اخبار داغ

مقدم شدن تئاتر موهن به ساحت خانواده بر تعزیه محرم

«مسئولیت» مدیرکل ارشاد اسلامی در قبال فرهنگ عاشورایی چیست؟

«مسئولیت» مدیرکل ارشاد اسلامی در قبال فرهنگ عاشورایی چیست؟
حمایت‌های ویژه از تئاترهای حاشیه‌دار و غیبت مدیرکل ارشاد در اجرای تئاترتعزیه‌های ویژه محرم، موضوعی جالب توجه و نشان‌دهنده کم‌توجهی به فرهنگ اهل‌بیت(ع) در بزرگ‌ترین دستگاه فرهنگی استان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، ایام محرم‌الحرام و به‌ویژه روزهای نزدیک به تاسوعا و عاشورای حسینی مصادف با اجرای مراسمات عزاداری و تئاترهای تعزیه در رثای شهدای کربلا است که توسط گروه‌های مذهبی ـ هنری در مناطق مختلف شهر اجرا می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

چند هفته قبل بود که خبرهایی از حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در اکران تئاتری حاوی انواع توهین‌ها به خانواده و ارزش‌های اجتماعی و نیز قبح‌شکن در حوزه آسیب‌های فرهنگی منتشر شد.

,

حضور این مدیرکل که از روحانیان استان به شمار می‌رود و خود باید مبلّغ دین باشد چندان حاشیه‌ساز نبود اما اینکه در پایان تئاتر و پس از مشاهده تمام توهین‌ها و قبح‌شکنی‌ها از سوی بازیگران تئاتر، شاهد تشویق مدیرکل باشیم زمینه اعتراضات و حاشیه‌های بعد از آن شد که در نهایت با تذکر نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی اندکی آرام گرفت.

,

اما اکنون و پس از گذشت تنها چند هفته از ماجرا تئاتر موهن و حاشیه‌دار، نوبت به اجرای تئاتر تعزیه‌هایی ویژه ایام محرم و واقعه عاشورا در سطح شهر رسیده که بدون حمایت از جانب دستگاه‌ها و نهادهای دخیل در حوزه فرهنگ و هنر و تنها با کمک‌های مردمی و نیز تلاش اعضای گروه اجرا می‌شوند.

,

بی‌توجهی نسبت به چنین اجراهایی از سوی مدیرانی که خود را حامی فرهنگ دانسته و برای حضور در مراسمات حاشیه‌دار اقدام عاجل می‌کنند، موضوعی است که می‌تواند از منظر فعالان فرهنگی و هنری مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.

,

در جوابیه‌ای که از جانب روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی و به‌منظور تطهیر اقدام مدیرکل در خصوص تشویق آن تئاتر موهن منتشر شد، این‌گونه بیان شده بود که «مشاهده تئاتر براساس بخشی از مسئولیت هایی که مدیرکل در این زمینه حسب انجام وظیفه دارد؛ بود.»

,

همین بخش از جوابیه برای رسیدن به نتیجه مورد نظر در واکاوی نقش یک مدیر در ترویج فرهنگ ایرانی ـ اسلامی کافی است. مدیری که در اکران تئاتری موهن به مبانی فرهنگی و اجتماعی حضور یافته و نسبت به تشویق چنین اجرایی اقدام می‌کند، چرا باید در اجرای تئاتر تعزیه ویژه ماه محرم غایب باشد؟

,

آنچه در این میان مهم به نظر می‌رسد، این است که آیا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها در زمینه تئاترهای حاشیه‌دار و موهن به ساحت خانواده، اجتماع و فرهنگی ایرانی ـ اسلامی وظیفه حضور و تشویق دارد یا اینکه برای حضور در تئاترهای مذهبی و عرض خسته نباشید به اعضای تیم‌های فرهنگی ـ هنری که خالصانه قدم در وادی ترویج فرهنگ و معارف اسلامی گذارده‌اند نیز وظیفه‌ای برای وی ترسیم شده است؟!

,

متاسفانه برخلاف حمایت‌های مسئولان از تئاترها و برنامه‌های حاشیه‌دار و حاشیه‌ساز، همچنان شاهد بی‌رغبتی برای حمایت از اجراهایی هستیم که در طول سال و ویژه ایام مذهبی برگزار می‌شوند و مدیران کل مرتبط با امورات فرهنگ و هنر خود را از پرداختن به چنین موضوعات و مراسماتی مبرّا می‌دانند.

,

امروز شاهد هستیم که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی که با دفاع از حضور خود در تئاتر موهن به ساحت خانواده سعی در جلب توجه مسئولان حوزه فرهنگی داشت، در زمان اکران تئاترهای ویژه محرم، نه خود و نه معاونانش در محل اجرا حاضر نشده و از همراهی و حمایت تیم‌های مذهبی طفره می‌روند.

,

اگر همین عدم حضور و بی‌توجهی به چنین برنامه‌هایی به‌عنوان دوری از مسیر اصلی فرهنگسازی در دستگاه متولی فرهنگ و هنر در استانی مرزی با شرایط خاص فرهنگی و اجتماعی به شمار آید، چندان بیراه هم نبوده چراکه تعریف فعالان حوزه فرهنگ و هنر برای مدیران این دستگاه خلاصه در همان افرادی شده که برای حضور و تشویق اجرای موهن و حاشیه‌دارشان دست به هر نوع تلاش و بهانه‌تراشی می‌زنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه