اخبار داغ

به بهانه سالروز تشکیل نیروهای سه گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

ماموریت‌ها و اهداف تشکیل سپاه چه بود؟/ تشکیل نیرویی قدرتمند برای تحقق اهداف نظام

ماموریت‌ها و اهداف تشکیل سپاه چه بود؟/ تشکیل نیرویی قدرتمند برای تحقق اهداف نظام
با توجه به ماموریت و هدف گذاری های متفاوت ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این ظرفیت سازی در سالهای پس از جنگ به سپاه این توانمندی را بخشید که اهداف تعریف شده خود را در بخش‌های مختلف علوم و فناوری دفاعی و نیز میدان های عمل داخلی و خارجی دنبال کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود نقدی پور؛ صدور فرمان تشکیل نیروهای سه گانه سپاه از سوی امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی به برادر محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران در بیست‌وششم شهریورماه سال ۱۳۶۴ یکی از مهمترین نقاط عطف در تاریخ چهل ساله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حتی در تاریخ تحولات نظامی ایران به شمار می آید. اگرچه از دیدگاه برخی از تحلیلگران و صاحب نظران در آن مقطع ایجاد نیروی سه گانه نظامی دیگر  توجیه پذیر تلقی نمی شد، اما تحولات بعدی و پیامدهای افزایش قدرت مانور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جبهه‌های جنگ و در سالهای بعد در سطح منطقه ای درایت نهفته در این تدبیر راهبردی را به نمایش گذاشت.

در این دوره زمانی تشکیل نیروهای سه گانه سپاه نه تنها مدیریت امور عملیاتی در درون مجموعه سپاه را تسهیل کرد، بلکه به سپاه اعتماد به نفس بیشتر برای انجام عملیاتهای بعدی بخشید و قابلیت های نهفته در میان نیروهای جوان و انقلابی را در زمینه های مختلف آشکار کرد.

علاوه بر این، با توجه به ماموریت و هدف گذاری های متفاوت ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این ظرفیت سازی در سالهای پس از جنگ به سپاه این توانمندی را بخشید که اهداف تعریف شده خود را در بخش‌های مختلف علوم و فناوری دفاعی و نیز میدان های عمل داخلی و خارجی دنبال کند.
 
با توجه به شرایط خاص جمهوری اسلامی ایران و تهدیدات فزاینده‌ای که در چهل سال گذشته از سوی قدرتهای فرامنطقه ای و برخی گروه‌های داخلی و خارجی متوجه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و هویت فراسرزمینی انقلاب اسلامی بوده است، وجود یک نیروی نظامی قدرتمند و در عین حال جامع، که فراتر از اصول کلاسیک حاکم بر یک نیروی نظامی رسمی، قادر به طراحی اقدامات نامتقاران و مقابله با این تهدیدات باشد، امری اجتناب ناپذیر بود.

عمق نگاه راهبردی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و فرماندهان سپاه در ایجاد ظرفیت های لازم برای استقلال عملکرد و تنوع بخشیدن به دایره مقدورات نظامی، در سالهای اخیر که جمهوری اسلامی ایران همزمان با تهدیدات سنتی قدرتهای فرامنطقه ای و تهدید گروه‌های افراطی و تروریستی در خارج از ایران مواجه بوده است، خود را نشان می دهد.

در این سالها قدرت مانور گسترده سپاه به لحاظ عملیاتی و تعهد و انعطاف پذیری آن، مهمترین و کارآمدترین ابزار برای مقابله با این تهدیدها بوده است. به یُمن این تصمیم مبارک امروز ظرفیت ها و قابلیت های نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حدی است که نه تنها قادر به تضمین امنیت برای جمهوری اسلامی ایران بلکه برای کل منطقه است.

علاوه بر این، در سطح منطقه ای این قابلیت ها مهمترین عامل بازدارنده در مقابل اقدامات تنش آفرین و بی ثبات کننده برخی قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای بوده است. حتی ایالات متحده امریکا به عنوان بزرگترین قدرت نظامی جهان، در محاسبات راهبردی خود برای مداخله در امور منطقه آسیای جنوب غربی ناگزیر به درنظر گرفتن این توانمندی ها در تمامی عرصه های هوایی، دریایی و زمینی است.

۳۴ سال پس از این تصمیم راهبردی، به برکت خون شهدا و پایمردی و رهبری داهیانه حضرت آیت الله خامنه ای، امروز سپاه پاسداران مستقل ترین، کارآمدترین و قدرتمندترین نیروی نظامی در سطح منطقه به شمار می آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه