اخبار داغ

۸۱ کیلومتر مربع تهران بر روی پهنه گسلی اصلی/تهیه نقشه‌ حریم گسل‌های ۵ شهر کشور

۸۱ کیلومتر مربع تهران بر روی پهنه گسلی اصلی/تهیه نقشه‌ حریم گسل‌های ۵ شهر کشور
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ۳ حادثه "پلاسکو"، "زلزله سرپل‌ذهاب سال ۹۶" و "سیل‌های فروردین ۹۸" را نشان‌دهند عدم تاب‌آوری شهرها در برابر مخاطرات دانست و گفت: این در حالی است که بر اساس مطالعات ما تا کنون ۸۱ کیلومتر مربع از سطح شهر تهران در پهنه گسل‌های اصلی زلزله قرار دارد و تاکنون پهنه گسلی ۵ شهر نیز تهیه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد شکرچی‌زاده در نشست خبری امروز تدوین و بازنگری ۸۰ درصد مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان را از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دانست و ادامه داد: در کشور هر ۱۰ سال یک بار با زلزله‌ای با بزرگی بیش از ۷ ریشتر روبرو هستیم که همین مساله در مخاطرات طبیعی مسئولیت بزرگی را برای کاهش مخاطرات بر عهده ما می‌گذارد. تاب‌آوری در مفهوم عام از مباحثی است که مورد تاکید مرکز تحقیقات راه و شهرسازی قرار دارد. این نظر باید در ساخت و سازها مورد توجه ویژه قرار گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی رخداد مخاطراتی چون ریزش ساختمان پلاسکو، زلزله سال ۹۶ سرپل ذهاب و سیل فروردین ۹۸ را نشان‌دهنده نامناسب بودن تاب آوری شهرها در برابر مخاطرات دانست و ادامه داد: در کشور موضوع تاب‌آوری بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی به خاطر مخاطره‌ پذیر بودن ایران مساله جدی است که در سیاست‌های جدید در دستور کار قرار گرفته است و در خصوص بیمارستان‌ها وزارت بهداشت و "هبیتات" (برنامه اسکان بشر ملل متحد) کمک قابل توجهی را در خصوص مطالعات اولیه انجام داده است.
,
 
,
شکرچی‌زاده با تاکید بر اینکه تاب آوری بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی باید به مطالبه مردمی تبدیل شود و باید در این راه مجلس، با وزارت راه و شهرسازی همراه باشد، یادآور شد: همکاری و همراهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در موضوع تاب‌آوری بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی در زمان بحران‌های طبیعی بسیار مهم است؛ چراکه باید در هر شهری دو بیمارستان وجود داشته باشد که بتوانند در زمان بحران خدمات درمانی ارایئه دهند و لازمه این مهم آن است تا موضوع تاب‌آوری بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی به جد دنبال و اجرایی و عملیاتی شود.
,
 
,
استاد دانشگاه تهران خرید ۵۰۰ دستگاه شتاب‌نگار در فرصت برجام را اقدامی به‌جا برشمرد و خاطرنشان کرد: بعد از فرصت برجام توانستیم ۵۰۰ دستگاه شتاب‌نگار را از بهترین تولیدکنندگان خارجی تهیه کنیم که بیش از ۱۰۰ دستگاه شتاب‌نگار در کل کشور نصب شده است. در قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف شده است هزار دستگاه جدید شتاب‌نگار تهیه کند که اگر دولت کمک کند، می‌توانیم شبکه شتاب‌نگار متنوعی در کشور داشته باشیم.
,
 
,
وضعیت نامناسب کشور در تاب‌آوری در برابر مخاطرات
, وضعیت نامناسب کشور در تاب‌آوری در برابر مخاطرات,
 
,
شکرچی‌زاده اجرای ویرایش چهارم پیوست ۶ آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله را موثر درکاهش مخاطرات زلزله در ساختمان‌ها به میزان قابل توجهی دانست و ادامه داد: علاوه بر آن اجرای این آیین‌نامه تنها یک تا دو درصد هزینه ساختمان را افزایش می‌دهد، در حالی‌که می‌تواند به میزان قابل توجهی موجب کاهش خسارات ناشی از زلزله شود که در این راستا آموزش مهندسان و مجریان در خصوص ویرایش چهارم پیوست ۶ این آیین‌نامه در دستور کار این مرکز تحقیقات قرار دارد.
,
 
,
شکرچی‌زاده با اشاره به قانون مدیریت بحران ابلاغیه رییس‌جمهوری و تکالیف واگذار شده به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره مخاطرات طبیعی، افزود: قانون مدیریت بحران مصوب سال ۸۶ بود که خوشبختانه با همت مراکز تحقیقاتی قانون جدیدی با تمرکز و تاکید بر تاب‌آوری توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد. این قانون رویکرد پیشگیرانه دارد. 
,
 
,
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: بر اساس بندی از این قانون، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی موظف شده است تا در تدوین نقشه حریم گسل‌ها، سامانه پاسخ سریع زلزله، زون‌هایی که خطر فرونشست دارند و دیگر مباحث مرتبط با مخاطرات، مطالعات و برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دهد و مسئولیت جدیدی یافته است.
,
 
,
شکرچی‌زاده ضمانت اجرایی پیوست ۶ آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله را قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان عنوان و خاطر نشان کرد: رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان در مباحث مختلف ضروری است و در صورت عدم رعایت، متخلفان از سوی مراجع قانونی مورد پیگرد قرار می‌گیرند.
,
 
,
بازنگری مباحث مختلف مقررات ملی و کنترل ساختمان با تکیه بر توسعه پایدار
, بازنگری مباحث مختلف مقررات ملی و کنترل ساختمان با تکیه بر توسعه پایدار,
 
,
شکرچی‌زاده با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون بازنگری ۸۰ درصد مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان انجام شده است، گفت: رویکرد بازنگری و ویرایش مباحث مختلف مقررات ملی و کنترل ساختمان بر توسعه پایدار و محیط زیست است که در این خصوص همکاری مناسبی با معاونت مسکن و ساختمان نیز داشته‌ایم.
,
 
,
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: بر اساس مطالعات انجام شده تا کنون ۸۱ کیلومتر مربع از سطح شهر تهران در پهنه گسل‌های اصلی زلزله قرار دارد و تاکنون پهنه گسلی ۵ شهر کشور تهیه شده است.
,
 
,
وی در عین حال مطالعات فرونشست زمین را نیز از جمله مطالعاتی عنوان کرد که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با ابلاغ جدید رییس‌جمهور در خصوص قانون مدیریت بحران در دستور کار قرار گرفته است و در حال پیگیری و دنبال‌شدن است.
,
منبع: ایبسنا
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه