اخبار داغ

گزارش دانا از پروژه مصلای تهران؛

ماراتن نفس گیر ساخت مصلا 40 ساله شد/ وقت‌کُشی دولت، صدای شورای شهری ها را هم درآورد/ وعده و وعید هایی که عملیاتی نشد!

ماراتن نفس گیر ساخت مصلا 40 ساله شد/ وقت‌کُشی دولت، صدای شورای شهری ها را هم درآورد/ وعده و وعید هایی که عملیاتی نشد!
داستان اتمام ساخت مصلای تهران با گذشت حدود ۴۰ سال از شروع ساخت آن به یک گره بزرگ اجرایی تبدیل شده و حداقل حدود ۳۰ درصد تا پایان ساخت آن باقی مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  داستان اتمام ساخت مصلای تهران به یک گره بزرگ اجرایی تبدیل شده است و هنوز به طور دقیق معلوم نیست چه میزان پیشرفت در ساخت آن حاصل شده و چه میزان دیگر زمان و بودجه برای اتمام آن لازم است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

حدود ۴۰ سال از شروع ساخت مصلای تهران سپری شده و این مجموعه هنوز کامل نشده است و حداقل حدود ۳۰ درصد تا پایان ساخت آن باقی مانده است.

,

قرار بود این پروژه با کمک شهرداری تهران پایان یابد اما انگار دستگاه های متولی نتوانستند با یکدیگر به توافق برسند و حالا وزارت مسکن، راه و شهرسازی که متولی ساخت و اجرای این پروژه است هم نتوانسته مطابق با زمانبندی کارها را پیش ببرد.

,

مصلای تهران که از ابتدا برای برگزاری مراسم عبادی نمازجمعه و برخی تجمعات بزرگ مذهبی طراحی شده  حالا با گذشت بیش از ۴۰ سال، تنها شبستان آن قابل استفاده است.

,

اعضای شورای شهر تهران روز چهارشنبه گذشته در بازدید از مصلای بزرگ امام خمینی (ره)، برای تکمیل این مجموعه با مدیران آن به توافق رسیدند. این تازه‌ترین تلاش برای پایان‌دادن به ساخت این مجموعه عظیم دینی و فرهنگی در کشور است. مجموعه‌ای که سالهاست ساخت آن به طول انجامیده و هنوز تکمیل نشده است.

,

حالا بعد از 40 سال قرار شده تا کارگروهی برای هماهنگی میان مدیریت شهری و مدیریت مجموعه مصلا و با حضور شهردار تهران برگزار شود تا ساخت و ساز در این مجموعه ادامه یابد.

,

در این بازدید مدیران مجموعه گزارشی از روند کار را ارائه کردند و محسن هاشمی وعده تعامل برای تکمیل این مجموعه بزرگ را داد.

,

 

,

چه کسی می تواند پروژه نیمه تمام مصلا را تمام کند؟

, چه کسی می تواند پروژه نیمه تمام مصلا را تمام کند؟,

فروردین ماه سال ۹۴ محمد باقر قالیباف شهردار وقت تهران در یک سخنرانی اعلام کرد که رهبر معظم انقلاب تکمیل ساخت مصلای تهران را به شهرداری واگذار کرده اند. قالیباف گفت: "مقام معظم رهبری فرمودند که باید بروید و این مصلی تهران را حل و فصل کنید."

,

این آغاز یک اختلاف تازه در راه ساخت و تکمیل مصلای بزرگ تهران شد. وزارت راه که متولی ساخت این مجموعه بود ادعای شهردار وقت تهران را رد کرد.

,

محمد جعفر علیزاده مدیرعامل وقت سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی ضمن تکذیب سخنان قالیباف تاکید کرد "در قانون بودجه امسال (سال ۹۴) مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مصلی اختصاص یافته که نشان دهنده رشد ۶ برابری این اعتبار و رشد ۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته است."

,

, ,

در همین رابطه مصلای امام خمینی نیز با صدور اطلاعیه‌ای نوشت: «صحبت­‌های شهردار محترم تهران جناب آقای دکتر قالیباف خلاف ادب و اخلاق حرفه‌ای است و هرگونه توافق با شهرداری تهران جهت تکمیل پروژه­ مصلی تکذیب می‌شود.»

,

مصلای تهران در آن مقطع شهرداری تهران را متهم کرد که در فرآیند ساخت و تکمیل این مجموعه همکاری لازم را انجام نمی‌دهد. با این حال شهرداری اصرار داشت که این پروژه به این نهاد واگذار شده است.

,

پس از تغییر شهردار تهران و کنار رفتن قالیباف، اعلام شد که واگذاری تکمیل مصلای تهران به شهرداری منتفی شده است.

,

با این حال همچنان ساخت این مجموعه به کمک و همکاری مدیریت شهری وابسته بود. در سال‌های اخیر اخباری از میزان پیشرفت در این مجموعه منتشر نشده است، اما شواهد نشان می‌دهد پیشرفت چشم گیری هم در کار نیست.

,

در سال ۹۷ گزارش‌ها از پیشرفت حدود ۷۰ درصدی ساخت مصلای تهران حکایت داشت، حالا باید دید با ورود شورای شهر تهران و توافق تازه ساخت این مجموعه کلان سرعت بیشتری خواهد گرفت یا نه.

,

 

,

چاله مصلای تهران چاه شده است

, چاله مصلای تهران چاه شده است,

به نظر می رسد در حال حاضر مصلی تهران بیشتر جنبه تجاری پیدا کرده و در چشم گردانندگان آن به محلی برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف بدل شده است.

,

با اینکه منتقدان به هیچ وجه این مجموعه را مناسب برگزاری نمایشگاه نمی دانند اما در حال حاضر نمایشگاه های جورواجور مذهبی، بازرگانی و تجاری و فرهنگی در مصلا برگزار می‌شود و این یعنی شیوه بهره برداری فعلی از این مجموعه خلاف نیت بانیان و جهت اصلی ساخت این پروژه است.

,

در ماه های آغازین سال ۹۷ و در زمان مسئولیت افشانی، شهردار سابق تهران بود که وعده های جدیدی داده شد و خبر از تفاهم اجرایی میان‌ مدیریت شهری و مدیریت مصلای امام خمینی(ره) شکل گرفت تا امیدهای دوباره‌ برای انجام اقدامات لازم جهت تکمیل این مجموعه بزرگ ملی زنده شود اما باز هم کاری از پیش نرفت.

,

, ,

حالا آش ماجرای طولانی شدن این پروژه نصفه و نیمه که دیگر شبیه پیرمردها از تک و تاب افتاده آنقدر شور شده که صدای شورای شهر پنجم را هم در آورد.

,

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی شورا با انتقاد از برگزاری نمایشگاه ها در مجموعه مصلای تهران با وجود مجتمع نمایشگاهی خواستار این شد که دولت دوازدهم توجه جدی و لازم را برای انجام این امر داشته باشد. وی همچین از طولانی شدن تکمیل مصلای تهران انتقاد کرد.

,

 

,

تاریخچه ساخت مصلا

, تاریخچه ساخت مصلا,

از سال 61 که آیت الله هاشمی رفسنجانی طرح ساخت مجموعه ای بزرگ تحت عنوان مصلای تهران را مطرح کرد، طرح‌های مختلفی و زمین‌های فراوانی برای ساخت آن مطرح شد که در نهایت تصمیم برآن شد تا در اراضی عباس آباد این مجموعه ساخته شود.

,

دلیل اصلی ساخت این مجموعه ساخت محلی برای برگزاری مناسب نمازجمعه بود. در آن زمان آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نامه‌ای به امام خمینی نوشتند: «استدعا دارد اجازه فرمایید به مقدار یک میلیون متر مربع از اراضی مزبور در حد فاصل خیابان شهید بهشتی به سمت شمال، که قسمت اعظم آن نیز با موافقت شهرداری محصور گردید و در اختیار مصلا است به ساختمان مصلا و تا حد لازم در محور قبله از شمال آن برای سایر مرافق اختصاص یابد.» که مرحوم امام با شرایطی با ساخت این بنا موافقت کردند.

,

, ,

در نهایت در سال ۶۵ طرح استاد پرویز مویدعهد تأیید رئیس‌جمهور شد و با چند شرکت مشاور وارد مذاکره شدند که به نتیجه مطلوب نرسید.

,

در سال ۱۳۶۹ با تعیین گروه جدیدی از مهندسین، مجدداً به بازنگری طرح‌های مختلف ارائه شده قبلی پرداخته شد و در نهایت جزوه‌ای پیرامون طرح‌های ارائه شده در مسابقه، تهیه و به استحضار رهبر انقلاب رسانده شد که در نهایت طرح مؤید عهد مورد تأیید مجدد قرار گرفت.

,

براساس طراحی این معمار برجسته ایرانی در طراحی معماری مصلی از اعداد طلایی استفاده شده است. این بنا دارای ۱۴ گلدسته، ۱۲ صحن و ۵ ورودی است و ارتفاع ایوان بزرگ ۷۲ متر و ارتفاع گنبد شبستان اصلی ۶۳ متر و از بزرگترین گنبدهای جهان اسلام است.

,

هسته مرکزی مجتمع بزرگ مصلّای امام خمینی در ۲۰۴هکتار از اراضی عباس‌آباد در زمینی به وسعت ۶۵ هکتار که از شمال به بزرگراه رسالت، از جنوب به خیابان شهید بهشتی خیابان عباس‌آباد، از شرق به خیابان شهید قنبرزاده و از غرب به بزرگراه شهید مدرس محدود است، در حال احداث است.

,

 

,

حکایت همچنان باقیست...

, حکایت همچنان باقیست...,

امام خمینی (ره) در پاسخ به نامه درخواست آیت الله هاشمی تاکید کردند که "سادگی مصلی باید یادآور سادگی محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد؛ و شدیداً از زرق و برق ساختمان‌های مساجد اسلام آمریکایی جلوگیری شود."

,

درخواستی که با رجوع به تاریخچه این پروژه و در فرآیند ساخت کنار گذاشته شد و ساخت این مجموعه با هزینه های فراوانی پیش رفت.

,

درست 20 سال پس از شروع پروژه و در سال ۱۳۹۰ و صرف هزینه هنگفتی در حدود ۳۵۰ میلیارد تومان بنابراعلام مجری وقت پروژه، اعلام شد که در صورت تامین بودجه ۸۵۰ میلیارد تومانی میتوان این پروژه را ظرف مدت پنج سال آینده به پایان رساند. وعده ای که با گذشت 3 سال از پایان آن موعد تعیین شده هنوز محقق نشده است.

,

شاید مقایسه پروژه ساخت مصلای تهران با مسجد شیخ زاید که بعد از مسجد النبی و مسجد الحرام بزرگترین مسجد جهان اسلام است جالب توجه باشد. این مسجد ظرف با زیربنای حدود چهل هزار مترمربع یعنی یک دهم زیربنای تعیین شده برای مصلای تهران و تنها ۱۰ سال و با صرف هزینه ۷۰۰ میلیارد تومان ساخته شد.

,

حالا باید منتظر ماند و دید که در فصل جدید توافقات مدیریت شهری و دولت دوازدهم آیا تغییری در روند ساختت و ااتمام این پروژه رخ خواهد داد یا نه؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه