اخبار داغ

دبیر گروه مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه خراسان:

عدم تخصص در رسانه‌ها جامعه را با چالش موج‌های خبری مواجه کرده است/ سلبریتی‌ها قواعد سواد رسانه‌ای را رعایت نمی‌کنند

عدم تخصص در رسانه‌ها جامعه را با چالش موج‌های خبری مواجه کرده است/ سلبریتی‌ها قواعد سواد رسانه‌ای را رعایت نمی‌کنند
هادی مسعودی با اشاره به اینکه ضروری است فرآیندی ایجاد شود که افراد مسئولیت اظهارات خود را بپذیرند گفت: باتوجه به ماهیت فعالیت سلبریتی‌هاُ نمی‌توان از آنها انتظار داشت که یک سری قواعدی را در حوزه سواد رسانه‌ای رعایت کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هادی مسعودی، دبیر گروه مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با صبح توس؛ پیرامون دروغ پراکنی‌ها و التهاب آفرینی برخی افراد در جریان دروغ دختر آبی اظهار کرد: امروز خلأ اطلاع‌رسانی تبیینی و تحقیقی درست داریم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی افزود: ماهیت فعالیت سلبریتی‌ها مورد توجه قرار گرفتن است و نمی‌توان از آنها انتظار داشت که یک سری قواعدی را در حوزه سواد رسانه‌ای رعایت کنند.

,

استاد سواد فضای مجازی گفت: سلبریتی امروز می‌خواهد مورد توجه و دیده شدن قرار بگیرد لذا از هر موجی در راستای اهدافش استفاده می‌کند، گاهی اوقات تحریک احساسی می‌شوند اما مورد توجه قرار گرفتن این افراد علی‌الخصوص زمانی که حاشیه‌ای ندارند، اصالت بیشتری دارد.

,

وی با اشاره به اینکه مسئله دروغ‌پراکنی سلبریتی‌ها، با آموزش دادن این افراد حتی اگر تن به این آموزش‌ها هم بدهند حل نمی‌شود افزود: باید خبرگزاری‌ها و نهادهای اصلی خبری رسمی به صورت هوشمندانه و شبکه‌ای به موضوعات مختلف بپردازند و موضوع را به درستی و با دقت روایت کنند.

,

فرآیندی ایجاد شود تا افراد، مسئولیت اظهارات خود را بپذیرند

, فرآیندی ایجاد شود تا افراد، مسئولیت اظهارات خود را بپذیرند,

مسعودی تصریح کرد: تا زمانی که این امکان فراهم نشود، جامعه در مواجهه با موج‌های خبری دچار چالش جدی خواهد شد و مسئولان باید از لحاظ فعالیت رسانه‌ای، در موضوعات مختلف به دلیل عدم اطلاع‌رسانی صحیح و عدم استفاده از امکانات رسانه‌ای هزینه‌های رسانه‌ای کمتری بدهند.

,

وی ضمن تأکید بر لزوم فراگیری انتشار روایت تبیین شده و متقن از یک ماجرا در کشور برای جلوگیری از چنین سوء استفاده‌هایی افزود: اگر قانونی وجود داشته باشد که هر فردی در صورت اظهار نظر موظف باشد آن را اثبات کند، شرایط مطلوب خواهد شد و ضروری است فرآیندی ایجاد شود که افراد مسئولیت اظهارات خود را بپذیرند.

,

دبیر گروه مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: ممکن است از لحاظ قانونی و حقوقی بسیاری از امور اصلاح شود اما هزینه‌ها تحمیل می‌شود لذا فعالیت در میدان جنگ نرم، اقداماتی از همان جنس رسانه‌ای لازم دارد.

,

وی افزود: در حوزه سواد فضای مجازی و رسانه‌ای جدید بیشتر صحبت‌ها مربوط به دهه 60 اروپا و زمانی که رسانه‌های یک سویه حضور داشتند، است لذا بیشتر مفاهیم موجود متعلق به همان فضا می‌باشد.

,

مردم به مرور خطاها و اشتباهات سلبریتی‌ها را مشاهده کنند

, مردم به مرور خطاها و اشتباهات سلبریتی‌ها را مشاهده کنند,

مسعودی گفت: در حوزه سواد رسانه‌ای و سواد خبری مشکل داریم چراکه اصولاً پدیده نوظهوری است و باید به سمت مصونیت‌های آموزشی حرکت شود تا از آسیب‌ها جلوگیری شود و باید در زمینه‌های آموزش، رژیم مصرف و سواد خبری فعال شویم.

,

وی افزود: مردم حتما نیازی ندارند که برای ارتقای سواد رسانه‌ای آنها کلاس برگزار شود بلکه مهم این است مردم به مرور خطاها و اشتباهات سلبریتی‌ها را مشاهده کنند تا در طول زمان دارای سواد رسانه‌ای شوند.

,

استفاده از کلیشه‌های قدیمی در واکنش به موج های خبری کافی نیست

, استفاده از کلیشه‌های قدیمی در واکنش به موج های خبری کافی نیست,

استاد سواد فضای مجازی با بیان اینکه جریان‌های رسانه‌ای امکان خوانش رسانه‌ای جدید برای مؤثر بودن را می توانند فراهم آورند اظهار کرد: واقعا فقدان کار رسانه‌ای به معنای ساختن روایت صحیح را داریم و قطعا در این راستا استفاده از کلیشه‌های قدیمی در زمینه واکنش به موج های مختلف خبری و تأثیرگذاری کافی نیست.

,

وی افزود: در فضای رسانه‌ای امروز که تعاملات دوطرفه‌ای وجود دارد، بیش از هر زمان دیگری استفاده از متخصصان این عرصه ضروری به نظر می‌رسد تا مقابله با جریانات دروغ پراکنی به صورت صحیح انجام شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه