اخبار داغ

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان:

تالاب هامون تنها متعلق به صیادان نیست/ کاهش گردوغبار اولویت اول در سیستان/ ضرورت اصلاح کشت و تغییر نحوه مدیریت آب

تالاب هامون تنها متعلق به صیادان نیست/ کاهش گردوغبار اولویت اول در سیستان/ ضرورت اصلاح کشت و تغییر نحوه مدیریت آب
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان گفت: تالاب بین المللی هامون تنها متعلق به صیادان و یا یک قشر خاص نیست بلکه در مدیریت آب باید شرایط تمام سیستانیان مدنظر باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وحید پورمردان در گفتگو با عصرهامون افزود: امسال بارندگی های خوبی در بالا دست تالاب صورت گرفت که به دلیل ناتوانی افغانستان در کنترل حجم بارندگی، مقادیری قابل توجهی از سیلاب به داخل ایران هدایت شد که در پی آن بیشتر کانون های گردوغبار منطقه نیز آبگیری شد.
 
وی تاکید کرد: آبگیری این کانون ها موجب شد تا امسال مردم سیستان روزهای گردو غباری و ناسالم کمتری را تجربه کنند که در پی آن علاوه بر زندگی سالم تر از بیماری های مختلف چشمی و ریوی و... در امان بمانند.
 
به گفته پورمردان؛ پس از قطع ورودی سیلاب به داخل سیستان، طبیعتاً آب موجود با گذشت زمان تبخیر شده و از میزان آن کاسته می شود که در پی این کاهش مقادیری هرزماهی نیز از بین می رود و زمانی که آب نباشد صیادان نیز امکان صید ماهی ندارند.
 
وی ادامه داد: با بروز این امر طبیعی اما برخی ها در فضای مجازی به دنبال رسیدن به اهداف گروهی و منافع شخصی هستند و با به پا کردن جنجال قصد دارند از ورودی آب تالاب هامون صرفاً برای خود استفاده کنند و گویی تالاب هامون تنها متعلق به صیادن است و بس.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,
,
,
,
,
,
,

 
وی تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که امروز در سیستان با آن روبرو هستیم الگوی کشت اشتباه می باشد کمااینکه شاهد هستیم هنوز در تالاب هامون برخی ها مشغول کشت هندوانه و خربزه هستند که بسیار آب بَر بوده و با شرایط کنونی منطقه تعارض دارد و نیاز است تا این الگوی کشت اصلاح شود.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان گفت: درست است که آب برای صیادان رونق اقتصادی را به همراه دارد اما نگاه یک جانبه نیز مفهوم ندارد بلکه باید در مدیریت کلان منابع آبی، یک شهروند عادی، کارمند، افراد مسن خانه نشین و دانش آموزان و زنان خانه دار را نیز مدنظر قرار داد.
 
وی تصریح کرد: امروز عده ای خاص به دنبال رهاسازی آب در مناطقی هستند که بتوانند به صیادی خود ادامه داده و ارتزاق کنند که باید گفت اولویت اصلی در سیستان؛ صیادی نیست اما باید برای این قشر هم تدبیر کرد ولی کاهش گردو غبار و رساندن آب به تالاب هامون و نگاه همه جانبه به تمامی اقشار و جوامع انسانی سیستان امری ارجح تر و والاتر است.
 
وی ادامه داد: حفظ ماهیانی که به نوعی آب آورده هستند و دولت هیچ هزینه ای برای آنها پرداخت نکرده و از طرفی هیچ گونه ارزش اقتصادی ندارند نباید فدای زندگی و معیشت جمع کثیری از مردم سیستان شود و باید گفت متاسفانه اولویت مدیریت آب در سیستان جابجا شده که این امر نیازمند تغییر فوری است.
 
وی خاطرنشان کرد: هرزماهی هایی که توسط مردم جمع آوری می شود تنها برای پودرماهی مورد استفاده قرار می گیرد و آن دست ماهیانی که ارزش اقتصادی داشته اند پیشتر توسط صیادان صید شده که بنا بر اعلام اداره کل شیلات سیستان، امسال گاهاً تا روزی 100 تن نیز ماهی صید شده است.
 
وی ادامه داد: اولویت اصلی در سیستان این است که منابع آبی بر مبنای کاهش گردوغبار و ریزگرد مدیریت شود و اگر این امر صورت بگیرد و آب موجود به کانون های بحرانی ریزگرد هدایت شود به سود همه مردم سیستان است و به غیر از صیادان همه شهروندان از نتایج مثبت آن بهره مند می شوند.
 
وی تاکید کرد: فایده دوم هدایت صحیح آب این است که دیگر پوشش گیاهی تالاب هامون از بین نمی رود و نیاز نیست برای احیای مجدد این پوشش و جنگل های خدادادی واقع شده در شمال و جنوب تالاب هامون میلیاردها تومان اعتبار صرف کنیم.
 
پورمردان به همه مردم منطقه توصیه کرد اجاز دهند تا تالاب هامون و آب های موجود و نحوه رهاسازی آب از چاه نیمه ها با روش علمی، صحیح و رعایت حقوق تمام شهروندان مدیریت شود و نگذارند معیشت، زندگی و سلامت شهرستان های مختلف حوزه سیستان فدای اهداف شخصی و گروهی عده ای خاص شود.
 
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه