اخبار داغ

گفتگو با کار آفرین هرمزگانی؛

صنایع دستی، ارثیه ای برای زنان ساحل نشین بندری/ بازاریابی، بزرگ ترین دغدغه صنعتگران هرمزگانی

صنایع دستی، ارثیه ای برای زنان ساحل نشین بندری/ بازاریابی، بزرگ ترین دغدغه صنعتگران هرمزگانی
استان هرمزگان با توجه به بافت سنتی، آداب و رسوم خاص و فرهنگی غنی و ریشه دار، از قدیم الایام بخش مهمی از انواع صنایع دستی را در خود جای داده و به همین جهت همواره در طول تاریخ مورد توجه محققان و تاریخ شناسان گوناگون قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ هنر نزد ایرانیان است و بس ،به هر گوشه کشور عزیزمان که بنگریم رد پایی از ذوق و استعداد این مردم را می توان مشاهده کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز؛, هنر نزد ایرانیان است و بس ،به هر گوشه کشور عزیزمان که بنگریم رد پایی از ذوق و استعداد این مردم را می توان مشاهده کرد.,

هرمزگان نیز قطعه ای از خاک این سرزمین است که درهر نقطه آن نشانی از ذوق و خلاقیت مردمان زحمت کش آن به ویژه بانوانی اصیل که پا به پای مردان خود کار می کنند به وفور می توان مشاهده کرد.

,

استان هرمزگان با توجه به بافت سنتی، آداب و رسوم خاص و فرهنگی غنی و ریشه دار، از قدیم الایام بخش مهمی از انواع صنایع دستی را در خود جای داده و به همین جهت همواره در طول تاریخ مورد توجه محققان و تاریخ شناسان گوناگون قرار گرفته است.

,

صنایع دستی مجموعه ای از هنر ها و صنایع است که محصول آن ها با استفاده مواد اولیه بومی، به کمک دست و ابزار دستی ساخته می شود؛ وجه تمایز این محصولات از محصولات ماشینی  و کار خانه ای در استفاده ذوق و هنریست که صنعتگر سانده آن استفاده می کند.

,

گلابتن دوزی، خوس‌دوزی، بادله‌دوزی و زری‌دوزی از مهم‌ترین صنایع‌دستی بومی است که در واقع منحصر به استان هرمزگان است و مشابه آن‌ها در مناطق دیگر کشور یافت نمی‌شود و زنان در تولید این صنعت نقش مهمی را ایفا می کنند.

,

استان هرمزگان از نظر موقعیت مرزی و رویارویی ساکنان مدرسه با فرهنگ های بیگانه، محفوظ ماندن این جایگاه و استفاده از صنایع دستی بویژه در پوشش خانم ها بسیار ارزشمند است و حاکی از توجه و عنایت مردم استان به اینگونه صنایع و حفظ نمادهای سنتی و بومی منطقه می باشد، اما جای تاسف است که این همه گنجینه را نه می‌توان در داخل کشور خوب معرفی کرد و نه آن چنان که درخور شان آنهاست، به بازارهای جهانی عرضه نمود.

,

, ,

 

,

در این خصوص گف و گویی داریم با یکی از بانوان هرمزگانی :

,

این بانوی زحمت کش ضمن معرفی خود از آغاز کار و سختی هایش بیان کرد : حکیمه حسن زاده ساکن ایسین هستم و باتوجه به علاقه ای که از سنین نوجوانی به صنایع دستی داشتم هر جایی که اسمی از این کارها برده می شد با ذوق همراهی می کردم تا اینکه حدودا سال ۱۳۸۵ از کمیته امام خمینی(ره) و مربیان فنی و حرفه ای در شهر ما دوره برای آموزش خیاطی، گلابتون دوزی و سایر هنر های دستی برگزار شد و نور امیدی برای جدی ادامه دادن این هنر در دل ها تابیده شد.

,

حسن زاده از مشوق خود دراین راه گفت: مادرم مشوق اصلی من دراین مسیر بود و دلگرمی بزرگی برای تحمل سختی های راه بود؛ با انگیزه های مادر و اطرفیان به مرور زمان کارم را گسترش دادم.

,

این کارآفرین به تنوع کار صنایع دستی در استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: استان ما ازتنوع زیادی در بحث صنایع دستی برخوردار است من نیز ابتدا از خیاطی شروع به کار کردم و درحال حاضر حرفه خوس زنی و کمه زنی را به صورت جدی و حرفه ای کار می کنم.
حسن زاده در ادامه گفت: مشکلات زیادی در حرفه کار بادست وجود دارد و اصلی ترین آن نبودن بازاریابی مناسب برای این صنایع است؛ کار هایی که ما با خوس و گلابتون دوزی انجام می دهیم از زیبایی زیادی برخوردار است و از آن جایی که ما در حاشیه کشور های عربی و همچنین قطب گردشگری و صنعتی هم در کشور هستیم این صنایع می تواند نقش مهمی برای اقتصاد ما داشته باشد اما نکته قابل توجه این جاست که مسئولان  تدابیر مناسبی برای کسانی که کار آفرینی می‌کنند ندارند و این برای بازاریابی مناسب محصولات کار را سخت میکند.

,
,

, ,

 

,

این بانوی کار آفرین درآخر افزود: صنعت های بومی استان ما بسیارزیاد و جذاب هستند اگرپشتیبانی ها دراین کار بهتر و شایسته ترباشد قطعا بانوان زیادی که بصورت خانگی این کارهارا انجام می دهند می توانند این صنعت را گسترش دهند و یکی از شاخه های اقتصادی استان ما را قوی تر و پر بار تر کنند.

,

انتهای پیام/

,
 
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه