اخبار داغ

گفت‌وگوی تفصیلی با مداح ملایری:

مداح پیشانی هیئت است/ فرهنگ عاشورا در فضای مجازی و رسانه‌ای بیشتر تبیین شود

مداح پیشانی هیئت است/ فرهنگ عاشورا در فضای مجازی و رسانه‌ای بیشتر تبیین شود
مداح اهل بیت با بیان اینکه مداح پیشانی هیئت و پرچم عزای امام حسین علیه‌السلام است گفت: منش، رفتار، صحبت، حرکات، اشعار، برخورد و همه اقدامات مداح در چشم است و باید بیشتر به آن‌ها توجه کند، خوراک دادن به نسل جوان هدف اصلی و مقدس هیئت است و مداح با شعر و روضه می‌تواند به هجمه دشمن پاسخ بدهند و به‌سادگی در لابه‌لای اشعار می‌توان این خوراک‌ها را به جوانان داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ برگزاری هیئت‌های مذهبی یکی از برنامه‌های اصلی در ماه محرم است و گوشه گوشه شهر و در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا مراسم امام حسین(ع) برگزار می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

تبیین هدف اصلی قیام امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا یکی از وظایف مهمی است که مداحان و سخنرانان در هیئت‌ها به عهده‌دارند و یک تلنگر آنان می‌تواند اثری بسیار در جوانان حاضر در مجلس عزای امام حسین(ع) داشته باشد و خبرنگار ما در همین راستا به سراغ سجاد جدیدی یکی از مداحان شهر ملایر رفته و گفت‌وگویی با وی داشته است که توجه شما همراهان این پایگاه خبری را به آن جلب می‌کنیم.

,

عصر همدان: به‌عنوان سؤال اول به نظرتان نقش مداح در هیئت و تبیین فلسفه قیام عاشورا چیست؟

, عصر همدان: به‌عنوان سؤال اول به نظرتان نقش مداح در هیئت و تبیین فلسفه قیام عاشورا چیست؟, عصر همدان: به‌عنوان سؤال اول به نظرتان نقش مداح در هیئت و تبیین فلسفه قیام عاشورا چیست؟,

جدیدی:  به نظرم مداح پیشانی هیئت و پرچم عزای امام حسین علیه‌السلام است، حرکات، رفتار، صحبت‌ها، مدیحه‌ها و اقدامات او در چشم مردم است و مردم به آن توجه می‌کنند. یک مداح باید بیشتر روی شعر و محتوای مدیحه خود اگر برنامه‌ریزی کند و باید بیشتر به محتوا شعر مداحی خود توجه کند و مداح بدون برنامه‌ریزی و سبک‌سنگین کردن نباید پشت میکروفون برود و مداحی کند و وظیفه اصلی یک مداح و تکلیف وی انتقال هدف قیام امام حسین(ع) و عاشورا به مردم و بخصوص نسل جوان است. محرم ماه بندگی خود را ساختگی است،‌ فقط ماه رمضان را نمی‌توان ماه خودساختگی دانست و ماه محرم نیز بهترین ماه برای خودساختگی است. ما در این ماه روضه حر را مطرح می‌کنیم که از وسط لشکر شیطان به واسط لشکر امام حسین(ع) آمد و بهشتی شد و این مسئله فقط مخصوص حر نبود و بودند کسانی که همچون حر توبه کردند و به سپاه امام حسین(ع) پیوستند و این همان بحث ان الحسین مصباح الهدی است که ما باید این را به نسل جوان بگوییم که امام حسین کشتی نجات است.

, جدیدی: ,

عصر همدان: امروز جامعه ما با چالش‌های فراوانی مواجه است، نقش مداحان در این زمینه چیست؟

, عصر همدان: امروز جامعه ما با چالش‌های فراوانی مواجه است، نقش مداحان در این زمینه چیست؟, عصر همدان: امروز جامعه ما با چالش‌های فراوانی مواجه است، نقش مداحان در این زمینه چیست؟,

جدیدی: منش، رفتار، صحبت، حرکات، اشعار، برخورد و همه اقدامات مداح در چشم است و باید بیشتر به آن‌ها توجه کند، خوراک دادن به نسل جوان هدف اصلی و مقدس هیئت است و مداح با شعر و روضه می‌تواند به هجمه دشمن پاسخ بدهند و به‌سادگی در لابه‌لای اشعار می‌توان این خوراک‌ها را به جوانان داد. مسائلی همچون عفاف و حجاب، حیا، عفت و توبه مسائلی است که به‌راحتی می‌توان در حین روضه و مدیحه‌سرایی‌ها به نسل جوان منتقل کرد و تلنگری به وی زد، متأسفانه در جامعه امروز حیا و عفت کمرنگ شده است و مداح وظیفه دارد که این مسائل را فریاد بزنند، زمانی که در جامعه عفت و حیا نباشد، جامعه هرج‌ومرج شده و می‌شود جامعه به‌اصطلاح متمدن غربی که هیچ خط قرمزی ندارد و مداحان باید در مقابل این مسائل موضع داشته باشند.

, جدیدی:,

عصر همدان: آیا هیئت باید به فضای مجازی ورود پیدا کنند و چگونه می‌توانند در این فضا مؤثر باشند؟

, عصر همدان: آیا هیئت باید به فضای مجازی ورود پیدا کنند و چگونه می‌توانند در این فضا مؤثر باشند؟, عصر همدان: آیا هیئت باید به فضای مجازی ورود پیدا کنند و چگونه می‌توانند در این فضا مؤثر باشند؟,

جدیدی: باکمی توجه به صحبت‌های رهبری درباره اهمیت فضای مجازی درمی‌یابیم که ایشان جهاد امروز را در کارهای فرهنگی می‌دانند و خط مقدم این جهاد فضای مجازی است، بسیاری از بزرگان و سخنران مطرح کشور خود سرداران فضای مجازی هستند و به این فضا ورود پیداکرده‌اند، ما نیز باید به این فضا ورود پیداکرده و نباید این فضا را خالی بگذاریم چراکه هر جا عقب بکشیم دشمن جلو می‌آید.

, جدیدی: ,

در سال‌های گذشته یکی از اقداماتی که انجام دادیم بحث عزاداری و برگزاری مراسم‌های مذهبی و فرهنگی در فضای باز بود و استارت این کار را در شهر زدیم و بیان شد که برگزاری مراسم‌های مذهبی و فرهنگی منحصراً مربوط به مسجد نمی‌شود، فضای مجازی هم همین است اگر بخواهیم به نسل جدید بگوییم به فضای و مجازی نرو نمی‌شود ما نمی‌توانیم با تکنولوژی مقابله کنیم هرروز در حال رشد است، نسل امروز ما روزانه تا هشت ساعت وقت خود را در فضای مجازی می‌گذراند و وظیفه ما این است که باید برای او خوراک ایجاد کنیم و هیئت یکی از بهترین مکان‌ها برای این خوراک‌دهی‌ها است. ما در ماه محرم مراسم مداحی داریم و مسائل مختلف در هیئت مطرح می‌شود و اما بعدازاین ۱۰ روز هیئت تمام می‌شود و فضای مجازی بهترین مکان برای ادامه دادن ارتباط با جوانان است و باید در این فضا به جوانان خوراک تمیز فرهنگی داد.

,

فضای مجازی توسط دشمنان ایجادشده و ما باید از این فضا به‌عنوان یک فرصت استفاده کنیم و موقعیتی را که دشمن ایجاد کرده و را می‌توانیم برای نفع خودمان استفاده کنیم و بافکر و ایده می‌توان در مقابل هجمه‌های دشمن در فضای مجازی به دشمن پاتک زد اما این مسئله در هیئت کمرنگ است اما باید بیشتر به آن توجه کنیم.

,

عصر همدان: به نظرتان مهم ترین دلیل لزوم حضور در این فضا چیست؟

, عصر همدان: به نظرتان مهم ترین دلیل لزوم حضور در این فضا چیست؟, عصر همدان: به نظرتان مهم ترین دلیل لزوم حضور در این فضا چیست؟,

جدیدی: با توجه به فضای رسانه‌ای که اکنون در جهان حاکم است و شبهاتی که در این فضا مطرح می‌شود، دشمن به دنبال این است که نسل جوان ما را از دستگاه امام حسین(ع) جدا کند، اما باید به این نسل خوراک مناسب بدهیم که فضای مجازی از بهترین مکان‌ها برای خوراک‌دهی است، ما باید برای آن‌ها مشخص کنیم که امام حسین(ع) که بود، هدف از قیام چه بود، چرا عاشورا برپا شد، چرا امام حسین(ع) به شهادت رسید و چرا امام حسین(ع) قیام کرد این‌ها یکی از هنرهای مداح است که با زبان شعر و مدیحه‌سرایی می‌تواند به نسل جوان مطالب را به منتقل کند. امروز هجمه‌های زیاد بصری و قدرت رسانه‌ای که در حال تخریب امام حسین(ع) و اهل‌بیت است و دلیل آن این است که آن‌ها از عزای سرور و سالار شهیدان می‌ترسند چراکه حسین کشتی نجات است این‌ها نمی‌خواهند نسل جدید ما بافرهنگ عاشورا و شهادت آشنا شود، آنان از راهپیمایی اربعین می‌ترسند چراکه می‌دانند در مقابل آن سیل جمعیت باید عقب‌نشینی کنند پس ما باید در این فضا حضور یابیم تا به دشمنان اهل بیت اجازه جولان ندهیم.

, جدیدی:,

عصر همدان: هیئت تا چه میزان باید به جذب جوانان کمک کنند و از دفع آنان جلوگیری کنند؟

, عصر همدان: هیئت تا چه میزان باید به جذب جوانان کمک کنند و از دفع آنان جلوگیری کنند؟, عصر همدان: هیئت تا چه میزان باید به جذب جوانان کمک کنند و از دفع آنان جلوگیری کنند؟,

جدیدی: من مدت ۲۰ سال است که مداحی می‌کنم و متأسفانه برخی هیئت‌ها دفع داشته و جوانان ما در هیئت و مسجد می‌خواهد کار کند اما دفع می‌شود. باید برای جوانان خوش‌فکر فضا باز شود تا بتوانند در مساجد کار کنند. اداراتی که متولی کار بوده باید به این مسئله بیشتر توجه کنند هیئت‌امنا بیشترین نقش را در جذب جوانان می‌توانند داشته باشند، اداره‌ها متولی باید هیئت‌امنا را بیشتر رصد و بررسی کنند. ما باید کاری کنیم که نسل جدید ما به مسجد بیاید، مسجد بهترین مکان برای پرورش جوانان است باید فضا را برای جذب جوانان در مساجد ایجاد کنیم و از فکر آن‌ها استفاده کنیم و بهترین راه به‌کارگیری و جذب هر چه بیشتر جوانان است. این مسئله را باید فرهنگ‌سازی کنیم و متولیان با این باید به این مسئله و جذب جوانان بیشتر توجه کنند.

, جدیدی,

عصر همدان: سخن آخر

, عصر همدان: سخن آخر, عصر همدان: سخن آخر,

جدیدی: درخواست من این است که رسانه‌ها بیشتر به فرهنگ عاشورا و فرهنگ‌سازی این امر مهم توجه کنند، این مسئله در رسانه‌ها و فضای مجازی شهرستان کمتر دیده می‌شود و از آن‌ها درخواست داشته در بحث‌های مذهبی پررنگ‌تر حضورداشته باشند و مسائل مذهبی و فرهنگی را بیشتر پوشش رسانه‌ای دهند. گاهی به چاله‌های فلان کوچه اهمیت داده می‌شود اما به مسائل فرهنگی و مذهبی کمتر توجه می‌شود که جای کار بیشتر دارد.
انتهای پیام/

, جدیدی:,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه