اخبار داغ

سوگواره پا منبری آیینی کهن در میناب

سوگواره پا منبری آیینی کهن در میناب
توجه به آداب و رسوم هر منطقه راهی موثر در جلوگیری از نفوذ عقاید ضد دینی در مراسم عزاداری بوده و هر منطقه باید بکوشد این عزاداری ها و ارادت محبان به اهل بیت را به خوبی نشان دهد چراکه فرهنگ ها و عقاید اصول اصلی و سازنده یک منطقه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز:دل های عاشقان حسینی در ماه محرم و ایام شهادت امام حسین علیه السلام  به سوی کعبه و میکده عشق رهسپار می شود و مردم ولایت مدار، عاشق و دلباخته اهل بیت عصمت و طهارت در هرمزگان همچون سایر شیعیان جهان با برگزاری آیین های ویژه عزاداری و مرثیه خوانی در غم سرور و سالار شهیدان یک پارچه سیاه پوش و ماتم زده می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

اساس و اصل برپایی آئین های محرم،عزاداری برای امام حسین علیه السلام، اهل بیت و یاران با وفای ایشان و زنده نگهداشتن اسلام و ارزش های دینی و الهی است اما توجه نکردن به اهداف این قیام بزرگ و عزاداری های واقعی زمینه ساز رسوخ برخی خرافات و سوء استفاده دشمنان اسلام از آیین های عزاداری می شود.

,

توجه به آداب و رسوم هر منطقه راهی موثر در جلوگیری از نفوذ عقاید ضد دینی در مراسم عزاداری بوده و هر منطقه باید بکوشد این عزاداری ها و ارادت محبان به اهل بیت را به خوبی نشان دهد چراکه فرهنگ ها و عقاید اصول اصلی و سازنده یک منطقه است.

,

ماه محرم بهترین فرصت برای معرفی شاخص های معنوی اقوام و مردم سرزمین کشورمان به ویژه منطقه هرمزگان بوده که همواره مورد توجه ساکنان این خطه، مهاجران و رهگذران است و از سوی دیگر یک آیین باشکوه مذهبی است که هیچ وقت در ذهن مردم کهنه نمی شود.

,

آیین های عزاداری سنتی و بومی در استان هرمزگان سابقه طولانی و دیرینه دارد که مردم این دیار از زمان های دور پایبند به برگزاری آن بوده و همچنان نسل به نسل منتقل شده به طوری که جوانان و نوجوانان برای مشارکت در این مناسبت ها با شور و شوق خاصی شرکت دارند.

,

ارادت خاص مردم به ائمه اطهار دراین خطه برخی از سنت ها و آیین ها ویژه محرم نسبت به سایر نقاط کشور متمایز می کند و هرساله با شور و شوق خاصی برگزار می شود.

,

یکی از این آئین ها، سینه زنی نشسته است که اوج عشق و ارادت به اهل بیت(ع) و خاندان عصمت و طهارت است و از دیرباز در میناب رواج داشته است.

,

هرساله در شهرستان میناب سوگواره نوحه های نشسته (پامنبری) برگزار می شود که امسال نیز به رسم ادب هر ساله این مراسم باشکوه برگزار می شود.

,

شهریارعبداللهی دبیر اجرایی سوگواره نوحه های نشسته از اجرای هرساله این مراسم گفت: همانطور که می دانید استان ما عزاداری های مختلفی دارد که یکی از آنها نوحه نشسته یا پامنبری بوده که این سبک عزاداری شهرستان میناب در چهاردهمین اجلاس پیر غلامان حسینی در سال 1395 به شماره ثبت 1290 در فهرست آثارمعنوی میراث فرهنگی ثبت ملی شده است.

,

, ,

دبیر اجرایی سوگواره در خصوص برپایی باشکوه تر هرساله این مراسم افزود: هشتمین سوگواره نوحه های نشسته سال گذشته در روستای راونگ، بخش مرکزی میناب برگزار شد و هدف از برگزاری سوگواره حفظ آئین های عزاداری و پاسداشت قیام سیدالشهدا(ع) است.

,

عبداللهی از حفظ فرهنگ عاشورایی و آئین هایی که از پیشینیان به ما رسیده اضافه کرد: حفظ فرهنگ عاشورایی و آئین های سنتی عزاداری و توجه به آئین هایی که از پیشینیان بر جای مانده وظیفه همه بوده و همینطور حضور گروه های نوحه خوان جوان و نوجوان طی این سال ها بسیار خوشحال کننده است.

,

دبیر اجرایی سوگواره از مکان برگزاری اسال جاری گفت: نهمین سوگواره از پنجشنبه ۲۸ شهریور ماه به مدت دو روز در حسینیه امام حسین(ع) روستای درجادون بخش سندرک است که با انتقال فرش عزای سیدالشهدا(ع) از روستای راونگ میزبان سال گذشته سوگواره و حضور نوحه خوانان از ۳۵ حسینیه به همت انجمن نوحه های نشسته با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب در حسینیه امام حسین(ع) درجادون برگزار می شود.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه