اخبار داغ

3 طرح جایگزین سربازی برای شرکت های دانش بنیان

3 طرح جایگزین سربازی برای شرکت های دانش بنیان
رییس مرکز امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان از در نظر گرفتن سه طرح جایگزین خدمت سربازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید محمد صاحبکار در نشست مدیران عامل شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس و مرکز رشد فناوری نخبگان با اعلام این خبر گفت: جایگزین خدمت سربازی نیروهای متخصص در پادگان‌ها، خدمت در دستگاه‌های دفاعی و دولتی است. این موضوع مختص شرکت‌های دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیانی است که داخل پارک‌های فناوری مستقر باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
صاحبکار با اشاره به سایر طرح‌های حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان ادامه داد: استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در فضاهای مسکونی در شهر تهران با شرایط معینی فراهم شده است و راه‌اندازی مرکز مشاوره رایگان به صورت تلفنی، حضوری و کتبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان بخش دیگری از طرح‌های حمایتی ما هستند.
,
 
,
وی افزود: با بررسی‌های انجام شده، اهم مشکلات این نوع شرکت‌ها در ۳۸ سرفصل خلاصه شده و با به‌کار گیری مشاوران متخصص، مسیرهای مناسب برای رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود.
,
 
,
رییس مرکز امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان گفت: پارک فناوری پردیس، قطب فناوری غرب آسیا است و رسیدگی به مسائل و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور در جمع آنها در جایی مثل پارک‌های فناوری، فرصت مناسبی برای طرح مسائل به صورت حضوری است.
,
 
,
صاحبکار در ادامه اظهار کرد: از سال ۸۳ و ابتدای برنامه چهارم توسعه بحثی در خصوص ایجاد مزایا و تسهیلات برای پارک‌های فناوری شروع و در این برنامه مصوبه‌ای در قالب برنامه پنج ساله برای ایجاد تسهیلات شرکت‌های مستقر در پارک‌های فناوری و مناطق آزاد برنامه‌ریزی شد. یکی از نکات بسیار مهم، شکل‌گیری صندوق‌های پژوهش و فناوری در کنار پارک‌های فناوری در مناطق مختلف بود.
,
 
,
رییس مرکز امور شرکت‌ها وموسسات دانش بنیان عنوان کرد: پارک‌های فناوری به عنوان متولیان برنامه توسعه در مناطق مختلف کشور تشکیل شده بودند و صندوق‌های پژوهش و فناوری به عنوان بازوی مالیِ مکمل پارک‌های فناوری شکل گرفتند.
,
 
,
صاحبکار افزود: بعد از ۶ سال، در سال ۸۹ قانونی تحت عنوان «حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان» تصویب کردیم و فرآیندی که در برنامه ۵ ساله چهارم توسعه ذکر شده بود، به عنوان قانون دائمی تصویب شد.
,
 
,
وی گفت: از سال ۹۲ نیز، قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، با نوشتن آیین‌نامه و فرآیندها اجرایی شد.
,
 
,
رییس مرکز امورشرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان گفت: شرکت دانش‌بنیان باید در حوزه فناوری برتر فعالیت کند و در حوزه‌ «های‌تک» قرار داشته باشد. شرکتی که در حوزه «مدیوم‌تک» و یا «لو تک» فعالیت می‌کند، می‌تواند واحد فناور شود و عضو پارک باشد؛ اما نمی‌تواند دانش‌بنیان تلقی شود.
,
 
,
وی ادامه داد: در دنیا صنایع مختلف را بر اساس «عمق تحقیق و توسعه» یا «چگالی توسعه» دسته‌بندی می‌کنند. چگالی بالا «های‌تک»، یک پله پایین‌تر «مدیوم های‌تک»، پله پایین‌تر «مدیوم لو تک» و آخرین «لو تک» محسوب می‌شود.
,
 
,
وی گفت: ملاک انتخاب بر اساس میزان تحقیق و توسعه‌ای است که یک شرکت باید انجام دهد و به یک‌سری مشکلات فائق آید، تعریف می‌شود.
,
 
,
رییس مرکز امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان عنوان کرد: بر اساس مدل بومی کشور، یک مدل تهیه کردیم و پیچیده‌ترین محصول در هر حوزه علمی که در کشور امکان تولید داشتیم را به عنوان «های تک» برگزیدیم و بر همین اساس رتبه‌های پایین‌تر را چیدیم.
,
 
,
وی اظهارکرد: شرکت‌های دانش بنیانِ سطح بالا که بیشترین تحقیق و توسعه را دارند، معافیت مالیاتی می‌گیرند و سطح دوم تایید، بدون معافیت مالیاتی و سطح پایین هم عدم تایید است.
,
 
,
صاحبکار در ادامه تصریح کرد: استاندارد ملی و معیارها را اعلام می‌کنیم و شرکت‌ها بر اساس معیارها با ما وارد بحث می‌شوند و در صورت اعتراض به سطح تعیین شده، ما به اعتراض آنها رسیدگی می‌کنیم. محصول هر شرکت نسبت به چند هزار محصول جایابی، مقایسه و سطح‌بندی می‌شود. در حال حاضر ۴۵۱۰ شرکت به عنوان دانش‌بنیان تائید شده‌اند.
,
 
,
صاحبکار گفت: تاییدیه شرکت‌های دانش‌بنیان هر دو سال یکبار تمدید می‌شوند. کارگروه شرکت‌های دانش‌بنیان نیز هر سال معیارهای ارزیابی را ۵ درصد سخت‌تر می‌کند. این تصمیم کارگروه ارزیابی به منظور افزایش کیفیت شرکت‌های دانش‌بنیان است تا به برخی از صنایعِ با کیفیت پایین تبدیل نشوند.
,
 
,
بر اساس اعلام روابط عمومی‌ پارک فناوری پردیس، وی با اشاره به شرکت‌های حذف شده، خاطر نشان کرد: یک هزار و سیصد شرکت که در سال ۹۲ تائیدیه داشته‌اند، در سال جاری معیارهای جدید را احراز نکردند و حذف شدند؛ چرا که کیفیت برای ما از کمیت مهم‌تر است و به دنبال آمار و ارقام بالا نیستیم.
,
 
,
منبع: ایسنا
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه