اخبار داغ

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمان مطرح کرد؛

رشد افسار گسیخته قیمت‌ها در بازار دارایی، نشانه ظهور ابرتورم اقتصادی/ افزایش سرعت گردش پول منشأ اصلی تورم در اقتصاد کشور است

رشد افسار گسیخته قیمت‌ها در بازار دارایی، نشانه ظهور ابرتورم اقتصادی/ افزایش سرعت گردش پول منشأ اصلی تورم در اقتصاد کشور است
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمان گفت: رشد افسار گسیخته قیمت‌ها در بازارهای دارایی کشور نشان دهنده ظهور تورم ناشی از افزایش حجم نقدینگی است و بازارهای طلا، مسکن، خودرو و… بیشترین تاثیر را پذیرفته‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی، در سومین ماه سال جاری، میزان نقدینگی کشور نزدیک به ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

در ماه های اخیر سهم پول در نقدینگی به میزان چشمگیری افزایش یافته و به ۱۵ درصد رسیده است؛ در حالیکه در نیمه دوم سال ۹۶ سهم پول از نقدینگی ۱۲ درصد بود.

,

علی رئیس پور دکترای اقتصاد بخش عمومی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: نقدینگی در اقتصاد نقش حیاتی ایفا می کند و از اهمیت بالایی در ثبات اقتصاد یک کشور برخوردار است.

,

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمان عنوان کرد: از دیدگاه اقتصادی، نقدینگی همانند جریان خون در بدن، تامین کننده حیات اقتصاد یک کشور است.

,

وی افزود: به عبارت دیگر نقدینگی واسطه عملکرد صحیح بخش ها و بازارهای مختلف اقتصاد یک کشور در نظر گرفته می شود؛ از این رو نمی توان گفت رشد نقدینگی در اقتصاد تاثیری الزاما منفی یا مثبت دارد.

,

رئیس پور مطرح کرد: نقدینگی اگر متناسب با رشد حقیقی اقتصاد، توسط دولت مدیریت شود و در اختیار اجزای مختلف اقتصاد قرار گیرد، می تواند تاثیر مثبتی در ایجاد تحرک و رشد اقتصادی در بلند مدت داشته باشد.

,

این دکترای اقتصاد بخش عمومی اظهار داشت: بر اساس جدیدترین آمار بانک مرکزی در ابتدای شهریور ماه، حجم نقدینگی در کشور ما نزدیک به ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان است که جهش ۲٫۵ برابری در حجم نقدینگی ایجاد کرده و قطعا تبعات سنگینی را بر اقتصاد ایران وارد می کند.

,

وی با بیان اینکه نقدینگی در اقتصاد کشور ساختار مشخصی دارد، یادآور شد: بخشی از آن شامل ترکیب پایه پولی است که توسط بانک مرکزی مدیریت می شود و بخش دیگر مربوط به حساب های بانک مرکزی، حجم نقدینگی در دست مردم، سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت است که به عملکرد نظام بانکی کشور باز می گردد.

,

افزایش سرعت گردش پول منشا اصلی تورم در اقتصاد کشور

, افزایش سرعت گردش پول منشا اصلی تورم در اقتصاد کشور,

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمان گفت: به عبارت دیگر در عملکرد نظام بانکی کشور شاهد افزایش سرعت گردش پول هستیم؛ بنا بر دلایل مشخصی افزایش سرعت گردش پول منشا اصلی تورم در اقتصاد ما است.

,

رئیس پور تاکید کرد: اصلاح نرخ ارز در سال ۹۷ به یکباره سبب افزایش حجم نقدینگی در اقتصاد کشور شد در نتیجه انتظار می رود تورمی بلند مدت بر اقتصاد کشور تحمیل شود.

,

این دکترای اقتصاد بخش عمومی ادامه داد: هر یک درصد افزایش حجم نقدینگی در اقتصاد اگر متناسب با آن یک درصد رشد واقعی اقتصادی رخ نداده باشد، حدود ۳ درصد تورم ایجاد می کند.

,

وی تصریح کرد: بنابراین اگر افزایش ۳۰ درصدی نقدینگی در یک سال گذشته در نظر گرفته شود با توجه به اینکه رشد اقتصادی واقعی نداشتیم و در دو سال گذشته این رشد منفی بوده است، انتظار داریم حداقل ۳ برابر این میزان رشد، تورم گریبان‌گیر اقتصاد کشور شود.

,

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمان اظهار داشت: رشد افسار گسیخته قیمت ها در بازارهای دارایی کشور نشان دهنده ظهور تورم ناشی از افزایش حجم نقدینگی است و بازارهای طلا، مسکن، خودرو و… بیشترین تاثیر را پذیرفته اند.

,

رئیس پور بیان کرد: به دنبال بالا رفتن نرخ تورم بخش تولید در اقتصاد به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و مانع رونق تولید در اقتصاد می شود.

,

این دکترای اقتصاد بخش عمومی یادآور شد: در کوتاه مدت راهکارهایی برای مهار تورم توسط دولت ها به کار گرفته می شود اما در بلند مدت اثر کنترل از بین رفته و در قالب افزایش نرخ ارز خود را نشان می دهد و نهایتا اقتصاد کشور دچار چالش می شود.

,

وی در پایان تاکید کرد: لازم به ذکر است با توجه به شرایط کنونی، عامه افراد بر این تصورند که دخالت دولت سبب افزایش افسار گسیخته نقدینگی در کشور شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه