اخبار داغ

یادداشت؛

«کودک‌همسری» را فقط با فرهنگ‌سازی می‌توان ریشه‌کن کرد

«کودک‌همسری» را فقط با فرهنگ‌سازی می‌توان ریشه‌کن کرد
فرهنگ‌سازی تنها راهی است که برای مقابله با کود‌ک‌همسری قابلیت اجرایی شدن دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، پس از رسانه‌ای شدن مراسم عقد یک دختر ۹ ساله با مردی ۲۸ ساله و واکنش منفی مردم به این وصلت، دوباره بحث وضع قوانین بازدارنده برای ریشه‌کن کردن ازدواج در سنین زیر ۱۷ سال به دغدغه بخشی از فعالان اجتماعی تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

متاسفانه این شکل از ازدواج  به‌وفور در جای‌جای کشور مشاهده شده و مختص یک منطقه یا عشیره و قوم خاص نیست.

,

فقط در سال ۹۶ و براساس گفته‌های رئیس ثبت‌احوال استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد، در این استان ۹دختر زیر ۱۰سال و  ۴۵۸دختر زیر ۱۵ سال ازدواج کردند.

,

‏از ۹۱تا ۹۵، هم در ایران ۹۷۷ دختر زیر ۱۰سال و حدود ۱۹۸ هزار دختر زیر ۱۴سال ازدواج کردند. این فقط آمارهای ثبت شده رسمی است و یقینا آمارهای واقعی، بسیار فراتر از این است.

,

البته وضعیت استان‌های شمال غرب کشور بالاخص مناطق مرزی و عشایری آن نیز در این باب چندان مناسب نیست چرا که  تعداد زیادی ازدواج در زیر سن ۱۴ سالگی در این مناطق مشاهده شده است.

,

طبیعی است برای مواجهه با این پدیده زشت، راهکارهای قانونی چندان نمی‌تواند موثر باشد چرا که به راحتی قانون توسط افراد و خانواده‌هایی که عموما بر مبنای حس خونی، طایفه‌ای و هم‌عشیرگی از مشتریان این سنخ ازدواج هستند، دور زده می شود.

,

از آنجا که شرعا این شکل اردواج صراحتا نهی نشده است و راه‌های گریز قانونی نیز برای انجام آن وجود دارد، بهترین راهکار برای مواجهه با کودک همسری، فرهنگسازی است، چرااکه گرچه می توان قانون را دور زد اما نمی‌توان از فشار اجتماعی و از واکنش منفی توده‌های مختلف مردم در برابر این سنخ از ازدواج‌ها شانه خالی کرد.

,

واکنش منفی عموم مردم و تخطئه و ملامت خانواده هایی که دنبال چنین وصلت‌هایی هستند شاید بهترین ابزار برای ریشه‌کنی کودک همسری در ایران و استانمان  باشد.

,

شفیع بهرامیان

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه