اخبار داغ

سایه‌روشن‌های یک صادرات نامرئی!

سهم ناچیز ایران از پُردرآمدترین صنعت جهان/ درِ چاه‌های نفت را فقط با اقتصاد توریسم می‌توان بست

سهم ناچیز ایران از پُردرآمدترین صنعت جهان/ درِ چاه‌های نفت را فقط با اقتصاد توریسم می‌توان بست
صنعت توریسم که از آن به عنوان صادرات نامرئی هم یاد می‌‌شود در شرایط تحریمی فعلی می‌تواند ارزآوری خوبی داشته باشد، اما همچنان بدون نقشه راه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) پیش بینی کرده است که تجارت بین‌المللی دنیا تا سال 2020 در اختیار صنعت گردشگری قرار خواهد گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

آمارهاى رسمى از گردش مالى بیش از 800 میلیارد دلار در سال در صنعت توریسم جهان حکایت می‌کنند که سهم ایران از این گردش کمتر از 0.1 درصد است؛ سهم بسیار ناچیزی که نشان‌ می‌دهد صنعت گردشگرى ما نتوانسته نقش خود را به‌عنوان یک عامل مهم توسعه اقتصادى و نیز معرفى ایران به‌عنوان یک کشور توریستى و فرهنگى به خوبى ایفا کند.

,

شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) در تازه‌ترین ارزیابی سالانه خود، اثرات بخش سفر و گردشگری را بر اقتصاد و اشتغال جهان اندازه‌گیری کرده است. بر اساس یافته‌های این گزارش که در آن ۱۸۵ کشور از ۲۵ منطقه جهان مورد بررسی قرار گرفته‌اند، بخش سفر و گردشگری سهمی ۴/ ۱۰ درصدی از تولید ناخالص داخلی جهان در ۲۰۱۸ داشته و بیش از ۳۱۹ میلیون شغل معادل ۱۰ درصد از کل اشتغال جهان، در این سال به واسطه این بخش ایجاد شده است.

,

اما ایران با این همه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در گوشه گوشه خود نتوانسته هنوز به جایگاه اصلی اش در این صنعت که یکی از پردرآمدترین صنایع جهان است دست یابد.

,

ا

, ا,

درآمد هر گردشگر برابر با 30 بشکه نفت!

, درآمد هر گردشگر برابر با 30 بشکه نفت!, درآمد هر گردشگر برابر با 30 بشکه نفت!,

علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و وزیر  میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در اواخر سال گذشته بود که اعلام کرد: میانگین درآمد ورود هر گردشگر به ایران حدود 1500 دلار است؛ ­اگر هر بشکه نفت را 50 دلار در نظر بگیریم، در آمد ما از هر گردشگر برابر با صادرات 30 بشکه نفت است.

,

مونسان در ادامه به تدوین سند جامع گردشگری کشور اشاره کرد و گفت: این سند در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی و رسیدگی است. تلاش کردیم که سند جامعی باشد اگر نقاط ضعفی هم داشته باشد در کمیسیون‌های دولت بررسی می‌شود و چکش‌کاری خواهد شد.

,

اما هنوز هم خبری از این سند جامع گردشگری کشور نیست و فعالان این صنعت بدون نقشه راه در این حوزه فعالیت می‌کنند.

,

گردشگری از الزامات بودجه‌ای است

, گردشگری از الزامات بودجه‌ای است, گردشگری از الزامات بودجه‌ای است,

آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مرصاد در این زمینه بر نقش گردشگری در الزامات بودجه ای تاکید و اظهار داشت: بودجه گردشگری تنها بخشی است که می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و قابل برنامه ریزی است.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه بخش گردشگری از نظر هزینه‌ای ظرفیت بالایی دارد و می تواند ارزآوری داشته باشد، افزود: با توجه به تغییرات نرخ ارز بیشتر گرایش گردشگران کشورهای عراق و ترکیه سفر به ایران است در حالی که این حوزه هنوز نمی تواند آن ظرفیت بالقوه را به بالفعل تبدیل کند.

,

بغزیان بیان کرد: باید افرادی بر سر مسئولیت چنین سازمان هایی قرار گیرند که در جای دیگری نبوغی از خود نشان داده باشند با این مدیران فعلی نمی توان چندان امیدی به ایجاد تحول داشت.

,

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم گردشگری را مثل کشور ترکیه توسعه دهیم مسلماً زیرساختهایی مثل جاده، تبلیغات، امکانات بین راهی، آمادگی مقصد گردشگری برای جذب توریست، توانایی رقابت با گردشگری خارجی و توان برآورده شدن انتظارت گردشگران خارجی را باید فراهم آوریم.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: گردشگری در کوتاه مدت نمی تواند جایگزین شود البته یکی از زمینه های استراتژیک ما برای جایگزینی درآمدهای نفتی است.

,

راهکارهای توسعه صنعت توریسم

, راهکارهای توسعه صنعت توریسم, راهکارهای توسعه صنعت توریسم,

دکتر احسان احمدی نصر، کارشناس حوزه گردشگری هم در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: یکی از اهداف هزاره ما مبحث گرشگری به عنوان صنعتی نو، مطرح است همچنین علاوه بر صنعت گردشگری موضوع محیط زیست نیز از دیگر اهداف هزاره ما محسوب می‌شود.

,

وی افزود: زمانی که یکی از این دو هدف موضوع قرار می گیرد همه جهانیان بر این باور هستند که این مهم می تواند علاوه بر این که ارتباطات مجامع بین المللی را شکل دهد در عین حال می تواند در موضوع اقتصادی کشورهای مختلف بسیار حائز اهمیت باشد.

, ., ., ., ., ., ., .,

ا

, ا,

این کارشناس مسائل گردشگری بیان کرد: از این منظر جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که در مباحث گردشگری ظرفیتهای قابل توجهی دارد و باید به آن پرداخته شود و این می تواند در برون رفت از مسائل اقتصادی و معیشتی مردم مد نظر باشد.

,

احمدی نصر گفت: ایران یکی از کشورهایی است که علاوه بر موقعیت سوق‌الجیشی بسیار ارزشمندی که دارد و از نظر جغرافیایی هم راه ارتباطی شرق و غرب است بنابراین قرارگیری ایران در این موقعیت جغرافیایی یک ظرفیت است.

,

وی افزود: آثار تاریخی قابل توجه در کشور ما نشان از تمدن دیرپای ایران اسلامی دارد به گونه ای که حتی قبل از وجود انسان های هوشمند، عموزادهای عهد باستان نقش مایه هایی از تنها نقطه آسیا برجا گذاشته اند و آثاری در جمهوری اسلامی ایران دارند البته پیشنیه تاریخی استان کرمانشاه هم ریشه در گذشته دارد.

,

احمدی نصر خاطرنشان کرد: اصلی ترین سکونتگاه بشری مربوط به 10 سال هزار سال پیش است که در منطقه گنج دره هرسین وجود دارد، صرف نظر از اینکه منطقه کرتویج و شیخی آباد هم جای بحث دارد که شاید قدمت گنج دره را به عقب تر ببرد.

,

وی عنوان کرد: افتخار داشته های تایخی این کشور ما را به سمت و سویی برده که امروز بیش از 20 اثر ثبت جهانی شده داریم که موید این است در فرآیند جهانی آثار ما می تواند معرف جهانیان باشد.

,

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه موضوعیت مهمی به نام اقلیم و جغرافیای ایران اسلامی داریم، گفت: علاوه بر جغرافیای خاص، آثار تاریخی کشور ما نشان دهنده تمدن دیرپای ایران است.

,

احمدی نصر عنوان کرد: ایران اسلامی دارای آب و هوای چهار فصل است و این تنوع فصل ظرفیتی برای کشوراست تا جایی که در بدترین شرایط ممکن کشور ما را جز 10 کشور برتر دنیا از نظر موقعیت طبیعی قرار داده است.

,

وی افزود: به زعم بسیاری از کارشناسان 37  نوع عنوان گردشگری داریم عده ای این 37 عنوان را به 200 عنوان رسانده اند با این حال همین شمار 37 عنوان نیز کم نیست؛ بنابراین باید بتوانیم از این ظرفیت در جهت شناساندن ایران اسلامی به منظور توسعه و رونق گردشگری و رونق معیشت اقتصادی کشور که تحت تحریم ظالمانه قرار گرفتیم استفاده کنیم.

,

این کارشناس گردشگری گفت: گردشگرانی که از کشورهای مختلف دنیا به ایران می آیند، می توانند به عنوان سفیر عمل کنند و ما را وارد مسیر اکتفا و خروج از وابستگی به اقتصاد نفتی کند که البته یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری این است که اقتصاد کشور مبتنی بر نفت نباشد؛ بنابراین گردشگری از بهترین موضوعاتی است که به عنوان جایگزین اقتصاد وابسته به نفت می توان از آن استفاده کرد.

,

احمدی نصر خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه در بحث کشاورزی و معادن مختلف نیز حرف برای گفتن داریم، اما گردشگری به عنوان صنعت نو در دنیا می تواند این فرآیند را حادث کند.

,

وی با بیان اینکه کشور ایران با برخورداری از آثار جهانی می تواند به عنوان کشوری توریسم پذیر حرف برای گفتن داشته باشد، افزود: در بحث گردشگری طبیعی و ورزشی هم دارای ظرفیتهایی هستیم تا جایی که صخره های بیستون به عنوان بهشت گمشده صخره نوردی دنیا مطرح است.

,

اقداماتی که وزارت میراث فرهنگی برای رونق گردشگری باید انجام دهد

, اقداماتی که وزارت میراث فرهنگی برای رونق گردشگری باید انجام دهد, اقداماتی که وزارت میراث فرهنگی برای رونق گردشگری باید انجام دهد,

احمدی نصر با بیان اینکه درآمدهای گردشگری به سه نوع گردشگری مستقیم، غیرمستقیم و القایی تقسیم بندی می شود، گفت: وزارت میراث فرهنگی باید تلاش کند موضوع تی اس ای را تحت عنوان حسابهای اقماری گردشگری به عنوان یکی از راه های هموار سازی گردشگری در اقتصاد پیگیری کند.

,

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم از سوی مرکز آمار ایران، استان کرمانشاه به عنوان پایلوت انتخاب شود در این صورت تمام فعالیت های گردشگری را از بدو وورد تا خروج رصد می کنیم و با دادن آی دی به گردشگران در قالب جداول 9 گانه نسبت به ثبت رفتارهای گردشگران اقدام می کنیم در آن صورت مشخص می شود گردشگران چه نوع دسته بندی هایی داشته اند و از چه سایتهایی دیدن کرده اند در نتیجه این ظرفیت پژوهشی برای کشور و استان می تواند ایجاد شود.

,

این کارشناس گردشگری گفت: در قالب این طرح باید کارتی به گرشگران داخلی یا خارجی داده شود و امیدواریم میراث فرهنگی در این راستا اقدام نهایی را به سرانجام برساند.

,

احمدی نصر تاکید کرد: این پژوهش هزینه نیست، بلکه سرمایه است و امیدواریم مطالعه دقیق پژوهش مذکور، راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی و تحریم های ظالمانه علیه ایران اسلامی باشد.

,

اصلی‌ترین موانع رونق گردشگری

, اصلی‌ترین موانع رونق گردشگری, اصلی‌ترین موانع رونق گردشگری,

این کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: اصلی ترین موانع رونق گردشگری را باید در زمینه زیرساختهای فرهنگی ضعیف جویا شد برهمین مبنا در گام نخست باید آموزش های مختلف شناخت رفتار فرهنگی مناسب رابه مردم آموزش ارائه دهیم تا دریابیم به چه شکلی گردشگری می تواند زمینه انتفاع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را فراهم آورد.

,

وی با تاکید بر اینکه هریک از مردم می توانند به عنوان یک سفیر گردشگری عمل کنند، بیان کرد: در زمینه توسعه گردشگری باید هنجارهایی تعریف شود و مردم مجریان این داستان شوند.

,

احمدی نصر عنوان کرد: اجرای پژوهش مربوط به موضوع حسابهای اقماری گردشگری می تواند راه برون رفتی از مشکلات گردشگری امروزه باشد.

,

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران در عرصه گردشگری به دلیل اختلافات رقم های ارزی با مشکلات متعددی مواجه می شوند، افزود: از دیگر موانع گردشگری وجود محدودیتهایی در چارچوب قوانین و ضوابط است که باید از سوی دستگاه های مختلف تعدیل و مرتفع شود تا سرمایه گذاران با فراغ بال گام برداند و انتفاع آن به همه مردم برسد.

,

به گزاش مرصاد، صنعت توریسم با اشتغالزایی بالایی که می تواند ایجاد کند و درآمد و ارزش افزوده بسیاری که به همراه دارد، بی شک یکی از راهکارهای برون رفت از معضلاتی است که شرایط تحریمی برای کشور ایجاد کرده است. قطعاً یکی از راه‌هایی که می توان با تکیه بر آن در چاه های نفت را بست همین رونق صنعت توریسم است که بدون نقشه راه مانده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه