اخبار داغ

عزاداری سنتی، ارثیه آبا و اجدادی مردم جنوب کشور/ شور و شعف حسینی در حلقه های سینه زنی سنتی بر پاست+عکس و فیلم

عزاداری سنتی، ارثیه آبا و اجدادی مردم جنوب کشور/ شور و شعف حسینی در حلقه های سینه زنی سنتی بر پاست+عکس و فیلم
حلقه های سینه زنی سنتی دارای جذابیت های خاصی است که از گذشتگان مردمان خطه جنوب کشور نسل به نسل مانند ارثیه ای گران بها به جوانان انتقال داده شده و جوانان با شور و هیجان برای نشان دادن عزای خود در هیئت ها از این سبک استفاده می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همزمان با شروع ماه محرم در جای جای ایران اسلامی خیمه عزای پسر فاطمه(س) بر پا شده و شور و شعف حسینی سراسر کشور فرا گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اهالی هرمزگانی که به افراد خون گرم و دارای اصالت فرهنگی و پیشینه تاریخی شهرت دارند ارادت خاصی به اهل بیت داشته و در عزای آنها اندوهگین و در شادی اهل بیت شاد هستند؛ با آغاز ماه محرم  پرچم عزای سرور و سالار شهیدان در این استان ساحلی به احتراز در آمده است.

,

هرمزگان که قومیت های مختلف را در خود جای داده جای جای این شهر هیئت های موقت عزاداری از قومیت های مختلف بنا شده و در استانی که به محبین حضرت عباس(س) شهرت دارند گوشه گوشه آن خیمه عزا به پاشده

,

است.

,

, ,

با گذشت قرن ها از واقعه جانسوز کربلا و شهادت سرور شهیدان و یاران وفادارش، نه تنها از اهمیت و جایگاه عزا کاسته نشده بلکه سال به سال ارادت عزاداران همراه با شور و درک بیشتر از وقایع کربلا ادامه دارد.

,

برپایی مراسمات عزای ماه محرم به سبک و سیاق سنتی در شهرهای مختلف کشور برگزار می شود که دارای حال و هوای خاصی بوده که ارادت عزاداران را به سرور و سالار شهیدان و یاران با وفایش به نمایش گذاشته می شود؛ برخی از این آیین ها از دیرباز همواره مرسوم بوده و برخی دیگر با گذر زمان راه اندازی شده است.

,

در اقصی نقاط کشور مراسم سینه زنی در ماه محرم برگزار می شود اما در جنوب کشور این سینه زنی با سبک و سیاق خاصی اجرا می شود؛ پامنبری، ایستاده دایره ای حول یک مرکز ثابت ، ایجاد حلقه دایره ای با حرکت و چرخیدن حول یک مرکز واحد(که نوحه خوان است) از انواع و اقصام سینه زنی بوده که از دیرباز وجود داشته که سبک سینه زنی نشسته هرمزگان به ثبت ملی نیز رسیده است.

,

, ,

حلقه های سینه زنی سنتی یکی از شیوه ها خاص عزاداری در استان هرمزگان است که مشابه آن در بوشهر و خوزستان نیز دیده می شود و در ماه محرم و سایر مراسمات مذهبی و عزاداری این سبک استفاده می شود.

,

این سبک از سینه زنی دارای جذابیت های خاصی است که از گذشتگان مردمان این خطه از جنوب کشور نسل به نسل مانند ارثیه ای گران بها به جوانان انتقال داده شده و جوانان با شور و هیجان برای نشان دادن عزای خود در هیئت ها از این سبک استفاده می کنند به طوری که پخش  زنده مراسم عزاداری حلقه های سینه زنی سنتی هرمزگان هر ساله روز تاسوعا از شبکه های مختلف سیما پخش می شود.

,

دایره از کاملترین شکل هندسی  به شمار می رود و  پیرغلامان هرمزگانی حلقه های سینه زنی را اینگونه تحلیل می کنند: ما پروانه های شمع حسینی هستیم و به دور او میجرخیم و چون مداح ذکر اهل بیت و مقدسات را بیان می کند سینه زنان با این کار نسبت به عظمت خداوند و عشق به اهل بیت تعظیم می کنیم.

,

 

,

, ,

برخی دیگر نیز می گویند در کربلا جنیان و سپس ملائکه به دور امام حسین(ع) حلقه زده اند و دور او چرخیده اند؛ ما زمینیان نیز این عمل را به تداعی آن انجام می دهیم.

,

در حلقه های سینه زنی سنتی مداح در وسط دایره قرار گرفته و به خواندن اشعار ماتم اهل بیت می پردازد و عزاداران دایره وار در حالی که با دست چپ کمربند یکدیگر را گرفته اند با دست راست بر سینه خود می کوبند.

,

مراسمات سینه زنی سنتی در اقصی نقاط هرمزگان از شرق گرفته تا غرب، جنوب و شمال کشور انجام می شود که مرکز استان حسینیه امام جعفر صادق(ع) که در میان شهروندان به منبر کرتی مشهور است با برپایی عزاداری سنتی شب های محرم میزبان عاشقان امام حسین(ع) می باشد.

,

انتهای پیام/

, ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه