اخبار داغ

چرا چین به دنبال احیای جاده ابریشم است؟

چرا چین به دنبال احیای جاده ابریشم است؟
هدف اصلی طرح جاده ابریشم در قرن ۲۱ ایجاد ارتباط بیشتر در سرتاسر جهان برای ارتقای صلح از طریق تجارت و توسعه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راشا تودی، طرح تریلیون دلاری «یک کمربند، یک جاده» چین تلاشی است برای احیای جاده ابریشم، یک جاده تجاری قدیمی که صدها سال در زمان امپراتوری روم، شرق را به غرب متصل می کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
 این طرح که در 2013 توسط شی جین پینگ، رئیس جمهور چین اعلام شد، چین را از طریق یک شبکه حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده ای و پارک‌های صنعتی به آفریقا، آسیا، اروپا و قاره آمریکا متصل می کند. هدف اصلی طرح جاده ابریشم در قرن 21 ایجاد ارتباط بیشتر در سرتاسر جهان برای ارتقای صلح از طریق تجارت و توسعه است.
,
 
,
 ویکتور گائو، مدیر انجمن ملی مطالعات بین الملل چین گفت طرح یک کمربند یک جاده در ابتدا به عنوان یک پروژه پیوستگی آغاز شد که شامل پیوستگی مالی و قدرت می‌شد.
,
 
,
 پروژه های بسیاری در طرح کمربند و جاده وجود دارد و بیش از صد کشور تا حالا برای آن ثبت‌نام کرده‌اند هر کشور کالاهای متفاوتی برای صادرات دارد. برخی کالاهای صنعتی تولید شده صادر می‌کنند مثل جمهوری چک و اسلواکی در شرق اروپا. برخی کشورها بیشتر محصولات مربوط به انرژی و محصولات کشاورزی صادر می کنند.
,
 
,
 طبق گفته متخصصان، پیوستگی بیشتر نیاز به ساخت جاده ها، خطوط راه آهن و بنادر دارد تا با انتقال سریع تر کالاها، تجارت تقویت شود.
,
 
,
گائو گفت:«یکی از پروژه های تکمیل شده راه‌آهن کنیا بین نایروبی و مومباسا است. این خط آهن راه اندازی شده و کیفیت وبهره‌وری را نه تنها در مورد انتقال مردم بلکه در زمینه انتقال کالاها و خدمات  تا حد زیادی در کنیا بالا برده است.
,
 
,
 وی همچنین از یک بزرگراه با کیفیت در اتیوپی نام برد که از آدیس آبابا تا جیبوتی کشیده شده و وسعت زیادی از قلمروی اتیوپی را در بر می گیرد.
,
 
,
 وی گفت پروژه های بسیاری برای خود قاره اوراسیا وجود دارد. کشورهایی مثل میانمار، لائوس، ویتنام، کامبوج، تایلند، سنگاپور و مالزی از اجرای طرح کمربند و جاده سود می برند و پیوستگی بیشتری بین آنها از نظر مالی به وجود می آید.
,
 
,
  مقدار تجارت چین با کشورهای جنوب شرق آسیا همین الان هم از تجارت آن با آمریکا بیشتر است و به گفته گائو سریع تر هم می شود.
,
 
,
 جوزف چنگ، کارشناس سیاسی در هنگ کنگ به توسعه پروژه های همکاری با پاکستان، متحد قدیمی چین اشاره کرد. کشورهای آفریقایی هم علاقه مند به شرکت در طرح کمربند و جاده هستند چون  به توسعه زیرساختی و سرمایه گذاری نیاز دارند.
,
 
,
برخی کشورهای اروپایی که درگیر مشکلات مالی هستند به دریافت سرمایه گذاری از طرف چین ابراز علاقه کرده اند مخصوصاً یونان و ایتالیا.
,
 
,
 چرا چین به طرح یک کمربند یک جاده نیاز دارد؟
,
 
,
 هدف این طرح تامین نیازهای داخلی چین به صورت استفاده موثرتر از ظرفیت مازاد آن در برخی صنایع خاص است. این کار باعث می شود چین بازارهای جدید و منابع جدید مواد خام به دست آورد و فرصتی برای سرمایه گذاری ذخایر بالای ارز خارجی خود داشته باشد.
,
 
,
چنگ گفت:« چین در پاسخ به بحران اقتصادی 2008 و 2009، برنامه‌های سرمایه‌گذاری بسیاری را آغاز کرد که  منجر به ظرفیت مازاد در صنایعی مانند فولاد، سیمان و ... شد».
,
 
,
وی اضافه کرد:« چین حالا می خواهد از ظرفیت مازاد خود در صنایع خاص و از ذخایر ارز خارجی و تکنولوژی و تجارب خود در توسعه طرح های زیرساختی استفاده کند».
,
 
,
چین به عنوان یک کشور صنعتی در حال رشد، نیاز به بازارها و منابع مواد خام دارد. چین 3.1 تریلیون دلار ذخایر ارز خارجی دارد که بخشی از آن در اوراق بهادار خزانه داری آمریکا  سرمایه گذاری شده که از نظر چین چندان سودآور نیست.
,
 
,
 طبق گفته گائو، چین تمام منابع ، همه 31 استان، مناطق خودمختار و شهرداری های خود را آماده طرح کمربند و جاده کرده است. وی گفت:« برای بسیاری پروژه های بزرگ دیگر که در این طرح قرار دارند، سرمایه مهمترین عامل است و وقتی در مورد سرمایه صحبت می شود ، چین بزرگترین تامین کننده سرمایه گذاری مستقیم خارجی است». وی اشاره کرد چین دریافت کننده سرمایه گذاری های مستقیم خارجی هم هست.
,
 
,
منبع: تسنیم
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه