اخبار داغ

صبح قزوین از مشکلات خیابان راه‌آهن گزارش می‌دهد؛

محلات پایین شهر قزوین قربانی بی‌توجهی مسئولان!/ وقتی جیب مناطق محروم؛ محل دخل و خرج محلات مرفه‌نشین می‌شود

محلات پایین شهر قزوین قربانی بی‌توجهی مسئولان!/ وقتی جیب مناطق محروم؛ محل دخل و خرج محلات مرفه‌نشین می‌شود
راه آهن یکی از مناطق قدیمی و تاثیر گذار در جنوب شهر قزوین است که مورد بی‌مهری‌های فراوانی قرار گرفته و باوجود قدمت و دارا بودن جمعیت زیاد به مشکلاتش آن طور که باید و شاید توجه نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین اتوبوس شرکت واحد را سوار شده و به سمت محله‌ای در جنوب شهر قزوین راهی می‌شوم؛ پیش از این صرفا برای مسافرت با قطار به این منطقه شهری رفته بودم این بار اما برای دیدن و شنیدن درد و دل مردمانی می‌رفتم که در آنجا روزگار می‌گذرانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین, اتوبوس شرکت واحد را سوار شده و به سمت محله‌ای در جنوب شهر قزوین راهی می‌شوم؛ پیش از این صرفا برای مسافرت با قطار به این منطقه شهری رفته بودم این بار اما برای دیدن و شنیدن درد و دل مردمانی می‌رفتم که در آنجا روزگار می‌گذرانند.,

اتوبوس به یکی از ایستگاه‌های وسط خیابان راه آهن رسیده بود که پیاده شدم؛ آرام آرام قدم می‌زدم و با دقت به اطراف نگاه می‌کنم؛ بافت خیابان و کوچه‌ها، قدیمی بودن آن را نمایان می‌سازد.

,

معمولا مغازه‌داران و کاسبان با مشکلات و معضلات یک محله از زوایای مختلف به خوبی آشنا هستند، از این رو بود که وارد یکی از مغازه‌ها شدم و نقاط قوت و ضعف محله را از یکی آن‌ها جویا شدم.

,

مغازه دار محله راه آهن درباره مشکلات این خیابان می‌گوید: پارک خانواده مناسبی در این خیابان وجود ندارد و برای خرید صرفا یک فروشگاه دارای امکانات داریم.

,

وی ادامه می‌دهد: خدمات بهداشتی، درمانگاه یا بیمارستان مناسبی نیز مشاهده نمی‌شود و برای تهیه دارو و مراجعه به پزشک باید حداقل مسیری را تا سبزه میدان طی کرد و تنها داروخانه نیز پس از 7شب تعطیل است.

,

این شهروند قزوینی با اشاره به موقعیت امنیت در این محله اظهار می‌کند: در راه آهن نسبت به مکان‌های دیگر شهر شاهد دزدی‌های بیشتری هستیم.

,

وی می‌افزاید: کوچه‌ها وضعیت خوبی ندارند و آسفالت مناسبی نیست که باید مسئولین به محله رسیدگی کنند؛ گویی این محله به فراموشی سپرده شده و ما جزئی از منطقه شهری قزوین نیستیم محرومیت در این منطقه موج می‌زند.

,

ضعف فرهنگی و کمبود مکان تفریحی عمده مشکل راه آهن

, ضعف فرهنگی و کمبود مکان تفریحی عمده مشکل راه آهن, ضعف فرهنگی و کمبود مکان تفریحی عمده مشکل راه آهن,

پس از آن سراغ یکی دیگر از ساکنین محله رفتم وی عنوان می‌کند: تمام محلات پایین شهر مشکل اقتصادی دارند و از این لحاظ در مضیقه هستند؛ همچنین شاهد ناهنجاری‌های اجتماعی زیادی هستیم و هنوز قاچاق‌چیان آزادانه مواد پخش می‌کنند و لازم است نیروی انتظامی برای این موضوع فکر اساسی داشته باشد.

,

وی ادامه می‌دهد: کمبود امکانات تفریحی و بهداشتی، وضع نامناسب خیابان و کوچه‌ها نیز مشاهده می‌شود؛ شهرداری تمام هزینه‌ها را برای مناطق بالای شهر اختصاص می‌دهد و مناطقی که تازه ایجاد شده از بهترین امکانات آسفالت، خیابان و پیاده رو برخوردارند؛ اما در این محل چنین وضعیتی وجود ندارد و نظافت صرفا در حد جمع آوری زباله‌ها با ماشین شهرداری است و از جهت بهداشت محله‌ها اقدامی صورت نگرفته است.

,

این شهروند قزوینی می‌گوید: لازم است امکانات رفاهی و تفریح‌گاه برای این محل فراهم شود چراکه مردم آرامش ندارند، البته مرکز فروش وجود دارد و نیاز نیست برای خرید به مرکز شهر مراجعه کرد، همچنین از نظر امنیتی مشکل خاصی نداریم و گشت‌های نیروی انتظامی وجود دارند.

,

یکی دیگر از شهروندان مشکل اصلی محلات جنوب شهر را موضوعات فرهنگی می‌داند و عنوان می‌کند: عمده مشکل ما این است که فرهنگ سازی لازم در این مردم محل صورت نگرفته و در این زمینه ضعف وجود دارد.

,

شهروند دیگری درباره مشکلات این محله اذعان می‌کند: پارک محلی، خدمات درمانگاه و بهداشتی نداریم و کوچه‌ها به اندازه کافی سطل زباله وجود ندارد.

,

وی ادامه می‌دهد: دسترسی به مرکز شهر و مرکز فروش و فروشگاه داریم، اما امنیت زیاد خوب نیست و ارازل و اوباش دیده می‌شوند البته اکنون درگیری و دعوای زیادی اتفاق نمی‌افتد.

,

عدم تساوی در بهره مندی از امکانات شهری

, عدم تساوی در بهره مندی از امکانات شهری, عدم تساوی در بهره مندی از امکانات شهری,

یکی دیگر از شهروندان که درحال ورزش کردن در پارک بود با گلایه از عدم تساوی امکانات در محلات مختلف شهری ابراز می‌کند: امکانات نسبت به بالای شهر در حد صفر است و خدمات رسانی نسبت به سایر مناطق متناسب نیست، مشکلات به‌صورت کتبی و شفاهی به شورای شهر ارائه شده است.

,

وی می‌افزاید: به تنها پارک محله رسیدگی نشده و بخشی از آن نیز برای راه‌سازی اختصاص یافته و امکانات تفریحی بسیار کم است، همچنین سرویس‌های بهداشتی پارک در شب‌ها بسته است این درصورتی است که اینجا محل استقرار مسافران است.

,

این شهروند قزوینی بیان می‌کند: روشنایی پارک نیز مناسب نیست و نورافکن‌ها پنج صبح خاموش می‌شود و مسافران با مشکل مواجه می‌شوند؛ همچنین معتادان در تابستان لباس و فلاکس آنان را به سرقت می‌برند.

,

وی ادامه می‌دهد: امنیت مناسب است و اگر مردم اطلاع رسانی کنند گشت زنی انجام می‌شود در غیر این صورت فراموش می‌شود و اهمیت داده نمی‌شود، در مجموع در تمام کشور به پایین شهر اهمیت داده نمی‌شود و در این محله‌ها قشر درجه سه و چهار زندگی می‌کنند.

,

این شهروند ابراز می‌کند: مصلا که از قدیمی‌ترین آثار در این محله است مورد توجه قرار نگرفته و در راستای طرح بازآفرینی نیز اقدامی صورت نگرفته است و بوی بد کانال آب و زباله‌های جمع شده در آن آزاردهنده است و باید این کانال سرپوشیده شود.

,

عدم رسیدگی به وضعیت کوچه‌ها و خیابان

, عدم رسیدگی به وضعیت کوچه‌ها و خیابان, عدم رسیدگی به وضعیت کوچه‌ها و خیابان,

از پارک خارج می‌شوم، کمی آن طرف‌تر یکی از افراد حاضر در خیابان حاضر به مصاحبه می‌شود و عنوان می‌کند: امکانات تفریحی خاصی نداریم و مسئولین رسیدگی نمی‌کنند، همچنین خانه فرهنگ رز ساخته شده اما تمام اطراف آن خاک است و به منزل و مغازه‌ها وارد شده و باعت بی نظمی شده است.

,

وی ادامه می‌دهد: انتقال ماشین‌های دشتابی به اینجا مناسب نیست، اما امنیت خوبی حاکم است، مردم هوای هم را دارند و کلانتری 12با ما همکاری می‌کند.

,

این شهروند ابراز می‌کند: هیچ گونه رسیدگی به کوچه‌ها وجود ندارد و به علت شیب دار بودن خیابان‌ها مردم دغدغه دارند آب باران به منازل نفوذ نکند و لازم است این موضوع مورد رسیدگی جدی قرار گیرد.

,

وی می‌گوید: مدرسه میرعماد در این محل نمازخانه ندارد و باید رسیدگی شود، این مدرسه به عنوان بهترین مدرسه در ناحیه دو انتخاب شده اما امکانات ندارد و خانواده‌ها برای جلسات باید به سالن پارک یا مساجد مراجعه کنند و در مجموع برای مشکل تحصیل بچه‌ها سرگردانیم.

,

یکی از مغازه داران نیز می‌گوید: به دلیل موقعیت منطقه باید از در مغازه خاک جمع کنیم و نظافت وجود ندارد؛ همچنین برای جای پارک ماشین مشکل داریم.

,

وی اذعان می‌کند: خدمات اجتماعی و فرهنگی در این منطقه وجود ندارد اما وقتی برای پرداخت مالیات بر درآمد مراجعه می‌کنیم به میزانی که مغازه داران بالای شهر که دارای امکانات هستند مبلغ پرداخت می‌کنیم.

,

این شهروند قزوینی تصریح می‌کند: وضعیت امنیتی بهبود یافته است، اما کوچه و خیابون مناسب نیست و مواد فروشان نیز در منطقه مشاهده می‌شوند.

,

با تعدادی دیگر از ساکنان این محله گفت‌و کردم و گلایه‌های مشترک بیشتر شهروندان فقدان امکانات بهداشتی، شهری و تفریحی و همچنین عدم تناسب در اختصاص امکانات به مناطق شمال و جنوب شهر بود.

,

در ادامه به سراغ یکی از کارشناسان امور شهری که در این منطقه فعالیت کرده رفته و مشکلات و نقاط ضعف را از وی جویا شدم.

,

توجه کم دستگاه‌های دولتی به مناطق جنوبی شهر

, توجه کم دستگاه‌های دولتی به مناطق جنوبی شهر, توجه کم دستگاه‌های دولتی به مناطق جنوبی شهر,

غلامحسن اسلامی صدر، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار می‌کند: اصلی‌ترین مسئله‌ای که در منطقه راه آهن با آن مواجه هستیم توجه کم دستگاه‌های دولتی است و سرانه خدماتی برای آنجا مشابه سایر نقاط شهری نیست.

, صبح, صبح,  قزوین,

وی ادامه می‌دهد: کمبود سرانه ورزشی و فضای سبز و فضای آموزشی نامناسب از جمله مشکلات این منطقه از شهر است؛ همچنین پل امام رضا(ع) نه تنها تردد را بهبود نبخشیده بلکه باعث جداسازی این منطقه از بافت اصلی شهر شده و کارکرد و هدفش محقق نشده است.

,

مدیرکل سابق دفتر امور شهری و شوراهای استانداری ابراز می‌کند: برخی مشکلات ریشه‌ای و ساختاری‌تری نیز در این منطقه وجود دارد که تراکم زیاد اتباع بیگانه و افاغنه از جمله آن‌هاست و نه تنها در راه آهن بلکه در بیشتر مناطق جنوب شهر دیده می‌شود.

,

وی اضافه می‌کند: وجود بیش از اندازه فرهنگ‌های مختلف و اتباع بیگانه در یک منطقه باعث لطمه خوردن به کیفیت منطقه خواهد شد و افراد از بالا بودن آمار اتباع در مدارس ناراضی هستند.

,

این مسئول عنوان می‌کند: اگر بناست اتباع خارجه در کشور باشند باید این موضوع بگونه‌ای طراحی شود که در تمام مناطق حضور داشته باشند.

,

عمیق شدن فاصله طبقاتی در نتیجه بی توجهی مسئولین

, عمیق شدن فاصله طبقاتی در نتیجه بی توجهی مسئولین, عمیق شدن فاصله طبقاتی در نتیجه بی توجهی مسئولین,

وی تاکید می‌کند: سطح توجه دستگاه‌های خدمات رسان به مناطق شمال و متوسط بیشتر از مناطق جنوبی است و بسیاری از فعالیت‌ها و کاربری‌های فرهنگی در جنوب شهر وجود ندارد و صرفا هر چند وقت یکبار اقداماتی صورت می‌گیرد و در نتیجه طرح بازآفرینی نیز تاکنون تغییری ایجاد نشده است.

,

این کارشناس امور شهری درباره نقش خانه‌های فرهنگ بیان می‌کند: خانه‌های فرهنگ جوابگوی نیازهای این مناطق نیست و میزان سرانه و امکانات فرهنگی آن با سایر مناطق شهر و همچنین با مناطقی که به تازگی به مناطق شهری تبدیل شده‌اند قابل مقایسه نیست.

,

وی ادامه می‌دهد: اگر منطقه یک شهرداری یک شهر جدید بود از امکانات بیشتری برخوردار می‌شد؛ حدود یک سوم جمعیت شهری در مناطق جنوبی قرار دارد اما به اندازه یک شهر 10هزار نفره نیز امکانات و توسعه ندارد.

,

اسلامی صدر ابراز می‌کند: درواقع از جیب مناطق محروم برای مناطق مرفه ایجاد پیشرفت و توسعه می‌شود و این یک آسیب جدی به شمار می‌آید و در آینده ساکنین این مناطق برای زندگی در مکان‌هایی که مورد توجه قرار گیرند تشویق می‌شوند و جای خالی این سکنه را اتباع بیگانه و مهاجرین پر می‌کنند.

,

وی با اشاره به آسیب‌های بی توجهی به مناطق جنوبی شهر تصریح می‌کند: بی توجهی به طور پیوسته عمق فاصله را افزایش می‌دهد بگونه‌ای که در سال‌های اخیر فاصله طبقاتی رشد پیدا کرده است.

,

رقابت نابرابر اجتماعی در جنوب شهر

, رقابت نابرابر اجتماعی در جنوب شهر, رقابت نابرابر اجتماعی در جنوب شهر,

مدیرکل سابق دفتر امور شهری و شوراهای استانداری با بیان علت عدم توجه به مناطق محروم شهری می‌گوید: این عدم توجه می‌تواند برآمده از بسیاری دلایل باشد اما سوال مردم این است که اگر یک سوم قزوین را تشکیل می‌دهیم باید از امکانات و توسعه نیز سهم داشته باشیم.

,

وی ادامه می‌دهد: مسئولین به بهانه‌های مختلف از جمله کمبود فضای خالی امکانات را در اختیار این منطقه قرار نمی‌دهند که البته این موضوع صحت ندارد و زمین و فضا با قیمت پایین‌تر در دسترس است.

,

این کارشناس امور شهری اظهار می‌کند: درواقع ساکنین مناطق جنوبی شهر که بیشتر کارگر، کارمند، راننده و معلم هستند در رقابت نابرابر اجتماعی قرار داردند و مدیری که قصد هزینه دارد، معمولا با این نگاه که بهتر است در مناطقی سرمایه گذاری کنم که از طرف افراد سطح بالا دیده شوم تا در آینده عایدی از آن نصیبم شود به مناطق شمال شهر توجه می‌کنند.

,

وی در پایان اضافه می‌کند: ممکن است از برخی پروژه‌ها همچون دوطبقه کردن کمربندی امام رضا(ع) نام ببرند که باید گفت این پروژه هیچ فایده‌ای برای مناطق جنوب شهر نداشت و لازم است طرح‌های مفید اجرا شده در این مناطق بیان شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه