اخبار داغ

نقش بی بدیل هنر تئاتر در ترویج فرهنگ عاشورا؛

تئاتر فرهنگ عاشورا را زنده‌تر نگه می‌دارد

تئاتر فرهنگ عاشورا را زنده‌تر نگه می‌دارد
هر آنچه در بخش هنر به فرهنگ عاشورا و روایت شهادت امام حسین(ع) ویارانش اشاره داشته باشد موردتوجه و اثرگذار است و استفاده از هنر تئاتر فرهنگ عاشورا را زنده‌تر نگه می‌دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ انتقال فرهنگ عاشورا و اهداف قیام امام حسین(ع) از همان روزهای اولیه پس از واقعه عاشورا، کار حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) آغاز شد و کار این دو بزرگوار را کم از واقعه عاشورا نمی‌دانند تا جایی که بیان می‌شود “کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود.”

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

پس از واقعه کربلا، فرهنگ غنی عاشورا به روش‌های مختلف بیان شد که ابتدا در خطبه‌های و سخنرانی‌ها و سپس در محافل دیگر و روضه‌خوانی‌ها این فرهنگ بیان می‌شد.

,

در ایران اسلامی نیز با توجه به سابقه تاریخی هنری این و با تلفیق هنرنمایشی و فرهنگ عاشورا نمایش تعزیه به وجود آمد که در مدح امام حسین(ع) و یاران باوفایش این نمایش اجرا می‌شد.

,

در کنار تعزیه، هنرمندان، تئاتر عاشورایی را نیز راه‌اندازی کردند که توجه به توانمندی‌های این هنر هر چه‌بهتر و بیشتر فرهنگ عاشورا در بین مردم اشاعه داده شود.

,

هنرمندان ملایری نیز در سال‌های اخیر آثار ارزشمندی در غالب تئاتر عاشورایی داشته‌اند و توانسته‌اند مه مخاطبان فراوانی را به‌ این هنر جذب کنند و مضامین عاشورا را هر چه بیشتر نمایان کنند.

,

با نمایش تئاتر به‌راحتی می‌توان فرهنگ عاشورا را انتقال داد

, با نمایش تئاتر به‌راحتی می‌توان فرهنگ عاشورا را انتقال داد, با نمایش تئاتر به‌راحتی می‌توان فرهنگ عاشورا را انتقال داد,

مهدی روزبهانی سرپرست گروه هنری یاس کبود ملایر در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان، هنر را یکی از مقوله‌های اصلی انتقال مفاهیم عنوان کرد و گفت: یکی از شاخه‌های هنر، هنرهای نمایشی است مه ویژگی خاصی برای انتقال مفهوم به مخاطب دارد.

,

وی افزود: این هنر به‌صورت هم‌زمان از چند رسانه تصویر، صدا، موسیقی، دیالوگ و… استفاده می‌کند و همه این مجموعه باعث می‌شود که انتقال مفهوم به مخاطب به‌صورت ویژه و اثرگذارتر باشد.

,

این کارگردان ملایری به اثرات استفاده از این هنر برای انتقال مفاهیم و ترویج فرهنگ عاشورا اشاره و بیان کرد: اگر این ویژگی و پتانسیل در راستای ترویج فرهنگ عاشورایی استفاده کنیم بسیار کار ارزشمندتر است و این فرهنگ بیشتر نمایان می‌شود.

,

وی گفت: عاشورا، فرهنگ ما ایرانی‌ها و شیعیان است و با گوشت و خونمان عجین شده و گره‌خورده است و مردم ایران اسلامی از نمایش‌ها و تئاترهایی که به نام و یاد امام حسین(ع) باشد، استقبال می‌کنند.

,

روزبهانی گفت: هر آنچه در بخش هنر به فرهنگ عاشورا و روایت شهادت امام حسین(ع) ویارانش باشد موردتوجه و اثرگذار است و استفاده از هنر تئاتر برای این فرهنگ نیز بسیار اثرگذارتر خواهد بود.

,

وی تأکید کرد: نمایش تئاتر با توجه به دارا بودن بخش‌های متنوع و استفاده از فرهنگ عاشورا می‌تواند بسیار در بین مردم اثرگذار باشد و از این هنر برای اشاعه هر چه بیشتر فرهنگ عاشورا می‌توان کمک گرفت.

,

سرپرست گروه هنری یاس کبود ملایر تصریح کرد: ما با زبان هنر و در نمایش تئاتر به‌راحتی می‌توانیم بیان کنیم که هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا چه بود؟ و امام حسین(ع) ویارانش چگونه شهید شدند؟

,

وی افزود: امام حسین(ع) در صحرای کربلا به شهادت رسید تا به مسلمانان و تمام افراد جهان این پیام را بدهد که آزاده و آزاداندیش باشیم و زیر بار ظلم نرویم و ما با استفاده از هنر نمایش می‌توانیم به‌خوبی این هدف امام سوم شیعیان را تبیین کنیم.

,

, ,

روزبهانی با اشاره به فعالیت گروه هنری یاس کبود از سال ۸۹ بیان کرد: ما در این سال‌ها سعی کردیم همواره از موضوعات مذهبی و آیینی برای نمایش‌هایمان استفاده کنیم.

,

وی افزود: ۹۰ درصد کارهای گروه یاس کبود با مقوله‌های آیینی و دفاع مقدس است و بیشتر میل به این کار را داریم.

,

سرپرست گروه هنری یاس کبود ملایر گفت: از سال ۸۹ نمایش عاشورایی “فرجام” را کارکرده و در تئاتر عاشورایی استان به‌عنوان منتخب شناخته شد تاکنون همین مسیر را ادامه داده‌ایم.

,

وی به اجرای نمایش “عطش و آتش” در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: این نمایش نیز با موضوع عاشورا و روایت شهدای کربلا بود که به حضور بیش از ۷۰ نفر بازیگر اجرا شد.

,

روزبهانی افزود: موضوع این نمایش درباره وقایع عاشورا و شهادت یاران اباعبدالله(ع) که با تفاوت با نمایش تعزیه اجرا شد و با استقبال بسیار خوبی از جانب مردم مواجه شد اما به جهت پرهزینه بودن و نداشتن جای ثابت به ما یک سال بسنده کردیم.

,

وی ادامه دادن راه ساخت نمایش‌ها آیینی و مذهبی را از اهداف مهم گروه خود دانست و بیان کرد: امسال هم یک نمایش برای پیاده‌روی اربعین در مسیر حرکت زائران مسیر کربلا اجرا می‌کنیم.

,

سرپرست گروه هنری یاس کبود ملایر افزود: امسال قرار است یک همایش کشوری در مسیر پیاده‌روی اربعین انجام شود و گروه‌های نمایشی نمایش تئاتر در مسیر عبور زائران برگزار کنند که گروه هنری ما نیز یکی از همین گروه‌ها است.

,

وی گفت: ما به دنبال این بوده که بتوان هر چه بیشتر فرهنگ عاشورا با استفاده از هنر تئاتر در بین مردم اشاعه دهیم.

,

روزبهانی به همکاری با هیئت‌های مذهبی ملایر در برگزاری مراسم‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر توفیق داشته که با همکاری هیئت حزب‌الله ملایر در میدان اصلی و در مراسم شام غریبان نمایش آتش زدن خیمه‌ها و اسارت خاندان اهل‌بیت(ع) را اجرا کنیم.

,

وی افزود: امسال نیز برای اولین بار در مراسم شیرخوارگان حسینی و با استفاده از هنر نمایش لحظه شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) شش‌ماهه کربلا را اجرا کردیم که این نمایش حال و هوای خوبی به مردم داد.هنر تئاتر عاشورا را زنده‌تر نگه می‌دارد

,

شیرین حبیبیان سرپرست گروه هنری ماه و مها ملایر نیز که چندین سال است در شهرستان ملایر نمایش عاشورایی برگزار می‌کند به خبرنگار ما گفت: زبان هنر بسیار گویا است مخصوصاً اگر از این هنر برای به تصویر کشیدن واقعه عاشورا استفاده کرد.

,

وی افزود: به اعتقاد من گذر زمان می‌تواند وقایع تاریخی را به فراموشی بسپارد و هرچند درباره عاشورا این اتفاق رخ نداده است اما برخی مسائل جزئی می‌تواند به فراموشی سپرده شود.

,

این کارگردان ملایری افزود: ما با به تصویر کشیدن هرسال این موضوع می‌توانیم علاوه بر زنده نگه‌داشتن بیشتر فرهنگ عاشورا به ترویج فرهنگ و اهداف اصلی قیام امام حسین(ع) نیز کمک کنیم.

,

وی گفت: نشان دادن مصائب اهل‌بیت به مردم به توجه به اینکه ما بارها آن‌ها را شنیده‌ایم بسیار می‌تواند بیشتر اثرگذار باشد و مقدار ایمان مردم را محکم‌تر کرد.

,

حبیبیان بیان کرد: بسیاری از افراد هستند که از مسائل عاشورایی خبر ندارند و فقط در برخی محفل‌ها رویدادهای کربلا و حوادث روز عاشورا را شنیده‌اند اما با زبان هنر می‌توان به‌راحتی این مسائل را به مردم نشان داد که چه بر سر امام حسین(ع) ویاران باوفایش آمد.

,

وی افزود: ما در هنر تئاتر می‌توانیم به‌سادگی نشان دهیم که چه بر سر اسرای کربلا آمد، نحوه شهادت اصحاب کربلا چگونه بود، مشکلات و سختی‌های حضرت زینب(س) و اسرای کربلا چه بود و این‌ها را نمی‌توان درک کرد مگر با زبان گویای هنر که به‌راحتی می‌توان این مسائل را منتقل کرد.

,

 

,

اجرای ۷ ساله نمایش آیینی “سلطان عشق” در ملایر

, اجرای ۷ ساله نمایش آیینی “سلطان عشق” در ملایر, اجرای ۷ ساله نمایش آیینی “سلطان عشق” در ملایر,

سرپرست گروه هنری ماه و مها ملایر با اشاره به اجرای ۷ ساله نمایش آیینی “سلطان عشق” در ملایر بیان کرد: گروه هنری ما در این مدت با تمام توان این نمایش را اجرا می‌کند.

,

وی به استقبال همه‌ساله مردم از این نمایش اشاره کرد و گفت: نه‌تنها از ملایر بلکه از شهرهای اطراف همچون نهاوند، بروجرد و سامن ما تماشاچی برای این نمایش داشته‌ایم.

,

حبیبیان افزود: این نمایشی با حضور گسترده بازیگران اجراشده که به نحوه شهادت امام حسین(ع) ویارانش را روایت می‌کند و تمام تلاش ما این بوده که بتوانیم عاشورا را هرسال در ملایر تصویر بکشی و آن را در شهرستان زنده ترکنیم.

,

وی تأکید کرد: ما عاشورا را می‌توانیم باهنر زنده نگه‌داریم و مردم را جذب کنیم، چراکه زبان تصویر بسیار گویاتر است زیباتر از زبان گویش است.

,

سرپرست گروه هنری ماه و مها ملایر گفت: در این سال‌ها برخی به ما گفته این کار تکراری است اما باید به آن‌ها گفت که مگر عاشورا تکراری می‌شود و ما هرگز از این کار خسته نمی‌شویم و در این مسیر حرکت می‌کنیم چراکه علاوه بر استقبال مردم افراد زیادی از این نمایش حاجت گرفته‌اند.

,

وی تأکید کرد: به‌سادگی می‌توانند بیان کنم اگر همه دنیا هم شمشیر تیز کنند که این نمایش را اجرا نکنم باز به عشق امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل (ع) علمدار کربلا این نمایش را اجرا کرده و خسته نمی‌شویم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه