اخبار داغ

دیدار جداگانه پوتین با روحانی در آنکارا

دیدار جداگانه پوتین با روحانی در آنکارا
مشاور رئیس جمهوری روسیه ضمن تشریح جزییات نشست سران روسیه-ایران-ترکیه، یادآور شد که در دیدار دوجانبه ولادیمیر پوتین و حسن روحانی در آنکارا، همکاری‌های دوجانبه و برجام نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرگزاری «تاس»، "یوری اوشاکوف" مشاور رئیس‌جمهوری روسیه در مسائل سیاست خارجیدر جمع خبرنگاران اعلام کرد که "ولادیمیر پوتین" در تاریخ 16 سپتامبر (25 شهریور ماه) در آنکارا، قبل از آغاز نشست سران سه‌جانبه روسیه-ایران-ترکیه درباره سوریه، به طور جداگانه با "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران و "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
این مقام کرملین گفت: «همانطور که همیشه در جریان چنین نشست‌های سه‌جانبه‌ای مرسوم است، دیدارهای دوجانبه‌ای نیز بین رهبران سه کشور انجام خواهد شد.این دیدارها قبل از آغاز پنجمین دور نشست‌های سه جانبه رهبران کشورهای ضامن صلح در سوریه در چارچوب مذاکرات آستانه انجام خواهد شد.»
,
 
,
وی افزود: «درباره موضوع مذاکرات روسای جمهوری روسیه و ایران، باید بگویم که علاوه بر هماهنگی مواضع دو کشور درباره سوریه، برخی مسائل مربوط به همکاری‌های دوجانبه و مسلماً روند اوضاع کنونی درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز مورد بررسی دو طرف قرار خواهد گرفت.»
,
 
,
مشاور پوتین تاکید کرد که با توجه به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای وبازگشت به رژیم تحریم‌ها علیه تهران، در شرایط کنونی اصلی‌ترین وظیفه حفظ توافقات صورت گرفته در چارچوب برجام است.
,
 
,
اوشاکوف با یادآوری اینکه روسیه از تماس‌های فعال با تمام طرفین شرکت کننده در توافق هسته‌ای، از جمله با مقامات تهران، حمایت می‌کند، افزود: «اخیراً در این رابطه تماس‌ها با فرانسه نیز فعال شده و رایزنی‌هایی با هدف حفظ کامل پایبندی همه طرفین به برجام آغاز شده است و در همین راستا در اوایل ماه سپتامبر هم "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران در مسکو مذاکراتی را با مقامات روس داشت.»
,
 
,
وی گفت: «ما از طرف ایرانی درخواست کرده‌ایم که از هر گونه اقدامی که ممکن است مانع از تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای شود، خودداری کند.»
,
 
,
مشاور پوتین همچنین اعلام کرد که برگزاری نشست سه‌جانبه روسیه-ایران-ترکیه درباره سوریه، می تواند راه را برای برگزاری نشست دیگری که پیش از این در استانبول در ترکیب چهارجانبه و با شرکت "امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه و "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان انجام شد بود، فراهم کند. البته صحبت در این باره هنوز بسیار زود است.
,
 
,
روسای جمهوری روسیه-ایران-ترکیه در آنکارا درباره چه مسائلی گفت‌وگو خواهند کرد؟
,
 
,
اوشاکوف یادآور شد که روسای جمهوری سه کشور ضامن صلح، در نشست سران آنکارا به طور دقیق و مفصل اوضاع کنونی در مناطق ادلب و در شمال شرق سوریه را مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد.
,
 
,
وی توضیح داد: «همانطور که همه می‌دانند، در این مناطق که هنوز تحت کنترل نیروهای دولتی سوریه قرار ندارد، تنش و درگیری‌های مسلحانه ادامه داشته و تعداد زیادی از نیروهای تروریستی حضور دارند. رهبران روسیه، ایران و ترکیه همچنین مسائل مربوط به پیشبرد روند حل و فصل سیاسی اوضاع را با توجه به قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت مورد بررسی قرار خواهند داد، از جمله تکمیل روند شکل گیری و آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه که به عقیده ما، تشکیل این کمیته امکان منحصربه فردی برای آغاز مذاکرات مستقیم بین نمایندگان دولت و مخالفان سوری خواهد بود.»
,
 
,
این مقام کرملین یادآور شد که علاوه بر این، در پنجمین نشست سران سه کشور ضامن صلح در سوریه، اوضاع انسانی در این کشور، مسائل مربوط به کمک به پناهجویان سوری و بازگشت آنها به میهنشان و بازسازی زیرساختارهای اصلی در سوریه مورد تبادل قرار خواهد گرفت.
,
 
,
به گفته وی، در پایان نشست سران آنکارا، بیانیه مشترکی نیز امضاء خواهند کرد که مسلماً قبل از برگزاری نشست از سوی مقامات مسکو، تهران و آنکارا مورد توافق قرار گرفته و تهیه شده است و در پایان نشست آنکارا به اطلاع نمایندگان رسانه‌های گروهی خواهد رسید.
,
 
,
روز جمعه "دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز اعلام کردکه ولادیمیر پوتین روز دوشنبه، 16 سپتامبر (25 شهریور ماه) برای شرکت در نشست سران سه‌جانبه روسیه-ایران-ترکیه درباره سوریه به آنکارا سفر خواهد کرد.
,
 
,
لازم به یادآوری است که نخستین نشست سران سه کشور ضامن صلح درباره سوریه، در ماه نوامبر سال 2017 در بندر سوچی (روسیه) برگزار شد که در پایان آن روسای جمهوری سه کشور اعلام کرده‌اند که مناطق کاهش تنش  به وجود آمده در خاک سوریه نباید به تمامیت ارضی این کشور لطمه وارد کرده و استقلال این کشور را نقض کند و همچنین از مقامات دمشق و نیروهای مخالف سوریه خواستند تا در کنگره گفت‌وگوهای ملی بین سوری‌ها شرکت کنند.
,
 
,
سپس دومین مذاکرات روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در ماه آوریل سال 2018 در آنکارا برگزار شد. سومین دور این گفت‌وگوهای سه‌جانبه در ماه سپتامبر سال 2018 در تهران انجام گرفت و بعد از آن رهبران سه کشور برای چهارمین بار در ماه فوریه سال 2019 بار دیگر در بندر سوچی گردهم جمع شدند.
,
 
,
منبع: فارس
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه