اخبار داغ

در کمتر از ۳۰ روز مانده به اربعین؛

ایلام و مهران مهیای حضور زائران اربعین/توسعه زیرساخت‌ها شتاب گرفت/ اربعینی‌ها آماده باشند

ایلام و مهران مهیای حضور زائران اربعین/توسعه زیرساخت‌ها شتاب گرفت/ اربعینی‌ها آماده باشند
کمتر از ۳۰ روز به اربعین حسینی باقی‌مانده و استان ایلام با وجود مرز مهران به‌عنوان دروازه عتبات عالیات یکپارچه آماده استقبال از زوار است، مسئولان هم از توسعه زیرساخت‌ها خبر می‌دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مردم استان ایلام طی سال‌های گذشته به‌واسطه مرز مهران میزبان جمعیت میلیونی زائران حسینی طی ایام اربعین حسینی بوده‌اند. این مرز به‌واسطه نزدیکی( از مهران تا کربلا ۲۷۵ کیلومتر) و امنیت بسیار بالا طی چهار سال اخیر میزبان ۶۵ درصد کل زوار اربعین از سراسر کشور بوده است، امسال نیز به دلیل حذف ویزا پیش‌بینی‌ها حکایت از تردد بیش از سه تا پنج میلیون زائر از این مرز دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

سال‌های گذشته مردم ایلام و مهران برای میزبانی از زوار اربعین در بخش‌های مختلف سنگ تمام گذاشتند، از خانه‌هایی که برای اسکان زائران باز گذاشتند تا پذیرایی، جای پارک خودرو و... سال گذشته در حادثه طوفان که چند ساعت تردد مرز مهران مختل شد، مردم مهران زائران را تنها نگذاشتند و درِ خانه‌ها را برای زائران باز کردند و بازهم مردم استان نشان دادند میزبان لایقی برای زوار امام حسین (ع) هستند.

,

هرچند هم زیرساخت‌ها و جاده‌های استان ضعیف باشد ولی مردم استان با تمام وجود پای‌کار هستند، در بسیاری از خانه‌های مردم استان طی این ایام بساط پخت‌وپز برای پذیرایی از زائران به راه است، در مسیرهای ارتباطی استان موکب‌های بسیار زیادی با شور و اشتیاق  نیز برپا می‌شود.

,

 ایلام را به خاطر میزبانی شایسته از زوار اباعبدالله الحسین(ع) پایتخت خادمین اربعین حسینی لقب داده‌اند، شور استقبال از زوار در این نقطه از کشور به حدی است که مردمان این دیار در مسیرهای اربعین خانه‌های خود را به زائرسرا مبدل می‌سازند.

,

, ,

مردم استان در حالی خود را برای پذیرایی از زوار مثل سال‌های گذشته آماده کرده‌اند که مسئولان نیز از توسعه زیرساخت‌ها خبر می‌دهند، زیرساخت‌هایی که روند تقویت آن‌ها امسال به‌واسطه کمبود اعتبارات با کندی پیش می‌رود.

,

چهار بانده شدن مسیر ایلام-مهران چهارساله شد

,

معضل همیشگی استان ایلام طی چهار گذشته در ایام اربعین تعریض مسیر ایلام-مهران بوده چراکه این مسیر کم‌عرض شاهد ترافیک‌های بسیار طولانی می‌شود، مسئولان کشوری زیادی طی این سال‌ها برای چهار بانده شدن این مسیر وعده دادند ولی هنوز به‌طور کامل چهار بانده نشده است.

,

طول این محور ۱۲۰ کیلومتر است که بعد از گذشت چهار سال تاکنون ۹۲ کیلومتر آن چهار خطه شده و پیمانکاران این طرح از مطالبه ۹۰میلیارد تومانی خود می‌گویند و اینکه ۲۸کیلومتر باقیمانده تا پایان سال ۹۹ به پایان خواهد رسید.

,

, ,

در سفر هیئت بلندپایه اقتصادی کشور به استان قرار شد ۳۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یابد و حتی هفته گذشته استاندار ایلام اعلام کرد که این پول وارد استان شده ولی حالا پیمانکاران پروژه می‌گویند هیچ اعتباری به پروژه تزریق نشده و مجبور هستیم پروژه‌ها را تعطیل کنیم.

,

تردد روزانه ۱۰ هزار وسیله نقیله در محور ایلام-مهران

,

رئیس پلیس‌راه ایلام اظهار داشت: ۱۷ درصد تصادفات کل استان ایلام در مسیر ایلام-مهران رخ می‌دهد و این مسیر حادثه‌خیزترین محور استان است.

,

طبق اعلام ستاد عتبات عالیات استان ایلام تاکنون در استان ۱۱۰ نفر نسبت به راه‌اندازی موکب و ثبت‌نام و دریافت مجوز فعالیت اقدام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا اربعین به ۲۰۰ موکب افزایش یابد.

,

وی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر بخش زیادی از مسیر چهار بانده شده است، گفت: هنوز در برخی از قسمت‌های جاده مشکل‌داریم که باید تا اربعین حل شود.

,

, ,

همتی زاده با اشاره به افزایش گشت‌های محسوس و نامحسوس در مسیرهای ارتباطی ایلام، گفت: هوشمند سازی محورهای مواصلاتی استان ایلام برای مدیریت ترافیک اربعین حسینی یکی از مهم‌ترین اقدامات پلیس برای اربعین است.

,

آخرین وضعیت کنار گذر غربی مهران

,

دو سال پیش بود که کلنگ احداث کنارگذر غربی مهران برای روان شدن بار ترافیک به پایانه مرزی مهران به زمین زده شد و حالا طبق اعلام مسئولان استان برای اربعین ۹۸ آماده استفاده است.

,

معاون عمرانی استاندار ایلام اظهار داشت: کنارگذر غربی مهران ۱۲ کیلومتر طول دارد و تاکنون برای این پروژه بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

,

احمد کرمی عنوان کرد: کنارگذر غربی مهران از اولویت‌های اصلی زیرساخت‌های استان برای اربعین بوده و کار آسفالت این پروژه نیز آغازشده است.

,

وضعیت زیرگذر پایانه برکت

,

از دیگر طرح‌های مهم زیرساختی اربعین در استان، زیرگذر پایانه برکت در پایانه مرزی مهران است، فرماندار مهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اقدامات خوبی برای جداسازی مسیرهای ارتباطی پایانه برکت برای باز شدن گره‌های ترافیکی انجام‌شده است.

, خبرنگار مهر,

, ,

اسد قاسمی عنوان کرد: زیرگذر پایانه برکت در کمربند غربی مهران و در مسیر پایانه مرزی مهران در حال ساخت است که امیدواریم برای اربعین ۹۸ به اتمام برسد.

,

وی افزود: برای احداث روگذر و زیرگذر کنارگذر غربی و روکش آسفالت  کنارگذر غربی بالغ‌بر ۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات زیرساخت‌های اربعین و اعتبارات استانی اختصاص داده‌شده است.

,

عبور هر زائر از گیت‌ها در ۳ ثانیه

,

فرماندار مهران با اشاره به فعالیت بیش از ۹۶ گیت در پایانه مرزی مهران، گفت: هر زائر در گیت‌های پایانه مرزی مهران در سه ثانیه می‌تواند تردد کند و این مهم نقش بسزایی در کاهش ترافیک جمعیتی در پایانه مرزی مهران دارد.

,

وی بیان داشت: پایانه مرزی مهران به‌صورت ۲۴ ساعته فعال است و طبق اعلام سازمان راهداری بیشترین ناوگان اتوبوسی کشور برای تردد زوار به مرز مهران اختصاص پیدا کرد است.

,

وی افزود: ۱۰ دستگاه «ایکس ری» در سالن مسافری مرز بین‌المللی مهران فعال است و مشکلی از بابت معطلی زائران در ورود و خروج وجود ندارد.

,

قاسمی عنوان کرد: امسال پیش‌بینی حضور جمعیتی بالغ‌بر چهار تا پنج میلیون نفر برای تردد در مرز مهران طی ایام اربعین شده که قطعاً نیازمند زیرساخت‌های بیشتر است.

,

وی با اشاره به تردد دو میلیون زائر طی شش‌ماهه نخست سال جاری، گفت: در ایام محرم بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مرز مهران تردد کردند که آمارها حکایت از افزایش ترددها طی ایام اربعین را دارد.

,

وی افزود: افزایش سرویس‌های بهداشتی و ایجاد سایبان در پایانه مرزی از دیگر اقدامات برای رفاه زائران در اربعین ۹۸ است.

,

فرماندار مهران اضافه کرد: برای خدمات‌رسانی بیشتر به زائران اربعین، ۵ استان در بحث زیرساخت‌ها و ۹ استان هم در بحث کمک‌های مردمی با فرمانداری مهران همکاری می‌کنند.

,

, ,

قاسمی با اشاره به اینکه جابجایی مسافر از شهر مهران تا پایانه مرزی با وسایل نقلیه باربری و کشاورزی ممنوع است، گفت: کار ساماندهی پارکینگ‌ها نیز انجام‌شده و افرادی که دارای زمین برای پارکینگ هستند به فرمانداری و کمیته زیرساخت مراجعه و با کسب مجوز، ثبت‌نام  و اقدام کنند.

,

عوارض خروج از کشوردر مرز مهران برداشته شد

, عوارض خروج از کشوردر مرز مهران برداشته شد,

مدیرکل حج و زیارت ایلام نیز اظهار داشت: ثبت‌نام زائران در سامانه سماح که از ابتدای شهریورماه آغازشده بود همچنان ادامه دارد و حدود ۶ هزار نفر در استان ایلام تا به امروز در سامانه سماح در ثبت‌نام کرده‌اند.

,

سید حمید مصطفایی افزود: عوارض خروج از کشور نیز از ۲۴ شهریورماه در مرز مهران برداشته‌شده و زائران و کاروان‌ها به‌راحتی از مرز در حال خروج از کشور هستند و مشکلی در این راستا وجود ندارد.

,

وی با بیان اینکه خواهشی از زائران داریم این است که در سامانه سماح حتماً ثبت‌نام کنند، افزود: مشکلی که طی چند روز گذشته در مرز مهران مشاهده شد این‌که دانشجویان و طلاب و دانش آموزان از این افراد وثیقه گرفته نمی‌شود، اما قبل از اقدام به خروج از کشور باید مجوز از سازمان نظام‌وظیفه بگیرند این افراد حتماً این نکته را مدنظر قرار دهند که با مشکلی مواجه نشوند.

,

 ۴۰۰ نفر نیرو اورژانس ۱۱۵ در ایام اربعین ارائه خدمت می‌کنند

,  ۴۰۰ نفر نیرو اورژانس ۱۱۵ در ایام اربعین ارائه خدمت می‌کنند,

رئیس فوریت‌های پزشکی استان ایلام نیز روز گذشته اعلام کرد: برای خدمات‌رسانی به زوار اربعین در استان ایلام  ۴۰۰ نفر نیروی اورژانس ۱۱۵ در ۹۰ پایگاه ثابت و سیار مشغول به فعالیت می‌شوند.

,

صیدنور علیمرادی عنوان کرد: استقرار هشت فروند بالگرد اورژانس و سه بیمارستان صحرایی از دیگر اقدامات انجام‌شده برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین در استان است.

,

تامین داروی مورد نیاز برای زائران

,

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین هرساله با فراهم کردن تجهیزات دارویی به زائران خدمات‌رسانی می‌کند.

,

, ,

مهتاب شاهماری افزود: امسال ذخیره دارویی مناسبی در سه سطح پیش بیمارستانی، بیمارستانی و پایانه مرزی تدارک دیده‌شده و نیازی به ورود دارو و ملزومات در ایام اربعین مگر در موارد خاص به شهرستان مهران وجود ندارد.

,

وی گفت: علاوه بر این با توجه به این‌که پیشگیری همیشه مقدم بر درمان است، برای کنترل منابع آب و غذا، معاونت غذا و دارو در شهر مهران امکاناتی را مستقر کرده است.

,


شاهماری عنوان کرد: کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین به‌منظور کنترل و خروج کالاهای سلامت‌محور امسال قرار است ۱۰ نفر از کارشناسان غذا و دارو را در پایانه مرزی مهران مستقر کنند که این امر باعث جلوگیری از قاچاق کالا هم می‌شود.

,
,

وی افزود: قرار است هشت اکیپ به‌طور شبانه‌روز در اربعین امسال به زائرین خدمات دارویی ارائه دهند.

,

طبق طرح ویژه اربعین در مرز مهران، از ۲۴ تا ۲۹ مهرماه خروج از این مرز دو سفره خواهد بود، زائران برگشتی ابتدا به شهرهای اندیمشک، کرمانشاه و همدان اعزام می‌شوند و از آنجا به استان‌های خود اعزام خواهند شد.

,

طبق اعلام  ستاد عتبات عالیات استان ایلام تاکنون در استان ۱۱۰ نفر نسبت به راه‌اندازی موکب و ثبت‌نام و دریافت مجوز فعالیت اقدام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا اربعین به ۲۰۰ موکب افزایش یابد.

,

ایلام با داشتن ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک از مهم‌ترین مناطق مرزی کشور شناخته می‌شود، طی سال‌های اخیر حضور میلیونی زائران اربعین در مرز مهران توجه بیش از گذشته به استان ایلام و زیرساخت‌ها را بیشتر کرده است.

,

مردم ایلام نیز مانند سال‌های گذشته نشان داده‌اند پای‌کار هستند، برای خدمات‌رسانی به زوار حسینی از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

,

منبع: مهر

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه