اخبار داغ

مسیر "طلای سرخ"، در ناهمواری بودجه‌ای/ فقدان ردیف ملی برای جاده‌ای که فاصله شرق تا مرکز ایران را کاهش می‌دهد

مسیر "طلای سرخ"، در ناهمواری بودجه‌ای/ فقدان ردیف ملی برای جاده‌ای که فاصله شرق تا مرکز ایران را کاهش می‌دهد
با احداث و تکمیل جاده خوسف نایبند، مسیر فعلی بیرجند- یزد که در قالب کریدور ماهیرود یزد قرار دارد، کوتاه می‌شود و این به پیشرفت منطقه کمک می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، راه و جاده در زندگی بشر از گذشته‌های دور تا به امروز از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است. ارزش راه و جاده جهت تحول و توسعه همه جانبه یک منطقه به خصوص در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، عمرانی و فرهنگی یک امر حیاتی است. همچنین ایجاد و تکمیل جاده‌های ارتباطی از عوامل توسعه گردشگری بشمار می‌رود که نیاز است مسئولان در این زمینه برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

یکی از مسیرهای مهم، جاده بیرجند خوسف نایبند بهاباد یزد است. در حال حاضر مردم جهت عزیمت از بیرجند به یزد، از مسیر طبس عبور می‌کنند که فاصله‌ای حدود 628 کیلومتر دارد. اما با تکمیل جاده از مسیر نایبند و بهاباد، این مسیر کوتاه می‌شود و این به معنای نزدیکی دیگر شهرها از جمله شیراز به مشهدمقدس است و طبیعی است که با تکمیل این جاده و کوتاه‌شدن مسیر، تردد زیادی در آن برقرار می‌شود و این، عاملی جهت توسعه شهرهای مسیر به خصوص شهرستان خوسف خواهد شد. همچنین کوتاهی مسیر، کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای را نیز در پی دارد که این مورد نیز، اهمیت فراوانی دارد.

,

قرارگیری یک شهر در مسیری پرتردد می‌تواند آن منطقه را به یکی از مراکز اقتصادی و تجاری تبدیل کند و رونق گردشگری و کسب و کار را در پی داشته باشد اما متأسفانه احداث و تکمیل مسیر خوسف نایبند که یکی از راه‌های توسعه به خصوص برای شهرستان خوسف بشمار می‌رود، از مردم این منطقه سلب شده است. حق مسلم مردم این شهرستان و حتی استان، دوری از قافله پیشرفت نیست و نباید باعث منزوی‌شدن یک منطقه شد.

,

مسیر طلای سرخ

, مسیر طلای سرخ,

احداث و تکمیل جاده خوسف نایبند بهاباد از گذشته مطرح بوده است. ابوالقاسم عاصی استاندار وقت یزد در دی‌ماه 1384 در سفر به بهاباد از جاده در دست احداث بهاباد نایبند بازدید کرد. یکی از خبرگزاری‌های کشور در این خصوص نوشته بود: احداث این راه استان یزد را به خراسان جنوبی و مناطق مرکزی کشور را به مناطق شرقی متصل و در توسعه استان نقش موثری خواهد داشت و با توجه به توسعه کشت زعفران در بهاباد این راه می‌تواند در اتصال با بیرجند، یکی از قطب‌های تولید زعفران کشور مطرح شود و بر اساس ادله مستند و شواهد موجود می‌توان محور بهاباد نای‌بند را به دلیل اتصال دو قطب تولید زعفران کشور به عنوان مسیر طلای سرخ نامید.

,

 

,

صرفه‌جویی در هزینه و وقت مردم

, صرفه‌جویی در هزینه و وقت مردم, صرفه‌جویی در هزینه و وقت مردم,

همچنین غلامرضا رضایی مدیرکل وقت راه و شهرسازی یزد 7 تیر 1394 در دیدار با فرماندار وقت بهاباد در خصوص جاده بهاباد نایبند گفت: ان‌شاءالله این مسیر شهرستان بهاباد را از بن‌بست خارج می‌کند و می‌تواند سرمایه‌ای برای آینده این شهرستان باشد.

,

در ادامه عباس اقبال فرماندار وقت بهاباد گفت: راه بهاباد نایبند یکی از اولویت‌ها و خواسته‌های مردم بهاباد است که باید هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد. با احداث جاده بهاباد دربند نایبند، مسیر بهاباد به مشهد مقدس 70 تا 90 کیلومتر نزدیک‌تر شده و در هزینه و وقت مردم صرفه‌جویی می‌شود.

,

بیرجند یزد

, بیرجند یزد,

کاهش مسیر با احداث جاده جدید

, کاهش مسیر با احداث جاده جدید, کاهش مسیر با احداث جاده جدید,

همچنین ابراهیم کریم‌پور معاون وقت راهداری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی 15 شهریور 1395 در گفت‌وگویی در خصوص جاده خوسف به نایبند اظهار کرد: عملیات فنی، خاک‌برداری و زیرسازی 25 کیلومتر از این مسیر انجام شده که امید است امسال حدود 35 کیلومتر آسفالت شود.

, گفت‌وگویی,

وی افزود: با این اقدام منطقه از بن‌بست خارج می‌شود، همچنین از آبگرم لوت تا نایبند نیز 80 کیلومتر فاصله دارد که مطالعات آن انجام شده و با احداث این جاده از خراسان جنوبی به کرمان نیز حدود 100 کیلومتر کاهش فاصله خواهیم داشت.

,

کریم‌پور تصریح کرد: در ادامه مسیر و ارتباط با استان‌های مجاور و غرب کشور، جاده خوسف نایبند به بهاباد یزد نیز در دستور کار است که از سمت یزد نیز عملیات احداث این جاده آغاز شده تا در بهاباد به هم متصل شود و با احداث این جاده مسیر ارتباطی خراسان جنوبی با استان‌های یزد، فارس و غرب کشور کاهش می‌یابد.

,

جاده خوسف نایبند

, جاده خوسف نایبند,

جاده خوسف نایبند

, جاده خوسف نایبند,

با وجود مزایای این جاده، این سؤال بوجود می‌آید که چرا با گذشت سال‌های متمادی اما این جاده تکمیل نشده و به بهره‌برداری نرسیده است؟

, با وجود مزایای این جاده، این سؤال بوجود می‌آید که چرا با گذشت سال‌های متمادی اما این جاده تکمیل نشده و به بهره‌برداری نرسیده است؟,

 

,

جاده خوسف نایبند یزد در قالب کریدور ماهیرود یزد قرار دارد

, جاده خوسف نایبند یزد در قالب کریدور ماهیرود یزد قرار دارد, جاده خوسف نایبند یزد در قالب کریدور ماهیرود یزد قرار دارد,

میرمحمد مودی معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه‌وشهرسازی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: محور بیرجند خوسف نایبند بهاباد یزد را در قالب کریدور [پایانه مرزی] ماهیرود به یزد معرفی کردیم که از ماهیرود تا یزد از مسیر فعلی 820 کیلومتر طول دارد.

,

وی افزود: از ماهیرود تا خوسف 215 کیلومتر و از خوسف تا آبگرم لوت 65 کیلومتر است که 28 کیلومتر از خوسف تا آبگرم لوت در سنوات گذشته آسفالت شده است و همچنین آسفالت 7 کیلومتر دیگر از این مسیر در هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسید.

,

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه‌وشهرسازی خراسان جنوبی گفت: مسیر خوسف تا آبگرم‌لوت که 33 کیلومتر است را در حال اجرا داریم که 30 کیلومتر از این مسیر بازگشایی شده و عملیات اجرایی 3 کیلومتر دیگر انجام نشده است.

,

مودی افزود: ادامه این مسیر 80 کیلومتر از آبگرم لوت به سمت نایبند است که در استان خراسان جنوبی قرار دارد و مطالعات آن انجام شده است.

,

وی اظهار کرد: در حوزه استان یزد، از بهاباد تا یزد 210 کیلومتر است که آسفالت شده است و عملیات بهسازی را در دست اجرا دارند.

,

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه‌وشهرسازی خراسان جنوبی گفت: از بهاباد تا دربند 100 کیلومتر است که مطالعات آن را انجام دادند و در حوزه زیرسازی پیشرفت پایینی دارد و فعلا متوقف است.

,

 

,

کاهش 60 و 100 کیلومتری با تکمیل مسیر جدید

, کاهش 60 و 100 کیلومتری با تکمیل مسیر جدید, کاهش 60 و 100 کیلومتری با تکمیل مسیر جدید,

مودی تصریح کرد: مسیر فعلی از ماهیرود تا یزد 820 کیلومتر است که در صورت اجرایی‌شدن و بهره‌برداری از مسیر جدید، طول مسیر 760 کیلومتر خواهد شد.

,

وی اظهار کرد: بازگشایی این مسیر بیرجند را به کرمان و بندرعباس 100 کیلومتر و به یزد، شیراز و غرب کشور 60 کیلومتر نزدیک می‌کند.

,

 

,

210 کیلومتر از مسیر باقی‌مانده است

, 210 کیلومتر از مسیر باقی‌مانده است, 210 کیلومتر از مسیر باقی‌مانده است,

وی با بیان این‌که این مسیر تا نایبند در استان خراسان جنوبی قرار دارد اظهار کرد: در این مسیر حدود 110 کیلومتر در استان خراسان جنوبی کار نشده و حدود 100 کیلومتر نیز در استان یزد کار نشده است.

,

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه‌وشهرسازی خراسان جنوبی گفت: این جاده ردیف اعتبار ملی ندارد و از محل اعتبارات استانی و راه‌های کویری تأمین اعتبار می‌شود.

,

مودی با بیان این‌که این پروژه به نسبت اعتبارات از سال‌های گذشته کار شده است تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورت تأمین اعتبار بخشی از این مسیر که در خراسان جنوبی قرار دارد، تا سه سال آینده تکمیل شود.

,

جاده خوسف نایبند

, جاده خوسف نایبند,

طی بازدید خبرنگار خاورستان، از قسمتی از مسیر خوسف نایبند، بخشی از این مسیر تقریبا زیرسازی شده و آماده آسفالت است اما به دلیل کندی عملیات اجرایی، قسمت‌هایی از جاده از بین رفته است. قسمتی از جاده نیز به احداث پل نیاز دارد چراکه سیل، جاده را تخریب کرده است. بنابراین گزارش، نیاز است مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی همت کنند و در جهت تخصیص اعتبار و شروع عملیات اجرایی باقی‌مانده مسیر و همچنین سرعت‌بخشیدن به آن در هر دو استان خراسان‌جنوبی و یزد، اقدام کنند.

, خاورستان, خاورستان,

موفقیت امروز بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ کشور در تمام شاخصه‌های قابل بحث، پیوند عمیقی با راه و جاده دارد. بنابراین می‌توان گفت تکمیل جاده خوسف نایبند بهاباد یزد نقش مهمی در پیشرفت این شهرها دارد. نیاز است مسئولان دولتی در جهت تکمیل این مسیر اقدام کرده و آن را به بهره‌برداری برسانند تا گامی مهم در جهت توسعه برداشته شود و در این زمینه، در صورت پیگیری فرمانداری خوسف جهت تکمیل این جاده، می‌تواند به اتمام آن سرعت بخشد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه