اخبار داغ

کاشت هایی که نان نداشت؛

قیمت 5 برابری ‌هندوانه از مزرعه تا بازار؛ ضرری که جیب کشاورز را خالی کرد

قیمت 5 برابری ‌هندوانه از مزرعه تا بازار؛ ضرری که جیب کشاورز را خالی کرد
از مزرعه تا بازار قیمت هندوانه 5 برابر شده است، آن هم در شرایطی که هر کیلو هندوانه را سر مزرعه 120 تومان از کشاورزان می خرند نشان دهنده سوءمدیریت در کنترل و برنامه ریزی برای کشاورزی کشور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، این روز ها محصول هندوانه استان  کردستان که شیره جان چاه های آب را بلعیده بر روی زمین مانده و بسیاری از کشاورزان به دلیل نبود صرفه اقتصادی محصول خود رها کرده و تمایلی برای فروش ندارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

, ,


موضوع تولید بیش از اندازه یا کمتر از نیاز یک محصول کشاورزی در کشور از سال‌های متمادی وجود دارد و دولت برای جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان در برخی محصولات اقدام به خرید تضمینی و توافقی محصولات آنها به قیمتی فراتر از بازار می‌کند تا از این طریق از میزان ضرر و زیان تولیدکنندگان بکاهد.

,
,

 

,


برخی از محصولات اما شامل این خرید توافقی و تضمینی نمی‌شود و کشاورزان باوجود زحمت و سرمایه‌گذاری که کرده‌اند حتی امکان برداشت محصول خود از زمین‌های کشاورزی را ندارند و قیمت در بازار به شکلی تعیین می‌شود که حتی پاسخگوی هزینه‌های برداشت و حمل و نقل به بازار عمده‌فروشی محصول نیست.

,
,

 

,

, ,


کشاورزان از عدم سود دهی در کشت محصول خود گلایه میکنند که مشابه این گلایه‌ها در محصولات دیگری مانند: سیب زمینی، پیاز، سیب درختی، گوجه فرنگی، انگور و غیره نیز در گذشته مشاهده شده بود و مانند دور باطلی هرساله ادامه دارد.

,
,

 

,


کوروش میرکی جوان 27 ساله ی دهگلانی در گفتگو با خبرنگار می می گوید: امسال 5 هکتار زمین را ب قیمت صد میلیون تومان اجاره کرده و تا لحظهی برداشت آن 150 میلیون تومان هزینه ی این هندوانه ها شده است اما تا به امروز که چیزی تا پایان برداشت آنها بای نماینده است 50 میلیون تومان برای ما ضرر کرده است.

,
,

 

,

, ,


وی گفت: هر هندوانه تا زمان برداشت آن 3 هزار تومان آب خورده است اما مجبور هستیم در زمین محصول خود را به کیلیویی 120 تومان بفروشیم و این یعنی ضرر کامل!

,
,

 

,


وی افزود: هندوانه صادراتی با کیفیت  عالی، به ازای هر کیلو حدود 120 تومان از کشاورزان کردستانی خریداری می شود اما در چرخه دلالی افتاده و در نهایت با قیمتی بیش از 5 برابر در بازار به مردم فروخته می شود.

,
,

 

,

 

,


وی با بیان اینکه در صورتی که دستگاه های نظارتی به این موضوع ورود کرده و اجازه ندهند تا سود بیشتر از ۳۰ درصد بر روی محصول لحاظ شود به طور حتم  کشاورز نیز ضرر نخواهد کرد.

,
,

 

,

 

,

کشاورزان از مسئولین درخواست اقدامی عاجل برای رفع این بحران را دارند، گفت: بسیاری از کشاورزان سردرگم مانده‌اند که با محصول تولیدی خود چه کنند چراکه برداشت و ارسال این محصولات به بازار حتی کرایه حمل و نقل را نیز تأمین نمی‌کند.

,

 

,


خالد حسین پناهی یکی دیگر از کشاورزان دهگلانی است در مورد افزایش عرضه بیش از نیاز در مورد محصولات همچون سیب زمینی و خیار و هندوانه خاطرنشان کرد: از آن طرف می‌گویند هر کیلو هندوانه 500 لیتر آب مصرف می‌کند و باید پرسید، در کشور کم‌آبی همچون ما کشت بیش از نیاز هندوانه چه مفهومی دارد که اکنون چند روزی است بارهای هندوانه روی دست‌مان مانده و کیلویی 120 تومان هم نمی‌خرند.

,
,

 

,

 

,


وی افزود: برای آنکه بتوانیم هزینه باربری را بپردازیم، برخی از بارهای هندوانه روانه گاوداری‌ها می‌شود تا حداقل پول بار آن تأمین شود و رسماً چیزی دست کشاورز را نمی‌گیرد.

,
,

 

,


وی همچنین از افزایش تولید لوبیا سبز و هندوانه و ماندن آن در بازار خبر داد و گفت: کسی نیست که کشاورزان را راهنمایی کند و به آنها مشاوره بدهد که چه محصولی کشت کنند، تا در فصول مختلف بازار خود را داشته باشند.

,
,

 

,

 

,


یکی دیگر از صیفی کاران قروه‌ای گفت: در امسال برای هر هکتار هندوانه با کشت نشاء 20 میلیون تومان هزینه کرده‌ام اما هم‌اکنون با قیمت هر کیلو 150 تومان از من خریداری می‌شود که 70 تومان آن فقط صرف هزینه برداشت می‌شود و از هر هکتار فقط دو‌میلیون تومان عاید من می‌شود و 18 میلیون تومان ضرر می‌کنم.

,
,

 

,


وی ادامه داد: همین هندوانه در بازار به قیمت کیلویی 700 تومان و حتی هزار تومان به فروش می‌رود و در این بین فقط دلال است که سود می‌برد.

,
,


,
, ,

 

,

مقصر شماره یک: سازمان تحقیقات کشاورزی

,

 

,

متهم اصلی پایین بودن بازده تولید محصولات کشاورزی و بالا بودن تلفات آنها، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان متولی اصلی تحقیقات کاربردی کشاورزی است؛ سازمانی که به جای عمل به وظایف خود در راستای پژوهش‌های تقاضامحور و حل مشکلات واقعی کشاورزان و دامداران، در مسیر دانشگاه شدن و تولید مقاله‌های آکادمیک قدم برداشته است.

,

 

,


کشاورزان نیز از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به‌شدت گلایه دارند، به‌طوری که یکی از کشاورزان قروه‌ای گفت: این سازمان باید نوع کشت محصولات در کشور را هدایت کرده و با عرضه تخم و بذر با کیفیت به کشاورزان جلوی تلفات بالای آنها را بگیرد، ولی این سازمان این امور را رها کرده است چون اگر رسیدگی، کنترل و آموزش کشاورزان را در دستور کار قرار می‌داد لااقل یک‌بار به منطقه ما می‌آمدند و کارشناسانشان به ما درخصوص نحوه کشت و بذر تولیدی توضیحاتی می‌دادند.

,
,

 

,

, ,


با این تفاسیر آنچه مهم به نظر می‌رسد اینکه باید با کنترل و مدیریت عرضه و تقاضا در زمینه کاشت محصولات، به گونه‌ای برنامه ریزی شود که محصولات پر آب بیش از اندازه تولید نشوند و باید محصولاتی در استان کردستان تولید شوند که دارای مزایای نسبی، ارزش افزوده و کمترین نیاز به آب باشند چراکه برای تولید هر کیلوگرم هندوانه بیش از ۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود و صرفه اقتصادی ندارد.

,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه