اخبار داغ

یک بام و دو هوای پروژه‌ای که ناتمام مانده است؛

هتل بام، خراشی عمیق در دل تمدن اصیل کرمان/ اجرای این پروژه مشکل فرهنگی و زیست محیطی دارد

هتل بام، خراشی عمیق در دل تمدن اصیل کرمان/ اجرای این پروژه مشکل فرهنگی و زیست محیطی دارد
قرار است بر روی مرتفع‌ترین نقطه شهر کرمان (کوه‌های مسجد صاحب الزمان‌(ع)) تفرجگاه و جاده برای گردشگران ساخته شود این پروژه از سال 94 آغاز شده که فقط درصد بسیار کمی پیشرفت فیزیکی داشته است و در حال حاضر به دلایل خاصی متوقف شده و تنها داغ یک زخم عمیق بلدوزر را بر دل دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛ 5 خرداد 94 قطعه زمینی به مساحت سی هزار متر مربع در کوه‌های صاحب الزمان کرمان که بر طبق آنچه در صورتجلسه تحویل زمین و واگذاری آن نوشته شده از اراضی موات و مجهول الثبت بوده از اداره راه و شهرسازی این استان به شهرداری کرمان تحویل داده می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

احداث هتلی بر بام کرمان

, احداث هتلی بر بام کرمان ,

در این زمین که بر طبق آنچه که در اسناد آمده، در بخش 2 شهرستان کرمان و در مجاورت کوه‌های صاحب الزمان واقع شده، قرار است پروژه تفریحی، گردشگری بام کرمان ساخته شود. زمینی که در صورت دسترسی‌اش به آب، برق و گاز به طور متوسط متری 37 میلیون و 500 هزار تومان ارزش خواهد داشت که جمعا قیمت آن یک میلیارد و 125 میلیون تومان خواهد بود.

,

براساس آنچه در قرارداد احداث این مجموعه آمده، پروژه بام کرمان در راستای اجرای سیاست‌های کلان دولت و در قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مبنی بر کاهش تصدی دولت و نهادهای عمومی و واگذاری فعالیت‌‌های اجرایی پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی و غیر دولتی و ضوابط اجرایی بخشنامه بودجه سال 86 شهرداری‌ها کلید خورده است.

,

اما سرانجام قرارداد احداث مجموعه تفریحی، فرهنگی، رستوران، هتل و خدمات تجاری بام کرمان با توجه به درج آگهی فراخوان داده شده در تاریخ 10 دی ماه 93 و با موافقت شورای شهر کرمان با حضور استاندرار کرمان بین شهرداری کرمان به نمایندگی "ابوالقاسم سیف اللهی" شهردار وقت کرمان و شرکت زیبا سازه توس گام و به نمایندگی از طرف موسسه مالی و اعتباری عسکریه منعقد شد.

,

برای جذب گردشگر و توریست بر بالای کوه های مسجد صاحب الزمان که چندین غار، قلعه و باغ در حریم آن قرار دارد پروژه احداث یک مجموعه تفریحی، فرهنگی، رستوران، هتل و خدمات تجاری به نام "بام کرمان" که تنها یک میلیارد و 125 میلیون تومان قیمت‌ زمین آن است و اگر ساخت این مجموعه به پایان رسد پول زیادی نصیب خیلی‌ها خواهد شد.

,

اگرچه شواهد نشان می‌دهد که اعتراض فعالان میراث کرمان مبنی بر تهدید میراث تاریخی کرمان توسط این پروژه صحت دارد اما سازمان میراث کرمان در آن زمان می گفت این پروژه در حریم تاریخی کرمان نیست و فعالیت آنها بلامانع است.

,

از "قلعه دختر تا دقیانوس» عنوان کتابی است به قلم محمد دانشور، روزنامه نگار، مورخ و نخستین خبرنگار رادیو کرمان. کتابی که در آن بخشی از تاریخ و تحولات اجتماعی شهر کرمان به رشته تحریر در آمده است. دانشور در این کتاب کوه صاحب‌الزمان کرمان را که غارها و دست‌کندهای بسیار دارد، به عنوان سکونتگاه اولیه انسان‌ها معرفی کرده است. کوهی که در حال تخریب شدن است و قرار است مجموعه‌ای تفریحی، فرهنگی، رستوران، هتل و خدمات تجاری روی آن ساخته شود.

,

اجرای این پروژه مشکل فرهنگی و زیست محیطی دارد

, اجرای این پروژه مشکل فرهنگی و زیست محیطی دارد,

امید ابراهیمی‌پور، از دوستداران و فعالان میراث فرهنگی استان کرمان (در سال 96 ) طی گفتگویی با روزنامه «ابتکار» می‌گوید: «کوه صاحب الزمان، منطقه باستانی تاریخی است که چند وقتی است که برای احداث هتل و تله‌کابین آنجا را خراب می‌کنند. این ساخت و سازها و تخریب‌ها در فاصله ۱۰۰ متری بقایای یک قلعه ساسانی است که در حدود 1500سال قدمت دارد ولی هنوز ثبت ملی نشده است.»

,

وی می‌گوید: «همچنین چندین غار در آنجا وجود دارد، غارهایی که دست کند هستند و نشان می‌دهد که زندگی اولیه در شهر کرمان در آنجا بوده است.»

,

ابراهیمی‌پور به وجود جنگل در پایین این کوه اشاره می‌کند و اذعان می دارد: «برای این پروژه تعداد زیادی درخت قطع شده است. همچنین در این مجموعه ۲۶۰ هکتاری آثار باستانی بی‌نظیری چون سایه‌نگاره نیمرخ انسان، قلعه سر به فلک کشیده دختر ۳۰۰۰ ساله، قلعه اردشیر، گنبدگبری ۳۰۰۰ ساله، بند مدین (سدی باستانی)، آسیاب‌های سنگی، بند مملکت (سدی باستانی)، تخت دریای قلی‌بیگ، باغ دوره صفویه بیرم‌آباد و... قرار دارد.» بناهایی که خطر نابودی و تخریب آنها را تهدید می‌کند. خطری که برنامه آن از سال‌ها پیش با هدف توسعه گردشگری و تامین مسکن برای گردشگران خارجی کلید خورده است.

,

از نامه به رهبر تا رد میراثی بودن کوه

, از نامه به رهبر تا رد میراثی بودن کوه,

گفته می شود از زمان کلید خوردن پروژه بام کرمان تا سال 96 که مجریان این پروژه در حال تخریب کوه صاحب‌الزمان بودند، فعالان میراث فرهنگی کرمان دست به چندین تجمع و حتی اعتراض به مراجع قانونی زدند.

,

امید ابراهیمی‌پور که پیگیر این اعتراضات بوده، درباره آخرین وضعیت اعتراض به این پروژه یعنی در همان سال 96 طی مصاحبه ای با روزنامه «ابتکار» می‌گوید: پیگیری‌های زیادی انجام داده‌ایم، حتی نامه‌ای به رهبری نوشتیم و رهبری نامه را برای پیگیری به دادگستری فرستاده است.

,

این موضوع را از دادگستری کرمان بارها پیگیری کردم و متاسفانه بازرسان از کوه، حریم قلعه‌ و جنگل بازدید کردند و گفتند نامه‌ای به شما خواهیم داد که جلوی پروژه عمرانی گرفته شود ولی متاسفانه خبری نشد و گفتند که توقف پروژه امکان پذیر نیست چرا که ضرر مالی به شرکت وارد می‌شود.

,

با ساخت و ساز روی کوه صاحب الزمان مخالف هستیم

, با ساخت و ساز روی کوه صاحب الزمان مخالف هستیم,

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در سفری به استان کرمان در تاریخ 8 خرداد سال جاری در این رابطه اظهار داشت: با ساخت‌و‌ساز روی کوه صاحب‌الزمان کرمان مخالف هستیم زیرا این مکان منظر فرهنگی این شهر است. نباید ساخت‌و‌سازی روی کوه انجام شود و با اجرای این پروژه کاملا مخالف هستیم.

,

وی با اشاره به اجرای جاده دسترسی که در کوه صاحب‌الزمان اجرا شده، عنوان کرد: در آنجا اگر نگاه مهندسی انجام شده بود شاید نیاز به تخریب کوه نبود، ضمن آنکه دسترسی پیاده خوبی از پشت منظر که در گذشته وجود داشته، می‌توانست با کمترین دخالت دسترسی لازم را ایجاد کرد. کوه صاحب‌الزمان میراثی متعلق به جامعه استان و کشور است، مطالبه ما این است که منظر تاریخی را حفظ کنیم لذا به همراهی دستگاه‌ها برای این مهم نیاز داریم.

,

طالبیان به یکپارچه شدن بخش‌های گردشگری و میراث فرهنگی با یکدیگر در زمینه مدیریت آنها اشاره کرد و در ادامه با اعلام این خبر که با اجرای پروژه تله‌کابین مخالفتی نداریم، اظهار کرد: پروژه هتل بام کرمان فقط یک موافقت اصولی ۶ ماهه دریافت کرد و دیگر میراث فرهنگی با آن موافقتی نداشته است.

,

بر همین اساس فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی نیز در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: اگر بخواهد اقدامی در حوزه میراث فرهنگی صورت گیرد و یا بنا و ساخت وسازی انجام شود باید براساس اصول و ضوابط باشد.

,

هنوز طرحی از طرف سرمایه گذار به میراث ارائه نشده است

, هنوز طرحی از طرف سرمایه گذار به میراث ارائه نشده است,

وی ادامه داد: اگر بناست تاسیساتی انجام شود باید متناسب با شرایط طبیعی باشد و برنامه ها نیز بر همان اساس پیشنهاد شود .

,

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان عنوان کرد: اگر طرح سرمایه گذار متناسب با شرایط طبیعی و احترام به طبیعت باشد پس از ارجاع به شورای فنی اظهار نظر قطعی اعلام خواهد شد که تاکنون متاسفانه چنین طرحی از طرف سرمایه گذار ارائه نشده است.

,

فعالی خاطرنشان کرد: بنده به عنوان یک کارشناس اگر می خواستم مکان یابی کنم مکان دیگری را پیشنهاد می کردم این همه زمین خالی و عرصه در استان کرمان داریم چقدر چشم انداز و منظری داریم که بخواهیم آنها را از بین ببریم تا مشکلاتی در این زمینه بوجود بیاید و ایجاد حساسیت کند.

,

علت توقف ساخت هتل اعتراض میراث فرهنگی است

, علت توقف ساخت هتل اعتراض میراث فرهنگی است,

شاکری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز در رابطه با متوقف شدن هتل بام کرمان به خبرنگار ما گفت : در مناطق تحت مدیریت خودمان می توانیم با اجرای طرح در اراضی ملی مخالفت کنیم اما در این مبحث با توجه به اینکه کاربری زمین طبق کمیسیون های برگزاری در شهر گردشگری برای آن تعیین کاربری شده موافقت محیط زیست برای ساخت هتل را داشته است ولی در رابطه با مسائل زیست محیطی که به آن ابلاغ شده است یکسری اعتراضات و مغایرت هایی وجود داشته و تذکراتی نیز صادر شده است ولی توقف عملیات به خاطر محیط زیست نبوده بلکه به خاطر اعتراض سازمان میراث بوده است.

,

هتل بام کرمان در حریم هیچ اثری نیست/رعایت مواد قانونی برای ساخت هتل نباید سلیقه ای باشد

, هتل بام کرمان در حریم هیچ اثری نیست/رعایت مواد قانونی برای ساخت هتل نباید سلیقه ای باشد,

اما سید مهران عالم زاده شهردار کرمان در این رابطه نظر دیگری دارد؛ او به خبرنگار ما در این رابطه می گوید: اگر بخواهیم براساس ضوابط قانونی و کارشناسی صحبت کنیم باید مواد قانونی را رعایت کنیم و مواد سلیقه ای را کنار بگذاریم.

,

عالم زاده عنوان کرد: به هر حال تصمیم گرفته شده تا هتلی در بالای کوه ساخته شود و تمامی مجوزها را دریافت نموده است حتی خود سازمان میراث فرهنگی نیز مجوز لازم را داده است پس همه موارد را در نظر گرفته و مجوز را صادر نموده است.

,

شهردار کرمان بیان داشت: به هر حال این پروژه مسیر قانونی خود را طی نموده است پس بعد از چندین ماه حالا نمی توانیم اظهار نظر کنیم مبنی بر اینکه مجوزهای صادر شده بی اعتبار است.

,

وی خاطرنشان کرد: در زمان دریافت مجوز خود اداره کل میراث کرمان نامه ای برای تهران نوشت با مضمون اینکه این هتل در حریم بناهای تاریخی قرار ندارد، پس دیگر این پروژه در حوزه میراث فرهنگی وجود ندارد که بخواهد اظهار نظر کند .

,

شهردار کرمان اذعان داشت: حالا که سرمایه گذار می خواهد نقشه های خود را ارائه نماید اداره کل میراث بحث حریم را پیش کشیده است.

,

عالم زاده گفت : هدف من دفاع از سرمایه گذار و یا میراث نیست هدف نهایی من مجوزهایی است که قبلا براساس قانون تصویب و صادر شده است.

,

وی ادامه داد: در حال حاضر از لحاظ بررسی ضوابط هتل سازی نه ضوابط حریم باید بگویم اگر حریمی وجود داشت چرا میراث فرهنگی به تهران اعلام کرد که این منطقه در حریم قرار ندارد پس این مسئله مغایرت دارد که باید بررسی شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه