اخبار داغ

بررسی علل کاهش 65 درصدی محبوبیت فرش ایرانی در جهان؛

قوانین دست‌وپاگیر، کپی نقشه فرش‌ها و تحریم‌؛ عوامل اصلی انزوای فرش دستباف ایرانی/ فرش ایرانی راهی خانه مشتریان آسیایی می‌شود

قوانین دست‌وپاگیر، کپی نقشه فرش‌ها و تحریم‌؛ عوامل اصلی انزوای فرش دستباف ایرانی/ فرش ایرانی راهی خانه مشتریان آسیایی می‌شود
اعمال تحریم های شدید، قوانین دست و پا گیر دولتی و افزایش قیمت مواد اولیه صنعت قالیبافی را به انزوا کشانده به گونه ای که فرش دستباف ایرانی محبوبیت خود در بازار جهانی را از دست داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان، در دهه‌های پیشین ۸۰ درصد بازار جهانی فرش دستباف در اختیار تولید کنندگان ایرانی بود و در حال حاضر طبق آخرین آمار، سهم ایران ازفرش دستباف به ۱۵ درصد کاهش یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

علی اسدی کرم نماینده مردم شهربابک در مجلس در این خصوص به خبرنگار ما گفت: فرش دستباف ایران پیش از این به کشورهای اروپایی و آمریکا صادر می شد با توجه به تشدید تحریم ها علیه ایران صادرات این کالای اصیل ایرانی کاهش یافته در نتیجه سبب از دست رفتن محبوبیت آن در بازار جهانی گشته است.

,

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد: البته باید توجه داشت که هزینه های تمام شده قالی دستبافی که در کشور بافته می شود، افزایش یافته در نتیجه برای قالیبافان مقرون به صرفه نیست و سبب از رونق افتادن این صنعت در کشور شده است.

,

وی افزود: وضعیت اقتصادی کشور به گونه ای است که قیمت تمام شده قالی با سود حاصله از فروش ، برای فعالین این حوزه برابری نمی کند.

,

 

,

کاهش محبوبیت فرش دستباف ایرانی به دنبال اتخاذ تحریم های ظالمانه

, کاهش محبوبیت فرش دستباف ایرانی به دنبال اتخاذ تحریم های ظالمانه , کاهش محبوبیت فرش دستباف ایرانی به دنبال اتخاذ تحریم های ظالمانه ,

اسدی کرم اظهار داشت: استقبال اندک بازار جهانی به دنبال اتخاذ تحریم های ظالمانه و کپی برداری برخی کشور ها از طرح و نقشه فرش ایرانی از جمله دلایل کاهش محبوبیت فرش ایرانی در مجامع بین المللی است.

,

نماینده مردم شهربابک در مجلس یادآور شد: البته کشورهای همجوار از تحریم ایران بهره کافی را برده و با کپی برداری از فرش ایرانی به واسط موقعیت مناسبی که در بازار جهانی دارند، توانسته اند حضور ایران را کمرنگ کنند.

,

وی ادامه داد: دهه شصت، دهه اوج گیری صنعت قالی بافی در ایران بود و صادرکنندگان قالی بازار جهانی را در دست داشتند در حالیکه اکنون صادرکنندگان فرش از عدم توانایی خود در صدور فرش صحبت می کنند.

,

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: اگر مسئولان امر بازاریابی جهانی انجام دهند و به گونه ای در کشور برنامه ریزی شود که قالی متناسب با سلیقه مردم هر منطقه صادر شود، بازار فرش جانی دوباره می گیرد.

,

اسدی کرم در پایان بیان داشت: متاسفانه در صنعت فرش ایرانی علاقه مندی های کشورهای مختلف در عرصه جهانی شناسایی نشده است بنابراین باید در این صنعت یک آمایش سرزمینی صورت گیرد و علاقه مندان این صنعت در کشورهای مختلف شناسایی شوند.

,

 

,

تصمیم های اشتباه دولت مردان عامل کاهش صادرات فرش ایرانی

, تصمیم های اشتباه دولت مردان عامل کاهش صادرات فرش ایرانی, تصمیم های اشتباه دولت مردان عامل کاهش صادرات فرش ایرانی,

در ادامه محسن اشرف رئیس اتحادیه صنایع دستی کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان عنوان کرد: وضع تحریم های شدید علیه ایران در کاهش محبوبیت فرش دستباف ایرانی در بازارهای جهانی نقش مهمی دارد اما تصمیم های اشتباه دولت در صادرات فرش، شرایط را سخت تر کرده است.

,

وی افزود: معمولا صادر کنندگان فرش به ازای صادرات فرش، کالای مورد نیاز خود را به کشور وارد می کنند اما بر اساس قوانین جدید صادرکنندگان ۳ ماه فرصت دارند تا پول حاصل از صادرت را تحت عنوان ارز نیمایی به خزانه دولت واریز کنند و در صورت نیاز به واردات کالا باید از این محل مجوز گرفته و در صورت تایید واردات انجام شود.

,

اشرف عنوان کرد: قوانین دست و پا گیر دولتی صادرات فرش را با مشکل مواجه کرده است و کاهش محبوبیت فرش دستباف ایرانی به دنبال کاهش صادرات رخ داده است.

,

رئیس اتحادیه صنایع دستی کرمان تاکید کرد: با توجه به اینکه تحریم های آمریکا غالبا مالی است صادرکنندگان فرش با مشکل دریافت وجه از خریداران رو به رو هستند.

,

وی اظهار داشت: از آنجایی که  نقشه و طرح فرش های دستباف کرمان قدمتی تاریخی دارد، می توان گفت با تغییر اندکی همچنان صادرات فرش کرمانی با قوت ادامه دارد.

,

 

,

تغییر بازار هدف فرش ایرانی به دنبال اعمال تحریم های اخیر

, تغییر بازار هدف فرش ایرانی به دنبال اعمال تحریم های اخیر, تغییر بازار هدف فرش ایرانی به دنبال اعمال تحریم های اخیر,

اشرف یادآور شد: لازم به ذکر است که اعمال تحریم های اخیر از سوی آمریکا بازار هدف فرش دستباف ایرانی را از کشورهای اروپایی به کشورهای شرق آسیا تغییر داده است.

,

رئیس اتحادیه صنایع دستی کرمان مطرح کرد: به دنبال این تغییر بازار کارگروهی جهت شناسایی سلیقه خریداران در گزینش طرح و رنگ مناسب آغاز به کار کرده است و امیدواریم با شناسایی دقیق سلیقه خریداران بتوانیم فرش دستباف ایرانی را به جایگاه اصلی خود در بازار جهانی باز گردانیم.

,

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت نخ، ریس و مواد اولیه قالی افزایش چشمگیری داشته است تمایل تولیدکنندگان را کاهش داده از این رو واحدهای تولیدی در تلاش هستند تا فرش های تولیدی جدید از نظر طرح، نقشه و رنگ خاص باشند.

,

اشرف با بیان اینکه بازار تولید فرش در کشور نسبت به دهه ۶۰ و ۷۰ از رونق افتاده است، ابراز داشت: در واقع دولت با اجبار کارفرمایان بر بیمه کارگران تولیدی های فرش، سبب تعطیلی کارگاه ها و انتقال دارهای قالی به منازل شده است.

,

رئیس اتحادیه صنایع دستی کرمان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵ هزار بافنده در شهرستان کرمان فعالیت می کنند که دارای مجوز قالی بافی از اتحادیه هستند.

,

وی در خاتمه گفت: لازم به ذکر است قالیبافانی که برای فعالیت خود کارت اتحادیه دارند بیمه هستند و کارفرما باید هزینه ای مازاد بر آن به بیمه بپردازد.

,

به گزارش راه آرمان، بر اساس سخنان  گفته شده اینگونه استنباط می شود که حمایتی هر چند اندک از فرش دستباف ایرانی می تواند این صنعت دیرینه را نجات دهد در حالیکه رونق دوباره این صنعت می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال، ارز آوری زیادی به همراه داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه