اخبار داغ

تحصیل با هزینه گزاف در سایه بی‌توجهی مسئولان؛

مرگ بدون شیون «تحصیل رایگان» در مدارس دولتی/ لباس فرم مدارس ۸۰ درصد گران شد!

مرگ بدون شیون «تحصیل رایگان» در مدارس دولتی/ لباس فرم مدارس ۸۰ درصد گران شد!
در آستانه بازگشایی مدارس و فصل خرید اقلام دانش‌آموزان، این روزها گرانی در بازار پوشاک فرم مدارس صدای اعتراض والدین آذربایجان‌غربی را در آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، با نزدیک شدن به ایام بازگشایی مدارس تب خرید پوشاک و اقلام مدارس نیز داغ‌تر شده و والدین دانش‌آموزان با مراجعه به تولیدی‌ها و مراکز معرفی شده از سوی مدارس در صدد خرید لباس مدرسه مربوط به فرزند خود بر‌می‌آیند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

اما این روزها علاوه بر اعتراض والدین از گرانی‌های بیش از حد در بازار لوازم التحریر، از گرانی در پوشاک دانش‌آموزان نیز گلایه‌هایی وجود دارد به گونه‌ای که با توجه به مشاهدات میدانی خبرنگار اروم‌نیوز، می‌توان این گونه برداشت کرد که با شرایط موجود در بازار، امسال نیز به تعداد دانش‌آموزان بازمانده از مدارس در سطح استان اضافه خواهد شد.

,

* افزایش ۲ برابری قیمت پوشاک مدارس

, * افزایش ۲ برابری قیمت پوشاک مدارس,

«علی» یکی از والدینی است که شمشغول خرید در یکی از مراکز معرفی شده برای لباس دانش‌آموزان است.

,

وقتی خبرنگار از وی در خصوص چگونگی قیمت لباس فرم می‌پرسد، این گونه می‌گوید: صبح امروز بیش از یک میلیون تومان پول نقد به همراه داشتم، الان پس از خرید ۲ دست لباس مدرسه چیزی در ته جیبم نمانده است!

,

وی، ادامه می‌دهد: دخترم پایه یازدهم و پسرم هشتم است. صبح امروز برای خرید لباس فرم پسرم به مدرسه رفتم و مرا به این مرکز معرفی کرده‌اند که برخلاف دوران ابتدایی‌اش این مرکز فروش در بالا منطقه قرار داشته و قیمت‌های آن‌چنانی را به خود اختصاص داده، به گونه‌ای که برای یک دست لباس فرم پسرم (که البته جلیقه سال گذشته‌اش نو بوده و نخریدم) مبلغ ۴۸۰ هزار تومان پرداخت کرده‌ام.

,

این پدر، ادامه می‌دهد: تحصیل در مدارس دولتی باید ارزان باشد تا همگان بتوانند از آن بهره ببرند. من دارای شغل دولتی یا بسیار پولدار نیستم، به سختی قادر به تامین مخارج زندگی خود هستم اما نمی‌توانم فرزندم را از تحصیل منع کنم. با توجه به شرایط فعلی این مبلغ برای یک دست کت و شلوار مدرسه بسیار گران و غیر‌منطقی است.

,

وی، تاکید می‌کند: در این شهر خانواده‌هایی هستند که وضعیت نه چندان مناسبی از لحاظ مالی دارند و آموزش و پرورش نیز برای تحصیل لباس فرم را واجب کرده و هیچ حمایتی از خانواده‌ها نمی‌شود. در این صورت دانش آموزان زیادی در این شهر از تحصیل باز خواهند ‌ماند چرا‌که شرایط اقتصادی فشار زیادی به خانواده‌ها وارد می‌کند.

,

علی، ادامه می‌دهد: اگر این لباس فرم‌ها دارای کیفیت، جنس و پارچه قابل توجه باشند که فرزندم علاوه بر مدرسه بتواند در محل دیگری نیز استفاده کند بازهم خودم را توجیه می‌کردم اما این لباس فرم تهیه شده به هیچ وجه در حد لباس ۵۰۰ هزار تومانی نیست.

,

* افزایش ۸۰ درصدی قیمت لباس مدارس!

, * افزایش ۸۰ درصدی قیمت لباس مدارس!,

رئیس اتحادیه پوشاک و خیاطان ارومیه، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در خصوص گرانی در بازار پوشاک مدارس، می‌گوید: نوسانات اخیر ارزی در کشور باعث افزایش ۸۰ درصدی قیمت یک دست لباس فرم مدارس شده است.

,

وی، تاکید می‌کند: باتوجه به اینکه شرایط اقتصادی و نوسانات ارزی باعث افزایش ۷۰ درصدی قیمت پارچه شده، از سال گذشته تا‌کنون قیمت مواد اولیه همچون نخ و سوزن و دکمه ۳ برابر شده که در افزایش قیمت لباس فرم مدارس موثر بوده است.

,

داوود پور‌علی، تاکید می‌کند: تمام پارچه‌های استفاده شده در لباس فرم مدرسه کاملا ایرانی بوده و هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد اما متاسفانه مواد اولیه تهیه پارچه، خارجی بوده و کارخانه‌ها برای تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه هستند.

,

وی، ابراز می‌کند: قیمت یک دست لباس فرم مدرسه دخترانه از ۸۷ هزار تومان تا ۱۲۰ تومان با توجه به سایز متغیر است، البته عرضه لباس فرم مدارس با قیمت ۷۰۰ هزار تومان که در روزهای اخیر خبرساز شده، احتمالا مربوط به  کت و شلوار فرم مدارس است.

,

پور‌علی، در خصوص نحوه نظارت بر کار تولیدی‌های دوخت لباس  فرم مدرسه نیز بیان می‌کند: اکیپ‌های سیار از طرف اتحادیه و سازمان صنعت، معدن و تجارت بر قیمت‌گذاری و عرضه لباس نظارت دارند و تا‌کنون چند مورد شکایت به اتحادیه گزارش شده که بیشتر به دلیل سایز‌بندی و قیمت بوده و با حضور بازرسان رفع شده است.

,

وی، تصریح می‌کند: در حال حاضر ۱۲۰ واحد تولیدی  و تک‌دوز لباس دارای پروانه با اشتغال ۷۰۰ نفر در ارومیه فعال هستند که از این تعداد ۹۱ واحد تولیدی لباس فرم مدارس می‌دوزند.

,

رئیس اتحادیه پوشاک و خیاطان ارومیه، ادامه می‌دهد: تولیدی‌های لباس در ارومیه در یک جنگ اقتصادی سخت به سر می‌برند که اگر به آن‌ها بها داده شود و مسئولان حمایت‌های مالی  و کاری از تولیدی‌ها داشته باشند، این فعالان پتانسیل و توانایی رقابت با تولیدی‌های بزرگ کشور را دارند.

,

* تحصیل رایگان امری فراموش شده از سوی سازمان‌های مربوطه

, * تحصیل رایگان امری فراموش شده از سوی سازمان‌های مربوطه,

البته این‌روزها با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس بسیاری از افراد معروف، خیّران و پویش‌های مردمی درصدد جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای خرید اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان هستند که بسیاری از این جمع‌آوری‌ها به دست این دانش آموزان رسیده و به مشارکت کنندگان اطلاع داده می‌شوند.

,

اما برخی با استفاده از این بی توجهی مسئولان و سازمان‌ها و سوء‌استفاده از احساسات مردم اقدام به اخذ مبالغی از مردم کرده و نتیجه‌ای نیز مشاهده نمی‌شود که البته باید تاکید کرد علت این اتفاق بدون شک عدم توجه مسئولان به هزینه‌های گزاف و شرایط بسیاری از خانواده‌ها در راستای تامین تحصیل رایگان است.

,

امروز نه تنها آموزش و پرورش به‌عنوان متولی اصلی آموزش در کشور در خصوص تحصیل رایگان دانش‌آموزان به کما فرو رفته، بلکه حتی دستگاه‌های دخیل در امر تهیه اقلام مورد نیاز مدارس نیز نسبت به برخی سوءاستفاده‌های موجود بی‌توجه بوده و به همین دلیل شاهد وجود تفاوت قیمت‌های گزاف در عرصه‌های مختلف حمایتی و فروش اقلام هستیم.

,

مسئولان مربوطه به ویژه آموزش و پرورش، در شرایط موجود اقتصادی باید فکری به حال خانواده‌هایی کنند که فرزندان‌شان به دلیل نداری و بالا بودن هزینه تحصیل از حضور در مدارس بازمانده‌اند یا اینکه در سایه بی‌تدبیری پشت میز نشینان از تامین نیازهای اولیه دانش‌آموزان‌شان عاجز مانده‌اند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه