اخبار داغ

رئیس اداره نظارت بر امور وحش استان کرمان عنوان کرد؛

زیست 334 گونه جانوری در کرمان/ ضرورت همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای توسعه برخی از مناطق حفاظت شده

زیست 334 گونه جانوری در کرمان/ ضرورت همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای توسعه برخی از مناطق حفاظت شده
رئیس اداره نظارت بر امور وحش استان کرمان با اشاره به اینکه در منطقه شکار ممنوع گود غول سیرجان جمعیت بالایی از کل، بز، قوچ و میش وجود دارد، گفت: به دنبال این هستیم که حداقل بتوانیم رضایت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان را بگیریم تا بتوانیم با توسعه این منطقه، گونه‌های جانوری را بهتر و بیشتر حفظ کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ منصور پورسینا رئیس اداره نظارت بر امور وحش استان کرمان در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه 334 گونه جانوری در استان کرمان وجود دارد که 25 درصد گونه های کشور را شامل می شود، گفت: از 10 گونه جانوری گربه سان هفت گونه ملی و بین المللی در استان کرمان به صورت مصور به ثبت رسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

زیست 7 گونه گربه سان در استان کرمان

, زیست 7 گونه گربه سان در استان کرمان , زیست 7 گونه گربه سان در استان کرمان ,

وی ادامه داد: پراکنش پلنگ ایرانی را به عنوان گونه اصلی و بین المللی در همه زیست گاه های استان داشته ایم و در منطقه دربند گزارش های مصوری به ثبت رسیده و همچنین در سال های 88 و 89 دو مورد تلفات از این نوع گونه جانوری اعلام شده و آخرین مورد تلفات مربوط به سال گذشته است که با آزمایش های انجام شده مشخص شد، سن پلنگ ایرانی تلف شده بالا بوده است.

,

پور سینا با بیان اینکه راور زیستگاه مناسبی برای یوز پلنگ ایرانی است، ابراز کرد: پراکنش گونه جانوری گربه سان دیگر به نام کارکال در دربند راور و اکثر مناطق دیگر استان وجود دارد که گزارش مصور نیز در این زمینه به ثبت رسیده است.

,

 رئیس اداره نظارت بر امور وحش استان کرمان با اشاره به اینکه گربه پالاس محدود و بسیار خجالتی است، اظهار کرد: این نوع گونه جانوری در منطقه بردسیر، پاریز سیرجان و شهربابک گزارش شده که فقط گزارش مصور در دو نقطه بردسیر و پاریز سیرجان به ثبت رسیده است.

,

وی ضمن بیان اینکه گربه وحشی را در تمامی زیستگاه های استان وجود دارد، اظهار کرد: گربه جنگلی در نقاط مختلف استان نیز پراکنش دارد و به ویژه در جنوب استان پراکنش بالایی دارد همچنین زیست گربه شنی در منطقه شهداد گزارش شده اما به صورت مصور به ثبت نرسیده است.

,

رشد جمعیت خرس سیاه آسیایی در جنوب استان

, رشد جمعیت خرس سیاه آسیایی در جنوب استان , رشد جمعیت خرس سیاه آسیایی در جنوب استان ,

پور سینا با تأکید بر اینکه از جمله دیگر گربه سان ها می توان به ببر مازندران و شیر اشاره کرد که هر دو منقرض شده اند، افزود: خرس سیاه آسیایی یا بلوچی گونه جانوری دیگری است که در جنوب استان پراکنش خوبی دارد و بارها شاهد حضور این گونه جانوری با توجه به خسارت هایی که برجا گذاشته است بوده ایم.

,

رئیس اداره نظارت بر امور وحش استان کرمان ادامه داد: جمعیت خرس سیاه آسیایی در جنوب استان رشد پیدا کرده است و سرشماری این گونه جانوری بسیار سخت و هزینه بر است و همچنین با مشاهده خسارت در سطح منطقه متوجه می شویم که جمعیت این گونه جانوری افزایش پیدا کرده است.

,

این مقام مسئول با بیان اینکه برنامه های عملی برای نگهداری و حفاظت گونه جانوری خرس سیاه آسیایی و پلنگ نوشته شده است اما متأسفانه در زمینه بودجه مشکل داریم، تصریح کرد: گونه جانوری گور خر را در منطقه ریگ سفید شهربابک و منطقه گود غول سیرجان به صورت گذری داشته ایم.

,

وی افزود: سایتی را به منظور پرورش و تکثیر این نوع گونه جانوری در منطقه خبر بافت راه انداختیم اما با توجه به عدم جانمایی خوبی باید جا به جا شود.

,

20 منطقه حفاظت شده در استان کرمان وجود دارد

, 20 منطقه حفاظت شده در استان کرمان وجود دارد, 20 منطقه حفاظت شده در استان کرمان وجود دارد,

پور سینا در خصوص گونه های جانوری علف خوار در استان کرمان گفت: جمعیت مناسبی را از این نوع گونه جانوری در استان داریم که شاخص نمونه کشوری هستند؛ قوچ و میش کرمان در کمتر جای دیگر دیده می شود و کل و بز یک نمونه در کل کشور است و در کرمان نیز جمعیت مناسبی از این نوع گونه جانوری داریم.

,

رئیس اداره نظارت بر امور وحش استان کرمان ادامه داد: آهو سردسیری را در منطقه بردسیر داریم که این نوع گونه جانوری نیز از جمله شاخص های محیط زیست این منطه است و جدیدا نیز گونه آهو غزال را داریم که این نوع گونه جانوری گرمسیری است که پراکنش خوبی در سطح استان دارد.

,

وی با اشاره به اینکه هر ساله سرشماری گونه های جانوری انجام می شود که کاری سخت و زمان بر است، اظهار کرد: با توجه به وسعت استان 20 منطقه حفاظت شده در استان کرمان وجود دارد و بنابراین کار ما بسیار سخت تر از استانی مانند قم است که فقط یک زیستگاه دارد.

,

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه سازمان اداره کل محیط زیست استان کرمان اقداماتی را به منظور ارتقا زیستگاه های استان آغاز کرده است، ابراز کرد: بیش از سه میلیون هکتار یعنی در حدود 15.35 درصد از مناطق ما تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد که این میزان مناسب است اما شاخصه های ما باید بالاتر از این میزان باشد.

,

زاغ نماد استان کرمان است/ ضرورت همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان جهت ارتقاء برخی از مناطق حفاظت شده

, زاغ نماد استان کرمان است/ ضرورت همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان جهت ارتقاء برخی از مناطق حفاظت شده, زاغ نماد استان کرمان است/ ضرورت همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان جهت ارتقاء برخی از مناطق حفاظت شده,

پورسینا عنوان کرد: ارتقا چند منطقه از زیستگاه های محیط زیست را در نظر گرفته ایم که البته سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این زمینه حساس است و چنانچه حساسیت این سازمان کم شود ما در آینده برنامه های خوبی به منظور ارتقاء زیستگاه های محیط زیست داریم.

,

رئیس اداره نظارت بر امور وحش استان کرمان با اشاره به اینکه در منطقه شکار ممنوع گود غول سیرجان جمعیت بالایی از کل، بز، قوچ و میش وجود دارد و این منطقه زبان زد است، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که حداقل بتوانیم رضایت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان را بگیریم تا بتوانیم با ارتقا این منطقه، گونه های جانوری را بهتر و بیشتر حفظ کنیم.

,

وی با بیان اینکه در این راستا با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چندین بار مکاتبه داشته ایم، اظهار کرد: آینده ما در گرو ژنتیک این نوع گونه جانوری است بنابراین امیدواریم همکاران در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این زمینه کمک دهند تا بتوانیم برخی از زیستگاه ها را ارتقا دهیم.

,

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه زاغ نماد استان کرمان و این نمونه آندمیک شده است، خاطر نشان کرد: این نوع گونه جانوری در مناطق سیرجان، زرند و شهربابک زیست می کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه