اخبار داغ

تشریح تاریخچه 500 ساله حسینه اعظم زنجان؛

وقتی از اهل سنت هم در یوم‎العباس زنجانی‎ها نذری می‌دهند/ چطور در دومین قربانگاه جهان اسلام قربانی دهیم؟

وقتی از اهل سنت هم در یوم‎العباس زنجانی‎ها نذری می‌دهند/ چطور در دومین قربانگاه جهان اسلام قربانی دهیم؟
مسئولان حسینیه اعظم زنجان گوشه‌ای از تاریچه 500 ساله حسینیه اعظم زنجان را تشریح کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; مجتبی شهامی امروز در بازدید خبرنگاران از مجموعه حسینیه اعظم زنجان با اشاره به تاریخچه حسینیه و عزاداری در آن اظهار کرد: در مورد تاریخچه چند سند داریم که طبق این اسناد حسینیه اعظم زنجان بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال قدمت دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه حسینیه اعظم آخرین بار دهه ۴۰ بازسازی شده است، ابراز کرد: شبستان فعلی قبلا حیات و تکیه حسینیه بوده در قدیم پارچه بزرگی را آماده می‌کردند و مردان آن را برپا میکردند و عزاداری ها در خیمه به پا می شد.

,

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه علم موجود در حسینیه به ۱۲۲۱ قمری برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: روی کتیبه  نیز که مربوط به بازسازی است، سال 1261 قید شده است.

,

وی با بیان اینکه علم ها نشانی از علمداری حضرت ابوالفضل(ع) است، افزود: دو طرف این علم دهان مار و مار نشان سلامتی و درمان است که دور نام اهل بیت آورده که نشان می دهد اهل بیت برای ما شفا هستند.

,

 

,

, ,

 

,

شهامی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۸۰ باب منزل با نذورات مردمی تملک شده است، گفت: طرح توسعه شروع شده و فضای ۵۰۰ متری اولیه به ۲۰ هزار مترمربع تبدیل شده است

,

وی با اشاره به شبستان حضرت زینب(س) بیان کرد: حسینیه اعظم از تحویل سال تا پایان سال برنامه های فرهنگی دارد و در طول رمضان جمع خوانی قرآن برگزار می‌شود و در کل ۱۱۷ برنامه در طول یک سال برگزار می‌شود.

,

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان با بیان اینکه لوستر نصب شده در حسینیه را یک فرد کویتی هدیه کرده که ۲.۵ تن وزن دارد، اظهار کرد: ۱۵ هزار نفر ظرفیت شبستان های مسقف است.

,

وی با اشاره به اینکه برای اجرای برنامه های تربیتی آموزشی یکی از شبستانها تبدیل به کلاس می‌شود، گفت: کسانی که از لحاظ اقتصادی پایین هستند می توانند از این کلاسها استفاده کنند.

,

 

,

, ,

 

,

شهامی با بیان اینکه حسینیه اعظم زنجان به عنوان دهمین میراث معنوی کشور ثبت شده است، عنوان کرد: حدود نیم میلیون نفر در دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان شرکت می‌کنند

,

وی با بیان اینکه دسته عزاداری حسینیه اعظم۷۰ سال قدمت دارد، خاطرنشان کرد: غروب دسته عزاداری به شب و یوم العباس  معروف شده که مردم در این روز  بیشتر به حضرت ابوالفضل توسل می‌کنند.

,

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه این مراسم دومین قربانگاه جهان اسلامی و اولین قربانگاه جهان تشیع است، ابراز کرد: این حجم از قربانی بی نظیر است و اهل بیت نگاه ویژه ای به آن دارند.

,

وی با اشاره به ذبح ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ قربانی نذری در این مراسم بیان کرد:۸۰۰ خادم در کار قربانی ذبح و بسته بندی فعالیت دارند و ۵۰ هزار بسته بهداشتی و تبرک آماده و درب منازل توزیع می‌شود و یک سهم هم برای کسانی است که قربانی داشتند.

,

شهامی با تاکید بر اینکه ویژگی بارز مراسم سادگی آن است، افزود:  جلوه مراسم به حضور ساده مردم و دل های شکسته و چشمان گریانشان است و شعری پرمهر و پیام دار در مراسم استفاده می شود.

,

محمدجواد غم‌پرور، رئیس هیئت امنای حیسنیه اعظم زنجان نیز در بازدید خبرنگاران از موسسه کشت و صنعت(محل جمع آوری قربانی) اظهار کرد: بحث فروش احشام چند سالی در خیام بود که از نظر زیست محیطی بهداشتی و ترافیک مشکلاتی داشت که به همین خاطر به این محل(جاده بیجار پشت پلیس راه و 5 کیلومتری جاده دندی) منتقل شده است.

,

 

,

, ,

 

,

وی با بیان اینکه با نصب بنرهایی در ورودی شهر و جاده محل جمع آوری احشام علامت گذاری شده است، عنوان کرد: این محل آماده دریافت نذر قربانی مردم است.

,

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه سخنرانان مختلفی از جمله رئیس قوه قضاییه امام جمعه زنجان و نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری در حسینیه حضور خواهند داشت، عنون کرد: مراسم شیرخوارگان نیز روز تاسوعا برگزار خواهد شد.

,

وی با بیان اینکه برنامه‌ها تا صبح روز عاشورا تا نماز ظهر ادامه خواهد داشت، گفت: برای یوم العباس نیز مقدمات فراهم شده است.

,

وی با اشاره به اینکه سال گذشته قریب ۵۰۰ نفر از استان های دیگر برای قربانی نیابت دادند، اضافه کرد: ۴۰۰ نفر هم از همشهریان زنجانی، گوسفندان خود را به ما تحویل دادند که ما در کشتارگاه ذبح کردیم.

,

غم پرور بیان کرد: با توجه به گرمای تابستان و دوری مسیر از کشتارگاه از مردم عزیز خواهش داریم که نیابت را به ما بدهند.

,

وی با اشاره به اینکه ۷۰۰۰ نفر شب سال گذشته اسکان دادیم، اظهار کرد: امسال از از ظرفیت حسینیه ثارالله مصلی و سالن های ورزشی استفاده کردیم.

,

این مسئول با تاکید بر اینکه از مردم عزیز هم دعوت میکنم دست ما را بگیرند، افزود:  برای جذب گردشگر مذهبی در ایام محرم پتانسیل‌های بسیاری در استان وجود دارد که اگر همه کمک کنند رونق اقتصاد استان نیز کمک خواهد شد.

,

وی با اشاره به اینکه برای مهمانمان خارجی هم تیم‌های مشخص شده وظایف خود را انجام می‌دهند، افزود: دنبال سرمایه گذاری برای پشتیبانی از حسینیه و اشتغالزایی هستیم.

,

غم پرور با بیان اینکه حتی سال گذشته اهل تسنن به حسینیه اعظم نذری دادند، خاطرنشان کرد: مداحان حسینیه دلی کار میکنند بر اساس تعداد شب دستمزد ناچیزی دریافت می‌کنند که در اصل جنبه تبرک دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه