اخبار داغ

سیلیِ سیل به میراث تاریخی لرستان؛

حال ناخوش بناهای چندهزار ساله در سرزمین پل‌ها و آبشارها/ خطر نابودی، شاهکارهای معماری جهان را تهدید می‌کند +تصاویر

حال ناخوش بناهای چندهزار ساله در سرزمین پل‌ها و آبشارها/ خطر نابودی، شاهکارهای معماری جهان را تهدید می‌کند +تصاویر
بناهای تاریخی لرستان که شاهکار معماری جهان به حساب می‌روند بر اثر وقوع سیلاب آسیب جدی دید و با توجه به در پیش رو بودن بارش‌های پاییزی در خطر نابودی قرار دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، آثار تاریخی گویای هویت و فرهنگ هر منطقه است؛ میراث‌هایی که از گذشتگان به جای مانده و هر کدام با معماری های بی نظیری ساخته شده که اوج خلاقیت و هنر را می توان در تک تک آثار تاریخی مشاهده کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک،, , .,

استان لرستان بیش از 5000 آثار تاریخی با قابلیت ثبت دارد به طوری که در هر منطقه این استان آثار تاریخی بسیار زیبا و بی نظیری وجود دارد که همه ساله گردشگران داخلی و خارجی از این آثار تاریخی بازدید می کنند.

, .,

در سیل فروردین ماه امسال 60 میلیارد تومان به آثار تاریخی استان لرستان از جمله قلعه فلک الافلاک، پل های تاریخی، خانه های تاریخی و بناهای با معماری منحصر به فرد خسارت زیادی وارد شد، شدت بارش ها و وقوع سیلاب در لرستان سبب شد که درصد بسیار زیادی از پل های تاریخی لرستان تخریب شود. 

,

 

,

, ,

 

,

حال ناخوش خانه‌های تاریخی بروجرد

, حال ناخوش خانه‌های تاریخی بروجرد, حال ناخوش خانه‌های تاریخی بروجرد,


شهرستان بروجرد به دلیل وجود بیش از 200 خانه تاریخی به دیار خانه های تاریخی شهرت دارد، خانه هایی که قدمت برخی از آنها به قرنها پیش بازمی‌گردد و معماری سنتی و اسلامی در این آثار موج می زند.

,
, .,

بسیاری از خانه های تاریخی بروجرد در 280 هکتاری بافت های قدیمی این شهر واقع شده که از جمله مجموعه طباطبایی ها، خانه حاتمی، مغیث الاسلام، مصری، صدرزاده، بیرجندی، نجارپور، رئیسی و بیت تاریخی آیت اله بروجردی(ره) از جمله خانه های تاریخی هستند که تعدادی از این خانه ها در طول ایام سال میزبان مسافران و گردشگران داخلی و خارجی هستند.

, .,

بر اثر زلزله سال 1385 تعداد زیادی از آثار تاریخی بروجرد آسیب دیدند و با اعتبارات اندک و ناچیز تنها در حد یک مُسکن برای آنها اقدامات مرمتی انجام شد تا از خطر نابودی و تخریب در امان باشند و این در حالیست که در طول این سالها اعتبارات قطره چکانی مشکلات مرمتی آثار تاریخی را آنگونه که انتظار می رود حل نکرده است.

, .,

 

,

, ,


خسارت 14 میلیاردی سیلاب به آثار تاریخی بروجرد

,
, خسارت 14 میلیاردی سیلاب به آثار تاریخی بروجرد, خسارت 14 میلیاردی سیلاب به آثار تاریخی بروجرد,

حجت اله یارمحمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد در گفت‌وگو با سفیر افلاک اظهار داشت: بر اثر سیلاب امسال 57 اثر تاریخی در بروجرد دچار آسیب و خسارت شد که بیشترین خسارت ها مربوط به خانه های تاریخی بود اما مسجد جامع، مسجد امام(ره)، پل های تاریخی، قلعه هزار جریب و برخی دیگر از آثار تاریخی از سیلاب در امان نماندند و دچار خسارت شدند.

, .,

وی افزود: طبق برآوردهایی که انجام شد سیلاب 14 میلیارد و 600 میلیون تومان به آثار تاریخی شهرستان بروجرد خسارت وارد کرد و تاکنون برای مرمت این آثار تاریخی اعتباری در نظر گرفته نشده است.

, .,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد تصریح کرد: البته در سیلاب خانه تاریخی افتخارالاسلام نیاز مرمتی اضطراری داشت که بلافاصله انجام شد، همچنین اقدامات اندک مرمتی در مسجد تاریخی امام(ره) و مسجد جامع صورت گرفته اما در سایر آثار تاریخی به دلیل نبود اعتبار اقدام مرمتی انجام نشده است.

, .,

 

,

, ,


وی بیان کرد: در سیلاب خانه نورعلی خان در اشترینان، خانه تاریخی نجارپور، صدرزاده، حاتمی و رئیسی آسیب دیدند و نیاز به اقدامات مرمتی دارند.

,
, .,

یارمحمدی با اشاره به ضرورت تامین اعتبار برای مرمت و رفع خطر از آثار تاریخی گفت: بسیاری از آثار تاریخی به دلیل نفوذ پذیری، آب زیادی از بارش‌ها را در خود جمع می کند و اگر مرمت لازم صورت نگیرد بر اثر بارندگی های بعدی و سنگینی بارش برف در معرض تخریب و نابودی قرار می گیرند.

, .,

وی با اشاره به کاهش اعتبارات استانی اظهار داشت: اعتبارات استانی امسال نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد کاهش یافته و رقم در نظر گرفته شده اعتبارات 800 میلیون تومان بوده است که هنوز اعتبارات سال 98 را دریافت نکرده ایم.

, .,

 

,

, ,


رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد افزود: در حال حاضر اقدامات اندک مرمتی و هر آنچه که در بخش آثار تاریخی صورت می گیرد از اعتبارات سال 97 است و از اعتبارات ملی و جاری هنوز اعتباری تخصیص داده نشده است.

,
, .,

با گذشت 6 ماه از سیل ویرانگر در استان لرستان متاسفانه تاکنون اعتباری برای جبران خسارت در بخش آثار تاریخی در نظر گرفته نشده و این در حالیست که بارندگی های پاییز می تواند زنگ خطری برای آثار تاریخی باشد که در اثر سیلاب امسال آسیب دیده و روند تخریب آنها را سرعت ببخشد.

,

 

,

100 بنای تاریخی لرستان دچار خسارت شد

, 100 بنای تاریخی لرستان دچار خسارت شد, 100 بنای تاریخی لرستان دچار خسارت شد,

زهرا بهاروند معاون میراث فرهنگی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: بر اثر سیل فروردین ماه امسال بسیاری از آثار تاریخی استان لرستان آسیب دید و دچار خسارت شد که شدت آسیب در برخی از بناها کمتر و در برخی از بناها بیشتر بود.

, .,

 

,

, ,


وی افزود: حدود 100 بنای تاریخی در استان لرستان بر اثر سیل آسیب دید که طبق برآوردها میزان خسارت ها 60 میلیارد تومان اعلام شد که میزان خسارتها در سامانه ای که اعلام شد، ثبت گردید.

,
, .,

معاون میراث فرهنگی لرستان تصریح کرد: با گذشت چند ماه از سیل اما تاکنون اعتباری برای آثار تاریخی که در سیل دچار خسارت شده اند اختصاص داده نشده البته با اعتباراتی اندک از خود سازمان اقدامات مرمتی اضطراری را برای برخی از بناهای تاریخی انجام دادیم که یکی از این آثار پل کشکان بود که اقداماتی برای آن صورت گرفت تا در صورت بروز سیلاب از تخریب پل جلوگیری شود.

,

وی بیان کرد: با توجه به اینکه همه پل های تاریخی در مسیر رودخانه قرار دارند، نیاز به حفاظت و مرمت دارند تا حفظ شوند و می طلبد که با تخصیص اعتبارات مورد نیاز بتوانیم این آثار تاریخی و یادگارهای دوران های گذشته را حفظ کنیم.

, .,

بهاروند گفت: تاکنون مکاتبات لازم و پیگیری هایی صورت گرفته و اعلام خسارت نیز انجام شده و در صورت تامین اعتبار، کار مرمت آثاری که نیاز به مرمت دارند انجام می شود.

, .,

 

,

, ,


وی با اشاره به تعداد آثار تاریخی استان لرستان افزود: در کل استان لرستان بیش از 5000 آثار تاریخی وجود دارد که هر کدام در نوع خود بی نظیر بوده و قابلیت ثبت ملی را دارند البته در حال حاضر بیش از 2500 اثر تاریخی در استان لرستان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

,
, .,


بارش های پاییزی زنگ خطری برای آثار تاریخی آسیب دیده

,
, بارش های پاییزی زنگ خطری برای آثار تاریخی آسیب دیده, بارش های پاییزی زنگ خطری برای آثار تاریخی آسیب دیده,

هر ساله در ایام مختلف سال مسافران و گردشگران داخلی و خارجی به استان لرستان و شهرستانها سفر می کنند و از نزدیک آثار تاریخی را می بینند و از معماری های بی نظیر آنها لذت می برند، آثاری که هر کدام مجموعه ای عظیم از تمدن و تاریخ را در خود جای داده است.

, .,

 

,

, ,

 

,

متاسفانه به دلیل بی توجهی، این روزها آثار تاریخی که در سیل امسال آسیب دیده اند، حال و روز خوشی ندارند، بارش هایی که امسال پاییز گفته شده شدت زیادی دارند که تهدید دیگری برای آثار تاریخی است چرا که با هر بارش تاب و توان آثار تارخیی کمتر می شود و در سرازیری تخریب قرار می گیرند.

, .,

به هر روی انتظار می رود هر چه سریع تر اقدامات مرمتی برای آثار تاریخی آسیب دیده صورت گیرد و اجازه ندهیم که میراث گذشتگان جلوی چشمان فرو ریزد.

, .,

 

,

, ,

, ,

, ,


 

, ,
,

انتهای پیام/

, /,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه