که باید به‌عنوان زیر ساخت اصلی گام سوم کاهش تعهدات در نظر گرفته شوند، نخست برداشتن محدودیت‌ها در حوزه تحقیق و توسعه، غنی‌ سازی و ماشین‌های سانتریفیوژ است و دوم افزایش درصد غنی‌ سازی.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از 8دی، ایران برای اثبات حسن نیت خود برای اجرای برجام و برای نشان دادن قدرت خود و بر سر تعهد آوردن اروپایی ها که به هیچ وجه نخواستند بر تعهدات خود عمل کنند و در عمل تابعی از آمریکا بودند، دو گام از کاهش تعهدات خود را برداشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, 8دی,
حال مهلت ایران برای کاهش تعهدات در مرحله سوم نیز در پنجشنبه مرداد این ماه به پایان خواهد رسید و به گفته موسوی سخنگوی وزارت خارجه این آخرین فرصت ایران به اروپایی‌هاست، کارشناسان برای این مرحله سناریوهای مختلفی را بررسی می کنند اما بهترین سناریو ایران در این وضعیت می تواند مربوط به فردو باشد.
,
 
,
مهدی محمدی کارشناس حوزه هسته ای در این باره معتقد است؛ مهم‌ترین گزینه‌هایی که باید به‌عنوان زیر ساخت اصلی گام سوم کاهش تعهدات در نظر گرفته شوند، نخست برداشتن محدودیت‌ها در حوزه تحقیق و توسعه، غنی‌ سازی و ماشین‌های سانتریفیوژ است و دوم افزایش درصد غنی‌ سازی و تغییر محل غنی‌ سازی از نطنز به فوردو.
,
 
,
یعنی آغاز غنی‌ سازی ۲۰ درصد در فوردو؛ چراکه تأسیسات فردو به‌صورت کلاسیک برای غنی‌ سازی در این سطح در نظر گرفته شده است.
,
 
,
, ,
 
,
ایران در این مدت سعی داشت تا طرف اروپایی را متقاعد ساخته و در این رابطه دکتر ظریف وزیر امور خارجه به فرانسه سفر کرده و رئیس جمهور نیز بارها با رئیس جمهور فرانسه تلفنی گفتگو کرده و به وی اولتیماتوم داده که ایران در این رابطه بسیار جدی است.
,
 
,
روحانی در این مذاکره تلفنی ضمن هشدار به همتای فرانسوی خود گفت که اگر اروپایی‌ ها قادر نباشند تعهدات برجامی خود را عملی کنند، ایران مرحله سوم کاستن از تعهدات برجام را اجرایی خواهد کرد.
,
 
,
روحانی همچنین با بیان اینکه بندهای توافق هسته‌ای تغییر‏پذیر نیست، تصریح کرده است: گام سوم نیز مانند دو گام قبلی در صورت بازگشت شرکای برجام به تعهدات‏شان قابل چشم‌پوشی خواهد بود.
,
 
,
در گام اول ایران اعلام کرد در صورت عدم بازگشت اروپا به تعهداتش، در پایان این گام دیگر به سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد متعهد نخواهد بود و از این سقف به هر میزان که بخواهد فراتر خواهد رفت.
,
 
,
آغاز گام دوم ایران، ۱۵ تیرماه در نشست مشترک سخنگوی دولت، سخنگوی سازمان انرژی اتمی و معاون سیاسی وزارت امور خارجه به گوش جامعه بین الملل رسید؛ جایی که ربیعی، کمالوندی و عراقچی اعلام کردند که ایران از این پس سقف غنی‌ سازی ۳.۶۷ درصد را رعایت نمی‌ کند و از این سقف عبور خواهد کرد؛ اقدامی که این بار خیلی زود تحقق پیدا کرد و به فاصله یک روز به سقف ۴.۵ درصد رسید.
,
 
,
کارشناسان در این باره معتقدند ایران باید بسیار زودتر از این اقدام متقابل را شروع می کرد و دولت روحانی اسیر تاکتیک وقت کشی و فرصت خریدن برای آینده توسط اروپایی ها شد و رئیس جمهور و کابینه اش دیر به اقدام اروپایی ها پاسخ دادند و در این مدت آنها هر کاری را خواستند با ایران انجام دادند و تنها در برابر اقدامات غیرقانونی آمریکا اظهار تاسف کردند.
,
 
,
امروز حتی رسانه هایی که به اقدامات اروپا و آمریکا خوش بین بوده و مدافع اول امضای برجام بودند نیز به این رویه اعتقاد پیدا کرده اند، روزنامه آرمان در این باره نوشت: « با خروج آمریکا از برجام که تقریبا ۱۶ ماه پیش اتفاق افتاده، استوانه‌های برجام دچار لرزش جدی شد. از منظری برجام که توافقی برای حل اختلاف و چالش‌های ایران و آمریکا بود؛ عملا به کانونی جدید برای منازعه و کشاکش ایران و آمریکا بدل شد.»
,
 
,
حال دولت، مجلس، رسانه های اصولگرا، اصلاح طلب و معتدل همه بر اظهارات کارشناسی شده و واقع‌بینانه رهبر معظم انقلاب رسیده اند که اروپایی ها به هیچ وجه قابل اعتماد نبوده و حاضر نیستند از ایران در برابر شریک اقتصادی و سیاسی خود دفاع کنند و تنها می خواهند راهی پیدا کنند که ایران معلق بماند.
,
 
,
اروپایی ها برای اجرای بخشی از تعهدات خود اینستکس را پیشنهاد دادند که تنها مبادله  اندک میلیارد دلاری آن هم تنها برای دارو و برخی کالاها است که آن را هم منوط به اجرای کامل تعهدات fatf کرده و عملا استراتژی تاخیری خود را ادامه دادند، جالب است بدانید ایران در تحریم های قبلی در زمان دولت قبل با بانک کلنل چین معادل چندین برابر از اینستکس مبادله داشته و در آن زمان توانسته بسیاری از نیازهای کشور را تامین کند، اما دولت بعد از برجام از کشور چین فاصله گرفت و بی اعتنایی کرد و این اقدام دولت باعث دلخور شدیدی چینی ها شد زیرا آنان توقع داشتند وقتی در تحریم‌های قبلی پشت ایران ایستادند ایران سهم بسیاری بیشتری از اقتصاد خود را بعد از برجام بدهد و لی دولت برعکس عمل کرده و این سهم را به اروپایی هایی داد که در زمان تحریم ایران را تنها گذاشتند و چینی ها در واکنش به آن برای دور زدن تحریم ها در این شرایط fatf را بهانه کردند.
,
 
,
اما در این شرایط دولت به این واقع بینی رسیده که اروپایی‌ ها به هیچ وجه قابل اعتماد نبوده و دکتر ظریف بعد از سفر به چین صحبت از استراتژی جدید ایران برای روابط ۲۵ ساله با چین خبر داد، استراتژی که در صورت اجرایی شدن بسیار مناسب است. البته ایران نباید در سیاست خارجی تنها نگاه به غرب یا شرق داشته باشد و باید بر اساس منافع ملی با هر کشور برخورد کند.
,
 
,
در هر صورت بازگشت دولت به گفتمان انقلاب اسلامی و باور به اقتصاد مقاومتی و اجرای مرحله سوم کاهش تعهدات را باید به فال نیک گرفت و همه نیروهای انقلاب در این راه پشت و پناه دولت در سیاست اصولی خود هستند و ان شالله این شرایط سخت را هم با قوت پشت سر خواهد گذاشت.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه