اخبار داغ

دلهره هرشب مردم از دفن شدن در فروچاله ها/ مرگ تدریجی گلستان خلیج فارس

دلهره هرشب مردم از دفن شدن در فروچاله ها/ مرگ تدریجی گلستان خلیج فارس
بی آبی و خشکسالی تمام شور و جوانی دشت های میناب را گرفته و از سوی دیگر دلهره هرشب مردم از دفن شدن زیر آوار و همینطور آنقدر محزون کننده است که هرروز خبری از فروچاله های میناب شنیده شود و گوشمان از وعده های مسئولان پر باشد و هیچ کدام کاری برای احیای میناب انجام ندهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازهرمز:میناب یکی شهرستان های شرقی استان هرمزگان در جنوب ایران است که ازاین شهرستان با نام پیشین هرمز کهنه یاد شده و از دیرباز تاکنون به نام‌های منا، مناب، مناو، مینا، میناو، مینو، هرمز، هارموز، آرموز … نیز خوانده شده‌است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

شهرستان میناب را به دلیل نزدیکی با دریا و وجود رودهایی در پیرامون آن میان دو آب نیز گفته اند و مردم بر این باور هستند که در روزگاران کهن، دوخواهر به نام های بی بی مینو و بی بی ناز این شهر آباد را پایه گذاری کرده اند.

,

میناب سرزمین جلگه ای بوده که به دلیل داشتن منابع آب شرب به ویژه رودخانه میناب به یکی از قطب های کشاورزی استان هرمزگان تبدیل شده و به علت موقعیت بندری این شهرستان، نوار ساحلی نیز بسیاری از بخش های ان را در بر گرفته که در طول این نوار ساحلی، بندر های تیاب، کلاهی، کریان، کوهستک و سیریک قرار دارند که یکی از مراکز مهم صید ماهی به شمار می آیند.

,

این دشت از باغ های سرسبزی نیز برخوردار بوده و مهم ترین محصولات کشاورزی آن مرکبات، خرما، صیفی جات، غلات، پرتقال، لیمو شیرین، گوجه .فرنگی، هندوانه، خیارسبز، پیاز، بادمجان و انبه می باشد.

,

میناب یکی از پر آب ترین شهرهای هرمزگان محسوب می شود که در سایه سوء مدیریت ها و برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی به واسطه حفر چاه ها دربستر روزخانه ها و انتقال آب به بندرعباس، نابودی همیشگی باغ های سرسبز منطقه و هزاران نفر از نخیلات سر به آسمان کشیده این شهرستان را فراهم و تمامی شور زندگی در  این شهر رو به خاموشی می رود.

,

 

,

مرگ تدریجی دشت میناب با کابوس فروچاله ها

,

شهرستان میناب که در غرب استان هرمزگان واقع شده، از جمله مناطقی است که با معضل فروچاله ها روبروست.در سالهای اخیر وقوع فروچاله دشت های این شهرستان، خسارت های چشمگیری به زمین های کشاورزی و نیز تاسیسات منطقه وارد آورده است و  نتایج نشان می دهد که عوامل انسانی نظیر احداث بنتد، بهره برداری از چاه های عمیق و نیمه عمیق در منطقه و بهره برداری بیش از حد از آب زیر زمینی از مهمترین عوامل موثر بر بروز فروچاله ها در دشت میناب می باشند.

,

زنگ خطری که سال هاست  فعالان محیط زیست و مردم این دشت به صدا در آورده اند و غیر از تدابیر بی فایده توسط مسئولان چیزی به همراه نداشته است چه بسا مردم بعضی از روستا های این شهر مجبور به تخلیه و رفتن از خانه های خود هستند.

,

 

,

بی آبی و خشکسالی تمام شور و جوانی دشت های میناب را گرفته و از سوی دیگر دلهره هرشب مردم از دفن شدن زیر آوار، آنقدر محزون کننده است که هرروز خبری از فروچاله های میناب شنیده شود و گوشمان از وعده های مسئولان پر باشد و هیچ کدام کاری برای احیای میناب انجام ندهند.

,

گلستان خلیج فارس این روزها تبدیل به افسانه ای شده که خشکسالی و فروچاله ها شور جوانی را از قهرمانان این دشت گرفته و به گورستانی تبدیل کرده است.

,

تخلیه بیش از اندازه ابخوان ها از آب، خود را به شکل فروچاله نشان داده اند، بیش از ۴۰ روستا در بخش مرکزی و بنزرک میناب درگیر فروچاله ها هستند که در این بین مدارس، خانه های بهداشت، خانه های اکثر مردمان روستا ها و جاده ها آسیب جدی دیده اند و به گفته اکثر کارشناسان زمین شناسی خیلی از این روستاها  باید تخلیه شوند.

,

 

,

هجوم فروچاله ها به مرکز شهر میناب

,

زنگ خطر فروچاله ها اینبار با صدایی بلند تر به صدا درآمده و هجوم آنها به مرکز شهرستان به کابوس بی پایان بلعیده شدن تبدیل شده است.

,

باتلاش های بسیار زیاد تشکل های مردمی و فعالان محیط زیست فقط پرونده وضعیت بحرانی دشت میناب به شورای عالی آب کشیده شده که یاید تدابیری آنی و فوری از جانب مسئولان برای وضعیت بحرانی میناب اندیشیده شود.

,

خطر های فروچاله ها، همانند سیل و زلزله به یکباره نبوده و آسیب های جبران ناپذیری که بر این دشت وارد شده قابل بازگشت نیست و باید دید تدبیری ملی برای احیا و سر پا نگهداشتن گلستان خلیج فارس اندیشه میشود یاخیر.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه