اخبار داغ

یک دیگی که چهل دیگ شد؛

سنت دیرین چهل دیگ حلیم در بهار

سنت دیرین چهل دیگ حلیم در بهار
پخت و توزیع حلیم چهل دیگ در بهار یکی از سنت های دیرین شهر بهار است که همواره مورد استقبال مردم این دیار قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهمدان؛ پخت حلیم و نذورات در ایام ماه محرم یکی از سنت های قدیمی شهر بهار است که از سالهای دور در شهر اجرا می شده و همچنان در نقاط مختلف شهر شاهد پخت نذورات به ویژه حلیم و آبگوشت یخنی هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهمدان,

در این بین حلیم قرخ غازان یا چهل دیگ که به نام حلیم حضرت ابوالفضل نیز نامگذاری شده از محبوبیت بسیاری برخوردار است و مردم از نقاط مختلف استان به بهار می آیند تا از حلیم چهل دیگ نذری ببرند.

,

سنت دیرین چهل دیگ از سال 65 و با حرکت یکی از هموطنان جنگ زده ما به نام مرحوم حاج ابراهیم عبداللهی که آن زمان به دلیل جنگ به شهر بهار مهاجرت کرده بود شکل گرفت. حاج ابراهیم در سال 65 بنا به نذر خود یک دیگ حلیم با همکاری چند تن از همسایگان خود در بیرون از مغازه خود بار گذاشت و دم صبح به پخش آن پرداخت.

,

این حرکت با استقبال مردم محله مواجه شد و مقرر شد هر کسی که در محله نذورات یا خیراتی دارد برای پخت حلیم به آنجا هدیه کند، به این شکل در سال دوم دو دیگ حلیم به دیگ ها افزوده می شود و رفته رفته هر ساله بر تعداد دیگ های حلیم افزوده شد تا اینکه حالا تعداد این دیگ ها از 40 عدد افزایش یافته و مردم آن را با حلیم 40 دیگ محله قلعه می شناسند.

,

, ,

مرحوم حاج ابراهیم سالها پیش بهار را به مقصد موطن اصلی خود، خرمشهر ترک کرد. اما سنت حسنه ای که وی بنیانگذار آن بود همچنان در شهر باقی مانده و هر ساله شور و حال بیشتری به خود می گیرد.

,

حلیم چهل دیگ در شب عاشورا حدود ساعت 12 شب بار گذاشته می شود و عزاداران حسینی در این شب پس از اتمام دستجات سینه زنی به این مکان می روند و هر شخصی با کمک در هم زدن حلیم طلب حاجت می کند و تا اذان صبح این کار ادامه دارد.

,

در ساعات ابتدایی صبح که حلیم ها آماده شد، متولیان اقدام به توزیع حلیم بین افراد می کنند و افراد بسیاری برای گرفتن حلیم در این مکان صف می کشند. در این بین تعدادی از دیگ ها برای توزیع در بیمارستان ها ، پادگان ها و حتی زندان نیز ارسال می شود تا آنها نیز از حلیم چهل دیگ بهره مند شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه