اخبار داغ

گزارش؛

طعم تلخ محرومیت در روستای گنبد پیرمحمد ملکشاهی

طعم تلخ محرومیت در روستای گنبد پیرمحمد ملکشاهی
روستای گنبد پیرمحمد از توابع شهرستان ملکشاهی دارای مشکلاتی می باشد که نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار، روستاها به عنوان بخش بزرگی از نظام اجتماعی و جمعیتی که در آن تعداد کثیری از عوامل انسانی مولد سکونت دارند محسوب می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار, ایلام بیدار,

در روستاها عوامل و منابع ارزشمندی اعم از عوامل انسانی و منابع طبیعی و اقتصادی به عنوان ذخایر استراتژیک کشور وجود دارند که در پیشرفت یک منطقه نقش مهمی ایفا می کنند؛ برای جامعه اقتصادی ما بسیاری از دستاوردهای روستاییان نقش استراتژیک را می تواند داشته باشد.

,

حمایت از ساکنان روستاها در هر منطقه می تواند کمک شایان توجهی به تامین امنیت اجتماعی نموده و باعث کاهش حجم زیاد ناملایمات اجتماعی گشته و منجر به کاهش پدیده "مهاجرت روستا به شهر" شود.

,

ایجاد و راه اندازی کسب وکارها مانند کسب وکارهای خانوادگی و گروهی در روستاها به دلیل وجود پیوندهای قوی اجتماعی و روحیه بالای مشارکت و تعاون در روستاها بالاتر از شهرهاست؛ روحیه کار و تلاش و مسئولیت پذیری و التزام و تعهد به پیشرفت درمیان جمعیت روستایی بیشتر از شهرنشینان وجود دارد؛ اما جوامع روستایی با معضل بیکاری به نوعی دست به گریبان هستند و ابعاد این معضل، بخش‌های اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و... را نیز متاثر ساخته است؛ این معضل به عنوان یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی و اجتماعی روستاها در سیروان نیز مطرح می‌باشد.

,

شناخت دقیق مسایل مربوط به روستاهها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا ریشه تمامی مشکلات و مسائل عقب ماندگی مثل فقر گسترده، نابرابری در حال رشد، رشد سریع جمعیت و بیکاری فزاینده، در مناطق روستایی قرار دارد. توجه به توسعه روستاها و رفع مشکلات ساکنین، از جمله راهکارهای موثر در جلوگیری از مهاجرت به شهرها محسوب می شود.

,

یکی از اهداف کلان توسعه در اغلب کشورها و از جمله کشور ما، کاهش بیکاری و توسعه فعالیت های شغلی است. توسعه و عمران روستایی در چند دهه اخیر همواره یکی از دغدغه های اصلی توسعه در ایران و اکثر کشورهای در حال توسعه بوده است.

,

در بسیاری از کشورها، توسعه روستائی به مثابه راهبردی با اهمیت برای تامین نیازهای اساسی و توزیع بهینه منافع ناشی از توسعه ملی تلقی شده و بدین منظور نیز با شیوه های متعدد،الگوهای متنوعی برای توسعه روستایی تجربه شده که عمدتا دستاوردهای مطلوبی نداشته و هنوز نیز سهم جوامع روستایی جهان سوم از توسعه و پیشرفت بسیار اندک است.

,

مشکلات روستای گنبد پیرمحمد و ضرورت توجه به آن

, مشکلات روستای گنبد پیرمحمد و ضرورت توجه به آن,

روستای گنبد پیرمحمداز توابع بخش مرکزی در 26 کیلومتری مرکز شهرستان ملکشاهی قرار دارد.

,

قرار گرفتن مرقد مطهر امامزاده محمد عابد (ع) در این روستا آن را به مکانی زیارتی و محل تردد زوار مبدل ساخته است و جمعیت قابل توجهی در این روستا ساکن می باشند.

,

این روستا در مسیر تردد زائرین اربعین حسینی قرار دارد و هرساله در ایام اربعین جمعیت قابل توجهی از زائرین از مسیر شهرستان ملکشاهی و روستای گنبد پیرمحمد تردد کرده و خود را به مرز مهران جهت شرکت در پیاده روی کنگره عظیم اربعین می رسانند.

,

مردم این روستا با کمبودها و مشکلات عدیده ای روبرو هستند بطوری که مردم آن‌ طعم تلخ "محرومیت" را با تمام وجود چشیده‌اند و همین هم موجبات گلایه آنها را در پی داشته است.

,

یشتر جوانان این روستا تحصیلات عالی دارند اما به دلیل نداشتن شغل و نبود امکانات، راه مهاجرت را به سمت شهرهای بزرگتر در پیش گرفته اند.

,

توسعه عمرانی هرچه بیشتر این روستا در گرو همت مسئولین شهرستان و استان می باشد.

,

کوچه های این روستا به مرمت، روکش آسفالت و روشنایی معابر نیازدارند.

,

از دغدغه های ساکنین این روستا برای تامین امنیت منطقه و روستاهای اطراف آن، استقرار پاسگاه انتظامی می باشد.

,

از دیگر خواسته های ساکنین، اجرای طرح تسطیح قبرستان مجاور صحن امامزاده سیدمحمدعابد (ع) به منظور ایجاد نظم و ساماندهی ترددهای زائرین است.

,

استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی بیشتر، ترمیم و بهسازی راههای مواصلاتی از دیگر نیازهای این روستا به شمار می روند.

,

اجرای طرح هادی روستایی، پرداخت وام مسکن روستایی و تسهیلات اشتغالزایی از دیگر مطالبات مردم این روستا از مسئولان شهرستان و استان محسوب می شوند.

,

در این روستا مردم برای مصارف سوخت بویژه در فصل سرما، از نفت سفید، کپسول سیار گاز مایع و هیزم استفاده می کنند  که تهیه آنها به سختی امکانپذیر است و مشکلاتی را برای مردم بوجود آورده است.

,

پروژه گازرسانی و استفاده از گاز شهری از مطالبات به حق مردم این روستا بوده که در دست اقدام است.

,

احداث میدان و بلوار در ورودی این روستا در حال اجرا می باشد که میزان پیشرفت آن بسیار ضعیف و این پروژه نیمه کاره رها شده است.

,

پروژه آب رسانی به روستای گنبدپیرمحمد از منطقه دره مورت از مدار خارج شده، تاسیسات آن بر اثر سیل اخیر دچار خسارت گردیده و روستا با مشکل کمبود آب شرب مواجه شده است.

,

یکی از مطالبات مردم روستای گنبدپیرمحد، ایجاد شهربازی برای کودکان  و فضای سبز جهت پرکردن اوقات فراغت است.

,

ایجاد ایستگاه پمپاژ آب جهت آبرسانی به زمینهای کشاورزی و و ایجاد سیل بند جهت جلوگیری از خسارت سیل و بارشهای سیل آسا به مزارع کشاورزی از دیگر انتظارات مردم این روستا از مسئولین است.

,

در پایان یادآور می شویم که توجه به توسعه روستاها و رفع مشکلات ساکنین، از جمله راهکارهای موثر در جلوگیری از مهاجرت به شهرها محسوب می شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه