اخبار داغ

همچنان در انتظار تایید؛

شفافیت آراء مسئولیت پذیری، تعهد و پاسخگویی نمایندگان را افزایش می دهد

شفافیت آراء مسئولیت پذیری، تعهد و پاسخگویی نمایندگان را افزایش می دهد
طرح شفافیت آراء نمایندگان در مجلس از چندین دوره قبل در مجلس مطرح شده است اما هنوز این بحث تایید نهایی را دریافت نکرده است و یکی از موضوعات مهم این روزهای مجلس قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا،  شفافیت یکی از مهم ترین مقدمات اصلاح ساختاری در داخل هر نظام است؛ با ایجاد ساختارهای شفاف، می‌توان مسئولین را وادار کرد مطابق با خواست مردم و مصالح واقعی نظام عمل نمایند. این اقدام همچنین موجب اعتماد بیشتر مردم و نخبگان به مسئولین می شود؛ در واقع عدم شفافیت مسئولین، ریشه بی اعتمادی مردم و افزایش احساس فساد در جامعه است.

شفافیت در بین مسئولین کشور می تواند در بحث های مختلفی همچون شفافیت مالی و یا شفافیت آرا نمایندگان مجلس و... وجود داشته باشد.

شفافیت آراء نمایندگان مجلس طرحی است که مسئولیت پذیری، تعهد و پاسخگویی را در نمایندگان بیشتر می کند و نظرات کارشناسی را جایگزین مخالفت و موافقت های یک سویه جناحی و سیاسی می کند. البته برخی از نمایندگان مجلس با بیان اینکه حق مردم است، بدانند نماینده آنها در مجلس چه می کند، ارائه این طرح را برای ارتقای کیفیت عملکرد نمایندگان ضروری می دانند.

رای برخی نمایندگان اجباری یا تحمیلی است
از همین رو حجت الاسلام محمدرضا آشتیانی نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار ما به مسئله شفافیت آرا در مجلس اشاره کرد و گفت: رأی هایی که در مجلس داده می شود در برخی مواقع واقعی و باطنی نیست و نمی توان با شفافیت آرا واقعیت را کشف کرد.
وی ادامه داد: برخی نمایندگان رای واقعی نمی دهند و رای آن ها اجباری و یا تحمیلی است که آثار سوء بسیاری دارد.
آشتیانی بیان داشت: در طرح ها و یا استیضاح هایی که در مجلس پیش می آید برخی نمایندگان امروز موافق و یا فردا مخالف هستند و موضع دیگری می گیرند که مشخص است این رای ها از روی ملاحظاتی تحمیلی و یا اجباری است.
نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه برخی رأی ها از روی ناچاری داده می شود، گفت: برخی ملاحظات در دولت ها و یا مسائل خاص باعث ایجاد رای های اجباری و تحمیلی می شود که باید این مسئله با اقدامات فرهنگی درست شود.

شفافیت مالی مسئولین باعث کاهش شکاف طبقاتی می شود
همچنین حجت الاسلام دکتر محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه امروز بین مردم و مسئولین فاصله ایجاد شده است، عنوان داشت: یکی از راه های کاهش این شکاف بحث شفافیت در اموال مسئولین است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت:  وقتی شفافیت در درآمد و هزینه کردهای مسئولین نظام مشخص باشد مسئله فساد مالی از بین خواهد رفت و یا بسیار کاهش می یابد.
دکتر ملک زاده تصریح کرد:  از عوامل دیگر افزایش شکاف طبقاتی بین مردم و مسئولین مسئله تجمل گرایی و تشریفات است.
عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم عنوان داشت: اگر مسئولین ما مسئولین نظام اسلامی باشند قطعا از طرح شفافیت در درآمدها و هزینه کردها حمایت و استقبال خواهند کرد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  قم فردا،  ,  قم فردا,  قم فردا, ،,
,
,
,
,
,
, رای برخی نمایندگان اجباری یا تحمیلی است,
,
,
,
,
,
, شفافیت مالی مسئولین باعث کاهش شکاف طبقاتی می شود,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه