اخبار داغ

استاد بزرگ ابریشم نوازی ایران درگذشت

استاد بزرگ ابریشم نوازی ایران درگذشت
استاد آی محمد یوسفی نوازنده دوتار سنتی در سبک ابریشم نوازی بر اثر کهولت سن و پس از تحمل 12 روز بیماری، در سن 88 سالگی درگذشت
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ بخشی آی محمد یوسفی، بزرگترین استاد ابریشم نوازی ایران بر اثر کهولت سن و پس از تحمل 12 روز رنج بیماری، در سن 88 سالگی در یکی از روستاهای شهرستان درگز دیده از این جهان فرو بست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

این استاد بزرگ موسیقی در سال 1310 در روستای تگن از منطقه درونگر درگز به دنیا آمد و بنا بر اظهار فرزند آن مرحوم از سن 15 سالگی تحت نظر استاد اولیا قلی یگانه شروع به یادگیری دوتار آن هم به سبک ابریشم نوازی کرد.

,

امرار معاش این مرد بزرگ از طریق کشاورزی و دامداری بوده و در طول مدت عمر خود صاحب 11 اولاد دختر و پسر شده بود.

,

به اعتقاد استاد آی محمد یوسفی، صدای ساز می بایست با صدای انسان هماهنگ و همگن باشد بنابراین هیچگاه از سیم دوتار که صدای زیر داشت استفاده نمی کرد و ابریشم نوازی را در پیش گرفته بود.

,

او که از قدیمی و اصیل ‌ترین بخشی های شهرستان و کشور بود در موسیقی خود معمولا در موسیقی خود به داستان سرایی و نقل افسانه‌ها و آیین ‌های قومی و منطقه‌ای می پرداخت.

,

استاد یوسفی در مدت فعالیت خود به جشنواره های مختلف موسیقی دعوت شده و جوایز و مقام های متعددی را دریافت کرده بود که آخرین آنها جشنواره موسیقی استان کرمان بود؛ او همچنین به دعوت یکی از اساتید موسیقی، برای اجرا به کشور اتریش رفته بود.

,

آی محمد یوسفی همچنین سالها به عنوان استاد، پیشکسوت و داور در جشنواره های موسیقی استانی و کشوری شرکت می کرد.

,

اگرچه استاد یوسفی شاگردانی هم در سبک ابریشم نوازی تربیت کرد اما با فوت او و با توجه به اینکه در چند ساله اخیر توجه آنچنانی به موسیقی دوتار نمی شود، افراد میل و رغبتی برای فعالیت در این رشته ندارند.

,

ای کاش مسئولین امر، توجه به هنرمندان و اساتیدی همچون آی محمد یوسفی را موکول به پس از مرگ آنها و گرفتن مراسم گرامیداشت و یادبود نکنند؛ هستند افرادی که سالها برای موسیقی و هنر این مرز و بوم زحمت ها کشیده اند اما امروز در تامین معیشت خود مانده و هیچ توجهی به آنها نمی شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه