اخبار داغ

نمایشگاه فرش؛ 8 سال در قُرُق یک غیر بومی؛

اعتراض به نمایشگاهی که بوی رانت می دهد/ وقتی که مسئولین کردستان به جنگ با رونق تولید می روند!

اعتراض به نمایشگاهی که بوی رانت می دهد/ وقتی که مسئولین کردستان به جنگ با رونق تولید می روند!
جمعی از فروشندگان فرش دستباف در سنندج با تجمع مقابل نمایشگاه فرش، اعتراض خود را نسبت به نمایشگاه های بی ضابطه در سطح این شهر اعلام کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل کردتودی سال رونق تولید، شعاری که نشان از اقتدار ملت در راه خود کفایی کشوراست. بی شک رونق تولیدات داخلی و حمایت از واحدهای تولیدی در کشور می تواند وابستگی به اقتصاد نفتی را کاهش دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

فرش از جمله کالاهایی است که می تواند به عنوان یک کالای صادراتی غیرنفتی تلقی شود چرا که هنوز جایگاه و ارزش خود را در بازار کشورهای همسایه حفظ کرده است.

,

فرش ایران از جمله کالاهایی است که در تمام جهان شناخته شده و از دید صاحب نظران تا کنون هیچ کشوری نتوانسته فرشی به کیفیت و مرغوبیت فرش ایران تولید کند، در این میان  فرش های دستباف که حکایت از بافت تارو پودهایی رنگی در لابه لای دستان توانمند و هنرمندانه زنان و مردان این مرز و بوم دارد زبانزد جهانیان است.

,

 

,

, ,


فرشی نفیس دیار کردستان به چشم مسئولین دیده نمی شود

,
, فرشی نفیس دیار کردستان به چشم مسئولین دیده نمی شود, فرشی نفیس دیار کردستان به چشم مسئولین دیده نمی شود,

و اینجا در غرب ایران، فرش نفیسی از دیار کردستان با سابقه ای دیرینه در میان مردم روستا و شهر که به نوعی عروس صنایع دستی درمیان انواع این محصولات محسوب می شود، خودنمایی می کند.

,

 تنوع در طرح و بافت رنگ و نقش فرش کردستان چنان نمایان است که در آثار فولکلور شاعران و ترانه سرایان این دیار به خوبی آشکار است و بخشی از هویت تاریخی مردم کردستان را نشان می دهد.

,

با وجود اینکه سال های طولانی از تولید فرش در کردستان می گذرد اما نقش و نگارهای این هنر در حال کمرنگ شدن است و از هیاهویی که قبلا دربازار آصف فرش فروشان سنندج به چشم می خورد، دیگر خبری نیست.

,

چند روزی است بنرهای رنگارنگی در هر نقطه ای از سطح شهر سنندج مبنی بر برگزاری نمایشگاه فرش دستباف در شهر سنندج دایر گردیده و خبر از برگزاری فرش و تابلو فرش یک نفر از یکی از شهرهای شمالغرب ایران را می دهد و این در حالی است که برای فرش فروشان کردستان که فرش این استان زبانزد خاص و عام بوده و دارای شهرت جهانی است این چنین نمایشگاه هایی برپا نشده است.

,

اتحادیه فرش فروشان دستباف شهر سنندج و جمعی از فرش فروشان استان کردستان صبح روز گذشته با حضور در این نمایشگاه اجازه فعالیت به آنها را ندادند و با تجمع مقابل این نمایشگاه از عدم حمایت مدیران استانی از رونق تولید داخلی اعتراض کردند.

,

آنها بر لطمات شدید این نمایشگاه ها در سطح شهر سنندج بر صنف فروشندگان فرش تاکید کردند که در شرایط دشوار کنونی بازار، موجب رکود مضاعف در این صنف می شود.

,

 

,

, ,


مدیران استانی رغبتی برای حمایت از تولید داخلی ندارند!

,
, مدیران استانی رغبتی برای حمایت از تولید داخلی ندارند!, مدیران استانی رغبتی برای حمایت از تولید داخلی ندارند!,

حبیبی رئیس اتحادیه فرش فروشان دستباف شهر سنندج در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: اعتراض ما فرش فروشان به نمایندگی از هزاران بافنده و فرش فروش در استان کردستان به خاطر این است که چطور یک فرد غیر بومی 8 سال پی در پی و در پوشش مدیران استان کردستان نمایشگاه بزرگ اختصاصی فردی را برگزار می کند و این امکان چرا برای اتحادیه های فرش فروشان در استان کردستان فراهم نیست؟!

,  کردتودی,

وی گفت: مگر آسمان کردستان با سایر شهرهای دیگر چه فرقی دارد که این فرد با رانت خواری و نفوذ در مدیران استانی تنها یک نمایشگاه اختصاصی که " بر خلاف حقوق مصرف کننده است"  را برگزار کند و مردم استان از ظرفیت و توان بافنده های  داخلی خود استان بی خبر باشند.

,

به گفته وی اتحادیه فروشندگان فرش دستباف سنندج نسبت به این رویه معترض است اما متولیان اماکن یادشده بی توجه به انذارها و هشدارها اقدام به برگزاری این نمایشگاه ها می کنند که حاصلی جز از بین رفتن اعتماد شهروندان به دستبافته های دیار کردستان و تخریب بازار هزاران تولید کننده بومی که با رنج و مشقت و نبود بیمه از طریق فرش بافی امرار معاش می کنند، نخواهد داشت.

,

حبیبی خاطر نشان کرد: تولید فرش در استان کردستان یک برند جهانی است و هر کسی باید در تخصص خود وارد این حوزه شود چرا  یک مدیر ارشد استانی باید در این حوزه دخالت کند در حالی که وظیفه ی او حمایت از تولید کننده داخلی و ساسیت گذاری و برنامه ریزی برای رونق تولید استان است، و متولیان این مراکز به راحتی با در اختیار قرار دادن فضای نمایشگاهی خود موجب خسران فروشندگان فرش و نیز خریداران می شوند.

,

وی گفت: جای سوال است که چرا صنعت، معدن و تجارت استان  کردستان در سال رونق تولید آنچنان به بومی‌ترین صنعت کشور توجه ندارد و عده ای از طرق رانت به یک فرد خاص اجازه فعالیت در استان را می دهند اما به چند هزار نفر بافنده و فرش فروش در استان کردستان بی توجه هستند! و آیا این فرضیه و این شائبه استنباط نمی شود که برخی افراد در حال جمع آوری سرمایه های کلان انتخابات مجلس و ریاست جمهوری هستند؟!

,

 وی گفت: استفاده از فرش دستباف مزیت‌های بسیاری همچون رونق تولید، رونق کسب‌وکار، ارزش افزوده، سلامت فردی و جسمی و رونق کسب‌وکارهای مرتبط با تولید فرش را به همراه دارد که اگر همین روال و روند فعلی ادامه یابد اکثر فعالان این بازار از حوزه تولید و عرضه فرش دستباف خارج خواهند شد و بافندگان استان کردستان به خیل عظیم بیکاران کردستان اضافه خواهند شد.

,

 

,

, ,


سخنان متناقض مدیران در حرف و عمل 

,
, سخنان متناقض مدیران در حرف و عمل , سخنان متناقض مدیران در حرف و عمل ,


این در حالی است که بختیار خلیقی معاون امور بازرگانی، توسعه و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفته بود: در استان کردستان صادرکننده قوی در بحث فرش نداریم و فقط کسانی به صورت مقطعی در این حوزه ورود پیدا کرده اند.

,
,

خلیقی اظهار داشت: در بحث فرش دستباف بخش خصوصی ما خیلی قوی نشده است و برای توسعه آن ورود بخش خصوصی و سرمایه کافی از الزامات لازم در این حوزه است.

,

وی بیان کرد: حدود 90 درصد تولیدات فرش دستباف کشور باید صادر شود که از این میزان حدود 40 درصد آن به بازار آمریکا صادر می شد اما الان به سبب تحریم ها این بازار از بین رفته است، به همین دلیل باید به فکر بازارهای دیگری باشیم.

,

وی خاطرنشان کرد: وقتی ما بازارهای جهانی را از دست دادیم مجبور شدیم به بازارهای داخلی روی بیاوریم اما بخش زیادی از مصرف کننده های داخلی ما توان اقتصادی ندارند و همچنین تغییر روند ساختار زندگی و مسائل مدگرایی نیز تاثیر بسزایی در روند کاهش تمایلات به فرش دستباف داشته است .

,

وی در پایان گفت: توجه به اشتغال پایدار از طریق فرش دستباف به عنوان مزیت نسبی برای استان، ایجاد بازار مستمر با معرفی عرضه کننده و مصرف کنندگان به یکدیگر، رقابتی کردن تولیدات داخل و خارج از استان، معرفی دستاوردهای نوین در عرصه طراحی،  تولید و بازاریابی فرش دستباف و شناخت سلایق مشتری از موارد مورد توجه مسئولان استان است و برآنیم که بتوانیم مشکلات بازار فرش را کاهش دهیم.

,

آیا برای برگزاری نمایشگاه تولیدات سایر استان ها " رانت" در میان است؟

, آیا برای برگزاری نمایشگاه تولیدات سایر استان ها " رانت" در میان است؟,

هر چند گفتن این چنین حرف هایی از زبان مسئولین راحت تر از عمل کردن به آن است اما متاسفانه روی آوردن به بازارهای داخلی برای فرش فروشان کردستان فراهم نشده است و امیدواریم مدیران داخلی استان در سالی که به رونق تولید نامگذاری شده است تولیدات داخل استان های دیگر را به خاطر " رانت " به تولیدات داخلی استان ترجیح ندهند.

,

سخن آخر ...!

, سخن آخر ...!,

 اکنون حدود 60 هزار بافنده فعال در سطح استان کردستان بصورت میانگین سالانه 160 هزار فرش در کردستان تولید می‌کنند و آیا این نوع رفتارهای مسؤولان استان، ظلم و خیانت به این 60 هزار بافنده نیست؟!

,

 از تولیدکنندگان فرش دستباف و تولیدات داخلی آنان حمایت کنند چراکه باتوجه به ظرفیت‌هایی که دارند می‌توانند در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی جوانان استان نقش تأثیرگذاری داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه