اخبار داغ

چرا قیام امام حسین (ع) ماندگار شد؟

چرا قیام امام حسین (ع) ماندگار شد؟
براستی که دوام شکوه چهارده قرنی این قیام به ما ثابت می‌کند که حسین و یارانش را تنها اسطوره‌ی واقعی ماندگار تاریخ می‌توان نامید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  صبح قزوین؛عاشورای سال ۶۱ هجری قمری است در صحرای کربلا صدای چکاچک شمشیرها بلند شده است، در یک سو لشکر هزارن نفری یزید قرار دارد و در دیگر سو سپاه امام حسین علیه السلام قرار دارد که تعدادشان به صد نفر هم نمی رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

یزید در اندیشه نابودی یک گروهی است که خلافت وی را نپذیرفته اند و از بستن پیمان خودداری کرده اند، عمر ابن سعد اندیشه حاکمیت ری را در ذهن دارد و بقیه امرا و لشکریان نیز در فکر وعده‌ها و غنیمت های پس از جنگ هستند.

,

اما در این سو همه از کودک تا سرداران و امام به هدفی متفاوت تر فکر می کنند هدفی که به مانند لشکر مقابل نه مادی است و نه کوتاه مدت است.

,

بدون شک لشکر یزیدیان که از نظر تعداد بسیار بیشتر از سپاهیان امام حسین علیه السلام بودند از همان ابتدا چنین می‌اندیشیدند که این قیام را بی هیچ سرو صدایی سرکوب خواهند کرد و پس از آن به واسطه دستگاه تبلیغاتی از نوه رسوال الله(ص) و یارانش یک شورشی علیه خلیفه برحق! خواهند ساخت.

,

اما هدف لشکر ۷۲ نفری و خصلت آشکار کننده تاریخ سبب شد که از همان عاشورا سال ۶۱ جای پیروز خودخوانده و مغلوب به ظاهر تغییر پیدا کند و تمامی معادلات یزیدیان تاریخ بر هم بخورد.

,

قیامی که از سوی حسین ابن علی علیه السلام آغاز شد چندین ویژگی مهم داشت که آن را بعد از سپری شدن ۱۴۰۰ سال نه تنها ماندگار کرد بلکه گذشت قرن‌ها بر بدیع و تازه بودن آن نیز افزود.

,

از جمله اینکه؛ 
- در قیام امام ۷۲ نفر در برابر لشکر هزارن نفری قرار داشتند که از نظر عددی تفاوت بسیار زیادی است.

,
,

- در این قیام هیچ هدف مادی متصور نیست، قیام نه برای حکومت است و نه برای غنیمت و دیگر امور مادی می باشد.

,

- تمامی سپاهیان امام، بر این مهم واقف هستند که غروب عاشورا برابر با غروب زندگی این جهانی آنهاست.

,

- تمامی یاران امام از عزیزترین دارایی های خود دست کشیده اند و برای نبرد آماده شده اند.

,

-قیام در برابر ظلم، بی عدالتی، فسق و فجور حاکمان، و باطل بودن خلیفه و اصلاح دین اسلام بود که محدودیت زمانی نداشت.

,

- تصوری حتی با احتمال‌ ضعیف برای فردای قیام وجود نداشت که سپاه امام حسین علیه السلام در ظاهر پیروز نبرد شود.

بدون تردید قیامی با چنین ویژگی‌ها و با بسیاری دیگر از ویژگی‌های نگفته در تاریخ بشریت وجود نداشته است و همین سبب می‌شود که قیام امام حسین علیه السلام و یارانش محدویت زمانی نداشته باشد و همچنان بعد از گذشت قرن ها نو و بی نظیر باقی بماند.

,
,
,

براستی که دوام شکوه چهارده قرنی این قیام به ما ثابت می‌کند که حسین و یارانش را تنها اسطوره‌ی واقعی ماندگار تاریخ می‌توان نامید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه