اخبار داغ

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه تهران:

آموزش رسانه‌ای جامعه را مقابل فضاسازی معاندین واکسینه می‌کند/ جریان‌سازی ماجرای "دختر آبی" با تاکتیک‌های رسانه‌ای

آموزش رسانه‌ای جامعه را مقابل فضاسازی معاندین واکسینه می‌کند/ جریان‌سازی ماجرای "دختر آبی" با تاکتیک‌های رسانه‌ای
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه تهران گفت: با آموزش تاکتیک‌های پوشش خبری به آحاد مردم و واکسینه کردن جامعه در این زمینه می‌توان جلوی آسیب‌های رسانه‌های غربی و حمایت آشکار و پنهان برخی کنشگران سیاسی از رسانه‌های معاند را گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، اکبر نصراللهی صبح امروز در کارگاه آموزشی "تاکتیک‌های پوشش خبری در آرایش جدید رسانه‌ای" با مهم خواندن نقش رسانه‌ها در پیشبرد تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اظهار کرد: از رسانه‌ها انتظار می‌رود با واقع‌نمایی ضمن حفظ اعتماد عمومی، رسالت واقعی خود را انجام دهند و نباید اخبار منفی‌ بزرگ و خبرهای مثبت مردمی کوچک‌نمایی شود.

وی افزود: سعی شود در ارائه اخبار نگاه مردمی همراه با استقلال رسانه به‌صورت ویژه مورد عنایت خبرنگاران و مسئولان رسانه قرار گیرد و انتظار می‌رود با حفظ ارزش‌های خبری همان‌گونه که منافع ملی و بین‌المللی از جایگاه مهمی برخوردار است در سطح استان‌ها، شهرستان‌ها و حتی روستاها این نگرش تعمیم داده شود.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه تهران ادامه داد: کار مسئولانه و صادقانه باید در اولویت رسانه قرار داشته باشد و منافع عموم مردم مهم جلوه کند اما در برخی موارد دیده می‌شود تنش‌های سیاسی خودساخته در رسانه‌های شهرستان‌ها بر اصول حرفه‌ای و منافع مردم غلبه دارد.

این مسئول رسانه‌ای تصریح کرد: تاکیتیک‌های رسانه‌ای از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و باید در استفاده از آن‌ها رعایت انصاف مورد نظر قرار گیرد، قدمت تاکتیک‌های خبری به تاریخ شکل‌گیری زندگی اجتماعی بشر باز می‌گردد اما در طول تاریخ تحولات این عرصه و بالارفتن سطح سواد رسانه‌ای افراد جامعه فضای رقابتی جدیدی برای انتشار اطلاعات و خبر در عرصه رسانه ایجاد شده است.

نصراللهی گفت: درست است ظرفیت‌های رسانه‌ای ما، حتی آن رسانه‌های شناسنامه‌دار برخی اوقات در زمین بازی حریف بازی می‌کنند اما با آموزش تاکتیک‌های پوشش خبری به آحاد مردم و واکسینه کردن جامعه می‌توان جلوی آسیب‌های رسانه‌های غربی و حمایت آشکار و پنهان برخی کنشگران سیاسی از رسانه‌های معاند را گرفت و عملکرد مغرضانه رسانه‌های غربی و شبکه‌های اجتماعی غیر مسئول را کم و خنثی کرد.

وی با اشاره به نمونه‌های مختلف از تاکتیک‌های رسانه های معاند اذعان کرد: در روزهای اخیر شاهد ایجاد فضای ملتهب بر روان اجتماعی مردم به نام دختر آبی بودیم، مساله دختر آبی مساله‌ای نیست که رسانه‌های رسمی آن را شکل داده باشند، بلکه مشخص است که اتاق فکری پشت این مساله بوده و با تاکتیک‌های رسانه‌ای جریان‌سازی شد.

این استاد حوزه رسانه اعتماد عمومی را مهمترین سرمایه هر رسانه دانست و افزود: رسانه‌ها باید مراقبت کنند تا اعتماد مردم را از دست ندهند و این سرمایه را در مواقع لزوم و استثنایی به نفع منافع، امنیت ملی و روحی مردم هزینه کنند.

نصراللهی ادامه داد:  آرایش و ذائقه مصرف رسانه‌ای مردم تغییر پیدا کرده است و باید قبول کرد که خبر قابل حبس نیست، افراد همه جا در موضوعات مختلف با ابزار عمومی می‌توانند کار رسانه‌ای انجام دهند پس با بالابردن سطح آگاهی عمومی جامعه در مورد تاکتیک‌های رسانه‌ای می‌توان جلوی شکل‌گیری اذهان مردم توسط رسانه‌های رقیب و غیر مسئول را گرفت.

استاد برجسته دانشگاه در پایان گفت: مردم هیچ تعهدی به رسانه خاصی نداده‌اند تا فقط آن رسانه را مورد عنایت قرار دهند پس خبرها باید مردم‌محور باشد نه مسئول‌محور تا بر آحاد جامعه اثر کند و خبر اگر در بین مردم باشد، مردم به آن توجه می‌کنند.

شایان ذکر است کارگاه فوق با حضور بیش از ۶۰ نفر از اهالی رسانه و مسئولان روابط عمومی در سالن فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه