اخبار داغ

در گفت‌وگو‌هایی عنوان شد؛

آیت‌الله مدنی؛ شاگردی که استادش را موعظه می‌کرد/ مجاهدین محوری انقلاب، مشی مبارزه را از آیت‌الله مدنی آموختند

آیت‌الله مدنی؛ شاگردی که استادش را موعظه می‌کرد/ مجاهدین محوری انقلاب، مشی مبارزه را از آیت‌الله مدنی آموختند
آیت‌الله مدنی، مقام شاگردی حضرت امام ره را داشتند، اما امام خمینی (ره) به آیت الله مدنی می‌فرمودند که ما را موعظه کنید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ آیت‌الله شهید مدنی، دومین شهید محراب است که در بیستم شهریور ماه سال 1360 به دست منافقین و در حالی که پس از خواندن نماز جمعه مشغول به خواندن استحبابات نماز ظهر و عصر بود، هدف ترور قرار گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

دشمنان این عالم بزرگوار، بخاطر مقابله ایشان با اقدامات منافقین و بنی صدر و همچنین خنثی کردن توطئه های دشمنان تصمیم به ترور وی گرفتند.

,

آیت‌الله مدنی عالمی اهل مبارزه و بینش قوی سیاسی بود

, آیت‌الله مدنی عالمی اهل مبارزه و بینش قوی سیاسی بود, آیت‌الله مدنی عالمی اهل مبارزه و بینش قوی سیاسی بود,

مقام معظم رهبری بارها در رابطه با آیت الله مدنی فرمودند: "آیت الله مدنی عالمی اهل مبارزه و بینش قوی سیاسی بود؛ خودسازی کاری بود که ایشان با خود و با دل خودش کرده بود؛ یعنی تا انسان خودش را در معرض نُصْح الهی قرار ندهد، به آن بهجت روحی، به آن معنویّت نایل نمی‌شود و آن فتوح لازم را پیدا نمی‌کند تا بتواند در همه‌ این میدان‌ها این‌جور با اخلاص وارد بشود".

,

یکی از خصوصیات اخلاقی شهید مدنی، ساده زیستی و اسراف نکردن بود که خاطره های متعددی از این ویژگی ایشان توسط دوستان و اطرافیانشان نقل شده است.

,

آیت الله شهید سید میر اسدالله مدنی از علما و روحانیون خاطره انگیز برای همدانی هاست. ایشان در سال۱۲۹۲هجری شمسی در یکی از شهرهای آذربایجان شرقی چشم به جهان گشود ؛ و پس از سالها مجاهدت و کسب علم نزد علمای تراز اول قم و نجف در ۴۰سالگی به درجه اجتهاد و استادی رسید ؛ اما به دلیل بیماری از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۱در یکی از حجره های مدرسه علمیه آخوند ملاعلی اقامت کرد؛ و از این زمان به بعد فصلی نو در مبارزات مردم همدان علیه رژیم پهلوی آغاز گردید. ایشان از سال ۱۳۵۴ تا۱۳۵۷ به دلیل مبارزات علیه رژیم پهلوی دستگیر و به مناطق مختلف از جمله  نورآباد ممسنی استان فارس، گنبد کاووس، بندر کنگان و مهاباد تبعید گردید. با پیروزی انقلاب اسلامی و به در خواست مردم  در سال ۱۳۵۸ به عنوان نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان انتخاب شد؛ و با حکمی از سوی امام خمینی (ره) به عنوان امام جمعه همدان منصوب گردید.

,

 ایشان در همدان خدمات ارزنده ای از خود به یادگار گذاشتند؛ که از آن جمله می توان به، احداث مدرسه دینی، گسترش مدرسه علمیه همدان و تاسیس صندوق قرض الحسنه، درمانگاه و دارالایتام مهدیه اشاره کرد.

,

آیت الله سید میر اسد الله مدنی پس از عمری مجاهدت و تلاش در راه خدا و اهداف والای انقلاب اسلامی، سرانجام  در ۲۱ شهریور ماه ۱۳۶۱ در محراب نماز جمعه شهر تبریز هنگام اقامه نماز با عملیات تروریستی سازمان منافقین به درجه رفیع شهادت نائل گردید. در توصیف مقامات معنوی و علمی ایشان می توان به صداقت، تعهد، مسئولیت پذیری، توکل، ولایت پذیری، اخلاق مداری، مردم داری، سیر و سلوک عرفانی، اجتهاد فقهی و علمی، تدریس علوم حوزوی و کسب افتخار آمیز مقام دومین شهید محراب و دیگر مقامات اشاره کرد.

,

مسئولیت پذیری، ولایت پذیری، اخلاق مداری و مردم داری از ویژگی‌های آیت‌الله مدنی بود

, مسئولیت پذیری، ولایت پذیری، اخلاق مداری و مردم داری از ویژگی‌های آیت‌الله مدنی بود,

آیت الله سید محمد قائم مقامی، استاد برجسته علوم دینی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان با اشاره به دیدارشان با آیت الله مدنی می گوید: در دیداری که اواخر انقلاب با آیت الله مدنی در همدان داشتیم ایشان را یک مجتهد عارف و مجاهد صالح و مقید و مومن دیدم.

,

وی افزود: ایشان مقام شاگردی حضرت امام ره را داشتند اما امام خمینی به آیت الله مدنی می فرمودند که ما را موعظه کنید.

,

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه آیت الله مدنی یک روحانی انقلابی، ولایی و تابع محض امام خمینی ره بود به تعامل ایشان با مردم اشاره کرد و اظهار داشت: نحوه تعامل ایشان با شاگردان و مردم بسیار عالی و یک روحانی مردمی و نورانی بود.

,

, ,

آیت الله مدنی دو ویژگی جهاد و عرفان را داشتند

, آیت الله مدنی دو ویژگی جهاد و عرفان را داشتند, آیت الله مدنی دو ویژگی جهاد و عرفان را داشتند,

آیت الله قائم مقامی خاطر نشان کرد: شهید مدنی یک روحانی مجاهد و موفق بود و خداوند پاداش جهاد و فقاهت ایشان را با شهادت داد و در واقع ایشان دومین شهید محراب شدند.

,

وی در ادامه با بیان اینکه آیت الله مدنی از پیروان خالص و جدی امام خمینی ره بودند تاکید کرد:در سال هایی که امام خمینی ره در تبعید بود ایشان به طور کامل تابع محض امام و مخالف رژیم و سلطنت پهلوی بوند.

,

این استاد برجسته علوم دینی در ادامه با بیان اینکه شهید آیت الله مدنی یک روحانی موفقی بودند گفت: اگر بخواهیم ببینیم که آیا یک روحانی موفق بوده یا نه باید به دو بعد جهاد و عرفان آن روحانی نگاه کنیم و آیت الله مدنی دو ویژگی جهاد و عرفان را داشتند.

,

آیت الله مدنی در مباحث اجتماعی ورود می‌کردند به نهادسازی اهمیت می‌دادند

, آیت الله مدنی در مباحث اجتماعی ورود می‌کردند به نهادسازی اهمیت می‌دادند,

در ادامه سید محمد کاظم حجازی، مدیر موسسه آیت‌الله مدنی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با اشاره به چگونگی استقرار و حضور آیت الله مدنی در همدان گفت: آیت الله مدنی به دلیل کسالت خود در نجف حضور داشتند و در ملاقاتی که با آیت الله ملا علی همدانی صورت می گیرد، مرحوم ملا علی همدانی به ایشان پیشنهاد می دهد که برای بهبودی کسالتشان در همدان ساکن شوند.

,

وی با بیان اینکه پیشنهاد مرحوم ملاعلی همدانی از جانب ایشان پذیرفته می شود افزود: آیت الله مدنی پیشنهاد را می پذیرند و در روستای دره مرادبیگ همدان مستقر می شوند.

,

مدیر موسسه آیت‌الله مدنی با اشاره به فعالیت های اجتماعی آیت الله مدنی و نحوه تعامل ایشان با مردم آن منطقه عنوان کرد: ارتباطی که با مردم آن منطقه داشتند مشکلات و مسائل مردم و کمبودها و کاستی های آن جا را می بینند و به احداث حسینیه و مسجد و حمام اقدام می کنند.

,

حجازی با بیان اینکه آیت الله مدنی به دلیل مردمی بودن و نشست و برخاست با مردم از مشکلات آنها مطلع می شد و برای رفع آن اقدام می کرد خاطر نشان کرد: در همین نشست و برخاست و حضور در بین مردم هسته های مردمی در اطراف ایشان تشکیل شد و به دلیل خصوصیات فردی که در ارتباط گیری با مردم و سنین مختلف اعم از جوان و نوجوان و افراد مسن داشتند این ارتباط را یک نکته مثبت و قابل رشد می‌دیدند.

,

وی بیان کرد: در ارتباط با بدنه جامعه و مردم نیازهای مردم همدان برای آیت الله مدنی ملموس تر می شد.

,

مدیر موسسه آیت‌الله مدنی با اشاره به مبارزات فکری و اعتقادی ایشان با بهاییت یادآورشد: در سال های ۴۰ در یکی از مناطق همدان که بهائیت حضور فعال داشت ایشان نیز برای مقابله با بهائیت مسجد مهدیه همدان را بنا می کنند و این مسجد مرکزی برای مجالست ایشان با متدینین همدانی می شود.

,

حجازی در ادامه با اشاره به خدمات آیت الله مدنی در همدان گفت: مرکزی تحت عنوان درمانگاه مهدیه را با دعوت از پزشکان و معتمدین راه‌اندازی می‌کند و همچنین بعد از مدتی به دلیل محرومیت هایی که در بین مردم وجود داشت به کمک بازاریان متدین صندوق قرض الحسنه مهدیه را ایجاد می کنند.

,

مدیر موسسه آیت الله مدنی اضافه کرد: ایشان در مباحث اجتماعی فارغ از اینکه خود ورود می‌کردند به تشکیل نهاد و نهادسازی اهمیت می‌دادند و در همین راستا در سال 1350 موسسه مهدیه را راه اندازی می کنند.

,

وی با بیان اینکه نهاد سازی های شهید مدنی در شهر های مختلف ماندگار شده است، تأکید کرد: آیت الله مدنی یک شخصیت نهاد ساز بود، به طوری که ایشان در شهرهای دیگری همچون خرم آباد و لرستان که حضور داشتند بناها و نهادهایی از خود به جا گذاشته است.

,

حجازی افزود: برگزاری دعای ندبه در مسجد مهدیه همدان که به عنوان یکی از قدیمی ترین مساجد برگزار کننده دعای ندبه است از زمان آیت الله مدنی شروع شده است.

,

, ,

مدیر موسسه آیت الله مدنی با اشاره به فعالیت های سیاسی و سخنرانی های روشنگرانه آیت الله مدنی گفت: با سخنرانی هایی که در حوزه های سیاسی و اجتماعی برای بیداری مردم نسبت به فرهنگ طاغوت و تهییج مردم برای همراهی با نهضت حضرت امام خمینی ره داشتند، هسته های سیاسی خودجوشی را در مسیری که ترسیم کرده بودند به وجود آورد.

,

وی در ادامه با اشاره به تربیت مجاهدان توسط شهید مدنی عنوان کرد: مجاهدینی که در دهه های بعد به عنوان محوری‌ترین نیروهای مبارز در مقابله با رژیم پهلوی بودند همه به طریقی مشی مبارزه را در خدمت آیت الله مدنی فرا گرفتند.

,

حجازی با اشاره به واقعه ۲۱ بهمن سال ۱۳۵۷ یعنی زمانی که رژیم پهلوی قصد کودتا در تهران را داشت، اظهار کرد: کودتا گران قصد داشتند که برای کمک به کودتا یک تیپ زرهی را از کرمانشاه برای رسیدن به تهران حرکت دهند که این تیپ برای رفتن به تهران باید از همدان می گذشت اما در این بین آیت الله مدنی و مردم مسیر این نیروها را مسدود می‌کنند و با اثرگذاری و نفوذ آیت الله مدنی نیروهای رژیم پهلوی خود را تسلیم نیروهای مردمی می کنند و این یک برگ زرینی در تاریخ پر افتخار مردم همدان است.

,

مدیر موسسه آیت‌الله مدنی ادامه داد: از شکل‌گیری کمیته انقلاب تا جهاد سازندگی و دیگر تشکیلات که با پیروزی انقلاب شکل گرفت آثار حضور آیت الله مدنی را می بینیم.

,

حجازی با بیان اینکه یک علاقه متفاوت و خاصی در مردم همدان نسبت به آیت‌الله مدنی وجود داشت بیان کرد: ایشان اولین نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان و اولین امام جمعه همدان نیز بودند.

,

وی با اشاره به روحیه تشکل سازی و نهاد سازی شهید مدنی عنوان کرد: با شکل دادن به ستاد انقلاب در اوایل انقلاب، بسیاری از کاستی های دستگاه ها و مطالبات و انتظارات مردم را برطرف می کرد.

,

مدیر موسسه آیت‌الله مدنی به خصوصیات اخلاقی آیت الله مدنی اشاره کرد و افزود: شهید مدنی یک روحانی مجاهد بود که در بعد اخلاقی وارستگی هایی داشت و برخی قائل به این بودند که در بعد فقاهت در جایگاه مرجعیت بوده اما در بین مردم کسی را جزء امام بعنوان مرجع دینی مطرح نمی کردند.

,

آیت الله مدنی پس از مجاهدت و تلاش در راه اسلام و انقلاب  سرانجام ، در ۲۱ شهریور ماه ۱۳۶۱ هنگام اقامه نماز در محراب نماز جمعه شهر تبریز با عملیات تروریستی سازمان منافقین به درجه رفیع شهادت نائل گردید.

,

در ادامه کلیپی از فعالیتهای این عالم مجاهد به نمایش گذاشته شده است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه