اخبار داغ

یک کارشناس مذهبی:

جامعه را درگیر تعاریف معروف و منکر کرده‌اند

جامعه را درگیر تعاریف معروف و منکر کرده‌اند
یک کارشناس مذهبی معتقد است که برخی‌ها جامعه را درگیر تعاریف معروف و منکر کرده‌اند و مردم را از عمل به مصادیق آن بازداشته‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، حجت الاسلام محمد آفتابی در خصوص مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، با اشاره به نامگذاری دهه اول محرم به دهه امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: حساسیت هایی که در خصوص امر به معروف و نهی از منکر ایجاد شده به خاطر تعاریفی است که از برخی مصادیق داشته‌ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

وی افزود: امر به معروف یک معنای عام است و  به لحاظ عرفی هر کار خوب و پسندیده را معروف می دانند، همچنین کار زشت و ناپسند که منکر است مورد نکوهش همگان قرار می گیرد.

,

این کارشناس مذهبی بیان داشت: با توجه به ماهیت امر به معروف و نهی از منکر افرادی که در مسیر خداپرستی هستند، معروف را آنچه که در نزد خدا پسندیده است تعریف می کنند و منکر را ناپسندهای نزد خدا می دانند.

,

جامعه را درگیر تعاریف امر به معروف و نهی از منکر کرده‌اند

, جامعه را درگیر تعاریف امر به معروف و نهی از منکر کرده‌اند,

حجت الاسلام آفتابی با بیان اینکه جامعه را به درگیری سر تعاریف و مصادیق کشانده‌اند، افزود: این در صورتی است که هیچ انسان آزاده و عاقلی با تعریف مشکل ندارد، اما در مورد مصداق ها مباحثی مطرح است.

,

 وی با اشاره به تعاریف متفاوت جهان غرب از کار پسندیده در حوزه های فردی اجتماعی، سیاسی، حکومتداری و... گفت: جهان غرب مصادیق کار پسندیده را در هر یک از حوزه های مذکور متفاوت از سایر حوزه ها می‌داند.

,

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: جامعه غرب کار پسندیده را بیشتر در حوزه فردی و اجتماعی و روابط برخورد با یکدیگر در جامعه می‌داند و آن را ترویج می دهد، اما در حوزه مباحث حکومتداری و... این گونه نیست.

,

وی افزود: جامعه غرب در مباحثی چون ظلم و ستم به دیگران، تجاوز به حقوق سایر ملت ها و... به گونه ای دیگر فکر می کنند و آنها را خوب می دانند.

,

حجت الاسلام آفتابی گفت: ما نه از کارهای خوب و پسندیده در اسلام الگو گرفته ایم نه از جوامع غرب در مباحث فردی و اجتماعیشان توانسته ایم این الگو را بگیریم.

,

این کارشناس مذهبی به شرایط امر به معروف و نهی از منکر اشاره و تاکید کرد: هر کسی به هر شکلی نمی تواند معروف را ترویج و منکر را در سطح جامعه نهی کند.

,

ترویج معروف و نهی از منکر باید توسط کارشناسان انجام شود

, ترویج معروف و نهی از منکر باید توسط کارشناسان انجام شود,

این کارشناس مذهبی افزود: کار خوب و پسندیده از طرف کسی می تواند ترویج و فرهنگسازی شود که خودش کار خوب و پسندیده را بشناسد.

,

وی تاکید کرد: همانگونه که در حوزه های گوناگون چون پزشکی، مهندسی و... کار را باید به فرد متخصص واگذار کرد، در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نیز این گونه است.

,

حجت الاسلام آفتابی افزود: ما برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باید به تربیت کارشناس و متخصص در این حوزه اقدام کنیم.

,

این کارشناس دینی تعلیم و آموزش را یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: باید متخصص تعلیم و آموزش دیده به این مسائل بپردازد.

,

وی تصریح کرد: اگر فرد متخصص و تعلیم دیده به امر به معروف و نهی از منکر بپردازد، دیگر حساسیت هایی که نسبت به این فریضه وجود دارد را نخواهیم داشت.

,

حجت الاسلام آفتابی، پند و اندرز را از دیگر مصادیق امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و گفت: کسی که می خواهد وارد این مقوله شود باید به شیوه ها و روش های این موضوع آشنا بوده و تعلیم و آموزش دیده باشد.

,

این کارشناس دینی به مراحل امر به معروف و نهی از منکر  نیز اشاره کرد و گفت: مرحله اول احساس قلبی است یعنی در قلبمان آن منکر را نپسندیم و پس از آن مرحله تذکر لسانی و مرحله عملی است که مرحله آخر نیز مربوط به نهادهای مربوطه است.

,

وی تاکید کرد: باید تا جایی که در سطح جامعه از مدرسه تا ادارات می توان یک منکر را به معروف تبدیل کرد، با زبان خوش تلاش شود و این کار صورت گیرد.

,

آنچه که جامعه را به انحراف بکشاند منکر است

, آنچه که جامعه را به انحراف بکشاند منکر است,

حجت الاسلام آفتابی بر آگاهی اجتماعی نسبت به خطاها و منکرها تاکید کرد و افزود: آنچه که جامعه را به انحراف می کشاند از جمله توطئه هایی که در حوزه اجتماعی، فرهنگ، هنر، خانواده، اقتصاد، تعادل با دنیا و... وجد دارد از مهمترین مصادیق منکر است.

,

وی اختلاس، بی توجهی به حقوق مردم، عدم نظارت بر بازار، بیکاری جوانان و عدم ازدواج جوانان را از دیگر مصادیق منکر در جامعه برشمرد و افزود: تاثیر کم‌رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه باعث افزایش وقوع جرم می شود.

,

این کارشناس مذهبی ادامه داد: با توجه به این موضوع باید در بحث مباحث فردی و اجتماعی خودمان امر به معروف و نهی از منکر را خوب ترویج دهیم.

,

حجت‌الاسلام آفتابی تاکید کرد: خود آمر به معروف و ناهی از منکر باید در موارد نیاز امر به معروف و نهی از منکر را بپذیرید و این گونه نیست که اگر کسی دیگران را امر به معروف و نهی از منکر می کند خود بی نیاز از این موضوع باشد.

,

وی افزود: همچنین اگر کسی که آمر به معروف و ناهی از منکر بوده در جامعه مرتکب خطایی شود، دین را زیر سوال می‌برد.

,

حجت الاسلام آفتابی به مصادیق معروف در سیستم های اداری نیز اشاره کرد و گفت: امروز رسیدگی به مشکلات مردم یک معروف است.

,

این کارشناس فرهنگی و اجتماعی بیان داشت: هر سیستمی که به کار مردم رسیدگی کند معروفی را انجام داده است و هر سیستمی که در مباحث فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... مردم اختلال ایجاد کند مرتکب منکر شده است.

,

وی با بیان اینکه در سیستم اداری نیز همه می‌دانند که خداوند متعال ناظر بر همه اعمال آنها است، تاکید کرد: بنابراین کاری که انجام می دهیم باید به درستی و کارشناسی صورت گیرد. 

,

حجت الاسلام آفتابی وجدان کاری داشتن و انجام کارهای مردم با همت و جدیت و صداقت در گفتار، رفتار و کردار را نیاز جامعه امروز دانست که مسئولین کشور باید به آن همت گمارند؛ همچنین حفظ اسرار عمومی و حراست از منابع کشور، نیز مسئله ای است باید مورد توجه قرار گیرد.

,

اختلاس و تضییع حقوق بیت‌المال از مصادیق مهم منکر در جامعه است

, اختلاس و تضییع حقوق بیت‌المال از مصادیق مهم منکر در جامعه است,

این کارشناس فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد: جلوگیری از اسراف در مصرف بیت‌المال از مصادیق معروفی است که مردم آن را می خواهند.

,

وی اختلاس ها و تضییع حقوق بیت‌المال را از مصادیق مهم منکر دانست که با مردم ما سازگار نیست و موارد این گونه را منکر و پیشگیری از آن را معروف می دانند.

,

حجت الاسلام آفتابی، حس مسئولیت پذیری و مشارکت همه نیروهای مسئول و کارکنان دستگاه های اجرایی دولتی و غیردولتی معروف دانست.

,

سوءاستفاده از امکانات و مقام و موقعیت شغلی منکر است

, سوءاستفاده از امکانات و مقام و موقعیت شغلی منکر است,

این کارشناس مذهبی سوءاستفاده از امکانات و مقام و موقعیت شغلی را منکر دانست و گفت: اگر این منکرات در سیستم اداری مورد نظارت دستگاه قضایی قرار گیرد تا آخرین ریال سوءاستفاده شده از فرد مذکور پس گرفته می شود و باید جبران کند.

,

وی استفاده شخصی از امکانات و داشتن تکبر نسبت به زیردستان، همکاران و ارباب رجوع را از دیگر مصادیق منکر در سیستم اداری دانست و افزود: با توجه به اینکه برخی از افراد و ارباب رجوع ها پیگیر مطالباتشان در سیستم اداری نیستند، باید سیستم نظارتی بر عملکرد آنها نظارت کند.

,

حجت‌الاسلام آفتابی افزود: مواردی چون سهل انگاری در انجام امورات اداری را می توان با تذکر حل کرد اما کسی که عامدانه مسیر را منحرف می کند، منکر است و باید مورد برخورد ویژه قرار گیرد.

,

این کارشناس دینی با بیان اینکه بحث حجاب بانوان و مسائل اعتقادی این چنینی مهم است، گفت: اما نباید جامعه را با این مسائل بازی داد و یک عده ای برای اینکه جامعه را بازی دهند، مصادیق امر به معروف و نهی از منکر را با این مسائل بیان می‌کنند.

,

وی تصریح کرد: همچنین آنچه که دین و فرهنگ را تضعیف می کند و به اعتقادات مردم لطمه می زند هم منکر است.

,

حجت‌الاسلام آفتابی با اشاره به مراسم مردم در مناسب هایی چون محرم گفت: تعداد زیادی مراسم در ایام این چنینی توسط مردم برگزار می شود بدون اینکه بودجه یا اعتباری از جایی اخذ شود و خود مردم کارهای برنامه ریزی، تامین اعتبار و... آن را انجام می دهند و این سیستم است که جامعه را نجات می دهد.

,

این کارشناس مذهبی در پایان تاکید کرد: اگر مردم به کار و راه درست مسئول اعتقاد داشته باشند از او حمایت می‌کنند، لذا مسئولین باید این موضوع را مد نظر داشته و حمایت مردم را با کار و راه درست جلب کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه