اخبار داغ

جاده هایی که جز مهاجرت دادن از روستا کارایی دیگری ندارند!

جاده هایی که جز مهاجرت دادن از روستا کارایی دیگری ندارند!
بی توجهی در خدمات رسانی به روستائیان و وضعیت نامناسب جاده ای باعث نگرانی و مهاجرت مردم روستاهای دهگلان به شهر شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، از آنجایی که برخورداری از حداقل امکانات رفاهی و خدمات عمومی بر اساس اصول قانون اساسی حق مسلم همه اقشار کشور از جمله روستائیان است و محرومیت از امکانات عمومی همواره یکی از مهمترین موارد دافعه روستایی و بروز مهاجرت و جابجایی جمعیتی است و ارائه خدمات عمومی و امکانات زیربنایی در نقاط روستایی نیازمند طراحی و تدوین برنامه ای با اهداف مشخص است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

با توجه به اینکه توسعه آسفالت جاده های روستایی نقش مهمی در شکوفایی منطقه دارد اغلب مسیر ارتباطی منطقه خاکی و تردد در این جاده ها بسیار سخت و دشوار است و وضعیت راه های ارتباطی روستانشینان با شهر بسیار نامناسب است که فراهم نبودن زیرساخت های توسعه تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی در کاهش عقب ماندگی روستاها دارد.

,

عمده مشکلات روستاهای دهگلان وضعیت بد جاده ای است که از آن گله مند هستند زیرا جاده های خاکی پس از بارش از گل و لای انباشته شده و تردد مردم را سخت می کند.

,

بحث راه و توجه به حمل و نقل جاده ای از مهم ترین نیازهای روستاییان شهرستان دهگلان است و به عنوان یکی از زیرساخت های مهم در توسعه شهرستان محسوب می شود و این مساله برای روستاییان و تولیدکنندگان محصولات دامی و کشاورزی برای عرضه محصولات خود به بازار و مراکز فروش از ضرورت بسیاری برخوردار است.

,

روستای چخماقدره از توابع بخش مرکزی شهرستان دهگلان با جمعیت 70 خانوار از روستاهای حاصلخیز و دارای کشاورزی مستعد و دامداری می باشد که به علت نامناسب بودن جاده ارتباطی و نبود امکانات رفاهی قریب به 30 خانوار این روستا به شهر مهاجرت نموده اند.

,

 این روزها بی توجهی به مردم روستا قطعا زمینه مهاجرت به شهرها را دو چندان کرده و باعث شده که مردم کشاورز و دامدار در حاشیه شهر به شغل کاذب روی آورند و شغل اصلی خود که همان دامداری و کشاروزی است را رها کنند.

,

با توجه به اهمیت موضوع، خبرنگار ما به میان مردم روستای چخماقدره رفته تا نظر و دیدگاه آنان را در این زمینه جویا شود.

,

صدیق احمدی عضور شورای روستای چخماقدره در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات روستا اظهار داشت: این روستا تا دسترسی به جاده آسفالته 10 کیلومتر فاصله دارد که جاده کاملا خاکی و در فصل بارندگی گل و لای و تردد در آن بسیار مشکل است.

,

وی در ادامه گفت: آسفالت راه های روستایی از مطالبات به حق مردم روستاها است زیرا راه ارتباطی، زیربنای توسعه و عمران و آبادانی هر منطقه است و روستاها با اجرای طرح های راهسازی رونق خاصی می گیرند.

,

احمدی با اشاره به نبود اعتبار برای عمران روستا گفت: تاکنون طرح هادی در روستای چخماقدره اجرا نشده و دلیل آن عدم پرداخت اعتبار به روستاهای کم جمعیت بوده است.

,

عضو شورای اسلامی روستای چخماقدره گفت: خانوادهایی که در این روستا از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می کردند اکثر آنان در شهر به شغلهای کاذب روی آورده اند و اگر مشکل جاده نبود مردم مجبور به مهاجرت نمی شدند.

,

وی ضمن درخواست از مسئولان خواستار تخصیص اعتبار برای اجرای طرح هادی روستا شد.

,

نبود راه ارتباطی مناسب باعث مهاجرت بیش از 30 خانوار روستا به شهر شده است

,

ابراهیم طاهریان رئیس و عضو شورای اسلامی روستای چخماقدره در ادامه با بیان اینکه نگرانی عمده مردم این روستا مشکل جاده است، گفت: در حال حاضر 70 خانوار در روستا سکونت دارند و در فصل کشاورزی روستا به 100 خانوار می رسد.

,

وی با اشاره به محرومیت این روستا در همه زمینه ها گفت: روستای چخماقدره از نظر بهداشت و درمان زیر نظر خانه بهداشت روستای بهمن آباد است که تردد برای ما به روستای بهمن آباد و سیس مشکل است.

,

طاهریان در زمینه آب شرب گفت: در حال حاضر مشکل آب شرب نداریم و در فصل بهار و تابستان با کم آبی مواجه هستیم با توجه به حفر چاه آب شرب در روستای کرگ آباد برای این دو روستا مشکل آب شرب نیز رفع شده است.

,

 بهرام طاهریان دهیار روستا نیز دیگر مشکلات اساسی این روستا را ضعیف بودن آنتن دهی تلفن همراه و نبود شبکه تلویزیون عنوان کرد و گفت: تنها دو شبکه تلویزیون در روستا وجود دارد.

,

طاهریان گفت: روستای چخماقدره از ظرفیت های بی بدیلی در دامداری و کشاورزی برخوردار است از اینرو می طلبد مسئولان به زیر ساخت های اساسی همچون راه مواصلاتی توجهی ویژه داشته باشند.

,

وضعیت نامناسب مدرسه روستا

, وضعیت نامناسب مدرسه روستا,

وی افزود: فضاهای آموزشی تأثیر مثبتی بر آموزش و یادگیری دانش‌آموزان دارند به همین سبب باید علاوه بر مقاوم بودن در برابر بلایای طبیعی و انسانی به لحاظ معماری و وسایل آموزشی نیز مجهز باشند؛ زیرا با توجه به زلزله  سال گذشته در کرمانشاه مدرسه روستا هم دچار آسب شد نیاز است تا به نوسازی و مقاوم‌سازی این مکان‌ها توجه ویژه‌ای شود.

,

حرف آخر اعضای شورای روستای چخماقدره

, حرف آخر اعضای شورای روستای چخماقدره,

درخواست ما از مسئولین این است که به مردم روستاها بیشتر توجه کنند و با خدمات دهی به روستاها مانع مهاجرت آنان به شهرها شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه