اخبار داغ

در 6 شهر اعمال می‌شود؛

ممنوعیت ساخت و ساز در حریم گسل‌ها/ ساختمان‌های لرزان تهران تخلیه می‌شوند

ممنوعیت ساخت و ساز در حریم گسل‌ها/ ساختمان‌های لرزان تهران تخلیه می‌شوند
حریم گسل‌ها در کشور مشخص و به زودی ممنوعیت ساخت وساز ساختمان‌های مهم در حریم گسل‌ها ابلاغ می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی بیت اللهی مدیر بخش مرکز زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: حریم گسل‌ها در ۶ شهر تهران، تبریز، مشهد، کرج، کرمان و زنجان مشخص شده است و به زودی ابلاغیه قانونی مبنی بر ممنوعیت ساخت وساز ساختمان‌های مهم در حریم گسل‌ها ابلاغ می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی بیان کرد: با همکاری مجلس بند ۱ ماده ۶۰ قانون ۵ ساله توسعه ششم مصوب شد تا حریم گسل‌های شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر مشخص شود.

,

وی ادامه داد: در شهر تهران ۱۶ بیمارستان و مرکز درمانی، ۱۰۰ برج بالای ۱۲ طبقه و چندین ایستگاه اتش نشانی بر روی حریم گسل ساخته شده است که شناسایی و به دستگاه‌ها اعلام شده است.

,

بیت اللهی گفت: بیمارستان‌ها جزء ساختمان‌های خطر ساز نیستند، اما باید در اولویت مقاوم سازی قرار گیرد باید اقدام مهم برای ساختمان‌های خطر ساز صورت گیرد و اگر ساختمانی خطرساز وجود دارد باید تخریب شود.

,

وی همچنین درباره افزایش فرونشست‌ها در کشور نسبت به میانگین جهانی گفت: برطبق اخرین برداشت‌های میدانی در جنوب شهر تهران بیشترین فرو نشست‌ها را شاهد بودیم بطوری که سالانه ۲۴ سانتی متر فرو نشست داریم.

,

وی ادامه داد: فرونشست‌ها در جنوب تهران بیش از میانگین جهانی است یعنی در حد بحران است و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود. به طور مثال در جوامع اروپایی فرو نشست زمین سالانه ۴ سانتی متر است بدلیل تغییرات ایجاد شده در ابنیه‌ها و لوله‌های فاضلاب برای ان‌ها بسیار حائز اهمیت است.

,

وی بیان کرد: اگر سالانه ۲۴ سانت فرونشست را در کشور در نظر بگیریم در طول ۱۰ سال این رقم به ۲.۵ متر می‌رسد و این باعث تغییرات عمده‌ای در راه آهن، فاضلاب ساختمان‌ها، خیابان‌ها و سطح شهر می‌شود.

,

مدیر بخش مرکز زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در شهر تهران حدود ۳۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد گفت: یکی از دلایل فرونشست‌ها در جنوب شهر تهران برداشت بی رویه از آب‌های زیر زمینی و حفره چاه‌های غیر مجاز است.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه