اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

قدرت تولید نفت در عربستان نصف شده است/ به کارگیری تاکتیک جنگ روانی توسط آمریکا برای ثبات قیمت نفت

قدرت تولید نفت در عربستان نصف شده است/ به کارگیری تاکتیک جنگ روانی توسط آمریکا برای ثبات قیمت نفت
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: این امکان وجود دارد که در صورت عدم جبران صادرات نفت، آمریکا و عربستان با استفاده از تاکتیک جنگ روانی، تامین نفت را به جامعه جهانی القا کرده و مانع بالا رفتن قیمت آن شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابراهیم رزاقی، کارشناس مسائل اقتصادی در ارتباط با هدف قرار دادن شرکت ملی نفت عربستان سعودی (آرامکو) توسط موشک‌های یمنی و تاثیر آن بر بازار جهانی نفت به خبرنگار راه آرمان گفت: تلاطم بازار جهانی نفت بستگی به قدرت جبران خسارات توسط دولت عربستان و آمریکا دارد چرا که در حال حاضر آمریکا بزرگ ترین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد بنابراین جبران خسارت وابسته به شدت تخریب است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد وسعت خرابی در آرامکو مشخص نیست. گرچه بر اساس اعلام رسانه ها قدرت تولید نفت در عربستان نصف شده است، عربستان سعودی روزانه 700 هزار بشکه نفت صادر می کند و پیش بینی می شود این مقدار به 350 هزار بشکه در روز برسد.

,

رزاقی افزود: بنابراین اگر آمریکا و عربستان از ذخایر نفت خود برای ثبات بازار استفاده کنند، قطعا مشکل چندانی رخ نمی دهد، البته این امکان وجود دارد که به واسطه شدت آسیب نتوانند آن را جبران کنند که در این صورت قیمت نفت بالا می رود.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: این امکان وجود دارد که در صورت عدم جبران صادرات نفت، آمریکا و عربستان با استفاده از تاکتیک جنگ روانی، تامین نفت را به جامعه جهانی القا کرده و مانع بالا رفتن قیمت آن شوند.

,

وی یادآور شد: زمانی که در بازار تلاطم ایجاد می شود و عرضه مناسب با تقاضا نیست سرمایه های موجود در فعالیت های دیگر را برای خرید نفت مورد استفاده قرار می دهند، لازم به ذکر است که استفاده از این راهکار به سادگی امکان پذیر نیست.

,

رزاقی مطرح کرد: در این خصوص سازمان هایی فعالیت می کنند که به واسطه خرید ذخایر امکان پذیر و استفاده از آن ها عرضه برای مصارف معمولی را در حالت تعادل نگه می دارند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: در این صورت عرضه نفت به شدت کاهش پیدا کرده و قیمت ها بالا می رود، به عنوان مثال در ارتباط با عدم صادرات نفت ایران و تاثیر آن بر بازار جهانی پیش بینی شده بود که قیمت نفت به بیش از 100 سنت خواهد رسید در صورتی که قیمت کنونی نفت 62 سنت است.

,

بهای یک بشکه نفت کمتر از یک بطری آب معدنی در بازار جهانی!

, بهای یک بشکه نفت کمتر از یک بطری آب معدنی در بازار جهانی!,

وی بیان داشت: نفت در حال حاضر با قیمت بسیار کمی به فروش می رسد و می توان گفت قیمت آن از یک بطری آب معدنی کمتر است، این قانون دستگاه جهانی مواد اولیه است که متاسفانه ایران هم با عضویت در آن قوانین را پذیرفته است.

,

رزاقی تاکید کرد: با استثنا قرار دادن کشورهای صنعتی، سایر کشورها معمولا یک ماده اولیه دارند، لازم به ذکر است آمریکا با داشتن ذخایر عظیم نفت به علت مصرف زیادی که دارد باید نفت وارد کند در صورتی که کشورهای صنعتی خرید مواد اولیه را به گونه ای مدیریت می کنند که ارزان باشد.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: در ارتباط  با کشورهای در حال توسعه ای همچون ایران به دنبال عدم تبدیل مواد اولیه به محصول نهایی، خام فروشی ارزان صورت می گیرد که سبب متضرر شدن اقتصاد می شود.

,

وی با بیان اینکه خام فروشی تنها مختص نفت نیست تصریح کرد: محصولات کشاورزی همچون زعفران به صورت فله ای با قیمت ارزان صادر می شوند، در صورتی که تبدیل محصولات کشاورزی می تواند باعث بالا رفتن ارزش افزوده و اشتغال زایی شود.

,

حرکت کشورهای جهان سوم به سمت تولید فرآورده‌های نفتی امکان بقای کشورهای صنعتی را سخت می‌کند

, حرکت کشورهای جهان سوم به سمت تولید فرآورده‌های نفتی امکان بقای کشورهای صنعتی را سخت می‌کند,

رزاقی اذعان داشت: در صورتی که کشورها مواد اولیه خود را به محصولات نهایی تبدیل کنند عملا امکان بقای کشورهای صنعتی وجود ندارد چرا که مواد اولیه ای برای تامین محصولات خود ندارند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها بر تولید فرآورده های نفتی و جلوگیری از خام فروشی آن تاکید کردند اما مسئولان اجرایی تکیه بر فروش نفت خام دارند.

,

وی ادامه داد: 30 سال است که اقتصاد ما از دفاع مقدس دور شده است در حالیکه توان ایجاد استقلال در زمینه های مختلف و پتروشیمی وجود دارد، همچنان مسئولان تکیه بر اقتصادی وابسته دارند.

,

رزاقی بیان کرد: سپاه توانایی تولید، استخراج و تبدیل نفت خام به فرآورده های نفتی را دارد اما جای سوال است که چرا مسئولان ما اختیار کافی در جهت حرکت به سمت صنعتی شدن را به سپاه نمی دهند.

,

گردش اقتصاد حول محور سرمایه‌داری وابسته مانعی برای صنعتی شدن ایران

, گردش اقتصاد حول محور سرمایه‌داری وابسته مانعی برای صنعتی شدن ایران,

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: در حال حاضر اقتصاد ما حول محور سرمایه داری وابسته در حرکت است و این امر خلاف قانون اساسی کشور است، در واقع  مسئولان با گزینش آن بر خلاف استقلال کشور فعالیت می کند.

,

وی افزود: می توان گفت به ازای هر میلیون تن مواد اولیه ای که صادر می شود، در صورت به کارگیری در داخل کشور 250 هزار شغل ایجاد خواهد شد.

,

رزاقی تاکید کرد: به واسطه تولید محصولات نهایی می توانیم به کشوری تبدیل شویم که صادر کننده محصولاتی غیر وابسته به نفت و پتروشیمی است، مواد پروتئینی برای دام، لوازم آرایشی و انواع رنگ ها شامل این محصولات می شوند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی  ابراز داشت: از ابتدای انقلاب تاکنون بارها و بارها بر حرکت به سمت تولید فرآورده های نفتی تاکید شده اما توسط مسئولان نادیده گرفته شده است و از دیدگاه من عمدی است چرا که دولت مردان به دنبال تحمیل سیاست های خود به مردم هستند.

,

وی عنوان کرد: ایران دارای منابع عظیمی از امکانات بالقوه است در حالیکه فعلیت آن به واسطه سپاه، صنایع هسته ای و وزارت دفاع ایجاد شده و در صورت به کارگیری نیروهای جهادی در چند سال آینده ایرانی صنعتی به وجود می آید.

,

رزاقی در پایان گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم 300 میلیون میلیارد دلار نفت صادر شده است و بر طبق ضوابط بین المللی بین 75 تا 100 میلیون شغل به ازای این صادرات باید به وجود می آمد در حالیکه مشاغل ایجاد شده با ورشکستگی کارخانه ها و بیکاری کارگران تقریبا برابر است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه