اخبار داغ

دفاع مقدس و دستیابی به افق چشم انداز گام دوم

دفاع مقدس و دستیابی به افق چشم انداز گام دوم
هر کس بنا بر تجربه حضور در عرصه دفاع مقدس و یا مطالعه تاریخ آن اندک اطلاعی از فضای جبهه داشته و نگاه اجمالی به محورهای اصلی توصیه دوم(معنویت و اخلاق) رهبر معظم انقلاب اسلامی در گام دوم داشته باشد ؛اذعان خواهد نمود که تمام آنها در عرصه دفاع مقدس عینیت یافته اند و محیط جبهه ها را با وجود تمام سختی ها و کمبودهای مادی به بهشت مبدل ساخته بود که هنوز نیز بوی آن در راهیان نور به مشام می رسد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گلستان ما ؛ حسن بیارجمندی برادرشهید علی بیارجمندی پیک ویژه لشکر 25 کربلا به مناسبت در پیش بودن اولین هفته دفاع مقدس در گام دوم انقلاب اسلامی به بررسی نقش و جایگاه دفاع مقدس در دستیابی به افق چشم انداز گام دوم پرداخته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما ؛,

در پیدایش و ظهور تمدن ها عوامل متعددی نقش ایفا می کنند. تاریخ جهان و ظهور و افول تمدن های بزرگ جهان بخوبی نشان می دهد که جنگ ها یکی از مهمترین عوامل اصلی شکل گیری و ساخت تمدن های نوین و افول تمدن های قدیم بوده و هست.

انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی برخاسته از آن با توجه به خاستگاه و مختصات معرفتی آن و آرمان ها و اصول والای آن از این قاعده کلی مستثنی بوده و هست چراکه با تکیه بر اصل کلی «دفاع مقدس» فرهنگ غنی و میراث معنوی ارزشمندی را برای ایران و ایرانی به ارث گذاشته است که در شکل گیری و ساخت تمدن نوین اسلامی بعنوان افق چشم انداز گام دوم انقلاب اسلامی تاثیر بسزایی دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین ارتباط و آغازین فرازهای بیانیه گام دوم انقلاب می فرمایند :« انقلاب اسلامی ملّت ایران، قدرتمند امّا مهربان و باگذشت و حتّی مظلوم بوده است. مرتکب افراط‌ها و چپ‌روی‌هایی که مایه‌ی ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است. در هیچ معرکه‌ای حتّی با آمریکا و صدّام، گلوله‌ی اوّل را شلّیک نکرده و در همه‌ی موارد، پس ‌از حمله‌ی دشمن از خود دفاع کرده و البتّه ضربت متقابل را محکم فرود آورده است. این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد. با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان ایستاده و از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است. این جوانمردی و مروّت انقلابی، این صداقت و صراحت و اقتدار، این دامنه‌ی عمل جهانی و منطقه‌ای در کنار مظلومان جهان، مایه‌ی سربلندی ایران و ایرانی است، و همواره چنین باد.»

ازینرو یکی از اصلی ترین و مهمترین برکات انقلاب اسلامی همین 8 سال دفاع مقدس است.چراکه براساس همین روحیه انقلابی و آرمان ها و اصول آن :« به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار بشدّت تحقیر شده و بشدّت عقب مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت؛ در گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد و عنصر اراده‌ی ملّی را که جان‌مایه‌‌ی پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است در کانون مدیریّت کشور وارد کرد؛ آنگاه جوانان را میدان‌دار اصلی حوادث و وارد عرصه‌ی مدیریّت کرد؛ روحیه‌ و باور «ما میتوانیم» را به همگان منتقل کرد؛ به برکت تحریم دشمنان،‌ اتّکاء به توانایی داخلی را به همه آموخت و این منشأ برکات بزرگ شد: «ثبات و امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها را که آماج تهدید جدّی دشمنان قرار گرفته بود ضمانت کرد و معجزه‌ی پیروزی در جنگ هشت‌ساله و شکست رژیم بعثی و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی و شرقی‌اش را پدید ‌آورد.»

همین سرمایه و برکات متاثر از معجزه‌ی پیروزی در جنگ هشت‌ساله موتور پیشران کشور در عرصه‌ی جهاد سازندگی و فتح قله های پیشرفت و آبادانی کشور گردید و در دو دهه اخیر نیز همین میراث در ساخت و شکل گیری جبهه مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا نقش بارزی ایفا نمود تا جایی که تمام پیروزی های جبهه مقاومت از جنگ 33 روز لبنان تا جنگ شبه جهانی 8 ساله در سوریه همگی مرهون همین میراث معنوی عظیم دفاع مقدس بوده است که به همت سردار پرافتخار اسلام ،سردار قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم بر تارک جهان خوش درخشید « و اینک وارد دوّمین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده ‌است.»[بیانیه گام دوم]

اگر بخواهیم بطور اجمالی سرفصل هایی منطبق بر بیانیه گام دوم انقلاب را بر شماریم که جزو سرفصل های اصلی کتاب میراث معنوی دفاع مقدس باشد؛ این موارد جزو برجسته ترین این سرفصل ها می باشد:

الف: دفاع مقدس و معنویت و اخلاق

ب:دفاع مقدس و سبک زندگی جهادی و انقلابی

ج: دفاع مقدس و اقتصاد مقاومتی آن با اتکا بر توان داخلی

د:دفاع مقدس و مدیریت جوان و حزب اللهی (دولت جوان و حزب اللهی)

ه: دفاع و مقدس و علم و پژوهش

و: دفاع مقدس و عدالت و مبارزه با فساد

و در یک سرفصل کلی و جامع همه سرفصل های یاد شده ؛« دفاع مقدس و تمدن نوین اسلامی »

الف: دفاع مقدس و معنویت و اخلاق و زنده کردن ماجراهای صدر اسلام

همچنانکه اشاره نمودیم و در بیانیه گام دوم تصریح شده است:«انقلاب اسلامی ملّت ایران، قدرتمند امّا مهربان و باگذشت و حتّی مظلوم بوده است. در هیچ معرکه‌ای حتّی با آمریکا و صدّام، گلوله‌ی اوّل را شلّیک نکرده و در همه‌ی موارد، پس ‌از حمله‌ی دشمن از خود دفاع کرده و البتّه ضربت متقابل را محکم فرود آورده است. » و در این معرکه دفاع مقدس تحت تاثیر و تربیت مستقیم فرماندهی کل قوا آن یعنی امام خمینی (ره) عیار معنویّت و اخلاق را در فضای جبهه ها و پشت جبهه بگونه‌ای چشمگیر افزایش داد. همچنانکه در بیانیه گام تاکید شده است :«این پدیده‌ی مبارک را رفتار و منش حضرت امام خمینی در طول دوران مبارزه و پس ‌از پیروزی انقلاب، بیش ‌از هر چیز رواج داد؛ آن انسان معنوی و عارف و وارسته از پیرایه‌های مادّی، در رأس کشوری قرار گرفت که مایه‌های ایمان مردمش بسی ریشه‌دار و عمیق بود...رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دلهای مستعد و نورانی بویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد. مجاهدتهای جوانان در میدانهای سخت از جمله دفاع مقدّس، با ذکر و دعا و روحیه‌ی برادری و ایثار همراه شد و ماجراهای صدر اسلام را زنده و نمایان در برابر چشم همه نهاد. پدران و مادران و همسران با احساس وظیفه‌ی دینی از عزیزان خود که به جبهه‌های گوناگون جهاد می‌شتافتند دل کندند و سپس، آنگاه که با پیکر خون‌آلود یا جسم آسیب‌دیده‌ی آنان روبه‌رو شدند، مصیبت را با شکر همراه کردند. » [بیانیه گام دوم]

1

هر کس بنا بر تجربه حضور در عرصه دفاع مقدس و یا مطالعه تاریخ آن اندک اطلاعی از فضای جبهه داشته و نگاه اجمالی به محورهای اصلی توصیه دوم(معنویت و اخلاق) رهبر معظم انقلاب اسلامی در گام دوم [1] داشته باشد ؛اذعان خواهد نمود که تمام آنها در عرصه دفاع مقدس عینیت یافته اند و محیط جبهه ها را با وجود تمام سختی ها و کمبودهای مادی به بهشت مبدل ساخته بود که هنوز نیز بوی آن در راهیان نور به مشام می رسد:« معنویّت به معنی برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است، و اخلاق به معنی رعایت فضیلت‌هایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتمادبه‌نفس و دیگر خلقیّات نیکو است. معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکتها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت میسازد »

البته همچنان که معظم له تاکید می کنند در این دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی :«شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد؛ این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومتها توفیق چندانی نخواهد یافت. اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومتها نمیتوانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، امّا

 اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند،

و ثانیاً زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراین‌باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه‌ی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند.»

ب:دفاع مقدس و سبک زندگی جهادی و انقلابی

همچنانکه رهبر معظم انقلاب در توصیه هفتم بیانیه گام دوم انقلاب تاکید نموده اند:« تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است.»

8سال دفاع مقدس و معنویّت و اخلاقی که در چنین عرصه ای امکان ظهور و بروز یافت :« جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکتها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه»[بیانیه گام دوم] از جمله سبک زندگی جهادی و انقلابی گردید و بودن همین ها نه تنها در جبهه بلکه در پشت جبهه ها از خانه و خانواده ،کوچه و همسایه ها ،شهر و همشهری ها و ایران و ایرانیان :«حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت »ساخت .

تا جایی که امروزه :«سبک زندگی متناسب با دفاع مقدس، به عنوان یک نمونه خوب برای کشورمان، سبکی قابل بهره‌برداری و اثرگذار خواهد بود. رجوع به جریانات آن دوران و بررسی سبک زندگی رزمندگان، دورنمای مناسبی در برابر ما از یک زندگی ساده و البته قابل الگوبرداری قرار خواهد داد. »

سبک زندگی در جنگ از ابعاد مختلفی قابل بررسی است. اما بطور کلی می‌توان برای آن سه بعد قائل شد:

اولا بعد فکری که در آن اندیشه‌های متاثر از آراء و اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) از برجستگی خاصی برخوردار بود از جمله درخداباوری (و من النصر إلا من عندالله العزیز الحکیم) و معاد باوری شهادت‌طلبی (و لا تحسبن الذین قتلوا‌فی سبیل‌الله امواتاً...) و ولایت‌مداری  به عنوان نگین اعتقادات و باورهای بچه‌های جنگ و نیز بصیرت و روشن‌بینی ایمان‌مدار

ثانیا بعد روحی، که توجه به مباحث معرفتی و خودسازی، اثر جدی بر زندگی روزمره بچه‌های جنگ داشت. اخلاص، فداکاری و ایثارگری، دوری از نفاق و ریا، اهلیت در عمل به فرائض دینی و... بخشی از صفات بارز ایشان بود. با توجه به روحیه و نشاط جوانانه رزمند‌گان، پویایی و امید به آینده در نگاه آرمان‌گرایانه آنان موج می‌زد و برای حاکمیت اسلام و عدالت، همت بلند خویش را مصروف می‌داشتند.

یکی از درس‌های مهم جنگ به رزمندگان، ملاک و معیار داشتن در انتخاب‌ها بود که اساس آن را تولی به دوستان اهل بیت و تبری از دشمنان اهل بیت تشکیل می‌داد. تکلیف‌مداری، ذره‌بین، معیار و ملاک انتخابشان بود. میزان درآمد، سطح و پرستیژ کار و... برایشان مهم نبود. اصل کار مهم بود. می‌خواستند کاری کنند که باری از دوش امام و انقلاب بردارند.

روضه و هیأت یکی از برنامه‌های ثابت خودسازی رزمنده‌ها بود. زیارت عاشورا، دعای توسل، دعای کمیل و... . برای برنامه دعا و روضه هم، نیاز به هیچ چیزی نداشتند جز دل شکسته و حس و حال معنوی.در کنار توسل، توکل‌شان هم بالا بود و ایمان به امداد الهی، آنان را به حرکت در مسیرهای سخت زندگی تشویق می‌کرد.شعار بچه‌های جبهه، «هیهات منا الذله» بود. عملشان نیز همین‌طور. برای هیچ‌چیز و هیچکس سر خم نمی‌کردند جز فرمان الهی و فرماندهان جبهه حق. صداقت شرط اول رفاقت‌ها و کارهایشان بود.

ثالثا بعد جسمی و رفتاری، که تواضع، وجه غالب فرهنگ رفتاری ساکنان جبهه‌ها بود، به‌طوری که در کلام و رفتارشان هم مشهود بود.

غالباً زیاد زحمت می‌کشیدند، کمتر می‌خوردند و کمتر می‌خوابیدند. فرهنگ حاکم بر جبهه فرهنگ کار و تلاش بود. هر کس نه فقط کاری را که به او سپرده بودند؛ بلکه هر کار مفیدی را که انجام آن به سود مجموعه بود, در حد توان و اجازه خود، انجام می‌داد.غالب بچه‌ها لباس خاکی به تن داشتند. بعضی‌ها هم لباس سبز پاسداری. لباس پلنگی‌هم گاهی اوقات تن بعضی‌ها دیده می‌شد. ولی مدل همه‌اش خاکی بود. لباس خاکی عملاً سه فایده جدی داشت. یک؛ تفاوت‌های اجتماعی و طبقات مصرفی جامعه نمود خود را از دست می‌داد و همه در یک سطح از پوشش قرار می‌گرفتند. دو؛ استتار بود و سه؛ روشی برای دوری از تعلقات مادی بود. چفیه و پلاک هم جزو متعلقات هر فرد بود. چفیه به عنوان وسیله‌ای چندکاره اعم از حوله، سفره، زیرانداز، بادبزن، عرق‌گیر و... و پلاک هم به عنوان نشانی.[2]

1

ج: دفاع مقدس و اقتصاد مقاومتی آن با اتکا بر توان داخلی

براساس توصیه سوم رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم :« اقتصاد یک نقطه‌ی کلیدیِ تعیین‌کننده است. اقتصاد قوی، نقطه‌ی قوّت و عامل مهمّ سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف، نقطه‌ی ضعف و زمینه‌‌ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. فقر و غنا در مادّیّات و معنویّات بشر، اثر میگذارد. اقتصاد البتّه هدف جامعه‌ی اسلامی نیست، امّا وسیله‌ای است که بدون آن نمیتوان به هدفها رسید. تأکید بر تقویت اقتصاد مستقلّ کشور که مبتنی‌ بر تولید انبوه و باکیفیّت، و توزیع عدالت‌محور، و مصرف به‌اندازه و بی‌اسراف، و مناسبات مدیریّتی خردمندانه است و در سالهای اخیر از سوی اینجانب بارها تکرار و بر آن تأکید شده، به‌خاطر همین تأثیر شگرفی است که اقتصاد میتواند بر زندگی امروز و فردای جامعه بگذارد.

انقلاب اسلامی راه نجات از اقتصاد ضعیف و وابسته و فاسد دوران طاغوت را به ما نشان داد، ولی عملکردهای ضعیف، اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است. چالش بیرونی تحریم و وسوسه‌ها‌ی دشمن است که در صورت اصلاح مشکل درونی، کم‌اثر و حتّی بی‌اثر خواهد شد. چالش درونی عبارت از عیوب ساختاری و ضعفهای مدیریّتی است.

راه‌حلّ این مشکلات، سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه‌های اجرائی برای همه‌ی بخشهای آن تهیّه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیّت، در دولتها پیگیری و اقدام شود. درون‌زایی اقتصاد کشور، مولّد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدّیگری نکردن دولت، برون‌گرایی با استفاده از ظرفیّتهایی که قبلاً به آن اشاره شد، بخشهای مهمّ این راه‌حل‌ها است. بی‌گمان یک مجموعه‌ی جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت خواهند توانست به این مقاصد برسند. دوران پیشِ‌رو باید میدان فعّالیّت چنین مجموعه‌ای باشد.»

بدون شک 8 دفاع مقدس؛ الگوی عملی مقاومت در ابعاد مختلف اجتماعی از جمله اقتصادی بوده و هست.در راستای همین الگوپذیری از دفاع مقدس، نویسندگان ، مساله مهم اقتصاد مقاومتی را به عنوان دستمایه و موضوع تحقیق خود انتخاب و کوشیده اند با ارائه تصویری درست از فضای اقتصادی و پشتیبانی دفاع مقدس، اصول علمی – اجرایی مناسبی را برای حل مسائل امروز اقتصاد ایران ارائه دهند.

اولانحوه اداره جنگ، پیشرفت ها و موفقیت ها و موانع و محدودیت های خاص زمان جنگ در دو بعد داخلی و خارجی

ثانیا پیشرفت ها و پیروزی های جبهه انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس و ماهیت و عوامل آن از نگاه و منظر حضور و مشارکت مردمی

ثالثا نوآوری و خلاقیت های جنگ تحمیلی و علل آن ، نحوه تامین نیازهای اقتصادی با ذکر نمونه های موفق و به یاد ماندنی[3] و دلایل و نحوه مشارکت جهادی مردم ازجمله حماسه فتح خرمشهر، عملیات های شگفت انگیز هوایی، ساخت موشک، احداث پل های شناور و ...[4]

د:دفاع مقدس و مدیریت جوان و حزب اللهی (دولت جوان و حزب اللهی)

همچنانکه در بیانیه گام دوم آمده است :« انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار بشدّت تحقیر شده و بشدّت عقب مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت؛ در گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد و عنصر اراده‌ی ملّی را که جان‌مایه‌‌ی پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است در کانون مدیریّت کشور وارد کرد؛ آنگاه جوانان را میدان‌دار اصلی حوادث و وارد عرصه‌ی مدیریّت کرد؛ روحیه‌ و باور «ما میتوانیم» را به همگان منتقل کرد؛ به برکت تحریم دشمنان،‌ اتّکاء به توانایی داخلی را به همه آموخت و این منشأ برکات بزرگ شد» .بی شک یکی از عرصه های اصلی میدان داری مدیریتی که جوانان حزب اللهی و انقلابی را وارد نمود همین عرصه دفاع مقدس بوده است.

این میدان داری جوانان در عرصه فرماندهی 8سال دفاع مقدس علاوه بر پیروزی ها منشا تحولات عظیمی با وجود تمام موانع و تحریم های دشمنان گردید که از جمله آن در عرصه اقتصاد مقاومتی بدان اشاره نمودیم.

تجربه فرماندهی یاد شده در دفاع مقدس در عرصه های تشکیل دولت جوان و حزب اللهی در بعض مقاطع تاریخی و حتی در بعض وزارتخانه ها در ادوار مختلف بروز و ظهور ویژه ای داشت؛بنحوی که هر جا چنین مدیریتی با چنین روحیه جهادی و انقلابی در راس دولت و یا یک وزارتخانه قرار گرفت منشا تحولات بزرگی گردید. «در جمهوری اسلامی، دلهای مسئولان به‌طور دائم باید برای رفع محرومیّتها بتپد و از شکافهای عمیق طبقاتی بشدّت بیمناک باشد. در جمهوری اسلامی کسب ثروت نه‌تنها جرم نیست که مورد تشویق نیز هست، امّا تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، بشدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به‌هیچ‌رو مورد قبول نیست. این سخنان در قالب سیاستها و قوانین، بارها تکرار شده است ولی برای اجرای شایسته‌ی آن، چشم امید به شما جوانها است؛ و اگر زمام اداره‌ی بخشهای گوناگون کشور به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان -که بحمدالله کم نیستند- سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد؛ ان‌شاءالله.»[بیانیه گام دوم]

1

ه: دفاع و مقدس و علم و پژوهش

همچنانکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در توصیه اول بیانیه گام دوم بیان داشته اند:«دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. بحمدالله استعداد علم و تحقیق در ملّت ما از متوسّط جهان بالاتر است. اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود -یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسّط علم در جهان- به پیش رفته است. دستاوردهای دانش و فنّاوری ما در این مدّت که ما را به رتبه‌ی شانزدهم در میان بیش از دویست کشور جهان رسانید و مایه‌ی شگفتی ناظران جهانی شد و در برخی از رشته‌های حسّاس و نوپدید به رتبه‌های نخستین ارتقاء داد، همه‌وهمه در حالی اتّفاق افتاده که کشور دچار تحریم مالی و تحریم علمی بوده است. ما با وجود شنا در جهت مخالف جریان دشمن‌ساز، به رکوردهای بزرگ دست یافته‌ایم »

بدون شک همچنانکه دراقتصاد مقاومتی دفاع مقدس اشاره نمودیم ،نخستین حرکت های رستاخیز علمی در کشور در عرصه نظامی و دفاعی شکل گرفت و همین تجارب پس از جنگ تحمیلی به سرمایه اولیه برای پیشرفت و آبادانی کشور تبدیل شد.مصادیق فراوانی می توان برای انتقال علم و دانش در این عرصه به دیگر عرصه ها از جمله سد سازی های حیرت انگیز ، جاده سازی ها و پروژه های بزرگ انتقال آب و برق و گاز ،ساخت نیروگاه ها و پالایشگاه ها ، پیشرفت در عرصه های هسته ای و هوا و فضا و...بیان نمود که در این وجیزه نمی گنجد.

بر همین اساس  و در تداوم پبشرفت های علمی در گام دوم رهبر معظم انقلاب خواستار در پیش گرفتن آن بعنوان یک جهاد علمی هستند :«اینک مطالبه‌ی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است. به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید.»

و: دفاع مقدس و عدالت و مبارزه با فساد

همچنانکه در بیانیه گام دوم بعنوان توصیه چهارم اشاره شده است:« عدالت در صدر هدفهای اوّلیّه‌ی همه‌‌ی بعثتهای الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است؛ این، کلمه‌ای مقدّس در همه‌ی زمانها و سرزمین‌ها است و به‌صورت کامل، جز در حکومت حضرت ولیّ‌عصر (ارواحنافداه) میسّر نخواهد شد ولی به‌صورت نسبی، همه جا و همه وقت ممکن و فریضه‌ای بر عهده‌ی همه بویژه حاکمان و قدرتمندان است. جمهوری اسلامی ایران در این راه گامهای بلندی برداشته است »

بطور خاص در 8 سال دفاع مقدس همچنانکه در سرفصل های معنویت و اخلاق و سبک زندگی بدان اشاره نمودیم یکی از وجوه اصلی اندیشه ای و عملی رزمندگان در جبهه ها و پشت جبهه ها عدالت طلبی بود، به‌طوری که در کلام و رفتارشان هم مشهود بود  و هنوز هم در کلام و رفتار بعض رزمندگان دفاع مقدس شاهد آن هستیم.

در همان مقاطع نیز یکی از جلوه های بارز عدالت طلبی و عدالت خواهی رزمندگان را در عرصه مبارزه فردی و اجتماعی با فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی بوضوح می توان مشاهده نمود.بدون شک یکی از بارزترین مصادیق این عبارت در بیانیه گام دوم  که:«در جمهوری اسلامی هم که روزی مدیران و مسئولانش مسابقه‌ی زهد انقلابی و ساده‌زیستی میدادند» همچنانکه در محور سبک زندگی جهادی بدان اشاره نمودیم ؛رزمندگان اسلام و فرماندهان جنگ بودند .

دفاع مقدس و تمدن نوین اسلامی

همچنانکه در مقدمه اشاره نمودیم ؛تاریخ جهان و ظهور و افول تمدن های بزرگ جهان بخوبی نشان می دهد که جنگ ها یکی از مهمترین عوامل اصلی شکل گیری و ساخت تمدن های نوین و افول تمدن های قدیم بوده و هست.

انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی برخاسته از آن با توجه به خاستگاه و مختصات معرفتی آن و آرمان ها و اصول والای آن از این قاعده کلی مستثنی بوده و هست چراکه با تکیه بر اصل کلی «دفاع مقدس» فرهنگ غنی و میراث معنوی ارزشمندی را برای ایران و ایرانی به ارث گذاشته است که در شکل گیری و ساخت تمدن نوین اسلامی بعنوان افق چشم انداز گام دوم انقلاب اسلامی تاثیر بسزایی دارد.شناخت ابعاد مختلف این 8سال بعنوان یکی از منابع و ذخایر اصلی ساختن ایران اسلامی بزرگ در گام دوم می بایست مورد اهتمام ویژه قرار بگیرد.چراکه علاوه بر آثار 6گانه صدرالاشاره ،عدم شناخت نسبت بدان منجر به غفلت و محرومیت از تجارب ارزنده یاد شده در ساخت تمدن نوین اسلامی و تهدید جدی آن می گردد:« اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، نسلی که پا به میدان عمل میگذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم. سخن اوّل درباره‌ی گذشته است.

عزیزان! نادانسته‌ها را جز با تجربه‌ی خود یا گوش سپردن به تجربه‌ی دیگران نمیتوان دانست. بسیاری از آنچه را ما دیده و آزموده‌ایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. ما دیده‌ایم و شما خواهید دید. دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید. برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره‌ی گذشته و حتّی زمان حال را دنبال میکنند و از پول و همه‌ی ابزارها برای آن بهره میگیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده‌نظامش نمیتوان شنید.»

[1] اکنون به شما فرزندان عزیزم در مورد چند سرفصل اساسی توصیه‌هایی میکنم. این سرفصل‌ها عبارتند از: علم و پژوهش، معنویّت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزّت ملّی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن، سبک زندگی.(بیانیه گام دوم)

[2] زندگی به سبک آسمانhttp://www.sooremag.ir/

[3]  پل خیبر پلی است که از آن به عنوان شاهکار مهندسی قرن یاد می شود. این وجه تسمیه جهات مختلفی دارد؛ هم از این جهت که بزرگترین پل شناور دنیا به طول 14 کیلومتر است و هم از این جهت که این پل 14 کیلومتری تنها در 18 روز ساخته شده است.برای شناور سازی این پل از مواد پلیمری استفاده شد تا در صورت حملا هوایی به سرعت قابل تعویض باشد. دفاع مقدس؛ الگوی اقتصاد مقاومتیhttps://article.tebyan.net/374892

[4] دفاع مقدس؛ الگوی اقتصاد مقاومتیhttps://article.tebyan.net/374892

انتهای پیام/

,

در پیدایش و ظهور تمدن ها عوامل متعددی نقش ایفا می کنند. تاریخ جهان و ظهور و افول تمدن های بزرگ جهان بخوبی نشان می دهد که جنگ ها یکی از مهمترین عوامل اصلی شکل گیری و ساخت تمدن های نوین و افول تمدن های قدیم بوده و هست.

,

انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی برخاسته از آن با توجه به خاستگاه و مختصات معرفتی آن و آرمان ها و اصول والای آن از این قاعده کلی مستثنی بوده و هست چراکه با تکیه بر اصل کلی «دفاع مقدس» فرهنگ غنی و میراث معنوی ارزشمندی را برای ایران و ایرانی به ارث گذاشته است که در شکل گیری و ساخت تمدن نوین اسلامی بعنوان افق چشم انداز گام دوم انقلاب اسلامی تاثیر بسزایی دارد.

,

رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین ارتباط و آغازین فرازهای بیانیه گام دوم انقلاب می فرمایند :« انقلاب اسلامی ملّت ایران، قدرتمند امّا مهربان و باگذشت و حتّی مظلوم بوده است. مرتکب افراط‌ها و چپ‌روی‌هایی که مایه‌ی ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است. در هیچ معرکه‌ای حتّی با آمریکا و صدّام، گلوله‌ی اوّل را شلّیک نکرده و در همه‌ی موارد، پس ‌از حمله‌ی دشمن از خود دفاع کرده و البتّه ضربت متقابل را محکم فرود آورده است. این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد. با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان ایستاده و از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است. این جوانمردی و مروّت انقلابی، این صداقت و صراحت و اقتدار، این دامنه‌ی عمل جهانی و منطقه‌ای در کنار مظلومان جهان، مایه‌ی سربلندی ایران و ایرانی است، و همواره چنین باد.»

,

ازینرو یکی از اصلی ترین و مهمترین برکات انقلاب اسلامی همین 8 سال دفاع مقدس است.چراکه براساس همین روحیه انقلابی و آرمان ها و اصول آن :« به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار بشدّت تحقیر شده و بشدّت عقب مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت؛ در گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد و عنصر اراده‌ی ملّی را که جان‌مایه‌‌ی پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است در کانون مدیریّت کشور وارد کرد؛ آنگاه جوانان را میدان‌دار اصلی حوادث و وارد عرصه‌ی مدیریّت کرد؛ روحیه‌ و باور «ما میتوانیم» را به همگان منتقل کرد؛ به برکت تحریم دشمنان،‌ اتّکاء به توانایی داخلی را به همه آموخت و این منشأ برکات بزرگ شد: «ثبات و امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها را که آماج تهدید جدّی دشمنان قرار گرفته بود ضمانت کرد و معجزه‌ی پیروزی در جنگ هشت‌ساله و شکست رژیم بعثی و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی و شرقی‌اش را پدید ‌آورد.»

,

همین سرمایه و برکات متاثر از معجزه‌ی پیروزی در جنگ هشت‌ساله موتور پیشران کشور در عرصه‌ی جهاد سازندگی و فتح قله های پیشرفت و آبادانی کشور گردید و در دو دهه اخیر نیز همین میراث در ساخت و شکل گیری جبهه مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا نقش بارزی ایفا نمود تا جایی که تمام پیروزی های جبهه مقاومت از جنگ 33 روز لبنان تا جنگ شبه جهانی 8 ساله در سوریه همگی مرهون همین میراث معنوی عظیم دفاع مقدس بوده است که به همت سردار پرافتخار اسلام ،سردار قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم بر تارک جهان خوش درخشید « و اینک وارد دوّمین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده ‌است.»[بیانیه گام دوم]

,

اگر بخواهیم بطور اجمالی سرفصل هایی منطبق بر بیانیه گام دوم انقلاب را بر شماریم که جزو سرفصل های اصلی کتاب میراث معنوی دفاع مقدس باشد؛ این موارد جزو برجسته ترین این سرفصل ها می باشد:

,

الف: دفاع مقدس و معنویت و اخلاق

,

ب:دفاع مقدس و سبک زندگی جهادی و انقلابی

,

ج: دفاع مقدس و اقتصاد مقاومتی آن با اتکا بر توان داخلی

,

د:دفاع مقدس و مدیریت جوان و حزب اللهی (دولت جوان و حزب اللهی)

,

ه: دفاع و مقدس و علم و پژوهش

,

و: دفاع مقدس و عدالت و مبارزه با فساد

,

و در یک سرفصل کلی و جامع همه سرفصل های یاد شده ؛« دفاع مقدس و تمدن نوین اسلامی »

,

الف: دفاع مقدس و معنویت و اخلاق و زنده کردن ماجراهای صدر اسلام

,

همچنانکه اشاره نمودیم و در بیانیه گام دوم تصریح شده است:«انقلاب اسلامی ملّت ایران، قدرتمند امّا مهربان و باگذشت و حتّی مظلوم بوده است. در هیچ معرکه‌ای حتّی با آمریکا و صدّام، گلوله‌ی اوّل را شلّیک نکرده و در همه‌ی موارد، پس ‌از حمله‌ی دشمن از خود دفاع کرده و البتّه ضربت متقابل را محکم فرود آورده است. » و در این معرکه دفاع مقدس تحت تاثیر و تربیت مستقیم فرماندهی کل قوا آن یعنی امام خمینی (ره) عیار معنویّت و اخلاق را در فضای جبهه ها و پشت جبهه بگونه‌ای چشمگیر افزایش داد. همچنانکه در بیانیه گام تاکید شده است :«این پدیده‌ی مبارک را رفتار و منش حضرت امام خمینی در طول دوران مبارزه و پس ‌از پیروزی انقلاب، بیش ‌از هر چیز رواج داد؛ آن انسان معنوی و عارف و وارسته از پیرایه‌های مادّی، در رأس کشوری قرار گرفت که مایه‌های ایمان مردمش بسی ریشه‌دار و عمیق بود...رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دلهای مستعد و نورانی بویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد. مجاهدتهای جوانان در میدانهای سخت از جمله دفاع مقدّس، با ذکر و دعا و روحیه‌ی برادری و ایثار همراه شد و ماجراهای صدر اسلام را زنده و نمایان در برابر چشم همه نهاد. پدران و مادران و همسران با احساس وظیفه‌ی دینی از عزیزان خود که به جبهه‌های گوناگون جهاد می‌شتافتند دل کندند و سپس، آنگاه که با پیکر خون‌آلود یا جسم آسیب‌دیده‌ی آنان روبه‌رو شدند، مصیبت را با شکر همراه کردند. » [بیانیه گام دوم]

,

1

, 1,

هر کس بنا بر تجربه حضور در عرصه دفاع مقدس و یا مطالعه تاریخ آن اندک اطلاعی از فضای جبهه داشته و نگاه اجمالی به محورهای اصلی توصیه دوم(معنویت و اخلاق) رهبر معظم انقلاب اسلامی در گام دوم [1] داشته باشد ؛اذعان خواهد نمود که تمام آنها در عرصه دفاع مقدس عینیت یافته اند و محیط جبهه ها را با وجود تمام سختی ها و کمبودهای مادی به بهشت مبدل ساخته بود که هنوز نیز بوی آن در راهیان نور به مشام می رسد:« معنویّت به معنی برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است، و اخلاق به معنی رعایت فضیلت‌هایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتمادبه‌نفس و دیگر خلقیّات نیکو است. معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکتها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت میسازد »

,

البته همچنان که معظم له تاکید می کنند در این دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی :«شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد؛ این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومتها توفیق چندانی نخواهد یافت. اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومتها نمیتوانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، امّا

,

 اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند،

,

و ثانیاً زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراین‌باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه‌ی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند.»

,

ب:دفاع مقدس و سبک زندگی جهادی و انقلابی

,

همچنانکه رهبر معظم انقلاب در توصیه هفتم بیانیه گام دوم انقلاب تاکید نموده اند:« تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است.»

,

8سال دفاع مقدس و معنویّت و اخلاقی که در چنین عرصه ای امکان ظهور و بروز یافت :« جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکتها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه»[بیانیه گام دوم] از جمله سبک زندگی جهادی و انقلابی گردید و بودن همین ها نه تنها در جبهه بلکه در پشت جبهه ها از خانه و خانواده ،کوچه و همسایه ها ،شهر و همشهری ها و ایران و ایرانیان :«حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت »ساخت .

,

تا جایی که امروزه :«سبک زندگی متناسب با دفاع مقدس، به عنوان یک نمونه خوب برای کشورمان، سبکی قابل بهره‌برداری و اثرگذار خواهد بود. رجوع به جریانات آن دوران و بررسی سبک زندگی رزمندگان، دورنمای مناسبی در برابر ما از یک زندگی ساده و البته قابل الگوبرداری قرار خواهد داد. »

,

سبک زندگی در جنگ از ابعاد مختلفی قابل بررسی است. اما بطور کلی می‌توان برای آن سه بعد قائل شد:

,

اولا بعد فکری که در آن اندیشه‌های متاثر از آراء و اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) از برجستگی خاصی برخوردار بود از جمله درخداباوری (و من النصر إلا من عندالله العزیز الحکیم) و معاد باوری شهادت‌طلبی (و لا تحسبن الذین قتلوا‌فی سبیل‌الله امواتاً...) و ولایت‌مداری  به عنوان نگین اعتقادات و باورهای بچه‌های جنگ و نیز بصیرت و روشن‌بینی ایمان‌مدار

,

ثانیا بعد روحی، که توجه به مباحث معرفتی و خودسازی، اثر جدی بر زندگی روزمره بچه‌های جنگ داشت. اخلاص، فداکاری و ایثارگری، دوری از نفاق و ریا، اهلیت در عمل به فرائض دینی و... بخشی از صفات بارز ایشان بود. با توجه به روحیه و نشاط جوانانه رزمند‌گان، پویایی و امید به آینده در نگاه آرمان‌گرایانه آنان موج می‌زد و برای حاکمیت اسلام و عدالت، همت بلند خویش را مصروف می‌داشتند.

,

یکی از درس‌های مهم جنگ به رزمندگان، ملاک و معیار داشتن در انتخاب‌ها بود که اساس آن را تولی به دوستان اهل بیت و تبری از دشمنان اهل بیت تشکیل می‌داد. تکلیف‌مداری، ذره‌بین، معیار و ملاک انتخابشان بود. میزان درآمد، سطح و پرستیژ کار و... برایشان مهم نبود. اصل کار مهم بود. می‌خواستند کاری کنند که باری از دوش امام و انقلاب بردارند.

,

روضه و هیأت یکی از برنامه‌های ثابت خودسازی رزمنده‌ها بود. زیارت عاشورا، دعای توسل، دعای کمیل و... . برای برنامه دعا و روضه هم، نیاز به هیچ چیزی نداشتند جز دل شکسته و حس و حال معنوی.در کنار توسل، توکل‌شان هم بالا بود و ایمان به امداد الهی، آنان را به حرکت در مسیرهای سخت زندگی تشویق می‌کرد.شعار بچه‌های جبهه، «هیهات منا الذله» بود. عملشان نیز همین‌طور. برای هیچ‌چیز و هیچکس سر خم نمی‌کردند جز فرمان الهی و فرماندهان جبهه حق. صداقت شرط اول رفاقت‌ها و کارهایشان بود.

,

ثالثا بعد جسمی و رفتاری، که تواضع، وجه غالب فرهنگ رفتاری ساکنان جبهه‌ها بود، به‌طوری که در کلام و رفتارشان هم مشهود بود.

,

غالباً زیاد زحمت می‌کشیدند، کمتر می‌خوردند و کمتر می‌خوابیدند. فرهنگ حاکم بر جبهه فرهنگ کار و تلاش بود. هر کس نه فقط کاری را که به او سپرده بودند؛ بلکه هر کار مفیدی را که انجام آن به سود مجموعه بود, در حد توان و اجازه خود، انجام می‌داد.غالب بچه‌ها لباس خاکی به تن داشتند. بعضی‌ها هم لباس سبز پاسداری. لباس پلنگی‌هم گاهی اوقات تن بعضی‌ها دیده می‌شد. ولی مدل همه‌اش خاکی بود. لباس خاکی عملاً سه فایده جدی داشت. یک؛ تفاوت‌های اجتماعی و طبقات مصرفی جامعه نمود خود را از دست می‌داد و همه در یک سطح از پوشش قرار می‌گرفتند. دو؛ استتار بود و سه؛ روشی برای دوری از تعلقات مادی بود. چفیه و پلاک هم جزو متعلقات هر فرد بود. چفیه به عنوان وسیله‌ای چندکاره اعم از حوله، سفره، زیرانداز، بادبزن، عرق‌گیر و... و پلاک هم به عنوان نشانی.[2]

,

1

, 1,

ج: دفاع مقدس و اقتصاد مقاومتی آن با اتکا بر توان داخلی

,

براساس توصیه سوم رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم :« اقتصاد یک نقطه‌ی کلیدیِ تعیین‌کننده است. اقتصاد قوی، نقطه‌ی قوّت و عامل مهمّ سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف، نقطه‌ی ضعف و زمینه‌‌ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. فقر و غنا در مادّیّات و معنویّات بشر، اثر میگذارد. اقتصاد البتّه هدف جامعه‌ی اسلامی نیست، امّا وسیله‌ای است که بدون آن نمیتوان به هدفها رسید. تأکید بر تقویت اقتصاد مستقلّ کشور که مبتنی‌ بر تولید انبوه و باکیفیّت، و توزیع عدالت‌محور، و مصرف به‌اندازه و بی‌اسراف، و مناسبات مدیریّتی خردمندانه است و در سالهای اخیر از سوی اینجانب بارها تکرار و بر آن تأکید شده، به‌خاطر همین تأثیر شگرفی است که اقتصاد میتواند بر زندگی امروز و فردای جامعه بگذارد.

,

انقلاب اسلامی راه نجات از اقتصاد ضعیف و وابسته و فاسد دوران طاغوت را به ما نشان داد، ولی عملکردهای ضعیف، اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است. چالش بیرونی تحریم و وسوسه‌ها‌ی دشمن است که در صورت اصلاح مشکل درونی، کم‌اثر و حتّی بی‌اثر خواهد شد. چالش درونی عبارت از عیوب ساختاری و ضعفهای مدیریّتی است.

,

راه‌حلّ این مشکلات، سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه‌های اجرائی برای همه‌ی بخشهای آن تهیّه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیّت، در دولتها پیگیری و اقدام شود. درون‌زایی اقتصاد کشور، مولّد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدّیگری نکردن دولت، برون‌گرایی با استفاده از ظرفیّتهایی که قبلاً به آن اشاره شد، بخشهای مهمّ این راه‌حل‌ها است. بی‌گمان یک مجموعه‌ی جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت خواهند توانست به این مقاصد برسند. دوران پیشِ‌رو باید میدان فعّالیّت چنین مجموعه‌ای باشد.»

,

بدون شک 8 دفاع مقدس؛ الگوی عملی مقاومت در ابعاد مختلف اجتماعی از جمله اقتصادی بوده و هست.در راستای همین الگوپذیری از دفاع مقدس، نویسندگان ، مساله مهم اقتصاد مقاومتی را به عنوان دستمایه و موضوع تحقیق خود انتخاب و کوشیده اند با ارائه تصویری درست از فضای اقتصادی و پشتیبانی دفاع مقدس، اصول علمی – اجرایی مناسبی را برای حل مسائل امروز اقتصاد ایران ارائه دهند.

,

اولانحوه اداره جنگ، پیشرفت ها و موفقیت ها و موانع و محدودیت های خاص زمان جنگ در دو بعد داخلی و خارجی

,

ثانیا پیشرفت ها و پیروزی های جبهه انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس و ماهیت و عوامل آن از نگاه و منظر حضور و مشارکت مردمی

,

ثالثا نوآوری و خلاقیت های جنگ تحمیلی و علل آن ، نحوه تامین نیازهای اقتصادی با ذکر نمونه های موفق و به یاد ماندنی[3] و دلایل و نحوه مشارکت جهادی مردم ازجمله حماسه فتح خرمشهر، عملیات های شگفت انگیز هوایی، ساخت موشک، احداث پل های شناور و ...[4]

,

د:دفاع مقدس و مدیریت جوان و حزب اللهی (دولت جوان و حزب اللهی)

,

همچنانکه در بیانیه گام دوم آمده است :« انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار بشدّت تحقیر شده و بشدّت عقب مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت؛ در گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد و عنصر اراده‌ی ملّی را که جان‌مایه‌‌ی پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است در کانون مدیریّت کشور وارد کرد؛ آنگاه جوانان را میدان‌دار اصلی حوادث و وارد عرصه‌ی مدیریّت کرد؛ روحیه‌ و باور «ما میتوانیم» را به همگان منتقل کرد؛ به برکت تحریم دشمنان،‌ اتّکاء به توانایی داخلی را به همه آموخت و این منشأ برکات بزرگ شد» .بی شک یکی از عرصه های اصلی میدان داری مدیریتی که جوانان حزب اللهی و انقلابی را وارد نمود همین عرصه دفاع مقدس بوده است.

,

این میدان داری جوانان در عرصه فرماندهی 8سال دفاع مقدس علاوه بر پیروزی ها منشا تحولات عظیمی با وجود تمام موانع و تحریم های دشمنان گردید که از جمله آن در عرصه اقتصاد مقاومتی بدان اشاره نمودیم.

,

تجربه فرماندهی یاد شده در دفاع مقدس در عرصه های تشکیل دولت جوان و حزب اللهی در بعض مقاطع تاریخی و حتی در بعض وزارتخانه ها در ادوار مختلف بروز و ظهور ویژه ای داشت؛بنحوی که هر جا چنین مدیریتی با چنین روحیه جهادی و انقلابی در راس دولت و یا یک وزارتخانه قرار گرفت منشا تحولات بزرگی گردید. «در جمهوری اسلامی، دلهای مسئولان به‌طور دائم باید برای رفع محرومیّتها بتپد و از شکافهای عمیق طبقاتی بشدّت بیمناک باشد. در جمهوری اسلامی کسب ثروت نه‌تنها جرم نیست که مورد تشویق نیز هست، امّا تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، بشدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به‌هیچ‌رو مورد قبول نیست. این سخنان در قالب سیاستها و قوانین، بارها تکرار شده است ولی برای اجرای شایسته‌ی آن، چشم امید به شما جوانها است؛ و اگر زمام اداره‌ی بخشهای گوناگون کشور به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان -که بحمدالله کم نیستند- سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد؛ ان‌شاءالله.»[بیانیه گام دوم]

,

1

, 1,

ه: دفاع و مقدس و علم و پژوهش

,

همچنانکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در توصیه اول بیانیه گام دوم بیان داشته اند:«دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. بحمدالله استعداد علم و تحقیق در ملّت ما از متوسّط جهان بالاتر است. اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود -یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسّط علم در جهان- به پیش رفته است. دستاوردهای دانش و فنّاوری ما در این مدّت که ما را به رتبه‌ی شانزدهم در میان بیش از دویست کشور جهان رسانید و مایه‌ی شگفتی ناظران جهانی شد و در برخی از رشته‌های حسّاس و نوپدید به رتبه‌های نخستین ارتقاء داد، همه‌وهمه در حالی اتّفاق افتاده که کشور دچار تحریم مالی و تحریم علمی بوده است. ما با وجود شنا در جهت مخالف جریان دشمن‌ساز، به رکوردهای بزرگ دست یافته‌ایم »

,

بدون شک همچنانکه دراقتصاد مقاومتی دفاع مقدس اشاره نمودیم ،نخستین حرکت های رستاخیز علمی در کشور در عرصه نظامی و دفاعی شکل گرفت و همین تجارب پس از جنگ تحمیلی به سرمایه اولیه برای پیشرفت و آبادانی کشور تبدیل شد.مصادیق فراوانی می توان برای انتقال علم و دانش در این عرصه به دیگر عرصه ها از جمله سد سازی های حیرت انگیز ، جاده سازی ها و پروژه های بزرگ انتقال آب و برق و گاز ،ساخت نیروگاه ها و پالایشگاه ها ، پیشرفت در عرصه های هسته ای و هوا و فضا و...بیان نمود که در این وجیزه نمی گنجد.

,

بر همین اساس  و در تداوم پبشرفت های علمی در گام دوم رهبر معظم انقلاب خواستار در پیش گرفتن آن بعنوان یک جهاد علمی هستند :«اینک مطالبه‌ی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است. به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید.»

,

و: دفاع مقدس و عدالت و مبارزه با فساد

,

همچنانکه در بیانیه گام دوم بعنوان توصیه چهارم اشاره شده است:« عدالت در صدر هدفهای اوّلیّه‌ی همه‌‌ی بعثتهای الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است؛ این، کلمه‌ای مقدّس در همه‌ی زمانها و سرزمین‌ها است و به‌صورت کامل، جز در حکومت حضرت ولیّ‌عصر (ارواحنافداه) میسّر نخواهد شد ولی به‌صورت نسبی، همه جا و همه وقت ممکن و فریضه‌ای بر عهده‌ی همه بویژه حاکمان و قدرتمندان است. جمهوری اسلامی ایران در این راه گامهای بلندی برداشته است »

,

بطور خاص در 8 سال دفاع مقدس همچنانکه در سرفصل های معنویت و اخلاق و سبک زندگی بدان اشاره نمودیم یکی از وجوه اصلی اندیشه ای و عملی رزمندگان در جبهه ها و پشت جبهه ها عدالت طلبی بود، به‌طوری که در کلام و رفتارشان هم مشهود بود  و هنوز هم در کلام و رفتار بعض رزمندگان دفاع مقدس شاهد آن هستیم.

,

در همان مقاطع نیز یکی از جلوه های بارز عدالت طلبی و عدالت خواهی رزمندگان را در عرصه مبارزه فردی و اجتماعی با فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی بوضوح می توان مشاهده نمود.بدون شک یکی از بارزترین مصادیق این عبارت در بیانیه گام دوم  که:«در جمهوری اسلامی هم که روزی مدیران و مسئولانش مسابقه‌ی زهد انقلابی و ساده‌زیستی میدادند» همچنانکه در محور سبک زندگی جهادی بدان اشاره نمودیم ؛رزمندگان اسلام و فرماندهان جنگ بودند .

,

دفاع مقدس و تمدن نوین اسلامی

,

همچنانکه در مقدمه اشاره نمودیم ؛تاریخ جهان و ظهور و افول تمدن های بزرگ جهان بخوبی نشان می دهد که جنگ ها یکی از مهمترین عوامل اصلی شکل گیری و ساخت تمدن های نوین و افول تمدن های قدیم بوده و هست.

,

انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی برخاسته از آن با توجه به خاستگاه و مختصات معرفتی آن و آرمان ها و اصول والای آن از این قاعده کلی مستثنی بوده و هست چراکه با تکیه بر اصل کلی «دفاع مقدس» فرهنگ غنی و میراث معنوی ارزشمندی را برای ایران و ایرانی به ارث گذاشته است که در شکل گیری و ساخت تمدن نوین اسلامی بعنوان افق چشم انداز گام دوم انقلاب اسلامی تاثیر بسزایی دارد.شناخت ابعاد مختلف این 8سال بعنوان یکی از منابع و ذخایر اصلی ساختن ایران اسلامی بزرگ در گام دوم می بایست مورد اهتمام ویژه قرار بگیرد.چراکه علاوه بر آثار 6گانه صدرالاشاره ،عدم شناخت نسبت بدان منجر به غفلت و محرومیت از تجارب ارزنده یاد شده در ساخت تمدن نوین اسلامی و تهدید جدی آن می گردد:« اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، نسلی که پا به میدان عمل میگذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم. سخن اوّل درباره‌ی گذشته است.

,

عزیزان! نادانسته‌ها را جز با تجربه‌ی خود یا گوش سپردن به تجربه‌ی دیگران نمیتوان دانست. بسیاری از آنچه را ما دیده و آزموده‌ایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. ما دیده‌ایم و شما خواهید دید. دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید. برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره‌ی گذشته و حتّی زمان حال را دنبال میکنند و از پول و همه‌ی ابزارها برای آن بهره میگیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده‌نظامش نمیتوان شنید.»

,

[1] اکنون به شما فرزندان عزیزم در مورد چند سرفصل اساسی توصیه‌هایی میکنم. این سرفصل‌ها عبارتند از: علم و پژوهش، معنویّت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزّت ملّی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن، سبک زندگی.(بیانیه گام دوم)

,

[2] زندگی به سبک آسمانhttp://www.sooremag.ir/

, http://www.sooremag.ir/,

[3]  پل خیبر پلی است که از آن به عنوان شاهکار مهندسی قرن یاد می شود. این وجه تسمیه جهات مختلفی دارد؛ هم از این جهت که بزرگترین پل شناور دنیا به طول 14 کیلومتر است و هم از این جهت که این پل 14 کیلومتری تنها در 18 روز ساخته شده است.برای شناور سازی این پل از مواد پلیمری استفاده شد تا در صورت حملا هوایی به سرعت قابل تعویض باشد. دفاع مقدس؛ الگوی اقتصاد مقاومتیhttps://article.tebyan.net/374892

, https://article.tebyan.net/374892,

[4] دفاع مقدس؛ الگوی اقتصاد مقاومتیhttps://article.tebyan.net/374892

, https://article.tebyan.net/374892,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه