اخبار داغ

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی مطرح کرد؛

«باغ ویلاها»، رکورددار حفر چاه‌های غیرمجاز در استان/ ۵۲ درصد حجم مخازن سدهای خراسان رضوی پر است

«باغ ویلاها»، رکورددار حفر چاه‌های غیرمجاز در استان/ ۵۲ درصد حجم مخازن سدهای خراسان رضوی پر است
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه بسیاری از چاه‌های غیرمجاز این استان در «باغ ویلاها» ایجاد می‌شود، گفت: در قالب «طرح تعادل بخشی» از سال ۹۲ تاکنون ۱۰ هزار و ۳۷۰ حلقه چاه غیرمجاز در خراسان رضوی مسدود شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ کاظم جم شب گذشته در نشست خبری با خبرنگاران شهرستان سرخس با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مهار آب‌های مرزی اظهار کرد: یکی از پروژه‌های مهم آب منطقه‌ای خراسان رضوی، احداث سد شوریجه در شهرستان سرخس است که می‌تواند طرح مهار آب‌های مرزی را محقق کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

اعتبار سال گذشته سد شوریجه سرخس محقق نشد

, اعتبار سال گذشته سد شوریجه سرخس محقق نشد,

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در پاسخ به سؤال خبرنگار صبح توس مبنی بر اینکه آیا هم‌اکنون کارگاه سد شوریجه فعال است یا خیر؟ تصریح کرد: هم‌اکنون بخش‌هایی از کارگاه سد شوریجه فعال است، هر چند سال گذشته اعتباری که برای این سد در نظر گرفته شده بود، محقق نشد.

,

وی اضافه کرد: رویکرد آب منطقه‌ای در بحث بهره‌برداری از منابع آبی استان، ایجاد اشتغال و جلوگیری از معضل مهاجرت است، به همین دلیل احداث سد شوریجه می‌تواند اقتصاد منطقه را متحول کند.

,

سهم خراسان رضوی از آب دریای عمان سالیانه ۸۰ میلیون مترمکعب

, سهم خراسان رضوی از آب دریای عمان سالیانه ۸۰ میلیون مترمکعب,

جم با اشاره به موضوع انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی کشور بیان کرد: افق این طرح تا سال ۱۴۲۰ است و اولین فاز آن در سال ۱۴۰۱ و در استان سیستان و بلوچستان اجرایی می‌شود.

,

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، در فاز اول اجرای این طرح در استان خراسان رضوی که در سال ۱۴۰۳ است، ۸۰ میلیون مترمکعب آب سالیانه وارد استان می‌شود و در نهایت سهم استان در افق این طرح یعنی سال ۱۴۲۰ به سالیانه ۳۳۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

,

خراسان رضوی سالیانه یک میلیارد مترمکعب کسری مخازن آب‌های زیرزمینی دارد

, خراسان رضوی سالیانه یک میلیارد مترمکعب کسری مخازن آب‌های زیرزمینی دارد,

وی در ادامه با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی سالیانه یک میلیارد مترمکعب کسری مخازن آب‌های زیرزمینی دارد، عنوان کرد: در این راستا طرحی با عنوان «همیاران آب» در استان اجرایی شده که تلاش داریم با اجرای این طرح در کل استان تا سال ۱۴۰۵ این کسری را به صفر برسانیم.

,

جم اضافه کرد: همچنین سالیانه ۱۲۰ درصد از آب‌های تجدید پذیر در استان برداشت داریم که این میزان باید به ۷۰ درصد برسد؛ ضمن اینکه استاندارد جهانی برای برداشت آب‌های تجدید پذیر سالیانه ۴۰ درصد است.

,

۵۲ درصد حجم مخازن سدهای خراسان رضوی پر است

, ۵۲ درصد حجم مخازن سدهای خراسان رضوی پر است,

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه هم‌اکنون ۵۲ درصد حجم مخازن سدهای استان پر است، خاطرنشان کرد: حجم کل مخازن سدهای استان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب است که هم‌اکنون ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده داریم.

,

وی افزود: میزان حجم آب سد دوستی سرخس نیز هم‌اکنون ۶۵۱ میلیون مترمکعب یعنی ۵۴ درصد حجم مخزن این سد پر است.

,

بیشتر چاه‌های غیرمجاز در «باغ ویلاهای» استان ایجاد می‌شود

, بیشتر چاه‌های غیرمجاز در «باغ ویلاهای» استان ایجاد می‌شود,

جم در ادامه با اشاره به اینکه چاه‌های غیرمجاز استان ۱۶۵ میلیون مترمکعب سالیانه برداشت آب دارند، بیان کرد: در حال حاضر در استان خراسان رضوی ۱۶ هزار و ۶۲۰ حلقه چاه مجاز داریم و تاکنون ۶ هزار و ۳۱۸ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده است.

,

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه بسیاری از چاه‌های غیرمجاز در «باغ ویلاها» ایجاد می‌شود، افزود:  از سال ۹۲ در قالب «طرح تعادل بخشی» تاکنون ۱۰ هزار و ۳۷۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.

,

وی تصریح کرد: در حال حاضر در محدوده استان خراسان رضوی ۳۷ دشت مطالعاتی داریم که از این میزان ۳۴ دشت ممنوعه است.

,

رفع تصرف ۱۲۰ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌ها در سرخس

, رفع تصرف ۱۲۰ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌ها در سرخس,

در ادامه این نشست محمدرضا عبادی نژاد، رئیس اداره منابع آب شهرستان سرخس با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۲۰ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌‌ها در شهرستان رفع تصرف شد، اظهار کرد: در شش‌ماهه ابتدایی امسال نیز ۳۰ هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها در شهرستان که بیشتر در حوزه رودخانه مرزی تجن بوده، رفع تصرف شده است.

,

عبادی نژاد به انسداد ۶۰ حلقه چاه غیرمجاز در سال گذشته در این شهرستان اشاره و تصریح کرد: با انسداد این چاه‌ها سالیانه ۵ میلیون مترمکعب در دشت ممنوعه سرخس صرفه‌جویی صورت گرفته است؛ همچنین امسال هم انسداد ۶۰ حلقه چاه غیرمجاز را در دستور کار قرار دادیم و تاکنون ۱۴ حلقه چاه با صرفه‌جویی یک‌میلیون مترمکعبی پر شده است.

,

وی با اشاره به تخصیص ۴۰ میلیون مترمکعب آب به کشاورزان سرخسی از سد دوستی در سال جاری عنوان کرد: از ابتدای خردادماه امسال تاکنون از این مقدار ۳۲ میلیون مترمکعب بین تعاونی‌های آب بران و تشکل‌های کشاورزی توزیع شده و تا بیستم مهرماه سال جاری مابقی حق آبه توزیع می‌شود.

,

رئیس اداره منابع آب شهرستان سرخس به وجود ۲۵۰ حلقه چاه مجاز در این شهرستان اشاره کرد و افزود: از این میزان، ۲۴۰ حلقه چاه مجاز مجهز به کنتورهای هوشمند هستند، ضمن اینکه تا پایان امسال تمامی چاه‌های مجاز سطح شهرستان به کنتور هوشمند مجهز می‌شوند و از طریق مانیتورینگ میزان مصرف این چاه‌ها پایش می‌شود.

,

۴۰ کیلومتر از خط انتقال آب سد دوستی به سرخس اجرا شده است

, ۴۰ کیلومتر از خط انتقال آب سد دوستی به سرخس اجرا شده است,

عبادی نژاد در ادامه با اشاره به پروژه انتقال آب سد دوستی به شهر سرخس اظهار داشت: طول خط انتقال آب سد دوستی به شهر سرخس ۷۴ کیلومتر است که تاکنون ۴۰ کیلومتر آن بااعتباری بالغ‌بر ۲۰ میلیارد تومان انجام شده و باقی‌مانده خط، بدون در نظر گرفتن احداث تصفیه‌خانه نیازمند اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی است که به‌شرط تأمین اعتبار احداث خط لوله انتقال تا سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد.

,

رئیس اداره منابع آب شهرستان سرخس اضافه کرد: همچنین برای ایجاد تصفیه‌خانه این پروژه اعتباری بالغ‌بر ۵۰ میلیارد تومان موردنیاز است.

,

وی در پایان عنوان کرد: امسال برای ادامه اجرای این پروژه ۴ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته که ۵ کیلومتر از خط انتقال را تا روستای شیرتپه انجام می‌دهیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه