اخبار داغ

گزارش دانا از طرح خانه‌های 30 متری در تهران؛

نمایش جدید مدیریت شهری با قوطی کبریت هایی به نام خانه/ افتخار جدیدی به لیست طرح های ناکام ساخت مسکن اضافه خواهد شد؟

نمایش جدید مدیریت شهری با قوطی کبریت هایی به نام خانه/ افتخار جدیدی به لیست طرح های ناکام ساخت مسکن اضافه خواهد شد؟
در حالی شهردار تهران در تازه‌ترین پیشنهاد خود برای خانه‌دار شدن پایتخت نشینان طرح ساخت خانه‌های ۳۰ متری را مطرح کرده که با رشد تورم و گرانی خانه‌های تهرانی‌ها هرروز کوچک و کوچک‌تر می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دیگر گذشت روزهایی که خانه های تهرانی ها حیاط هایی مملو از درختان بلند بود و از آپارتمان و برج خبری نبود؛ اما حالا آپارتمان های 25‌متری در این شهر ساخته می‌شود و مردم مجبود هستند به این سبک تازه زندگی در پایتخت تن بدهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در شرایطی که طبقه متوسط و پایین تر برای فرار از اجاره نشینی و عدم توان لازم برای پرداخت اجاره های سنگین طرح ساخت خانه‌های کم متراژ تر از تعریف مقرر از سوی بخش دولتی شهری کلید خورد و عده‌ای از بساز بفروش‌ها تلاش می کنند با قانونی کردن این ایده به تولید خانه‌هایی با متراژ کمتراز 35 متر اقدام کنند.

,

به منظور تامین مسکن کم‌درآمد‌ها پیروز حناچی، شهردار تهران ساخت خانه های کم متراژ توسط شهرداری‌های کلانشهر‌ها را به دولت پیشنهاد داده و آیین‌نامه‌ای هم در وزارت کشور با همکاری شهرداری تهران در حال تدوین است.

,

مساحت کافی سرانه مسکن برای هرنفر معادل 14 مترمربع!

, مساحت کافی سرانه مسکن برای هرنفر معادل 14 مترمربع!,

میانگین سهم مسکن در سبد هزینه خانوار در تازه‌ترین آمار شهردار تهران از حدود 30‌درصد به 50 ‌درصد رسیده است که البته این عدد در تهران بالای 70‌درصد است. حالا راهکار بسیاری از خانوارهایی که از عهده پرداخت اجاره‌های سنگین بر نمی آیند پناه بردن به شهرهای حاشیه تهران است. ‌

,

بر در حال حاضر طبق برآوردهای رسمی وزارت کشور حدود 11میلیون حاشیه‌نشین در کشور وجود دارد که این رقم در  ۶ ماه گذشته که به گفته بسیاری از کارشناسان گرانی مسکن حدود ۲۲درصد ‌افزایش یافته است.‌

,

هرچند بسیاری از مسئولان ساخت ‌آپارتمان های نقلی را راه حل تازه ای برای کنترل رشد بی محابای قیمت مسکن و مدیریت توسعه حاشیه‌نشینی در تهران اعلام شده اما به گفته کمال اطهاری، کارشناس مسکن برای مقابله با کمبود مسکن در برنامه اول توسعه یعنی‌سال 68 ‌ساخت واحدهای مسکونی کوچک مطرح شد ولی هیچ‌گاه در طرح‌های جامع شهری گنجانده نشد.

,

براساس اسناد سازمان‌های مرتبط جهانی مساحت کافی سرانه برای هر شهروند چیزی در حدود 14 مترمربع است. با این وصف اگر متوسط جمعیت خانوار ‌ایرانی را 3.3 نفر(براساس سرشماری‌سال 98) در نظر بگیریم، حداقل متراژ استاندارد واحدهای مسکونی باید چیزی حدود 46 متر مربع باشد. ‌

,

 

,

40 درصد اجاره نشین و تداوم طرح های ابتر خانه سازی

, 40 درصد اجاره نشین و تداوم طرح های ابتر خانه سازی,

‌به گفته اطهاری پیش از رشد سرسام اور قیمت مسکن که از اخر سال 96 روند آن آغاز شد، حدود 40‌درصد مردم زیر خط فقر ‌مسکن زندگی می‌کردند، اما حالا این جمعیت حداقل به 60‌درصد رسیده که بسیار ‌نگران‌کننده‌ است. ‌

,

وی با اشاره به اجرای طرح های نصفه‌ونیمه برنامه‌های شهرسازی در کشور گفت: متاسفانه وزرای مسکن در ایران کار ‌شهرسازی را تقلیل داده‌اند، چراکه افرادی که بر صندلی این وزارتخانه تکیه زده‌اند به جای این‌که وزیر شهرسازی باشند، وزیر ‌بنایی بوده‌اند. ‌

,

اما با توجه به سبک زندگی خانوارهای تهرانی و جمعیتی که به مسکن مناسب نیاز دارند، آپارتمان های کم متراژ، توان تنظیم بازار اجاره ‌مسکن در پایتخت را نخواهند داشت. هرچند بعید هم به نظر می رسد که مستاجران تهرانی حاضر به سکونت در خانه‌هایی با این متراژ کم باشند.

,

, ,

حدود ۴۱‌درصد از خانوارهای تهرانی بر اساس سرشماری‌ سال ۱۳۹۵ اجاره‌نشین هستند که ‌حدود ۹۰درصد آنها در خانه‌های ۵۰ متری و بیشتر سکونت دارند.‎‌

, , .‎‌,

 

,

هدف شهرداری درآمدزایی از بازار اجاره است

, هدف شهرداری درآمدزایی از بازار اجاره است,

هرچند مدیران شهری از کمبود آپارتمان کم متراژ در شهر تهران می گیوند اما این آپارتمان ها با کمی جستجو در سطح شهر یافت می‌شوند هرچند به نظر می رسد شهرداری تهران که در دوره جدید ید طولایی در درآمدزایی از نیازهای اساسی مردم دارد به دنبال ساماندهی و در عین حال کسب درآمد از اجاره بهاء در شهر تهران است.

,

بنابر نظر فعالان بازار مسکن ذائقه مشتری‌ها خیلی سمت خانه هایی با متراژ کمتر از 40 مترمربع نیست و اصولا این خانه‌ها به درد افراد متاهل نمی‌خورد و چیزی که به نام خانه کم متراژ مطرح شده بازار اجاره را هدف گرفته و در واقع شهرداری به دنبال کسب درآمد از اجاره خانه‌های خاص است که خانه‌های 30 تا 35 متری در همین راستا هستند.

,

هرچند اگر کسی مجبور به زندگی در تهران باشد شاید سرکردن در آپارتمان‌های 30 تا 40 متر برایش قابل قبول باشد اما هر کسی به هر قیمت حاضر به زندگی در این خانه‌ها نیست و فقط افراد مجرد یا تازه زوج‌های جوان آن هم برای 1 یا 2 سال از این ایده استقبال می‌کنند.

,

با این حال یک بررسی ساده نشان می‌دهد با توجه به تکمیل ظرفیت شهر تهران، تشویق به زندگی در خانه‌های کم متراژ آن هم برای دهک‌های پائین تقلیل دادن امکانات و در نتیجه کاهش رفاه خانوارهاست.

,

 

,

ترویج خانه های مجردی به نام مسکن استیجاری

, ترویج خانه های مجردی به نام مسکن استیجاری,

مشاوران املاک باتوجه به تجربه شان معتقدند که خانوارهای تهرانی از خانه‌های کم متراژ استقبال چندانی نمی‌کنند؛ اما حالا سوال اینجاست که باوجود این حجم تبلیغات خانه‌های کم متراژ به درد چه کسانی می خورد؟

,

هرچند بیشتر کارشناسان حوزه مسائل شهری خانه‌های کم متراژ را مناسب حال افراد مجرد می دانند و معتقد هستند که ترویج این سبک زندگی می‌تواند زمینه افزایش آسیب‌های اجتماعی و روابط نامتعارف افراد را فراهم کند و به نظر می رسد افزایش آمار مهاجرت برخی افراد از دیگر شهرها به پایتخت و رواج پدیده هم خانه شدن از آثار این سبک شهرنشینی است.

,

در حال حاضر در برخی مناطق شهر تهران اجاره واحد‌های کم متراژ به صورت ماهانه و حتی روزانه  به وسیله کسانی که برای مدت مشخص به این خانه‌های نیاز دارند مرسوم است اما با توسعه این آپارتمان ها  در همه جای پایتخت سبک و نوع زیست و زندگی نیز طبعا تغییر می‌کند و به طبع آن کمتر کسی ممکن است به فکر تشکیل خانواده بیفتد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه