اخبار داغ

معاون سواد آموزی مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی:

بیش از ۳۲ هزار نفر در استان مرکزی اعلام بی‌سوادی کرده اند/مرکزی هشتمین استان باسواد کشور

بیش از ۳۲ هزار نفر در استان مرکزی اعلام بی‌سوادی کرده اند/مرکزی هشتمین استان باسواد کشور
معاون سواد آموزی مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: طبق آمار سرشماری سال ۹۵، ۳۲۰۶۸ نفر اعلام بی سوادی کرده بودند که البته خوداظهاری ها خیلی واقعیت ندارد، اما همین آمارها مبنای همه برنامه ریزی ها قرار می گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ حسین میرزایی معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی سواد آموزی گفت: یکی از مهم ترین شاخصه هایی که در تمام کشورهای دنیا و در جوامع بشری به عنوان عامل توسعه و امروزه به عنوان توسعه پایدار از آن نام برده می شود سطح سواد افراد جامعه است و قطعا هر چه قدر که افراد جامعه، سطح سواد بالاتری داشته باشند توسعه به معنای واقعی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی اتفاق خواهد افتاد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

میرزایی افزود: افتخار است که دین مبین اسلام با امر به خواندن اعلام وجود می کند و نخستین گوهر های آسمانیِ خودش بعد از توحید را، تعلیم، تعلم و تربیت نام می برد. دین اسلام دینی است که پرچم دار سواد و خواندن و نوشتن است و شاید خیلی از کشور های متمدن امروزی هزاران سال و بعد از این که اسلام وجود خودش را با خواندن و امر به خواندن و نوشتن آغاز کرد آنها به این نتیجه رسیدن و این برای ما مسلمانان جای افتخار است.

,

وی یکی از مشکلات آموزش بزرگسالان را شناسایی این افراد دانست و عنوان کرد: متاسفانه هیچ گونه آمار و اطلاعات و ارقام و آدرسی از افرادی که بی سواد و کم سواد هستند در دسترس نیست و این کار را بسیار سخت می کند و به همین دلیل می طلبد که تمام دستگاه های اجرایی و نهاد ها و سازمان ها و رسانه ها در این حوزه به کمک بیایند و افراد را تشویق به حضور در چرخه آموزش کنند.

,

عملکرد ۱۰۷ درصدی استان در دوره سواد آموزی ایرانی

, عملکرد ۱۰۷ درصدی استان در دوره سواد آموزی ایرانی, عملکرد ۱۰۷ درصدی استان در دوره سواد آموزی ایرانی,

معاون سواد آموزی مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی به بیان عملکرد سال ۹۷ این معاونت پرداخت و بیان کرد: در سال ۹۷ حجم ابلاغی به استان مرکزی در دوره سواد آموزی ایرانی ۱۹۰۰ نفر بود که ۲۰۳۳ را تحت پوشش بردیم که نشان از عملکرد ۱۰۷ درصدی دارد. در دوره اتباع نیز با قرار گیری ۴۷۲ نفر تحت پوشش، عملکرد ۱۰۴ درصدی داشتیم. همچنین در دوره انتقال نیز ۵۵۵ نفر با ۱۱۱ درصد عملکرد آموزش دیدند و در دوره تحکیم سواد نیز ۱۰۰ درصد حجم ابلاغی که ۸۷۸ نفر بود تحت پوشش قرار گرفتند.

,

وی با تأکید بر قرارگیری استان مرکزی بین سه استان اول کشور طی سه سال اخیر از نظر جذب بر اساس حجم اعلامی از طرف سازمان مرکزی تصریح کرد: با توجه به عملکرد مثبت استان طی سه سال گذشته، در سال ۹۸ حجم ابلاغی استان در حوزه های مختلف افزایش یافته است.

,

میرزایی مطرح کرد: ثبت نام دوره سواد آموزی از اول مرداد ماه شروع و تا پایان دی ماه ادامه دارد. همچنین ثبت نام دوره انتقال از ابتدای شهریور شروع و تا پایان مهر ماه ادامه دارد. دوره تحکیم از ۱۵ تیر ماه آغاز شده است که تا پایان دی ماه سال جاری فرصت ثبت نام وجود دارد.

,

وی برگزاری جلسات حضوری و غیر حضوری ویژه روسای مناطق آموزش و پرورش، آماده سازی لیست افراد بی سواد از سامانه سیب دانشگاه علوم پزشکی، پالایش اطلاعات اولیای بی سواد و کم سواد دانش آموزان مدارس با کمک مدیران مدارس و پیشنهاد طرح مجازات جایگزین با حبس را از برنامه ها و اقداماتی دانست که منجر به موفقیت استان مرکزی در این حوزه شده است.

,

معاون سواد آموزی مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی عنوان کرد: در بحث نگه داشت و ارتقای کیفیت آموزشی در استان طرح پشتیبان سواد آموز را اجرا کردیم و از راهبران آموزش ابتدایی کمک گرفتیم.  همچنین اجرای طرح الگوهای نوین تدریس در استان، برگزاری جلسات توانمند سازی ویژه آموزش دهندگان، اجرای اولین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی ویژه آموزش دهندگان در استان و اولین جشنواره الگوهای برتر تدریس ویژه آموزش دهندگان سواد آموزی از دیگر فعالیت ها در این حوزه بوده است.

,

وی ادامه داد: در سال ۹۸ طرح نماز کلید بهشت را ویژه کلیه آموزش دهندگان و سواد آموزان استان مرکزی اجرا می کنیم که در این طرح سواد آموزان در هر سه دوره سواد آموزی، انتقال و تحکیم، با آداب نماز، صحیح خوانی و قرائت نماز به صورت کامل آشنا می شوند و اجرا می کنند که طرح بسیار خوب و موفقی است. همچنین طرح ICDL برای سومین سال برای سواد آموزان اجرا می شود و امسال ۱۷۰ نفر از سواد آموزان دوره انتقال این آموزش را می بینند و کار با رایانه را یاد می گیرند که این طرح سال گذشته جایزه ویژه یونسکو را به خودش اختصاص داد.

,

میرزایی ایجاد انگیزه برای روی آوری به سواد آموزی را یکی از مهم ترین مراحل کار این معاونت دانست و اظهار کرد: بنا داریم در طرحی با کمک انجمن مشاوره، در زمینه ایجاد انگیزه و توانمند سازی در برقراری ارتباط ویژه آموزش دهندگان و سواد آموزان ورود پیدا کنیم. ایجاد انگیزه پس از پشت سر گذاشتن خوان سخت شناسایی تبدیل به مشکل می شود و مشکل اصلی این است که افراد هیچ گونه انگیزه ای برای حضور در چرخه آموزش ندارند که سعی می کنیم به واسطه این طرح انگیزه لازم را در وجود این افراد ایجاد کنیم.

,

توانمند سازی آموزش دهندگان در جهت ارتقا کیفیت آموزشی

, توانمند سازی آموزش دهندگان در جهت ارتقا کیفیت آموزشی, توانمند سازی آموزش دهندگان در جهت ارتقا کیفیت آموزشی,

وی با اشاره به اینکه در سال جاری توجه ویژه ای به توانمند سازی آموزش دهنده ها خواهیم داشت عنوان کرد: بیش از ۹۰ درصد کار ما با آموزش دهندگان هست. اگر آموزش دهندگان توانمند، خوش فکر خلاق و پویا داشته باشیم خیلی از مسائل، مشکلات و چالش های ما حل خواهد شد. در همین راستا دوره تربیت مدرس برای کلیه شهرستان ها برگزار و مدرسین شهرستانی را تربیت کردیم و ان شاءالله امسال به شکل ویژه در توانمند سازی آموزش دهنده ها در حوزه روش های تدریس، فنون تدریس و کلاس داری وارد شده ایم که امیدواریم بتوانیم در بحث ارتقا و افزایش کیفیت آموزشی اقداماتی انجام دهیم.

,

معاون سواد آموزی مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی به طرح شتاب بخشی به فعالیت های سواد آموزی به ویژه در شهرستانهایی که زیر میانگین سواد استان هستند اشاره کرد و افزود: گروه هدف افرادی که باید تحت پوشش ببریم ۱۰ تا ۴۹ سال است و امسال این مجوز را دادند که ۵ درصد حجم ابلاغی را تا ۶۴ سال هم تحت پوشش ببریم.

,

وی بیان کرد: در بحث ارزیابی شاخص هایی که سازمان نهضت سوادآموزی هر ساله انجام می دهد، امسال نیز استان مرکزی موفق شد که برای سومین سال پی در پی رتبه خیلی خوب را به خودش اختصاص دهد. همچنین در بحث سوادآموزی چه در بحث شناسایی و جذب و چه در بحث ارزیابی شاخص های ۱۶ گانه جز استانهای پیشرو و پیشتاز است.

,

بیش از ۳۲ هزار نفر در استان مرکزی اعلام بی سوادی کرده اند

, بیش از ۳۲ هزار نفر در استان مرکزی اعلام بی سوادی کرده اند, بیش از ۳۲ هزار نفر در استان مرکزی اعلام بی سوادی کرده اند,

میرزایی گفت: طبق آمار سرشماری سال ۹۵ ، ۳۲۰۶۸ نفر اعلام بی سوادی کرده بودند که البته خوداظهاری ها خیلی واقعیت ندارد. اما همین آما رها مبنای همه برنامه ریزی ها قرار می گیرد و تلاش شد که حداقل مشخصه کوچکی از این تعداد به دست آوریم که خیلی سریع تر و با سرعت بیشتری بتوانیم این افراد را جذب کنیم و در چرخه آموزش قرار دهیم که متاسفانه موفق نشدیم و مرکز آمار اعلام می کنند که اطلاعات سرشماری محرمانه است.

,

وی اضافه کرد: با صدور فرمان تاریخی حضرت امام (ره) در دی ماه ۵۸ که فرمان تاسیس نهضت سواد آموزی را صادر کردند، کشور تاثیر بسیار گسترده و فراوانی از این نهضت گرفت و می توان گفت که تا به حال قریب به ۱ میلیون نفر در استان مرکزی در طی این چهل سال با سواد شدند. اغلب افراد بی سواد از سن چهل سال به بالا هستند و طبق سرشماری ۹۵، ۱۱۷۰۰نفر سن ۴۵ سال به بالا را داشتند که از چرخه آموزش خارج شده اند و بیش از ۶۰۰۰ نفر هم در سن ۴۰ تا ۴۵ هستند که می توان گفت نزدیک به ۱۷ هزار نفر از افراد، خارج از گروه هدف هستند.

,

معاون سواد آموزی مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی عنوان کرد: متاسفانه ورودی بی سوادی داریم. این مهم مسئله ایست که مشکل ما را مضاعف می کند. ورودی بی سوادی و مبادی بیسوادی مسدود نیست و مهاجرینی که از استان های دیگر وارد شهرستانهای مرکزی می شوند باعث می شود که افراد بی سواد همچنان به استان مرکزی ورود پیدا کنند.

,

استان مرکزی هشتمین استان باسواد کشور در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال

, استان مرکزی هشتمین استان باسواد کشور در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال, استان مرکزی هشتمین استان باسواد کشور در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال,

وی اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۵ ، نرخ افراد با سواد استان مرکزی ۹۶.۵ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بود که بالاتر از میانگین کشور است و رتبه هشت کشور را کسب کردیم. در گروه ۶ سال به بالا نیز نرخ با سوادی ۸۷ در صد است که نسبت به میانگین کشور بالاتر هستیم ولی مطلوب استان مرکزی نیست.

,

میرزایی خاطر نشان کرد: بیش از ۱۵۰ نفر چهره موفق سواد آموزی داریم که این افراد از مقدماتی قبل و سواد آموزی حال حاضر شروع کردند و بی سواد مطلق بودند و در حال حاضر به مدارک دانشگاهی دست یافتند و حتی پزشک و روزنامه نگار نیز بین آنها وجود دارد.  

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه