اخبار داغ

اروم‌نیوز بررسی می‌کند؛

وقتی حوزه علمیه سکوت را بر مطالبه‌گری انقلابی ترجیح می‌دهد/ تبریک پیروزی تیم فوتبال مهمتر است یا محکومیت بی‌بند‌وباری‌های فرهنگی؟!

وقتی حوزه علمیه سکوت را بر مطالبه‌گری انقلابی ترجیح می‌دهد/ تبریک پیروزی تیم فوتبال مهمتر است یا محکومیت بی‌بند‌وباری‌های فرهنگی؟!
سکوت حوزه علمیه در برابر بی‌بند‌وباری‌ها و عدم توجه مسئولان به حوزه حجاب و عفاف و در مقابل صدور پیام تبریک برای پیروزی یک تیم فوتبال، مفهوم نادرستی از آن‌چه باید در این مراکز دنبال شود را می‌رساند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، حوزه‌های علمیه به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز تجمع طلاب و روحانیون علوم دینی و یکی از مراجع مهم برای رجوع اقشار مختلف مردم در راستای دستیابی به منابع اصلی فقه و حقوق اسلامی به شمار می‌روند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

به تعبیر برخی بزرگان، حوزه‌های علمیه در واقع دانشگاهی برای فراگیری علوم دینی هستند که با در اختیار داشتن گنجینه به یادگار مانده از خاندان نبوت و عترت، فرهنگ بی‌نظیری را در تمام زمینه‌های علمی، اجتماعی و سیاسی به یادگار گذاشته‌اند.

,

اینکه حوزه علمیه در عصر کنونی به‌عنوان مرکز ثقل انقلابی‌گری و ایستادگی در برابر ناهنجاری‌های اخلاقی و فرهنگی تبدیل شود، موضوعی است که در سال‌های مختلف و در سخنرانی‌های متعدد از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده و ایشان خواستار توجه ویژه مسئولان و مدیران حوزوی به این موضوع مهم شده‌اند.

,

متاسفانه در سال‌های اخیر و برخلاف تمام تعابیر و تفاسیری که بزرگان از حوزه علمیه دارند، توجه به اتفاقات نامناسب فرهنگی، اجتماعی و تهدید‌کننده اصل نظام در شعب استانی حوزه علمیه در آذربایجان‌ غربی نادیده گرفته شده و حتی پس از تذکرات و اعتراضات علنی نماینده ولی‌ فقیه در استان در خصوص این اتفاقات نیز شاهد سکوت و بی‌تفاوتی حوزه‌های علمیه در این عصرصه‌ها هستیم.

,

اینکه در بازه‌های زمانی متفاوت و در شهرهای مختلف استان، شاهد رقص دختران در مقابل دیدگان چند مسئول یا اکران تئاتری موهن به ساحت خانواده و اجتماع اسلامی باشیم و حوزه علمیه در مقابل این اتفاقات ناگوار، سکوت را بر اعتراض و حتی صدور بیانیه ترجیح دهد، امری است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از سخنان خود نسبت به بروز آن هشدار داده‌اند و خواستار ورود حوزه‌ها به چنین مسائلی شده‌اند.

,

در این زمینه، می‌توان سخنرانی ایشان در دیدار با علمای خراسان شمالی را مدنظر قرار داد که صراحتا به «سکولاریسم در حوزه» اشاره کردند و فرمودند: «حوزه هاى علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند، براى نظام کار کنند، براى نظام دل بسوزاند، در خدمت تقویت نظام حرکت کنند؛ و این درست عکس آن چیزى است که سیاست سرویس‌هاى امنیتى انگلیس و آمریکا و اسرائیل و دیگران و دیگران دنبال مى‌کنند … بنابراین حوزه‌هاى علمیه نمى‌توانند سکولار باشند. اینکه ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولاریسم است.»

,

همچنین تاکیدات رهبر انقلاب در خصوص توجه حوزه‌های علمیه به موضوعات مرتبط با سبک زندگی و حکمرانی اسلامی می‌تواند به‌عنوان یکی از محورهای مورد توجه در این زمینه باشد که متاسفانه در حوزه‌های علمیه آذربایجان‌غربی شاهد بی‌توجهی و بی‌رغبتی در پرداختن به آن‌ها هستیم.

,

متاسفانه امروز شاهد این موضوع هستیم که حوزه‌های علمیه به جای پرداختن به مباحثی نظیر بی‌بند و باری‌ها و ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح جامعه، خود را منحصر در داخل حوزه و اجرای برنامه‌های حوزوی کرده‌اند و به هنگام خروج از محدوده حوزه نیز ترجیح می‌دهند در مواقعی ورود داشته باشند که ارتباطی با اصل وجودی حوزه علمیه ندارد.

,

 

,

, ,

اینکه حوزه علمیه نسبت به پیروزی یک تیم فوتبال در مسابقه واکنش نشان داده و به صدور پیام تبریک اقدام کند، امری است که در نگاه اول چندان بد هم نیست، اما اندکی تعمق و تامل در اقدامات حوزه‌های علمیه استانی در موضوعات مهم فرهنگی و اجتماعی نشان‌دهنده ضعف اساسی این مراکز در چنین مباحثی است که دوری حوزه‌های علمیه از هویت اصلی و ذات وجودی این مراکز علمی و انقلابی را نشان می‌دهد.

,

در این خصوص، می‌توان بیانات امام خامنه‌ای را یادآور شد که فرموده‌اند: «مسئله سبک زندگی، مسئله حکمرانی اسلامی،‌ مسئله مبارزه با طاغوت، مسئله استقرار توحید به معنای واقعی کلمه در جامعه، و مسئله عدالت که جزو اساسی‌ترین مسائل است؛ بروید بگویید این‌ها را، معرفت مردم را بالا ببرید، گفتمان‌های انقلابی در مردم به وجود بیاورید؛ و البتّه وجود دارد، تقویت کنید. خیلی کار از عهده حوزه برمی‌آید؛ بخشی مربوط به دستگاه‌های متصدّی این کار در حوزه و در خارج حوزه است، بخشی هم مربوط به خود طلّاب است.»

,

ایشان، با اشاره به نفوذ انقلاب اسلامی در افکار و دل‌های ملت‌های مسلمان تأکید کرده‌اند: «اسلامِ منحصر در عمل شخصی»، «اسلامِ سکولار»، «اسلامِ بدون جهاد و شهادت و بدون نهی از منکر»، مورد قبول ملت ایران نیست و «اسلامِ انقلاب» را می‌توان در  آیات قرآن و وصیت‌نامه امام رحمه‌الله و سخنان و مکتوبات ایشان جستجو کرد.»

,

با مرور این فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی و توجه به عدم موضع‌گیری حوزه‌های علمیه آذربایجان‌غربی در قبال اتفاقات تلخ و ناگوار اخیر در استان، به خوبی می‌توان به این نتیجه رسید که عدم تمرکز حوزه‌های علمیه بر اقداماتی که اصل انقلاب را نشانه گرفته‌اند و توجه آن‌ها به مباحث سطحی و هیجانی باید از سوی مدیران این مجموعه در سطح استان بررسی و رسیدگی شود تا شاهد به حاشیه کشانده شدن مرکز اصلی علوم دینی و اسلامی نباشیم.

,

همراه نشدن حوزه‌های علمیه با موج انقلاب اسلامی و عدم حضور فعال در عرصه‌های مورد نیاز انقلاب می‌تواند به عنوان زنگ خطری برای این مراکز و نیز پایین آمدن تاثیرگذاری آن‌ها در میان اقشار جامعه به‌خصوص جوانان باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه