اخبار داغ

گزارشی از میزان نقدینگی موجود در کشور؛

7.7 میلیون تومان، میانگین سپرده مردم آذربایجان‌شرقی در بانک‌ها

7.7 میلیون تومان، میانگین سپرده مردم آذربایجان‌شرقی در بانک‌ها
یزان سپرده‌ها به تفکیک استان‌ها حاوی اطلاعات جالبی است. از یک سو تهرانی‌ها به طور میانگین 76 میلیون تومان سپرده نزد بانک‌ها دارند.مردم آذربایجان‌شرقی با رتبه 11 در میان سایر استان‌ها، حدود 7.7 میلیون تومان به صورت میانگین در بانک‌های استان سپرده جاری دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج؛ میزان سپرده‌ها به تفکیک استان‌ها حاوی اطلاعات جالبی است. از یک سو تهرانی‌ها به طور میانگین 76 میلیون تومان سپرده نزد بانک‌ها دارند. البته به گفته بانک مرکزی یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران، استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعالیتهای بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری این استان انجام می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

بعد از تهران و البته با اختلاف قابل توجه، اصفهان قرار دارد. آذربایجان شرقی در این جدول در رده دهم قرار دارد؛ بعد از استان‌هایی مثل یزد، بوشهر، فارس، قم، سمنان، البرز، مازندران و مرکزی.

,

اگر جمعیت استان را حدود چهار میلیون در نظر بگیریم و با توجه به حجم 1.103.959 میلیارد ریالی سپرده‎گذاری، هر اصفهانی به طور میانگین 20 میلیون تومان سپرده بانکی دارد. کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان شمالی نیز کمترین سپرده‌های بانکی را دارند.

,

آمار و ارقام بخش پولی اقتصاد ایران نشان می‌دهد که طی فصل بهار، 97 هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه شده و مانده آن به 1980 هزار میلیارد تومان رسیده است. این میزان تغییر، حاکی از رشد 5 درصدی نقدینگی در فصل بهار و رشد 25 درصدی آن طی یک‌ساله منتهی به خرداد سال جاری است.

,

به عبارت دیگر، روزانه حدود هزار میلیارد تومان به نقدینگی افزوده شده که بر این اساس، احتمالا نقدینگی در انتهای سال تقریبا به رقم 2300 هزار میلیارد تومان بالغ خواهد شد. تفکیک نقدینگی به پول و شبه پول به عنوان صور تقاضای نقدینگی در جامعه نشان می‌دهد که هر چند از 97 هزار میلیارد تومان نقدینگی افزوده شده 71 هزار میلیارد تومان به حجم شبه پول و 26 هزار میلیارد تومان به حجم پول اضافه شده، ولی کماکان سرعت انباشت نقدینگی به نفع پول است، به گونه‌ای که طی بهار سال جاری، نرخ رشد حجم پول 9 درصد ولی نرخ رشد حجم شبه‌پول 4.5 درصد بوده که حاکی از رشد دو برابری حجم پول نسبت به شبه پول است.

,

البته در مقطع یک‌ساله منتهی به خرداد 97 نرخ رشد حجم پول 51 درصد و نرخ رشد حجم شبه پول 21 درصد بوده که نشان می‌دهد با توجه به برقراری ثبات نسبی در بازارهای دارایی تا حدودی از شدت تبدیل شبه پول و نقدینگی مازاد به پول کاسته شده است، ولی هنوز تا رسیدن به تعادل جدید ترازهای پولی در اقتصاد باید با سیاست‌گذاری مناسب در بازارهای دارایی، آن حجم از نقدینگی سرگردانی که در جست‌وجوی بازدهی بیشتر از سپرده‌های بانکی است، به‌صورت فعال و هوشمندانه مدیریت شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه