اخبار داغ

حضور بسیج سازندگی قزوین در مناطق سیل‌زده؛

جهادگران بسیجی «کهریز» را زیر بال خود گرفتند/ جهاد همبستگی ملی ایستگاه پایانی ندارد

جهادگران بسیجی «کهریز» را زیر بال خود گرفتند/ جهاد همبستگی ملی ایستگاه پایانی ندارد
امروز دیگر خبری از تیترهای دلهره‌آور نیست و جایش را به خبرهای خوشی داده که از خدمات رسانی جهادگران بسیجی در مناطق سیل زده خبر می‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شاخص  کسی فکرش را هم نمی‌کرد که “سیل” همین سه حرف تمام زندگی هموطنانمان در مناطق مختلف کشور را یک شبه ویران کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص,  کسی فکرش را هم نمی‌کرد که “سیل” همین سه حرف تمام زندگی هموطنانمان در مناطق مختلف کشور را یک شبه ویران کند.,

همه به خوبی به یاد داریم که خیل عظیم کمک‌های مردمی و دستگاه‌ها و نیروهای ارتشی و بسیجی به این مناطق راهی شدند و همه دست به دست هم دادند تا التیامی بر دردهای مردمان خسارت دیده باشند.

,

حالا با گذشت حدود پنج ماه از این واقعه، شاید بخشی از شعله‌های این درد و مصیبت کم سو شده باشد اما هنوز پیکر زخمی مناطق سیل زده به ویژه در مناطق محروم نیازمند تیمار و بازسازی است.

,

” وضعیت قرمز در لرستان” تیتر داغی بود که در فروردین ماه سال جاری در میان سیل اخبار ناگواری که از استان‌های سیل زده می‌رسید، به چشم می‌خورد.

,

 

,

امروز دیگر خبری از این تیترهای دلهره‌آور نیست و جایش را به خبرهای خوشی داده که از خدمات رسانی جهادگران بسیجی در این مناطق خبر می‌دهد.

,

در سفری کوتاه به مقصد روستای کهریز وروشت در شهرستان نورآباد لرستان، از بازسازی و احداث واحدهای مسکونی که توسط سپاه استان قزوین انجام می‌شود، بازدید کردیم.

,

هرچه جاده پر پیچ و خم در دل کوهستان را پشت سر می‌گذاشتیم انگار آسمان به زمین نزدیک‌تر می‌شد و دیاری را مقابل چشمانمان قرار می‌داد که مردمانش دلی باصفا و غیرتی بلند داشتند.

,

چرای گله‌های گوسفند و خرمن کوبی محصولات تابستانی گندم و عدس و سیاه چادرهایی که در دامنه‌ها خودنمایی می‌کرد جریان زندگی را در روستای کهریز نشان می‌داد و دیوار خانه‌های نوسازی که یکی پس از دیگری بالا می‌رفت، اهالی را به زندگی و آینده امیدوارتر می‌کرد.

,

در بدو ورود به روستای کهریز کودکان روستایی با چشم‌های پرسش‌گری که داشتند اولین کسانی بودند که با چهره‌های خندان به استقبال ما آمدند.

,

 

,

سرهنگ مهدی صادق پور با ارائه توضیحاتی درباره فعالیت سپاه استان قزوین در این منطقه، اظهار کرد: طرح جهاد همبستگی ملی که در اردیبهشت ماه از طریق سازمان بسیج مستضعفین ابلاغ شد، در راستای کمک به بازسازی، تعمیر و احداث واحدهای مسکونی آسیب دیده از سیل در استان‌های سیل‌زده است.

,

وی افزود: سپاه استان قزوین به عنوان معین استان لرستان و شهر دلفان انتخاب شد و ما جلساتی را با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قزوین گذاشتیم که این سازمان هم به عنوان معین همین منطقه است.

,

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان قزوین گفت: باتوجه به رسالتی که بر عهده بسیج سازندگی است که باید دورترین و محرومترن روستا را برای ساخت و بازسازی واحدهای مسکونی انتخاب می‌کردیم لذا روستای کهریز وروشت را انتخاب کردیم.

,

صادق پور ادامه داد: این روستا حدود ۱۲۰۰ نفر جمعیت با بیش از ۳۰۰ خانوار دارد که بیشتر آن‌ها تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و اینجا یک منطقه محروم به شمار می‌رود.

,

این مسئول با بیان اینکه در این منطقه تلفات جانی نداشتیم، ابراز کرد: پس از پنج ماه که از وقوع سیل می‌گذشت، هیچ پیمانکاری قبول نمی‌کرد که به این روستا بیاید چراکه مسافت بالایی دارد و مصالح به سختی منتقل می‌شود.

,

وی ادامه داد: در این روستا ۳۰ خانواده را شناسایی و نسبت به آواربرداری که زمان زیادی را گرفت، اقدام کردیم و کارهای مربوط به پرونده این واحدها را در بنیاد مسکن انجام دادیم و وکالت محضری مالکان این واحدها که برای ساخت خانه‌هایشان توسط سپاه اعلام رضایت کردند نیز انجام شد.

,

در کوچه و پس کوچه‌های روستا هم قدم با سرهنگ صادق پور که دیگر اهالی روستا خوب او را می‌شناختند پیش رفتیم؛ صدای تخلیه مصالح، ملات کشی و پرتاب آجر از گوشه و کنار به گوش می‌رسید.

,

 

,

هر ساختمان در حال احداث یک نقطه مشترک داشت و آن هم حضور تعدادی از جهادگران با لباس‌های خاکی مذین به نام “بسیج سازندگی قزوین” بود که با ذکر “یاعلی”  کار را پیش می‌بردند.

,

به بازدید از خانه‌ای رفتیم که علاوه بر نیروهای جهادی، اعضای خانواده و حتی دختر خردسالشان هم در ساخت خانه کمک می‌کردند؛ خواستم با فاطیمای کوچک هم صحبت شوم اما تنها پاسخش به سوالاتم همان اسمش بود که گفت.

,

مادر این خانه که با اشتیاق از ما استقبال کرد حرف‌هایش را با اتفاقی که یک شبه بر آن‌ها حادث شده و دار و ندارشان را برده بود، شروع کرد و گفت: از همان ابتدا سپاه را دیده‌ایم و خبری از نیروهای دولتی نبوده است.

,

وی با همان زبان شیرین لری از خدمات استان قزوین تشکر کرد و افزود: خدا سپاه و بسیج قزوین را پایدار کند که برای ساخت خانه ما تلاش می‌کنند؛ مهمترین خواسته ما از مسئولین تهیه لوازم و اسباب خانه است که همه را در سیل از دست دادیم.

,

با وجود اینکه این خانواده‌ها از کمترین امکانات برخوردار بودند اما دست از میهمان نوازیشان برنمی‌داشتند و اینکه قدری میهمانشان باشیم شوق و اشتیاق داشتند اما به خاطر محدودیت زمان، دعوت آن‌ها را برای وقت دیگری موکول کردیم.

,

 

,

صادق پور یادآور شد: پس از بحث آواربرداری، در کارهای مربوط به ساخت نیز گروه‌های جهادی و بسیجی را وارد کردیم تا کار با سرعت انجام شود و معاونت عمرانی استانداری، مدیریت بحران و بسیاری از خیرین کمک کردند.

,

وی با بیان اینکه دستگاه‌های استان خیلی خوب پای کار آمدند، گفت: در چند مرحله هم خیرین برای بازدید آمدند و قرار شده که نسبت به ایزوگام و درب و پنجره و تامین مصالح سنگین به ما کمک کنند.

,

رئیس سازمان بسیج سازندگی قزوین ابراز کرد: اکنون نزدیک به ۱۲خانه به مرحله دیوارکشی رسیده و مابقی هم در مرحله فنداسیون است و همین طور با اعزام گروه‌های جهادی به منطقه سعی می‌کنیم با سرعت بیشتری کار را پیش ببریم تا برای شروع فصل سرما واحدها را تکمیل کنیم.

,

این مسئول با اشاره به اینکه ۴۵۰ واحد به طور کلی توسط سپاه استان تعهد شده است، خاطرنشان کرد: ۳۰واحد برای بحث ساخت داریم و ۲۱۷ واحد هم بحث تعمیرات را با کمک گروه‌های جهادی انجام دادیم که تعمیرات هم تا هفته دفاع مقدس به پایان می‌رسد.

,

وی بیان کرد: خانه‌هایی که می‌سازیم به صورت سازه بنایی است و از آنجایی که خانواده‌های پرجمعیتی دارند بنابراین واحدهای ۷۵متری می‌سازیم درحالی که ۶۰ متری پیشنهاد داده شده بود.

,

صادق پور ادامه داد:۱۱۰ میلیون تومان برای هر واحد برآورد شده که ۴۰میلیون تومان توسط دولت تامین شده و مابقی توسط خیرین تامین شده است.

,

 

,

ویی اهالی روستا دیگر با بسیجیان قزوین مانوس شده بودند و به نوعی آن‌ها را از خودشان می‌دانستند و در هر گذری که عبور می‌کردیم، اهالی پیش می‌آمدند و خواسته‌هایشان را با سرهنگ صادق پور درمیان می‌گذاشتند.

,

جهادگران که سخت مشغول کار بودند از پرسشگری خبرنگاران دوری می‌کردند و نمی‌خواستند در خبرها شناخته شوند و با صورت‌های آفتاب سوخته با سرعت کار پیش می‌بردند تا زمان را از دست ندهند.

,

ریحانه جمشیدی یکی دیگر از بانوان این روستا بود که با داشتن سه فرزند کوچک سرپرستی خانواده را برعهده داشت چراکه همسرش را از دست داده بود؛ وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت که خانه‌اش به طور کامل بر اثر سیل و باران شدید تخریب شده و اکنون به لطف خدا و همت بسیجیان یک خانه نو برایشان ساخته می‌شود.

,

وی ادامه داد: انتظار نداشتیم که خانه ما به این زودی ساخته شود اما می‌بینیم که سپاه شبانه روز برای ما تلاش می‌کند.

,

این مادر لرستانی گفت: هیچ منبع درآمدی ندارم و تحت پوشش کمیته امداد هستیم و تنها با ۳۶۵هزار تومان کمیته امداد و یارانه ۱۸۲ هزار تومانی در ماه روزگار می‌گذرانیم.

,

وی یادآوری کرد که در ابتدای سیل از استان قزوین امکانات اولیه برای آن‌ها ارسال شده و اکنون می‌خواهند که دولت اسباب زندگی را به طور مستقیم در اختیارشان بگذارد.

,

 

,

صادق پور خاطرنشان کرد: هر هفته یک یا دو گروه جهادی به منطقه اعزام می‌شوند که همزمان کار فرهنگی هم انجام می‌دهند چراکه یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های ما است.

,

وی عنوان کرد: معاونت فرهنگی سپاه جوایزی را در بین بچه‌ها توزیع می‌کند و سعی می‌کنیم مباحث فرهنگی را در کنار کار عمرانی داشته باشیم تا علاوه بر ساخت مسکن، فضای معنوی و فرهنگی در روستا ایجاد شود.

,

رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: اتفاقات جالبی هم از سوی خیرین قزوینی اتفاق افتاد به عنوان مثال خیرین بوئین زهرا نزدیک به چندتن هندوانه را به این منطقه اهداء کردند و جایگاه‌داران سوخت استان قزوین در بازدیدی که داشتند به مردم کمک‌های نقدی داشتند.

,

یکی دیگر از خبرهای خوبی که صادق پور بیان کرد این بود که پس از اتمام ساخت واحدها قرار است مایحتاج اولیه این خانواده‌ها از قبیل لوازم خانگی را با کمک خیرین تامین کنند.

,

وی همچنین ادامه داد: سازمان بسیج مستصعفین در کشور ۲۰هزار واحد را در بحث تعمیر و احداث تقبل کرده است که تا پنجم آذرماه مصادف با سالروز تاسیس سازمان تکمیل خواهد شد اما ما قول دادیم که کار را تا پایان مهرماه به اتمام برسانیم.

,

این مسئول با بیان اینکه تخریب در این روستا به طور کامل بوده، گفت: مشکلی که در این روستا وجود دارد، کمبود زمین خالی برای احداث خانه جدید است چراکه این منطقه بیشتر سنگ لاخی و کوهستانی است.

,

 

,

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان قزوین تصریح کرد: استحکام واحدهای احداثی به گونه‌ای است که بر اثر سیل و زلزله احتمالی در آینده فرو نریزد و تمام مراحل ساخت توسط مهندسین ناظر بنیاد مسکن بررسی و نظارت می‌شود.

,

وی با بیان اینکه اکنون مهمترین نیاز در این منطقه مربوط به مصالح و ماشین‌آلات است، ابراز کرد: گروه‌های جهادی متشکل از همه قشرها هستند به طوری که از مهندس، معلم، حوزوی و رشته‌های مختلف حضور دارند.

,

صادق پور یادآور شد: ۲۰۰نفر از  جهادگران بسیجی از ابتدای کار تا کنون حضور پیدا کردند که شامل یک هزار و ۷۰۰ نفر روز می‌شود، در کل کشور بیشترین روستا در نورآباد لرستان واقع شده که شامل ۴۵۰ روستا می‌شود و از محرومترین مناطق است.

,

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان قزوین گفت: مصالح ساختمانی را از استان قزوین تامین می‌کنیم چراکه قیمت‌ها در این منطقه بالا است؛ از ابتدا زیرساخت مناسبی در این منطقه ایجاد نشده و کارگاه شن و ماسه محدود است.

,

این مسئول اضافه کرد: گاهی کارگاه‌های شن و ماسه برای بالا بردن قیمت‌ها تولید را متوقف می‌کنند و کسی هم حمایت نمی‌کند و از طرفی افزایش قیمت مصالح هم هزینه تمام شده را بالاتر می‌برد و در این شرایط مجبوریم که مصالح را ۵برابر قیمت تهیه کنیم.

,

 

,

بازدید ما از روستای زیبای کهریز با پذیرایی یک زوج جوان با دوغ محلی به ایستگاه پایانی رسید و همزمان با غروب آفتاب، این جواهر پنهان در میان کوه‌ها را به مقصد قزوین ترک کردیم.

,

اما همچنان جهادگران بسیجی قزوین با حضور در این روستای محروم با خشت خشتی که روی هم می‌چینند، بذر امید را در دل مردمان این دیار می‌کارند که در انتظار سرپناهی پیش از شروع فصل سرما هستند.

,

بدون شک “جهاد همبستگی ملی” ایستگاه پایانی ندارد و جهادگران بسیجی در هر عرصه‌ای برای خدمتگزاری حاضر هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه