اخبار داغ

چشم به در و دل به دیدار فرزند؛

سکوت سرای تنهایی، چه حرف و حکایتها دارد / 80 درصد سالمندان دایرة المعارف های فراموش شده اند

سکوت سرای تنهایی، چه حرف و حکایتها دارد / 80 درصد سالمندان دایرة المعارف های فراموش شده اند
عجب آشفته بازاریست دنیا، دنیایی که والدین تمام هم و غم خود را برای فرزندانی خوردند که امروز حسرت دیدن خود را بر دل آنها می گذارند ، چهره ی غمگینشان نشان از درد و دل هایی می دهد که حاضرند همانطور که جدایی را با حسرت به پایان رساندند دوران سالمندیشان را هم با مرگ به پایان برسانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، دستان ناتوان، پاهایی لرزان، چهره ای چروکیده و نگاهی پر از حرف و حکایت، وجه مشترک سالمندانی است که در کنار پارک ها، ترمینال ها  و اماکن عمومی روزگار به سر می برند و نام و نشان خود را به فراموشی سپرده اند. فراموشی که گاه از سر بیماری و گاه به خاطر خاطرات سخت و ناملایم زندگی؛ خط بطلانی بر هویت آنان کشیده است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

تحول در سبک زندگی، کوچک شدن فضای محل سکونت، مشکلات اقتصادی و چالش های فرهنگی، دست به دست هم داده و عرصه را بر سالمندان تنگ کرده است تا آن جا که همه چیز را به دست فراموشی سپرده و ناامیدانه، سر به خیابان و فضای خارج از خانه می گذارند.

,

, ,


اما همین که پا به سرای سالمندان سنندج می گذاریم، سکوتی سرشار از ناامیدی با طعم امیدی تلخ راهروهای بی روح این سرا را فرا گرفته است، زمزمه های مادران و پدرانی که هر روزشان را با امید دیدن فرزندانشان به شب می رسانند ، تلخ است واقعیتی که شاید در انتظار تک تک ما باشد .

,
,

عجب آشفته بازاریست دنیا، دنیایی که والدین تمام هم و غم خود را برای فرزندانی خوردند که امروز حسرت دیدن خود را بر دل آنها می گذارند ، چهره ی غمگینشان نشان از درد و دل هایی می دهد  که حاضرند همانطور که جدایی را با حسرت به پایان رساندند دوران سالمندیشان را هم با مرگ به پایان برسانند .

,

پیرمردها، گوشه و کنار سرا، ثانیه‌های خاطرات‌شان را هر روز تکرار می‌کنند. روزهای کودکی و جوانی و میانسالی و در پایان هر ثانیه، سری به تاسف می‌چرخانند.

,

, ,

نگاه‌شان خاکستری است،‌مثل مردمک چشم‌های خسته از انتظار، چشم‌هایی که مدت‌هاست به درب‌های سرا، مانده‌اند! اما لبخند را فراموش نمی‌کنند. اگرچه دستان‌شان خسته و لرزان، واکر را پیش‌می‌راند تا برای پاهای ناتوان عصا باشد.

,

آری اینجا، آخر دنیا نیست، اما نقطه انتهای مسیر انسان معاصر است، جایی برای تحمل آخرین دشواری‌های زندگی، برای تنهایی...

,

دو سمت سرا، راهروهایی است، سمت راست برای زنان و سمت چپ برای مردها! تمیز و آراسته، و در وسط، فضایی مشترک برای وقت‌هایی که همیشگی است و مداوم.

,

, ,


 وارد یکی از اتاق‌های مردان می‌شوم صدای زیبای ویولن در فضای اتاق پیچیده است. پیرمردی با چهره‌ای تقریباً جوان اما اندامی پیر و شکسته، ویولن را در دستانش گرفته و با حالتی که سرش را روی شانه‌اش خم کرده بود مشغول نواختن ساز بود به محض اینکه من را دید نواختن را قطع کرد و از جایش بلند شد. به او گفتم ادامه بده خیلی زیبا می‌نوازی گفت: من شاعر و ترانه‌سرا و نوازنده ویولن و کمانچه و عود هستم.

,
,


استاد علی‌اصغر لیسانس ادبیات فارسی دارد که قبل از انقلاب در دانشگاه تهران مدرکش را گرفته است. در همان زمان در اداره فرهنگ و هنر سنندج مشغول به کار می‌شود که بعد به اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی تغییر نام داده است.

,
,

وی گفت: بعد از بازنشسته شدن، کلاس آموزش ویولن و کمانچه و عود و آواز در یکی از پاساژهای سنندج راه‌اندازی کردم اما چون جوانان بیشتر طرفدار موسیقی پاپ بودند از کلاس من استقبال نمی‌شد؛ دو تا پسر دارم و یکی از پسرهایم همراه با مادرش در خارج از کشور زندگی می‌کنند ولی تلفنی با هم در ارتباط هستیم.

,

از او می‌پرسم چرا با آنها به خارج از کشور نرفتی؟ جواب می‌دهد: آب و هوای خارج با من نمی‌سازد وقتی به آنجا رفتم مریض شدم. پسر دیگرم که در سنندج است به دیدنم می‌آید؛ خانه و زندگیم‌را بخاطر ضررهای مالی از دست دادم و مجبوراً دو سال است که در سرای سالمندان هستم.

,

در حالیکه از این پیرمرد هنرمند، داشتم خداحافظی کردم پیرمرد دوباره ویولنش را برداشت و شروع به نواختن آهنگ زیبای مرغ سحر کرد.....

,

, ,

** 80 درصدسالمندان در سرای سالمندان سنندج رها شده بودند

, ** 80 درصدسالمندان در سرای سالمندان سنندج رها شده بودند,

علی قادرمرزی مدیر سرای سالمندان سنندج در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: در حال حاضر 102 نفر از سالمندان در این سرا تحت مراقبت هستند که 36 نفر از آنها بانوان هستند.

, کردتودی,

وی گفت: 5 نفر از سالمندان در این سرا مجهول الهویه هستند اما در کل 80 درصد آنها رها شده اند و هیچ نوع سرپرستی ندارند که میانگین سنی آنها بالای 70 سال است.

,

وی با بیان اینکه هزینه هر سالمند در ماه حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان است خاطر نشان کرد: حدود 30 درصد از این مبلغ که حدود 770 هزار تومان است توسط یارانه دولتی تخصیص داده شده و مابقی توسط کمک های خیرین تهیه می شود.

,

علی قادرمرزی با اشاره به اینکه سالمندان به‌صورت شبانه‌روزی در این مرکز نگهداری می‌شوند، افزود: کار اصلی ما در این مرکز نگهداری است ولی در کنار آن امور توانبخشی هم انجام می‌دهیم که شامل امور فیزیوتراپی، روانشناسی و مددکاری است.

,

وی با اشاره به اینکه تمام هزینه‌های خوراک، پوشاک و درمان سالمندان بر عهده مرکز سالمندان است، گفت: تنها درآمد دولتی ما کمک‌های بهزیستی است که به صورت یارانه‌ای و بر اساس مصوبه هیئت دولت پرداخت و به صورت ماهانه به مرکز سالمندان تعلق می‌گیرد.

,

مدیر سرای سالمندان سنندج در پایان بر اهمیت توجه بیشتر به سالمندان تاکید کرد و یادآور شد: به دلیل تنهایی این افراد و گوشه نشینی آنها، نگه داری این افراد در منازل و در کنار سایر افراد خانواده می تواند دوران بهتری را برای آنها رقم زند.

,

, ,

** ایجاد فضای تاب آوری بیشتر سالمندان

,

تکریم سالمندان از سوی اطرافیان، داشتن گوش شنوا برای شنیدن اسرار صندوقچه سالمندان، مناسب سازی فضای زندگی و چینش وسایل منزل سالمندان، آموزش اعضای خانواده برای مراقبت از سالمندان، ترویج و آموزش مراقبت از سالمندان در سطوح مختلف آموزشی از مدرسه تا دانشگاه و بسیاری موارد دیگر، در کنار تدوین و اجرایی شدن سند ملی و تشکیل کمیته سالمندی، از جمله راهکارهای بهینه سازی فضای زندگی این قشر از جامعه و در نتیجه کاهش آزار روانی و افزایش تاب آوری سالمندان است.

,

, ,

با آرزوی روزی که هیچ پدر و مادری از فرزندانشان دور نباشند و هیچ فرزندی نیز پدران و مادران خود را ترک نکنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه