اخبار داغ

تراژدی ادامه دار اعتیاد؛

مسئولان در خواب، جوانان در دام/ قانونی برای جلوگیری از عرضه تنباکو و ناس تدوین نشده است!

مسئولان در خواب، جوانان در دام/ قانونی برای جلوگیری از عرضه تنباکو و ناس تدوین نشده است!
کلیه مسئولین حوزه های سلامت، بهداشت و فرهنگی و نظامی بر این عقیده هستند که در حال حاضر متولی امری برای اعمال قانون جهت جلوگیری از توزیع مواد دخانی وجود ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ روزی از به میان آمدن بساط قلیان ها گفتیم و گزارش تهیه کردیم مبنی بر اینکه زمینه اعتیاد برای جوانان خواهد شد اما مگر گوش مسئولان در این رابطه بدهکار بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

با هر نهادی که تماس گرفتیم و دغدغه خود را بازگو کردیم هر کدام به طریقی پاسخ ما را دادند به این شکل که مسئولان سلامت در علوم پزشکی گفتند قلیان نمی تواند زیاد مهم باشد و زمینه برای اعتیاد نیست و تنها این امر مربوط به ما نمی شود، از مسئولان فرهنگی و شهرداری ها خواستیم از استفاده قلیان در اماکن عمومی و پارک ها جلوگیری کنند باز بهانه ای دیگر آوردند و در آخر هم نیروی انتظامی بیان کرد: که این امر تنها مربوط به ما نمی شود و دراین رابطه هنوز برای نیروی انتظامی قانونی تصویب نشده است.

,

تا اینکه مجلسی ها آن را در خانه ملت آزاد اعلام کردند و گفتند اگر جلوی آن را بگیریم جوانان در زیرزمین ها کار دیگر می کنند و امروز فضای شهر در روزهای تعطیل در پارک ها و اماکن عمومی منظره بسیار زشتی به خود گرفته است؛ اگر قبلا یک قلیان در میان افراد خانواده رد و بدل می شد امروز هر هفت نفر عضو خانواده یک قلیان به دست دارند و عصرها و روزهای تعطیل کارشان همین است آیا این پیش زمینه اعتیاد نیست؟ استفاده از تنباکوهای غیر بهداشتی که ممکن است مواد افیونی نیز داخل آن باشد سلامت جوانان را به مخاطره می اندازد.

,

امروز اکثر مغازه های مواد غذایی جای خود را به فروشگاه های توزیع انواع قلیان های فانتزی با زغال ترنج و تنباکو میوه ای داده اند و کسی در این رابطه اقدامی نمی کند و این بی کفایتی و بی مسئولیتی مسئولان امر را می رساند که سلامت جامعه که مهمترین عنصر و جامع هدف است را نادیده گرفته اند.

,

و باید گفت امروز “ناس یا نسوار” نام یک ماده گیاهی اعتیادآوری است که با برگ تنباکو ساخته می‌شود؛ حالت پودری سبزرنگ با بو و طعم بسیار تندی دارد؛ نیز در کنار قلیان و سیگارخودنمایی می کند.

,

این ماده خیلی راحت و با بسته بندی های کوچک در فروشگاه های مواد غذایی و یا توسط دست فروش ها عرضه می شود و متقاضی آن هم اکثرا جوانان هستند.

,

, ,

بازار مظفری یکی از بازارهای روباز کرمان که در انتهای بازار بزرگ قرار گرفته است و محل تردد بسیاری از گردشگران خارجی هم می تواند باشد؛ وقتی به انتهای بازار می رسید می توانید دست فروش هایی را ببینید که بسته های کوچک ناس را به تعداد ۱۰ الی ۲۰ عددی بر روی سبدهای میوه گذاشته و منتظر مشتریان خاص هستند.

,

پسر بچه ای ۱۲ ساله را دیدم که خیلی راحت یکی از بسته ها را برداشت و مبلغی پول در دست فروشنده گذاشت و از آن محل دور شد. به اطراف نگاه کردم کسی از مسئولان مربوطه حضور نداشت انگار توزیع این ماده جرم نیست و هر کسی در هر جایی می تواند اقدام به عرضه آن کند.

,

تعجب مسئولان از فروش آزادانه ماده مخدر ناس

, تعجب مسئولان از فروش آزادانه ماده مخدر ناس,

البته وجود چنین منظره ای درآخر بازار می تواند بسیار زشت و نازیبا باشد ولی باز هم کسی دلسوز نیست. به همین خاطر ابتدا با یکی از مسئولین دانشگاه علوم پزشکی تماس گرفتم وی در جواب تنها پاسخی که داد این بود در حین رفتن به جلسه هستم و این مسئله را از طریق مسئولان مبارزه با مواد مخدر پیگیری کنید.

,

با محمدی انارکی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز تماس گرفتم و موضوع ناس را برایش بیان کردم واینکه در انتهای بازار میتوان آن را به راحتی در معرض دید همگان تهیه کرد خیلی برایش تعجب برانگیز بود و پاسخ داد: سعی می کنم در جلسه بعدی که در پیش داریم این مسئله را حتما مطرح کنم که متولی امری برای آن انتخاب کنیم.

,

احمد یوسفی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان کرمان در این زمینه به خبرنگار ما گفت : سازمان های متولی باید در این زمینه آموزش هایی داشته باشند تا بتوانند اقدام نمایند.

,

مسئول معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان کرمان عنوان کرد: پلیس حلقه آخر است و بحث مقابله ای و اجرای قانون را دارد اگر قانون باشد پلیس ورود کرده و اعمال قانون می کند ولی اینکه بخواهیم ذائقه و اندیشه جوانان را تغییر دهیم و از آنان بخواهیم که وارد مصرف این مواد نشوند کجای این موضوع مربوط به پلیس می شود.

,

یوسفی: لزوم ورود اداره ارشاد و سازمان‌های اجتماعی جهت پیشگیری سوء مصرف مواد دخانی

, یوسفی: لزوم ورود اداره ارشاد و سازمان‌های اجتماعی جهت پیشگیری سوء مصرف مواد دخانی,

احمد یوسفی خاطرنشان کرد: قطعا در حوزه سلامت و سازمان های فرهنگی قانون برای آنان وضع شده و باید ورود کنند و اگر بگویند خلأ قانونی وجود دارد این موضوع درست نیست به هر حال یک موضوع آسیب است و حوزه سلامت، بهداشت و دانشگاه باید به این مسئله ورود و اقدام کنند اگر بر فرهنگ جوانان تاثیر منفی می گذارد باید حوزه های فرهنگی از جمله ارشاد و سازمان های اجتماعی ورود نمایند.

,

وی تصریح کرد: وقتی تقاضا زیاد باشد حتما با روش های مختلفی محصول در اختیار قرار گرفته می شود حتی اگر اقدام پلیسی انجام دهیم و مرزها را هم ببندیم.

,

مسئول معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان کرمان در پایان گفت: صرفا نگاه پلیسی به ماجرا دردی را درمان نمی کند؛ حتما سازمان هایی که طرح، برنامه و اعتبار دارند باید در این حوزه اقدام کنند.

,

خدادای: قانونی برای جلوگیری از عرضه تنباکو و ناس تدوین نشده است

, خدادای: قانونی برای جلوگیری از عرضه تنباکو و ناس تدوین نشده است,

علی خدادادی مسئول کمیسیون خدمات شهری شورای شهر نیز در این رابطه چنین گفت: قانون مرزها را مشخص می کند در این رابطه قانونی وضع نشده که بخواهیم جلوی عرضه تنباکو یا ناس را بگیریم و می دانیم که این مواد از لحاظ بهداشتی مضر هستند و سلامت مردم را به خطر می اندازند ولی در قانون هیچ بخشنامه ای در این رابطه وجود ندارد بنابراین ما باید در چارچوب قانون حرکت کنیم.

,

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در این رابطه خلأ قانونی وجود دارد، افزود: تا به حال هیچ شخص یا نهادی در این زمینه شکایتی نکرده و یا گزارشی ارسال نکرده است.

,

مسئول کمیسیون خدمات شهری شورای شهر عنوان کرد: اگر گزارشی بر این مبنا برای کمیسیون ارسال شود حتما آن را به دادستانی ارجاع داده و مجوز مربوطه را دریافت خواهیم کرد.

,

آری فعلا باید دست روی دست بگذاریم تا قانونی در این زمینه وضع شود و متولی امری پیدا شود و کاری صورت پذیرد تا ….

,

“راه آرمان” همچنان پیگیر این گزارش از حوزه سلامت و دیگر حوزه‌ها خواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه